Bukefalos 28 år!

Läshundar!

Monstermom

Trådstartare
Såg precis ett inslag på TV4-nyheterna om läshundar! :eek:

Har aldrig ens hört talas om något sådant, men vilken fantastisk idé. Hundar är sannerligen fantastiska, den kontakt som finns mellan människor och hundar är lika fantastiskt, och den hjälp de kan ge oss har nog inga gränser. :love:

Är det någon som har stött på någon läshund med era barn eller barn ni känner? Känner ni till några andra "underliga"/fantastiska hundjobb? :idea:

(Edit: ser ut som om jag är hög när jag läser vad jag själv skrivit, fantastiskt-fantastiskt-fantastiskt-hyyyyyyper.... :cautious:
Sorry. Hundar på TV har tydligen en stark effekt på mig. :angel::laugh:)
 
Min mamma berättade faktiskt senast idag att det finns läshundar på vårt lokala bibliotek här, och att hon redan bokat in min lillebror till ett sånt lästillfälle snart. Han har nämligen en del koncentrationssvårigheter, och går i klass 2 men har svårt med läsningen. Han älskar hundar, han är verkligen bästa vän med min ena hund, och jag tror att detta är en jättebra idé för att få honom att lära sig läsa bättre :)
 
Underbart! När jag pluggade så läste jag ofta för mina hundar, för jag upplevde att jag lättare lärde mig något då. Har något vagt minne av att jag läst högt för katten när jag var liten också.
 
Min mamma berättade faktiskt senast idag att det finns läshundar på vårt lokala bibliotek här, och att hon redan bokat in min lillebror till ett sånt lästillfälle snart. Han har nämligen en del koncentrationssvårigheter, och går i klass 2 men har svårt med läsningen. Han älskar hundar, han är verkligen bästa vän med min ena hund, och jag tror att detta är en jättebra idé för att få honom att lära sig läsa bättre :)

Men vad härligt! Det låter ju fantastiskt om det kan hjälpa din bror! Snälla skriv och berätta efter de varit dit, hur han upplevde det? Om de är OK med honom såklart. :)

För mig som älskar hundar närmast fanatiskt (:o), har haft läsning som främsta nöje sen jag var lill-liten, och har försökt tråckla två dyslektiska barn igenom den ogenomträngliga djungel läsningen visade sig bli för dem (:() var den här rollen för hundar helt mind-blowing. Mind. Is. Blown. Helt enkelt... :D
 
Jodå självklart kan jag göra det :) Tycker själv det ska bli väldigt spännande att få höra hur det gått!

Härligt att du känner så! Förhoppningsvis kommer många barn få hjälp med läsningen med den här metoden :) O jag menar, att det just är hundar med i bilden, är ju bara ett enormt stort plus :love:
 
Miss Mandy var certifierad (den har gatt ut och jag har inte fornyat, vi har for mycket att gora som det ar) Terapi hund. Dar ingar bland annat att halsa pa i skolor och bibliotek och "lasa" med barn, eller besoka barn eller aldre pa sjukhus och alderdomshem. Jag tyckte att det var helt underbart att komma med en Rottweiler da det av sa manga anses att vara en sa skrammande ras. Det lar finnas en hel del av nasta generation som inte tror pa det langre, Miss Mandy var mycket bra pa att lyssna ... fast matte hade langtrakigt.:angel:
 
Min erfarenhet är av den mindre organiserade varianten: lillsyrran är dyslektiker och fick en "egen" hund att läsa för när hon var... 10? Nej, hon gick på högstadiet då... tja 13 kanske. Den där stackars hunden är rätt misslyckad på alla andra områden (5-vägskorsning med ledproblem och en uppmärksamhet för inlärande på ca 5s), men han har varit en fantastisk hjälp på skolarbetesområdet. (Och för att lära andra hundar hundspråk, han är helt otrolig på det).
 
2014102203742380516258_sbig.jpg



Så, idag var då lillebrorsan på biblioteket och fick läsa för en s.k. Läshund :) Det gick jättebra tyckte dom. Han tyckte det var mysigt, och såg det som att han var duktig på att läsa iom att han fick hunden att somna i knät på honom. Och det första han gjorde när han kom hem var att ta fram sin bok han läser i skolan just nu och började läsa för mina hundar :D Lyckat tycker jag!
 
En av mina BCs var självlärd vårdhund på demensboendet jag arbetade på då. Har läst i Dalademokraten om en hund (oxå BC) som självmant hämtade en chokladkaka o lade på sin tillfälliga matte när hon höll på att gå in i insulinkoma, den hunden älskade choklad. Har oxå träffat o Leon har umgåtts en hel del med en Boxertik som själv lärde sig varna sin dåvarande matte när hon var på väg att få epileptiska anfall så att matte kunde lägga sig på sängen/golvet samt ta vb medicin innan hon fick anfall. Tyvärr så fick kvinnan ett väldigt svårt anfall som resulterade i att tiken fick flytta hem till sin uppfödare i väntan på ett nytt hem.

Hundar kan! Hundar har haft 10 tusentals år på sig att lära känna o läsa av oss människor.
 
2014102203742380516258_sbig.jpg



Så, idag var då lillebrorsan på biblioteket och fick läsa för en s.k. Läshund :) Det gick jättebra tyckte dom. Han tyckte det var mysigt, och såg det som att han var duktig på att läsa iom att han fick hunden att somna i knät på honom. Och det första han gjorde när han kom hem var att ta fram sin bok han läser i skolan just nu och började läsa för mina hundar :D Lyckat tycker jag!

Vilken härlig bild! Och vad kul att det hade sån positiv effekt! :banana:

Hoppas det håller i sig också, men annars kanske han kan gå och få en påtår. :D
 
Har en vännina med jobbig diabetes typ 1 trots pump så kunde hon få för lågt. En morgon vaknar hon ur en dimma av hundskall låååångt bort. Det var såklart inte långt bort utan hennes pomeranian/kleinspitz/mittelspitz valp på 4 månader som väckt henne, tillslut petat på henne och lagt hennes blodtrycksmätare på hennes bröst! Det roliga är att hon tänkt utbilda hunden till diabeteshund men hunden började själv =)

Hundar är så coola. Min vinthund tex är världens coolaste men inatt hörde han brevlådan på våningen under smälla och ha sig. Han hoppade ur vår säng på ett aggressivt sätt. Är övertygad om att han som aldrig vaktar inomhus dock skulle försvara oss mit riktiga hot! Pudeln hoppar och är uppstimmad på de flesta han hälsar på MEN en gång var han såååå lugn och försiktig mot en äldre dam ute. Jag blev rädd! Tanten måste varit väldigt svag eller sjuk när hunden förändras så! Pga det brukar jag tala om för min mormor som har diabetes och dåligt hjärta som följd, att sålänge han är stimmig när du kommer och hälsar på kan du vara lugn att du inte är döende =)
 
Miss Mandy var certifierad (den har gatt ut och jag har inte fornyat, vi har for mycket att gora som det ar) Terapi hund. Dar ingar bland annat att halsa pa i skolor och bibliotek och "lasa" med barn, eller besoka barn eller aldre pa sjukhus och alderdomshem. Jag tyckte att det var helt underbart att komma med en Rottweiler da det av sa manga anses att vara en sa skrammande ras. Det lar finnas en hel del av nasta generation som inte tror pa det langre, Miss Mandy var mycket bra pa att lyssna ... fast matte hade langtrakigt.:angel:

Vårt valpskrälles morbror är rottweiler (ganska självklart kanske, men...) och certifierad vårdhund. Det är nog en del vårdpersonal som hajar till när han kommer, men hans "brukare" har inte reagerat nåt särskilt.
 
Ett tips är att följa vårhunden Othellos blogg - massor av berättelser från deras arbete och information om livet som vårdhundsförare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 641
Senast: Caoimhe
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 835
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: cassiopeja
·
Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 206
Senast: keramin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp