Läs och begrunda(långt)

A

ainavi

Har en häst sedan 1 år tillbaka.Innan dess inte riden på 4 år.Valack 8 år.

Var hos tränare i vintras,tränaren tyckte det var något fel i vänster bakben.Han liksom tappade gången.Snubblade till vad jag förstod.Och tyckte han var stel i bogarna.Åkte in till veterinär,veterinär kände,klämde,gjorde böjprov,röntgade knä,longerade.Inga fel.Hästen åkte tillbaka till tränaren.

Han kom hem,inga tecken på något mer liknande.

Nu för några veckor sedan så har han vid både uteridning och ridning i ridhuset snubblat/tappat bakbenen.Några enstaka gånger då och då.För några veckor sedan så red jag ut på en skritt tur på plan skogsväg ca 40 min,bara den lilla turen så snubblade/tappade han bakkärran 5 ggr.

I och med endast riden ca 1 år,misstänkte jag bara att han var muskelfattig.Ska nämnas också att han är väldigt lat,seg i skritten.

På senare tid har han förändrats på två sätt.

1,han har börjat med att kasta/slänga upp med huvudet.I alla gångarter.Men inte hela tiden och inte heller säkert varje gång vid varje ridpass.Ena dagen kan han gå jättebra och fint men andra så kan han kasta/slänga med huvudet.Tänderna kollade sep-10.

2,när man sätter sig upp och ska gå iväg,de första 3-4 stegen så känns det som att han reser lite rygg och ska bralla iväg,då har jag snurrat in honom på en volt så att han inte ska sticka.Han liksom(som jag känner det)reser lite rygg,små travar lite åt sidan med bakkärran.Men sen efter det så går han helt normalt.

Dessa två beteenden har han börjat med på sista tiden,om det är protester,men av vad?

Sista tävlingen vi var på så var han likadan.Han både kastade/slängde med huvudet,men endast på tävlingsbanan,inte framridnings banan,och reagerade så vid uppsittningen.Sen på tävlingsbanan så föll han så vi hamnade i backen.Vid flera tittningar på videon så visade det sig att förloppet gick till som sådan att i galoppen,så kom han upp i fel galopp,skulle vara höger galopp men han tog vänster.Vid kortsidan så saktade han ner till trav,och bara efter några steg,vet inte om det precis var vid när han skulle ta galoppen igen eller inte,så föll han pladask med bakbenen.Benen vek sig rakt ut bakåt,om ni tänker er en hund som ligger ner med bak benen rakt ut bakåt.

Efter det så tog jag ut en equiterapeut.

Diagnos:

-Han ömmar i början av ländryggen/slutet av sadelläget

-Om man jämför höjden på höftbensknölarna, genom att stå bakom hästen, så är höger höftbensknöl något högre än den vänstra. Detta tyder på en ”rotation” av bäckenet. Bäckenet sitter ledat till korsbenet som är ledat med ryggraden. Är bäckenet påverkat så påverkar det i sin tur korsbenet och ryggraden.

-Han är stelare i vänster bog.

-När han rör sig ser han spänd ut i rygg och bakdel. Detta resulterar i ett kort steg med bakbenen. Mycket lite rörelse i ländryggen.

-I vänster varv på volt får ytter bakben, dvs. höger, gå en längre väg. Här är det tydligast att han tar ett kortare steg med höger bak.

-Att han har ett ”roterat” bäcken åt vänster (höger höftbensknöl är högre) gör att han har svårt att sänka höger sidas höft och att sätta under sig höger bak. Detta kan förklara att han har svårare för höger galopp. Vänster galopp känns lättare eftersom han där kan komma undan med att bara skjuta på med ytter bakben.

-Hästar som har ett roterat bäcken får ett ojämnt påskjut bakifrån. I det här fallet vill/kan han inte sätta under sig höger bak vilket gör att det hamnar i ett läge då höger bak inte bär utan bara skjuter på framåt. All kraft kommer bakifrån när hästen rör sig och skjuter hästen på ojämnt med bakbenen så blir kraften ojämn när den ska tas upp av framdelen. Om höger bak hela tiden skjuter på lite mera går kraften diagonalt genom kroppen och vänster fram får ta upp mer belastning, förmodligen är det därför han känns stelare i vänster bog.

Min fråga är,vad tror ni?

Är han muskelfattig,fel sadel,eller kan hästen vara så sne så han reagerar på detta sätt??Förstår att det är svårt när man inte sett hästen.Men tänk bara i största allmänhet.
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Jag ska säga vad som är felet: Du kräver mer än vad hästens kropp klarar, då blir det såhär. Hästen är 8 år, du köpte alltså den som 7-åring som inte varit riden på fyra år om jag förstår rätt? Då är hästen knappt mer än inriden och måste byggas upp långsamt och noga för att hålla. Ridmässigt sett är denna häst en 4-åring idag.

Att hinna allt det där du skriver: köpa, rida, tävla, lämna på träning, få problem och ett par varv i veterinärkarusellen , på ETT år? Vansinne. Och lyssna på hästens signaler tidigare. Ärligt talat: den slänger med huvudet, saknar bjudning, har inga muskler, tappar bakbenen, vill inte att du ska sitta upp och när du tvingar den blir den spänd. Hur resonerar du när du fortsätter rida på och åka på tävling med en sån häst?

Jag blir lite mörkrädd över bristen på kunskap och logiskt tänkande här. Hur kan det behövas en ET för att tala om att hästen har ont i kroppen och ett Buke för att lista ut varför, och hur kan ämnet inte tagits upp av veterinärer och tränare.

Släpp på bete, låt fysiska och psykiska småkrassel läka ut och börja om i makligt tempo till hösten, lite äldre och lite klokare.
 
Senast ändrad:
Sv: Läs och begrunda(långt)

Svaret är hästkiropraktor. En kiropraktor fixar till låsningen i Si leden å så kan du bygga upp hästens muskelstyrka igen. Läs boken. vad är det för fel på hästen ,av Håkan Lundell.
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Rätt svar på vad du ska göra är att boka tid för en ordentlig utredning på klinik där dom är riktigt duktiga på ryggar och SI-leder.

Du har nämligen precis gjort en exakt beskrivning av hur min häst såg ut och betedde sig. Han visade sig ha artros på SI-ledens högra sida + kissing spines. Efter behandling och en lång uppbyggnadsperiod med arbete enbart från marken så funkar han numera som promenadhäst.

Vet inte vart du bor men PM:a gärna om du vill ha tips på klinik att vända dig till.
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Japp, var helt min första tanke också. Hästen behöver hämta sig lite och komma ikapp sig vad det gäller muskler och mentalt.
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Jag ska säga vad som är felet: Du kräver mer än vad hästens kropp klarar, då blir det såhär. Hästen är 8 år, du köpte alltså den som 7-åring som inte varit riden på fyra år om jag förstår rätt? Då är hästen knappt mer än inriden och måste byggas upp långsamt och noga för att hålla. Ridmässigt sett är denna häst en 4-åring idag.

Att hinna allt det där du skriver: köpa, rida, tävla, lämna på träning, få problem och ett par varv i veterinärkarusellen , på ETT år? Vansinne. Och lyssna på hästens signaler tidigare. Ärligt talat: den slänger med huvudet, saknar bjudning, har inga muskler, tappar bakbenen, vill inte att du ska sitta upp och när du tvingar den blir den spänd. Hur resonerar du när du fortsätter rida på och åka på tävling med en sån häst?

Jag blir lite mörkrädd över bristen på kunskap och logiskt tänkande här. Hur kan det behövas en ET för att tala om att hästen har ont i kroppen och ett Buke för att lista ut varför, och hur kan ämnet inte tagits upp av veterinärer och tränare.

Släpp på bete, låt fysiska och psykiska småkrassel läka ut och börja om i makligt tempo till hösten, lite äldre och lite klokare.

I ärlighetens namn,jag hade faktiskt funderingar på om jag skulle lägga ut denna fundering.För i varje inlägg man läser så är det alltid någon som kommer med ett otrevligt sätt till T.S.Det du skriver i början är i och för sig en förklaring till vad du tror och känner.Men senare i ditt svar tycker jag att det går lite utför.Man kan formulera det med andra ord än att det ska låta otrevligt.Jag är tacksam för svar och tankar,MEN inte påhopp om att man är okunnig och hur jag resonerar.Detta ser jag OFTA i andras svar till olika TS:are.Jag tror att många inte skriver inlägg här för att det finns så mycket otrevligt...tyvärr.Men men....tillbaka till ämnet.

Självklart fattar jag att det inte bara är att åka iväg på träningar med en nyköpt häst som ej blivit riden på 4 år...Därför reds han enbart i skog och mark de första 6 månaderna.Mer träning(träning kan definieras på olika sätt,och vi hårdtränar inte direkt)börjades inte förrän vid årsskiftet.Och han banrids inte varje dag.

Nu säger jag inte heller att jag SKA hinna med allt det du skriver.Rida hinner jag ju i och med dagarna går,tävla har vi gjort 4 ggr i år,och då är det ingen hårdtävling.Utan vi går ut på banan skrittar,travar och sen ut.Tar väl ca 2-3 min.

När han åkte in till veterinären i vintras så hittades det ju inget enligt veterinären.Så varför misstänka något??

Hur jag resonerar med tävling?Hur kommer det sig att han går helt felfritt på framridningsbanan??

Om jag har brist på kunskap och logiskt tänkande för att jag tar ut någon som kan titta på hästen,då har nog alla det för jag tror att de flesta som misstänker något gör någon sorts handling med sin häst.Oavsett om det är ET,veterinär,hovslagare m.m.Det är väl DÄRFÖR man tar ut någon,som just kan titta på hästen om det är något fel.Jag behöver inge BUKE för att lista ut varför,men tänkte att här kan man dela tankar och funderingar.Men tydligen inte!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Läs och begrunda(långt)

att hästen inte visar på framridningen men inte inne på banan den handfull gånger du startat den, lär ingen kunna svara på, men om du vill få en förklaring att det inga fel finns så får du det inte av mig i allafall.

Nu har ET hittat flertalet fel på din häst. Jag hade tagit in den till en vet klinik som endera har egen kompetens med ETs, eller samarbete med sådana, gjort en fullständig utredning på hästen för att försäkra mig om att man sen börjar behandla i rätt ände. Helt klart utifrån din beskrivning är iallafall att hästen behöver repareras.
en vuxen häst som stått i så många år är skörare än en häst som från unga år belastats successivt uppåt, det är väldigt viktigt att komma ihåg och en av anledningarna till att man efter forskning på detta konstaterat att den gamla teorin att "sent tagna" hästar var något positivt, faktiskt inte är det, rent hållbarhetsmässigt, givetvis beroende av vilken typ av belastning vi pratar om (tävling-träning).
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Det är klart att man läser och gör en tolkning på det som är skrivet. Hoppas verkligen inte att du uppfattade mitt inlägg som negativt på nåt sätt.

Med lite mer information så känner jag igen en del av beteendet. Skulle tro att Mackan är inne på rätt spår och att hästen behöver utredas lite mer.

Just det där med att det funkar på framridningen men inte på tävlingsbanan har jag själv upplevt. Jag satt som ett frågetecken då jag även provade på framridningsbanan efter starten (där han spårat ur fullständigt) och hästen gick som en klocka.

Efter en grundlig utredning visade det sig att hästen hade pålagringar som han dolde väl. Han var inte halt vid böjprov men däremot visade det sig när dom släckte ett ben och problemet var runt om, pålagringar grad 3.

Han var dock inte snubblig och visade inte några andra symtom att stödja sig på. Bara en magkänsla som jag diskuterade med ET och så gjordes utredningen.
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Usch, vad tråkigt! Jag vet hur det känns, min ena är också knackig just nu och vi har tagit borrelia/erlichiaprover på nytt och ska ev. behandla. Skittrist!

MEN, till saken :D I mina ögon är din häst ridmässigt bara en fyraåring så jag skulle nog dra åt handbromsen lite ifall jag var du. För det första skulle jag göra en ny klinikutredning. Mkt kan hända på kort tid och vad jag förstår är hästen inte utredd högt (d.v.s. i ryggen). Många problem med bakknäna kommer från just ryggen. Välj en klinik som har tillgång till duktig kiropraktor och se till att röntga rygg, kors och halskotepelare.

Ny tandkontroll hade jag också gjort, det är snart ett år sedan och ändå dags för återbesök hos tandis. Sadeln hade gått fetbort hos mig, enda gången jag har haft hästar som ömmar bakom sadelläget har sadeln klämt där eller legat i bakvikt. Jag hade provat ut en annan samt haft en tryckutjämnande, stötdämpande gelpadd under i början. Arbete utan ryttare i ca 10 dagar för att ryggen ska få återhämta sig.

Om man inte hittar ngt på klinik (vilket jag tyvärr tror att man gör) så hade jag behandlat med kiropraktik och massage. Släppt på bete 6-8 veckor och d.e. satt igång.

Hur ser ditt träningsupplägg ut med hästen? Hur mkt och på vilket sätt tränar du? Har du ngn plan? Vad är dina mål (kort och långsiktigt), när ska dessa vara uppfyllda och hur ska du nå dem? Vilken nivå tränar ni på nu och vilken/vilka gren/ar?

Lycka till!
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Bara en liten passus till ditt, i övrigt så kloka inlägg som jag håller med om fullt ut:

aldrig gelpad. framför allt inte på en häst som har ryggont.... man har gjort mätningar med olika paddar och gelpadden är den enda padd som ÖKAR trycket trots att den hävdar motsatsen. Dvs det blir mer tryck med sån padd än om du ingen alls har.....

bara en inflik då den är rätt viktig.
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Du har fått många bra svar, även om vissa var lite hårda! Men dock helt riktigt som de säger och en sak till, kolla ryggen, KS?
Snett bäcken, kanske SI leden måste behandlas, och hästen måste vara utredd till 100% hos RÄTT vet, tyvärr finns det veterinärer som ej hittar felet. Först efter du vet vad felet är, endel vet du ju, kan den behandlas. Sen sättas igång mkt, mkt långsamt- utan ryttare på ryggen i början kanske?
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Bara en liten passus till ditt, i övrigt så kloka inlägg som jag håller med om fullt ut:

aldrig gelpad. framför allt inte på en häst som har ryggont.... man har gjort mätningar med olika paddar och gelpadden är den enda padd som ÖKAR trycket trots att den hävdar motsatsen. Dvs det blir mer tryck med sån padd än om du ingen alls har.....

bara en inflik då den är rätt viktig.

Har själv bittert fått erfara det precis. Så nog stämmer det alltid :cool:
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Lizzi:Vad är skillnaden på kiropraktor och equiterapeut?

Speedway:Vad är skillnaden på veterinär och equit?Jag menar,kan inte en equit känna om det är något fel på SI-leden tex.Eller är det mer djupare som då en veterinär har mer möjlighet att behandla?

Mackan:Enligt equit så ska han väl behandlas några gånger och om inte resultat ges så kontaktar jag veterinär,men du tycket att jag ska kontakta veterinär redan nu?

Jate Volim:Hästen är väl inte ordentligt utredd i och för sig.Men kan inte en equit känna om det är något utav de felen som nämnts i tidigare inlägg,tex SI-leden.Eller måste det röntgas och så?Hur tycker du man ska lägga upp hans framtida ridning?

Dagens träning kan se ut som sådan när han rids på banan.Sätts igång i skritt.Gör några mjukövningar som kontraställningar,boge in och ut.Kommer igång i trav,lätt sits oftast på volt och fyrkantsspåret.Långa tyglar i början för att få igång honom.Sen försöker plocka upp honom till en form.Galopp i båda varven.Jag har ingen tid då han ska vara klar med vissa moment/övningar.Utan tar ett steg i taget.Nivå vet jag inte riktigt hur man ska definiera,men vi rider western och har startat e och d nivåer.Mest w.pleasure och horsemanship.Alltså uppvisningsklasserna.
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Kort svar: Ingen seriös ET behandlar en knackig häst med diffusa symptom utan att veterinär först varit inkopplad. alltid veterinär först, du kan få en riktig soppa om olyckan ter sig, om du går bakvägen. så ja - det är stor skillnad....
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Speedway:Vad är skillnaden på veterinär och equit?Jag menar,kan inte en equit känna om det är något fel på SI-leden tex.Eller är det mer djupare som då en veterinär har mer möjlighet att behandla?

Det är naturligtvis stor skillnad men båda yrkesgrupperna kan komplettera varandra. En ET kan/ska vara duktig på att se hur hästen ser ut både muskulärt och rörelsemässigt och den kan också ta bort s k låsningar (muskelspänningar) vilket innebär ett borttagande av symptom. MEN den kan inte se inuti hästen och tala om varför symptomen uppstår. Det kan krävas både röntgen och ultraljud för att kunna se vad det är som orsakar problemet och till det krävs en välutrustad klinik och veterinär med goda kunskaper för att kunna ställa rätt diagnos.
Tyvärr är det inte så många kliniker, än så länge, som har tillräckligt bra kunskaper för att ställa diagnos när det gäller SI-led men de som kan är å andra sidan väldigt duktiga.
Vad veterinär också kan göra, som inte ET kan, är att ge hästen inflammationshämmande och smärtlindrande medel som påskyndar och hjälper läkningen.

Så i mina ögon börjar man med veterinär och sedan följer man de rekommendationer h*n ger. Min häst som bl a har ks ska definitivt inte behandlas/manipuleras av ET. Istället rekommenderade veterinären massage och laser som komplement för att hålla musklerna mjuka och "låsningsfria". Sen hänger resten på att träna hästen på rätt sätt.

/Speedis, som lärt sig den hårda vägen. ;)
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Jate Volim:Hästen är väl inte ordentligt utredd i och för sig.Men kan inte en equit känna om det är något utav de felen som nämnts i tidigare inlägg,tex SI-leden.Eller måste det röntgas och så?Hur tycker du man ska lägga upp hans framtida ridning?

Ingen här kan veta hur du ska lägga upp framtida ridning förrän utredning o röntgen är gjord. Först diagnos, sen behandling o först då vet du hur du kan göra.
Dagens träning verkar ju helt ok, lugnt o bra. MEN då du inte vet vad felet är så vet du inte om ridningen gör skada eller nytta just nu. Ut å skritta i skogen tills du vet mer kanske?
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Hmmm..När jag läser ditt inlägg så känner jag igen lite i min häst, hon är också något ojämn över höftknölarna men höger sida är lägre, haft ET på henne..
Dock kan jag säga att jag inte upplevt några större problem i ridningen mer än att hon är något svårare att ställa igenom åt höger.
Skritten däremot är stum, kort och lite forcerad och jag tkr inte den går genom kroppen men det kan ju vara så att hon bara har en sämre skritt.
Ska på åb på tisdag nu då hon är under utredning och har gått i sjukhage och inte ridits och om dom inte hittar något i knäleden så hoppas jag dom är med på att leta högre upp sas..

Alltid tråkigt..inga direkta råd jag hade men håller med noble art att först utredning och dignos innan man funderar på ev. behandling..
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

KL

Oavsett om du har bevis för det eller inte, och utan att ha sett din häst utan bara utgår från vad du skrivit, så kan jag nästan lova att din häst har ganska/mycket ont i ryggen. Om det är enda felet eller ej, vet jag inte. Men jag har ett bra tips på hur du kan hjälpa den.

Jag är människa och din häst är häst, men vissa saker har vi gemensamt, och hur muskler, leder och nervbanor fungerar är några av de saker som i stort sett är samma. Du hade kunnat beskriva mig eller någon av de andra personerna som gått kurs på ryggkliniken för ryggsmärtor när jag var där. Vissa av oss var stlopererade, andra hade tydliga fel och några - som jag - hade inget direkt fel men en gammal skada som satt nerverna ur spel.. I mitt fall var det en överansträgning (jag är 23 år gammal och borde inte ha slitit ut ryggen på detta viet, menmen) som orsakat en sprucken disk och diverse inflammationer. På ryggkliniken har jag fått hjälp med den ryggsmärta som jag haft de senaste åren.
Det vi fick lära oss var att när man haft ont länge (i din hästs fall skulle jag säga att den blivit för hårt arbetad någon gång, och inte kunnat hämta sig) så händer två saker; nervbanorna får lite kortslutning och skickar smärtsignaler för riktigt små retningar - dvs det som borde kännas som ett lätt tryck kan kännas som en glödande kniv rakt in i ryggraden - och vi ändrar vårt rörelsemönster för att kompensera. Detta kan vara orsaken till att din häst reagerat som den gjort; det hjar tagit en liten stund att få rätt ryggen med din vikt för att skydda den mot det tryck som hästen lärt sig gör ont, och vid något tillfälle i ridningen har den inte lyckats skydda sig utan det har värkt och/eller huggit till i alla fall (snubblingar, huvudskakningar, stelhet). Att den rör ena bakbenet mindre är också precis sådant vi fått uppmärksamma oss på; någon rörde inte ryggen alls, någon svingade bara med ena armen osv, jag trippar på tå och vrider ut högerfoten.

Allt vi gjort går ju inte att göra med hästen på samma sätt.. lite svårt att göra andingsövningar eller be den ''spänn den muskeln här bara lite, mjukt och fint''.. ;) Också lite svårt att få hästen att ligga på rygg över en boll..
Men det viktigaste kan du göra. Promenera/skritta. Ta pauser, 30 minuters träning kan vara allt för mycket, men kanske 5-10 minuter fungerar? Lite svårt att bedömma om hästen känner sig stel, de visar ju inte alltid det. Men mitt bästa tips är att skritta hästen utan vikt på ryggen. I ett friskt tempo (om hästen är seg eller trippig tyder det mer på att den behöver sträcka ut i ordentlig skritt), gå på snabbt men utan stress, så att hästen kan svänga med hals och huvud, trampa på och röra sig avspänt. Antagligen lär den gå in i det efter en stund även om den verkar lite ovillig först, det gör ont de första stegen när man överkompenserat länge, men det blir snabbt skönt när man kommit in i det.

Så länge det inte är i ett akut stadie (=inflammation, öppna skador osv) så är det sista jag råder sig till, att låta hästen skrota i en hage. Eftersom den redan lärt sig att kompensera med sitt rörelsemönster behöver den hjälp att komma ifrån det för att få tillbaka sundheten. Annars går den där i hagen, kortar höger steg och blir stelare och stelare...
Men det är lika illa med överbelastning, framförallt i form av extra vikt på musklerna som behöver lära sig att jobba igen. Extra vikt kommer att trigga ombelastningen.

Finns det fler fel än detta så kan jag inte svara för dem, men efter vad jag vet och har lärt mig så är det mycket möjligt att din häst har precis det här problemet. Som tur är kan det avhjälpas med tålamod och träning.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 512
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: Maniac123
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 193
Senast: prallan
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
904
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp