Läsa för två barn när den ena mest stökar...

SpanskaLoppan

Trådstartare
I vår familj finns två barn. Den äldsta är nyblivna 7 år och mitt uppe i att lära sig läsa. Hen vill otroligt gärna läsa innan läggdags och då blandat att vi läser och att hen läser själv.
Vi har kämpat för att få det att funka men småsyskonet är inte alls lika intresserad... Lilla stökar runt, klättrar på oss, lägger fötter i ansiktet, far i och ur sängen, sjunger, springer runt i lägenheten och hittar på bus, pratar och kommenterar.
Lilla gillade också läsning vid läggdags när hen var 2 år och då läste vi varje kväll. Men då la hen sig också före storasyskonet.
Nu lägger sig båda vid 18.30-19 på vardagarna, det blir hopplöst att få upp dem annars. De delar dessutom rum och lilla är av lättväckt sort...

Min sambo och jag jobbar oregelbundna arbetstider och för att få ihop vardagen går vi ofta om varandra. Det innebär att vi för det mesta är bara en vuxen hemma vid läggning på vardagar.

Har någon nåt tips? Drömmen hade ju varit att vi alla kunde läsa och ha det mysigt tillsammans men vi skulle önska att lilla iaf kunde ligga i sin säng(underslafen på våningssäng)och koppla av under tiden(ca 20 min)... Hur kan man nå dit?
 
I vår familj finns två barn. Den äldsta är nyblivna 7 år och mitt uppe i att lära sig läsa. Hen vill otroligt gärna läsa innan läggdags och då blandat att vi läser och att hen läser själv.
Vi har kämpat för att få det att funka men småsyskonet är inte alls lika intresserad... Lilla stökar runt, klättrar på oss, lägger fötter i ansiktet, far i och ur sängen, sjunger, springer runt i lägenheten och hittar på bus, pratar och kommenterar.
Lilla gillade också läsning vid läggdags när hen var 2 år och då läste vi varje kväll. Men då la hen sig också före storasyskonet.
Nu lägger sig båda vid 18.30-19 på vardagarna, det blir hopplöst att få upp dem annars. De delar dessutom rum och lilla är av lättväckt sort...

Min sambo och jag jobbar oregelbundna arbetstider och för att få ihop vardagen går vi ofta om varandra. Det innebär att vi för det mesta är bara en vuxen hemma vid läggning på vardagar.

Har någon nåt tips? Drömmen hade ju varit att vi alla kunde läsa och ha det mysigt tillsammans men vi skulle önska att lilla iaf kunde ligga i sin säng(underslafen på våningssäng)och koppla av under tiden(ca 20 min)... Hur kan man nå dit?

Den lilla får väl lägga sig tidigare i ett annat rum?
Er 7:åring ska väl inte behöva störas av den lilla? Säger sig självt?
 
Hur gammal är lillasyster? Är böckerna på en lagom nivå för henne? Barnbibliotekarier brukar tipsa om böcker med mycket bilder och max 2-3 rader text per sida till barn som inte riktigt har tid att sitta ner och lyssna. Och att man släpper tanken på att läsa boken från pärm till pärm. Istället läser man någon rad här och där, utforskar bilderna och kanske hittar på sin egen saga utifrån dem.

Annars går det kanske att läsa med den stora tidigare på kvällen? Man kan ju läsa sagor när som helst på dygnet, det behöver inte vara vid läggdags. Ibland är det tom enklare för mindre barn att bibehålla fokus tidigare på dagen då de är lite piggare. Eller så kan lillasyster roa sig själv med något annat under tiden.

Barnbibliotekarier är för övrigt guld värda! Fråga efter dem när ni är på bibblan nästa gång. De har superkoll på just den här typen av frågor.
 
Är det för enkla böcker?
Tänker på när jag var runt 5-7 så berättade i alla fall min pappa mycket mystetier, farmor läste Astrid Lindgren (Mio min mio t ex) och mamma läste bröderna grim m.m.
Med pappa hittade vi också på egna historier vid läggdags.
Dvs lite roligare än "börja läsa" böcker.
(Läste iofs snabbast i min årskurs hela låg och mellanstadiet och gick oftast på tjockaste böckerna jag hittade) så var ganska galen i böcker.
 
I vår familj finns två barn. Den äldsta är nyblivna 7 år och mitt uppe i att lära sig läsa. Hen vill otroligt gärna läsa innan läggdags och då blandat att vi läser och att hen läser själv.
Vi har kämpat för att få det att funka men småsyskonet är inte alls lika intresserad... Lilla stökar runt, klättrar på oss, lägger fötter i ansiktet, far i och ur sängen, sjunger, springer runt i lägenheten och hittar på bus, pratar och kommenterar.
Lilla gillade också läsning vid läggdags när hen var 2 år och då läste vi varje kväll. Men då la hen sig också före storasyskonet.
Nu lägger sig båda vid 18.30-19 på vardagarna, det blir hopplöst att få upp dem annars. De delar dessutom rum och lilla är av lättväckt sort...

Min sambo och jag jobbar oregelbundna arbetstider och för att få ihop vardagen går vi ofta om varandra. Det innebär att vi för det mesta är bara en vuxen hemma vid läggning på vardagar.

Har någon nåt tips? Drömmen hade ju varit att vi alla kunde läsa och ha det mysigt tillsammans men vi skulle önska att lilla iaf kunde ligga i sin säng(underslafen på våningssäng)och koppla av under tiden(ca 20 min)... Hur kan man nå dit?
Jag hade nog provat läsa någon annanstans, i soffan kanske, och lite tidigare. Låter som att den yngre kanske är lite för trött för att koncentrera sig och orka vara stilla?
 
Du får väl läsa för dem var för sig. Om det nu inte går att säga till den lilla att inte störa vid läsning.

Om en bok är för svår eller lätt är omöjligt att säga när man bara vet barnets ålder. Mina föräldrar läste Sagan om Ringen för mig när jag var 5 år och jag gjorde likadant för mitt barn. Vi älskade det! Men alla barn är olika och vissa behöver mer hjälp av bilder och en enkel historia för att tycka att det är roligt att lyssna medan andra blir uttråkade av det. Generellt tror jag att fler läser för enkla böcker än för svåra.

Nu vet jag inte hur gammal den lilla är men kan du inte prata med henne? Vad säger hon själv om det?

Oavsett vad kan du ju inte låta det ena syskonet förstöra läsningen för det andra. Du får väl läsa två olika böcker för dem om de gillar väldigt olika typer av böcker.
 
Den lilla får väl lägga sig tidigare i ett annat rum?
Er 7:åring ska väl inte behöva störas av den lilla? Säger sig självt?
Vilken hjälpsam attityd, helt utan dryghet. Jag förstår att du är väldigt van vid att vara ensam hemma med små barn?

Det finns inget annat rum att lägga lilla barnet i. Och självklart tycker jag inte att det är okej att lilla barnet tar tid och uppmärksamhet från det stora men en 3 åring är liksom en 3 åring. Vad föreslår du att jag ska göra? Förklara att hen är oresonlig och får skärpa till sig? Platsa hen?
Det går inte att lägga lilla barnet tidigare heller för då får hen gå i säng mitt i kvällsmaten vissa dagar. Och det funkar ju liksom inte heller... Eller, måste barn äta kvällsmat?🤔😒
 
Vilken hjälpsam attityd, helt utan dryghet. Jag förstår att du är väldigt van vid att vara ensam hemma med små barn?

Det finns inget annat rum att lägga lilla barnet i. Och självklart tycker jag inte att det är okej att lilla barnet tar tid och uppmärksamhet från det stora men en 3 åring är liksom en 3 åring. Vad föreslår du att jag ska göra? Förklara att hen är oresonlig och får skärpa till sig? Platsa hen?
Det går inte att lägga lilla barnet tidigare heller för då får hen gå i säng mitt i kvällsmaten vissa dagar. Och det funkar ju liksom inte heller... Eller, måste barn äta kvällsmat?🤔😒
Äsch, skit i henne. Hon vill ha en reaktion så bara ignorera tramset :).
 
Hur gammal är lillasyster? Är böckerna på en lagom nivå för henne? Barnbibliotekarier brukar tipsa om böcker med mycket bilder och max 2-3 rader text per sida till barn som inte riktigt har tid att sitta ner och lyssna. Och att man släpper tanken på att läsa boken från pärm till pärm. Istället läser man någon rad här och där, utforskar bilderna och kanske hittar på sin egen saga utifrån dem.

Annars går det kanske att läsa med den stora tidigare på kvällen? Man kan ju läsa sagor när som helst på dygnet, det behöver inte vara vid läggdags. Ibland är det tom enklare för mindre barn att bibehålla fokus tidigare på dagen då de är lite piggare. Eller så kan lillasyster roa sig själv med något annat under tiden.

Barnbibliotekarier är för övrigt guld värda! Fråga efter dem när ni är på bibblan nästa gång. De har superkoll på just den här typen av frågor.
Lilla är 3 år. Vi har läst både böcker anpassade för lillas ålder och för storas. Det känns som att det mer är dagsformen som avgör än vad för bok det är.
Just nu har vi använt oss av sagoböcker med innehåll riktat mot små barn då stora barnet gärna vill läsa själv men blir stressad/får svårt att fokusera om det är mer än en mening per sida.

Jag ska försöka få in 7 åringen på ditt spår med att läsa tidigare, åtminstone de dagar jag är hemma. Hen vill bara läsa vid läggdags egentligen men jag kanske kan få hen att prova tidigare, skulle underlätta en hel del!
 
Är det för enkla böcker?
Tänker på när jag var runt 5-7 så berättade i alla fall min pappa mycket mystetier, farmor läste Astrid Lindgren (Mio min mio t ex) och mamma läste bröderna grim m.m.
Med pappa hittade vi också på egna historier vid läggdags.
Dvs lite roligare än "börja läsa" böcker.
(Läste iofs snabbast i min årskurs hela låg och mellanstadiet och gick oftast på tjockaste böckerna jag hittade) så var ganska galen i böcker.
Böckerna är som sagt för enkla egentligen men lagom svåra nu när stora barnet vill läsa själv. Annars har vi läst kapitelböcker men hen har lite svårt att hålla ordning på handlingen från gång till gång. Lite längre sagor funkar bäst men som sagt nu vill hen läsa själv och då får det vara max 2 meningar per sida annars låser det sig.
 
Du får väl läsa för dem var för sig. Om det nu inte går att säga till den lilla att inte störa vid läsning.

Om en bok är för svår eller lätt är omöjligt att säga när man bara vet barnets ålder. Mina föräldrar läste Sagan om Ringen för mig när jag var 5 år och jag gjorde likadant för mitt barn. Vi älskade det! Men alla barn är olika och vissa behöver mer hjälp av bilder och en enkel historia för att tycka att det är roligt att lyssna medan andra blir uttråkade av det. Generellt tror jag att fler läser för enkla böcker än för svåra.

Nu vet jag inte hur gammal den lilla är men kan du inte prata med henne? Vad säger hon själv om det?

Oavsett vad kan du ju inte låta det ena syskonet förstöra läsningen för det andra. Du får väl läsa två olika böcker för dem om de gillar väldigt olika typer av böcker.
Lilla barnet är 3 år. Jag vet såklart inte hur andras 3 åringar är men min går knappast att resonera med på någon avancerad nivå. Hen lyssnar när jag förklarar och kan svara med egna ord om vi ber hen återge vad vi just bad hen om. Men att sen göra det är en helt annan femma...
Det slutar för det mesta med att den lilla rusar runt i resten av huset och gör allt det där hen vet att hen inte får eftersom hen också vet att den vuxne är upptagen. Sen tar det en timme av spring mellan oss och sängen efter läsningens slut innan den lilla somnar. Vilket håller den stora vaken också...
 
Det var i den åldern (lilla tre, stora fem) som behovet av egna rum blev tydlig. Jag var ensam med dem och läggningarna blev helt enkelt för jobbiga. Egna rum underlättade enormt mycket för mig/oss. Då kunde stora barnet greja med annat medans jag la det lilla barnet. Sedan fick stora barnet den tid och uppmärksamhet hen behövde och de slutade störa varandra. Plötsligt blev läggningarna enkla. Jag förstår ju att det inte är en lösning som går att få till alla gånger och det var inte enbart pga läggningarna de behövde egna rum heller utan det fanns fler skäl men för oss blev det en bra lösning.
 
Nu är det iofs sommarlov om en dryg vecka och då försvinner ju problemet inser jag iom att barnen inte måste i säng så tidigt. Men jag tar ändå tacksamt emot era tips och tankar för det kommer ju en termin till sen.

Skapade tråden igår efter ytterligare en lässtund som innebär att lilla kravlade på oss, jag fick freda storasyskonet från att ha lillas tår i ansiktet, lilla springer och sätter på Tv:n, bankar på Tv:n, öppnar frysen, drar fram alla leksaker, skriksjunger, låser upp altandörren och rusar ut i trädgården(hen kan klättra över staketet och ta sig ut på bilvägen)etc.
Jag vet ju att lilla är obstinat och testar gränser men hen är envis som synden. Skrika och skälla är=timslånga utbrott så det funkar inte. Vi har tyvärr provat det med när frustrationen spiller över nån gång.
 
Lilla barnet är 3 år. Jag vet såklart inte hur andras 3 åringar är men min går knappast att resonera med på någon avancerad nivå. Hen lyssnar när jag förklarar och kan svara med egna ord om vi ber hen återge vad vi just bad hen om. Men att sen göra det är en helt annan femma...
Det slutar för det mesta med att den lilla rusar runt i resten av huset och gör allt det där hen vet att hen inte får eftersom hen också vet att den vuxne är upptagen. Sen tar det en timme av spring mellan oss och sängen efter läsningens slut innan den lilla somnar. Vilket håller den stora vaken också...

Nä, en 3-åring är för liten för att resonera med så där. Men ett sånt beteende hade jag aldrig accepterat faktiskt. Att en 3åring har svårt för sitta still och lyssna (och därför snor runt i sängen, pratar och liknande) är en grej. Att den håller på så som du beskriver en helt annan.

Jobbigt att behöva ha dem båda i samma rum när det är så stor åldersskillnad.
 
Kan du inte sätta treåringen framför tvn medan du läser med stora barnet och sedan natta lilla i lugn och ro när stora barnet har somnat?

Jag nattar mina (3 och 4,5 år) i samma rum. Sitter i en fotölj och läser eller hittar på en saga. Men det kräver disciplin hos 3åringen, hon är ett energiknippe som har svårt att vara still men där har vi vart hårda - man går inte ur sängen när det är läggdags.

Känns som du har två alternativ - sära på dem eller så får du ”ta striden” med 3 åringen. De förstår mer ån vad man tror! Vi har haft kämpiga nattningar men det har gått över - när vår lilla förstod ”reglerna” som gäller.
 
Vet inte hur du ska lösa det med bokläsning, men tycker det låter lite läskigt med bilvägen. Jag hade satt en hasp lr spärr på altandörren, den kan hon ju feks öppna när alla andra ligger å sover tänker jag :nailbiting: jag har fått höra att jag var ett sånt barn, gick och testa alla dörrar hemma, var nån av dom öppen så försvann jag ut. Vi bodde precis vid havet, en gångmamma fick tag i mig på väg mot badbryggan, då var jag 3 år :angel:
 
Men måste 7åringen läsa själv vid nattning? Vore det inte smidigare att öva läsning under dagen men ha natt sagan så att båda kan uppskatta den även om stora inte läser?
(Och kanske ta lilla på en 5km springtur innan nattning för garanterad snabb in somning ;).)
 
Lilla barnet är 3 år. Jag vet såklart inte hur andras 3 åringar är men min går knappast att resonera med på någon avancerad nivå. Hen lyssnar när jag förklarar och kan svara med egna ord om vi ber hen återge vad vi just bad hen om. Men att sen göra det är en helt annan femma...
Det slutar för det mesta med att den lilla rusar runt i resten av huset och gör allt det där hen vet att hen inte får eftersom hen också vet att den vuxne är upptagen. Sen tar det en timme av spring mellan oss och sängen efter läsningens slut innan den lilla somnar. Vilket håller den stora vaken också...

Är treåringen alltid såhär eller just vid nattning? Låter som barnet är övertrött och/eller uppmärksamhetsökande. Natta lilla barnet tidigare eller utforma läsningen så att det lilla barnet får vara mer delaktig? Kan ni hitta stunder att läsa med 7-åringen då ni båda är hemma, så båda barnen kan få uppmärksamhet utifrån sina egna behov? Eller att 7-åringen får öva läsningen tidigare på dagen, om 3-åringen då har lättare att koncentrerar sig eller roa sig själv.
 
Lilla barnet är 3 år. Jag vet såklart inte hur andras 3 åringar är men min går knappast att resonera med på någon avancerad nivå. Hen lyssnar när jag förklarar och kan svara med egna ord om vi ber hen återge vad vi just bad hen om. Men att sen göra det är en helt annan femma...
Det slutar för det mesta med att den lilla rusar runt i resten av huset och gör allt det där hen vet att hen inte får eftersom hen också vet att den vuxne är upptagen. Sen tar det en timme av spring mellan oss och sängen efter läsningens slut innan den lilla somnar. Vilket håller den stora vaken också...

Vi är i liknande situation då vår 5 åring vill lära sig bokstäver och uttal medan vår 3 åring är likadan som eran, från tidig morgon tills han somnar på kvällen.

Just vid sagoläsning på kvällen så har vi löst det att de får välja bok varsin dag. Vi sitter i 5 åringens säng med ett barn på vardera sida om oss så de ser boken båda två. Sen att sluta springa, jadu vi är i samma sits för denna 3 åring lyssnar på vad man säger men sen gör han precis vad han vill iallafall. Helt skillnad mot sina två äldre bröder där man kunde ha några jobbiga nattningar och sen var det bra. Så fungerar inte detta barn, för vi har kämpat med att få honom att sova själv sen han var liten.

Jag fick tips av en förälder att läsa om high need baby/plusbarn, när jag pratade om min 3 åring. Har du hört talats om det? Inte för att det hjälper er nattning men för mig tex så hjälpte det att förstå varför sonen på 3 år är överallt samtidigt som han hörs och syns.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 576
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 348
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 795
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp