Läs och begrunda(långt)

Sv: Läs och begrunda(långt)

Bara en liten passus till ditt, i övrigt så kloka inlägg som jag håller med om fullt ut:

aldrig gelpad. framför allt inte på en häst som har ryggont.... man har gjort mätningar med olika paddar och gelpadden är den enda padd som ÖKAR trycket trots att den hävdar motsatsen. Dvs det blir mer tryck med sån padd än om du ingen alls har.....

bara en inflik då den är rätt viktig.

Finns det något publicerat på nätet om de mätningarna? Jag skulle gärna vilja läsa det i så fall! :)
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

SLU och Ridskolan Strömsholm håller på med ett gemensamt forskningsarbete som syftar till att ta reda på hur ryttarens sits och sadlar påverkar hästens rygg. Där testar man tydligen också hur olika paddar inverkar. Finns lite att läsa på h***son.se
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

det har varit publicerat både i ridsport och flera av de andra hästmagasinen och jag önskar SÅ att jag antecknat källan, för flera har frågat om det här och jag har säkert tidskrifterna kvar för den delen men jag har inte gått tillbaks och bläddrat igenom den stora högen.....speedway gav dig lite tips - finns även några ET som sysslar med att mäta och har gjort lite forskning - prova att googla så hoppas jag att du kan hitta ngt. Nästa gång jag ser ngn liknande rapport ska jag definitivt spara.....
 
Sv: Läs och begrunda(långt)

Källa är troligtvis "Sits- och sadelprojektet" på Strömsholm.
Lars Roepstorff säger följande:
"Enligt undersökningar som gjorts är det bästa alternativet vid paddanvändning en skinnpadd av till exempel lammull. Sämst enligt teamets undersökning är de populära gelpaddarna, där gelen flyttar sig och trycket blir högre på vissa punkter i stället för att det jämnas ut över ryggen"
En artikel om detta hittar du bl.a. här: http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/sa-paverkar-sits-och-sadel-trycket.htm
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 511
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: Maniac123
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 193
Senast: prallan
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
904
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • När fan slutar jag ramla av?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp