Bukefalos 28 år!

Lärare som bråkar sig till högre betyg för sitt barn - anmäla?

För att reda ut ngr begrepp i korthet
Skolchefen = förvaltningschefen är i regel rektors chef ( finns ibland en mellannivå). Både rektor och skolchefen är tjänstemän som är anställda av skolhuvudmannen. .
Skolinspektionen - statligt verk som utövar tillsyn över svenska skolor . Tar emot anmälningar om missförhållanden och utreder dessa. Förbereder och utreder anmälningar mot legitimerade lärare och avgör om ett ärende ska lämnas till lärarnas ansvarsnämnd
Lärarnas Ansvarsnämnd - finns hos Skolverket. Avgör om en legitimerad lärare ska tilldelas en varning eller få sin legitimation indragen.
 
Skolan lyder under kommunen.

Kontakta kommunens skolförvaltning. e tär sommar och en del är kanske på semester men det ska inte göra någon skillnad, det finnas alltid st chefer att tala med.

Det finns också en politisk nämnd som styr över skolverksamheten. Vilka som sitter där finns på kommunens hemsida. Man kontaktar ordföranden i den nämnden eller någon bra politiker där. Eftersom det är politiskt styrd verksamhet behöver styrande politiker få kännedom om det.

En kontakt med skolinspektionen kan kanske också vara på sin plats.
 
Hur gör ni på andra arbetsplatser (som inte är skolor) om ni anser att den närmaste chefen har gjort ett fel? Anmäler ni det vidare, högre upp i organisationen? Det måste vara mycket bättre att vända sig till sin fackliga organisation som någon redan föreslagit. Då kan det fackliga ombudet driva frågan vidare.

Jag har arbetat snart 30 år i skolans värld och har träffat på en del rektorer. En av dem var fullständigt olämplig som chef. Andra har varit mer eller mindre bättre lämpade. Min nuvarande rektor är mycket bra. Om jag hade ansett att han hade satt sig över min betygssättning så hade jag pratat med honom direkt och frågat varför han hade gjort så. (Nu känns det mycket avlägset att detta skulle hända.) Med detta menar jag att det nog inte alltid är säkert att en anmälan eller kontakt med chefens överordnade eller skolinspektionen är ett bra råd även om man tycker att det är klart att man ska göra så. Den drabbade läraren ska ju förhoppningsvis fortsätta att arbeta på samma arbetsplats.
 
Jag tycker man måste fråga sig vad TS är upprörd över
Är det att en kollega tillika förälder försöker få ett betyg ändrat?
Är det att rektor stöttar kollegan / läraren?
Är det att rektor ändrar ett betyg?
Är det att betygsättande lärare ändrar ett betyg?
Är det en legitimerad lärare som satt betyget eller är det möjligen så att läraren inte är legitimerad? I så fall ska betyg sättas tillsammans med en leg lärare och om dessa inte är överens bestämmer den leg läraren om hen är ämnesbehörig. Är hen inte ämnesbehörig bestämmer rektor ...

Personligen skulle jag bli mest upprörd över om rektor ändrat betyget eller om rektor på något sätt hotat läraren för att få denne att ändra betyget. Jag tycker också det är väldigt oroande om läraren har ändrar betyget utan att vända sig till facket för att få stöd ..En legitimerad lärare måste våga stå upp för sin betygsättning och inte låta sig överstyras även om situationen kan vara jobbig!
 
Jag tänker inte gå in på fler detaljer angående läraren annat än att det finns ett oroväckande mönster. Och det som stör mig är sättet det har hanterats, som @Philosophia är inne på: det är helt enkelt inte så det ska gå till. Tillvägagångssättet är fel från både lärare och rektor.

Jag har inte gått vidare med det här och troligtvis blir det inget av, men om om jag får höra om något liknande igen har jag iaf lite mer kött på benen tack vare den här tråden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 209
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 835
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 502
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 567
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp