Bukefalos 28 år!

Lärare som bråkar sig till högre betyg för sitt barn - anmäla?

Jozze

Trådstartare
Scenario i korthet: en lärare som har sina barn på samma skola som hen arbetar på, skäller ut en kollega för att ha gett hens barn ett för lågt betyg. Efter att ha skällt ut kollegan tar läraren det vidare till rektorn som också skäller ut kollegan. Barnets betyg höjs två steg. Detta trots att det är tveksamt att barnet nått upp till de kunskapskraven.

Såhär får det ju inte gå till, enligt min mening. Finns det någonstans man kan anmäla det? Någon som vet?
 
Finns det några bevis eller kommer ord stå mot ord?
Jag hade inte lagt mig i en konflikt som inte kommer att ha någon större betydelse i det långa loppet. Att rektorn går med på det hela tyder ju på att någonting varit fel i lärarens bedömning. Om barnet inte förtjänade ett högre betyg torde väl rektorn inte gjort så ifall den inte favoriserar.

Vilken årskurs gäller det? Kommer det ha betydelse i det långa loppet?
 
@Jozze: Är det ingen högre upp som tar det på allvar hade jag ringt en tidning. Det ska f-n inte få gå till så där. ALDRIG att min mamma (lärare fast inte på högstadiet men samma RO) hade gått på en av mina lärare även om hon tyckte att några betyg var konstigt satta. Det var bara att gilla läget.
 
Finns det några bevis eller kommer ord stå mot ord?
Jag hade inte lagt mig i en konflikt som inte kommer att ha någon större betydelse i det långa loppet. Att rektorn går med på det hela tyder ju på att någonting varit fel i lärarens bedömning. Om barnet inte förtjänade ett högre betyg torde väl rektorn inte gjort så ifall den inte favoriserar.

Vilken årskurs gäller det? Kommer det ha betydelse i det långa loppet?
Eleven har inte lämnat in alla uppgifter och har således inte kunnat bedömas för mer än det betyg hen fick. Att uppgifterna inte var inlämnade borde väl vara bevis?

Eleven går i en lägre årskurs, men om läraren kan göra såhär för sitt barn nu kommer ju hen troligtvis göra det även framöver.
 
@Jozze: Är det ingen högre upp som tar det på allvar hade jag ringt en tidning. Det ska f-n inte få gå till så där. ALDRIG att min mamma (lärare fast inte på högstadiet men samma RO) hade gått på en av mina lärare även om hon tyckte att några betyg var konstigt satta. Det var bara att gilla läget.
Med högre upp menar du Skolinspektionen, eller?

Jag hittade detta på Skolinspektionens hemsida: "Skolinspektionen kan även anmäla legitimerade lärare och förskollärare till Lärarnas ansvarsnämnd. Nämnden kan sedan ge läraren eller förskolläraren en varning eller återkalla deras legitimation. Vi kan anmäla en legitimerad lärare eller förskollärare till Lärarnas ansvarsnämnd om denne har:
  • varit oskicklig i sin yrkesutövning,[...]"
Så jag antar att det är SI man ska kontakta.
 
Med högre upp menar du Skolinspektionen, eller?

Jag hittade detta på Skolinspektionens hemsida: "Skolinspektionen kan även anmäla legitimerade lärare och förskollärare till Lärarnas ansvarsnämnd. Nämnden kan sedan ge läraren eller förskolläraren en varning eller återkalla deras legitimation. Vi kan anmäla en legitimerad lärare eller förskollärare till Lärarnas ansvarsnämnd om denne har:
  • varit oskicklig i sin yrkesutövning,[...]"
Så jag antar att det är SI man ska kontakta.

Det borde väl finnas någon skolchef inom kommunen? Det är länge sedan jag hade koll på hierarkin inom skolvärlden men antingen rektorns chef vilket torde vara skolchefen eller skolinspektionen.
 
Scenario i korthet: en lärare som har sina barn på samma skola som hen arbetar på, skäller ut en kollega för att ha gett hens barn ett för lågt betyg. Efter att ha skällt ut kollegan tar läraren det vidare till rektorn som också skäller ut kollegan. Barnets betyg höjs två steg. Detta trots att det är tveksamt att barnet nått upp till de kunskapskraven.

Såhär får det ju inte gå till, enligt min mening. Finns det någonstans man kan anmäla det? Någon som vet?
Nej det går inte.
 
Finns det några bevis eller kommer ord stå mot ord?
Jag hade inte lagt mig i en konflikt som inte kommer att ha någon större betydelse i det långa loppet. Att rektorn går med på det hela tyder ju på att någonting varit fel i lärarens bedömning. Om barnet inte förtjänade ett högre betyg torde väl rektorn inte gjort så ifall den inte favoriserar.

Vilken årskurs gäller det? Kommer det ha betydelse i det långa loppet?

Klart att det har betydelse. Oavsett om det var rätt att barnet skulle ha det högre betyget, så måste ju en lärare inse att det inte korrigeras på det sätt som har beskrivits. Helt olämpligt beteende, så som det har beskrivits.
 
Eleven har inte lämnat in alla uppgifter och har således inte kunnat bedömas för mer än det betyg hen fick. Att uppgifterna inte var inlämnade borde väl vara bevis?

Eleven går i en lägre årskurs, men om läraren kan göra såhär för sitt barn nu kommer ju hen troligtvis göra det även framöver.
Det är lärarens skyldighet att se till att få fram bedömningsunderlag. I vissa fall går det inte och jag vet ju inte anledningen till ofullständigt betygsunderlag i just detta fall. Generellt så ska det dock mycket till innan en lärare kan ange "inte lämnat in uppgifter" som grund för betyg.
 
@fejt Jag vet inte om det är jag som är för trött för att hänga med nu, men... Vad menar du med bristande underlag? Elevens uteblivna inlämningar? Och vad är det skolinspektionen ska godkänna angående det bristande underlaget?
 
@fejt Jag vet inte om det är jag som är för trött för att hänga med nu, men... Vad menar du med bristande underlag? Elevens uteblivna inlämningar? Och vad är det skolinspektionen ska godkänna angående det bristande underlaget?
Det är jag som är otydlig.
Jag menar att en lärare i de flesta fall inte får motivera ett betyg med att "eleven inte har lämnat in uppgifter". Då måste man i så fall redogöra för vilka åtgärder man vidtagit för att få in uppgifterna.
 
Det är jag som är otydlig.
Jag menar att en lärare i de flesta fall inte får motivera ett betyg med att "eleven inte har lämnat in uppgifter". Då måste man i så fall redogöra för vilka åtgärder man vidtagit för att få in uppgifterna.
Ah, det var det jag trodde att du menade, men blev lite förvirrad av din avslutande mening om skolinspektionen.

Hen har redogjort för åtgärderna som, i mina lekmannaöron, lät fullkomligt rimliga.
 
Om jag hade varit den betygsättande läraren så hade jag krävt att en annan lärare, också behörig i ämnet hade gjort ytterligare en bedömning av eleven. Jag hade nog inte anmält det vidare annat än möjligen till skolchefen. Men i första hand krävt ytterligare en bedömning.
Det här var ett bra förslag! Det ska jag vidarebefordra. Tack!
 
Jag hittade följande:
"Enligt skollagen är det inte tillåtet för en rektor att ändra ett betyg i annat fall än om det skett en felskrivning från lärarens sida." (sydsvenskan)
Rektorn har alltså begått ett klart övertramp och då är det ju verkligen en god idé att anmäla till skolinspektionen.
 
Vilken är lärarens förklaring till att hen ändrade betyget?
Om rektor själv har ändrat betyget har rektor brutit mot Skollagens bestämmelser om betygsättning precis som @fejt skriver.
En legitimerad lärare är suverän i sin betygsättning. Rektor kan inte ändra ett betyg som satts av en legitimerad lärare. Ett alternativ är att rektor via ngn form av påtryckning fått läraren att ändra betyget mot sin egen övertygelse. I så fall har rektor agerat mkt olämpligt och läraren oprofessionellt. Läraren borde omedelbart ha vänt sig till sin fackliga organisation för stöd i ett sådant läge och inte ha ändrat betyget! Ett andra alternativ är att läraren faktiskt inte hade ett ordentligt underlag för sin betygsättning och att rektors kritik varit befogad och att det då varit helt korrekt av läraren att ändra betyget. Finns det ett tredje?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 008
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 803
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 434
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 562
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp