Bukefalos 28 år!

läs... föl o hästhantering...

Vita_N_6520

Trådstartare
Jo ja undrar ltie om hur man sköter föl o unghästar samt stora hästar lite..
För ja blir så trött!!!
Föera år har ja ridit på en ridskola där ridläararen praktiskt taget har lärt ut oss att man ska slå hästen så fort den "gör fel" osv. Vara hårda mot hästen.
På senare år har ja lugnat mej o lixom fattat ltie. för förrut gjorde man ju som man va upplärd typ..
Menmen.
Nu när ja börjar gymnasiet så hade ja hoppats på att det skulle bli bättre ang hästarna.
(går naturbruk-häst)
Men så är tydligen inte fallet.
Har haft stallet den här veckan o nu har ja fattat att dom är exakt likadana här som min ridlärare var.
Visst vissa av skolhästarna måste man ju va lite "hårdare" mot eftersom dom vet hur dom kan göra för att ta kommandot.
Men unghästarna o fölen.
Usch.
Så fort ett av fölen inte vill gå så ska man SLÅ den (ordentligt) på baken med ett grimskaft "så att den lär sej gå frammåt" .. Är detta rätt??
Jag har ingen erfarenhet av föl direkt o vill inte få fel erfarenhet från början som ja fått med ridningen.
Dom gör likadant mot fölet som precis lämnat sin mamma, om fölet inrte vill gå från boxen där hon står så slår do henne.
Lixom så kan man väl inte göra??
Ja tycker det är hemskt.
Alla hästar pallar dessutom inte det, en av unghästarna är galen nu.
Visst dom säjjer att hon varit så ända sen hon va liten, ja vet inte men borde man itne försöka få eupp ett förtroende till fölen istället för att börja slå dom med en gång?

Ja vet ju som samgt inte hur man ska hantera föl i alla lägen, skulle ni inte vilja berätta lite om det för mej??
Samma sak med unghästarna.

För ja avskyr verkligen när folk slår hästar o ja vägrar slå fölen.

Nu kanske ni tror att det är jättehemskt elelr att det inte alls är så farligt o visst, det är inte jättehemsk, och det kanske inte är så farligt men ja trivs verklgien inte med när dom håller på så...

tacksam för alla svar...
 
Usch, vad hemskt med folk som inte kan TÄNKA längre än näsan räcker...

Mina föl (och de jag hanterat som är andras) har lärt sig ytterst snabbt och smidigt hur man beter sig när man ska bli ledd. Jag ber om framåt = tar kontakt i grimskaftet. Så FORT hästen reagerar, även om den inte tar ett steg, så lättar jag REJÄLT. Sen gör jag om. Hästen kopplar, jaha, dra betyder framåt, och då lättar det direkt, och hästen går. Till slut följer hästen innan man ens hunnit sträcka grimskaftet.

Funkar även på vuxna hästar. Det är belöningen som gör att de lär sig snabbt.

Kan du inte fråga om de skulle slå skolbarn som inte lär sig alfabetet tillräckligt fort!!
 
jag försvarar det inte på något sätt men tänk så här.
hellre att uppfostra ett föl med ett rapp på baken av grimskaftet en gång och man slipper bråka med den mer.
än att vara för försiktig och hästen smyger ständigt med sina små egenheter att inte vilja göra saker. det kan bli farligt när många ska hantera. man får med andra ord en säkrare häst.
men självklart finns det undantag, vissa hästar pallar inte den behandligen. det hjälper inte med ETT rapp. självklart ska man då ändra sin hantering annars blir det ju bara fel.
det beror ju mycket på vilken situation man befinner sig i också. jag har en 2-åring och om han vägrar gå fram och jag är 1000% säker på att det beror på att han testar mig så hade jag inte tvekat att använda grimskaftet för att få honom att gå OM, jag säger OM, jag visste att det skulle hjälpa mig att få bort denna ovanan. men det är ju min häst så det är skillnad. men detta var min åsikt..
fölen ska man övertala så de kan känna tryggheten..inte slå..
 
Om de slår på hästarna tror jag att unghästarna kommer testa folken sen, väldigt mycket, de kan ju passa på att skutta runt då också
Om man sen gör som någon skrev, lär dom att gå frammåt med hjälp av att lätta i grimskaftet när de gör rätt, så tror jag det är mindre chans att de testar eftersom man har mer koll på dom då
 
Jaa det är ju bättre att lära dem på Rätt sätt från börtjan.
För om man ska gå nakom o "putta på dom" så dom lär sej det, hur sjutton ska man sen göra om hästen vägrar gå när man rider?? :crazy: :smirk:
 
Ja det är ju självklart en annans sak med dej o din häst oxå, med tanke på att du länner den, och på skolan är det massor människor som hanterar hästarna...
o visst, man måste ju säjja åt dem på skarpen om man märker att dom inte lyssnar, men om man börjar med att va "trygg" och bestämd redan från början så börjar ju heller inte hästen med massa dumheter...
Jaja även där finns ju undantag menmen...

Saken är ju inte den att dom rappar till hästen en gång, utan dom gör det när hästen inte vill gå.
Stannar den igen, så slår dom igen.
Jag har hittils inte haft några som helst problem att få fölisarna o gå :crazy:
Visst dom kan stanna ltie ibland, men smackar man så bruakr dom gå igen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej.. Har ett 3 årigt appaloosa sto som vi haft sen hon va liten. När hon va i 1 års ålder på vintern när hästarna fick stå inne så...
Svar
2
· Visningar
794
Senast: Sunrise33
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Vogue
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 915
Senast: moon
·
T
Hästhantering Orkar inte förslara allt. Men min granne har 10 st hästar som går ute året om. 7 av dom är fd travare som används för turridning på...
Svar
14
· Visningar
1 641
Senast: HallonDoft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp