Lätt latsbil med/utan mellanvägg?

Antiqua

Trådstartare
Jag ska till klinik med min 4-åring kommande vecka, han är inte resvan. Dock lasttränad i vanligt släp (mestadels utan mellanvägg, men även med mellanvägg). Han är inte alls stressad eller rädd, utan kliver efter lite betänketid in, och han har där fått äta havre. Så själva lastningen ser jag inte som något problem. Dock har han inte åkt sen han var liten.
För att göra resan (15 mil enkel väg) så bra som möjligt för honom, och för att det ska kännas tryggare för mig,så har jag fått tag i en lätt lastbil( nyare modell med kameraövervakning och allt). Nu till min fråga - skulle ni ha kört med eller utan mellanvägg med en häst som inte är van?
Brukar det ens GÅ att plocka ur väggen ur lastbilar och får man det? Borde ju inte vara skillnad där mot vanlig transport, men jag vill ju inte göra något dumt sas:crazy:.
Han är bekant med ovan lastbil då vi skulle ha åkt redan i tisdags, men kliniken ringde och avrådde oss att åka pga snöoväder. Så jag passade på att han fick bekanta sig och kliva på osv..

Om jag skulle ha kört honom i vanlig transport skulle det ha blivit utan mellanvägg så han kan bredda bakbenen och stå diagonalt om han så vill för att balansera, men hur hade ni tänkt här..?:)
 
Sv: Lätt latsbil med/utan mellanvägg?

Om jag hade varit du, hade jag kört med mellanvägg, är den gummerad nertill? Är den gummerad kan den bredda och ta den plats den behöver.

en lastbil är absolut inte samma sak som en trailer! Lastbilen ligget stadigare på vägen och de åker baklänges, vilket för att de fångar upp starkaste krafterna med rumpan och inte bogen...

Om den har kamera övervakning kan du på ett enkelt sätt se hur hästen reagerar och därmed agera därefter. Skynda långsamt så ska du se att de går bra =)
 
Sv: Lätt latsbil med/utan mellanvägg?

Du får nog känna efter vad du tror blir bäst, ofta är ju inre spiltan lite bredare än den yttre i en lastbil, så det blir inte så trångt som i en transport. Jag kör alltid utan mellanvägg i min lastbil o har aldrig haft några problem, tvärtom så trivs hästarna bra när de kan stå som de vill, en del står snett andra står rakt som om det fanns en vägg.
 
Sv: Lätt latsbil med/utan mellanvägg?

Tack för ditt svar, ja lugnt kommer vi ta det, men jag kan inte sticka under stol med att det är lite nervöst:angel: Jag gillar inte att åka ens med hans mor som står som ett ljus i vanlig transport, man läser för mycket tråkigheter om vad som har hänt andra:o
Mellanväggen är gummerad nertill och går att bredda framtill (4 olika inställningar på bredd om jag inte minns fel) men baktill går den ej att bredda , och det är det jag tänker att då kan han inte ta balans att bredda med bakbenen så mycket som han vill..? . Men du hade kört med väggen? Ja det är verkligen jätteskönt att ha kamera så man kan ha koll på honom, och så har jag sett till att ha världens bästa medhjälpare med mig :-))
 
Sv: Lätt latsbil med/utan mellanvägg?

Jag har aldirg kört med en b kortslastbil, men en gummerad vägg, oavsett trailer eller liten lastbil, gör att hästen kan bredda lite mer än vanligt...

Jag tror inte att det kommer vara något problem =)

En häst som får "klaustrofobi" av att åka smal, GALOPPERAR fullkomligt i en trailer utan gummerad mellanväg eller bredställd helhård vägg... Man märker om de behöver stå brett!

Ofta brukar unga hästar inte reagera så mycket som man tror =) de visar ofta problem redan tidigt och därmed kan man ändra förhållandena efter dem...

Vad jag förstod så verkade inte din unghäst speciellt "harig" av sig eller ha problem med att åka?!
 
Senast ändrad:
Sv: Lätt latsbil med/utan mellanvägg?

Du får nog känna efter vad du tror blir bäst, ofta är ju inre spiltan lite bredare än den yttre i en lastbil, så det blir inte så trångt som i en transport. Jag kör alltid utan mellanvägg i min lastbil o har aldrig haft några problem, tvärtom så trivs hästarna bra när de kan stå som de vill, en del står snett andra står rakt som om det fanns en vägg.

Det är just så jag tänker att ta bort väggen, att han själv kan välja!
 
Sv: Lätt latsbil med/utan mellanvägg?

Jag har aldirg kört med en b kortslastbil, men en gummerad vägg, oavsett trailer eller liten lastbil, gör att hästen kan bredda lite mer än vanligt...

Jag tror inte att det kommer vara något problem =)

En häst som får "klaustrofobi" av att åka smal, GALOPPERAR fullkomligt i en trailer utan gummerad mellanväg eller bredställd helhård vägg... Man märker om de behöver stå brett!

Ofta brukar unga hästar inte reagera så mycket som man tror =) de visar ofta problem redan tidigt och därmed kan man ändra förhållandena efter dem...

Vad jag förstod så verkade inte din unghäst speciellt "harig" av sig eller ha problem med att åka?!

Jag TROR,om jag känner honom rätt vilket jag tror jag gör efter att ha sett honom födas,inte heller att det kommer att bli problem hur jag än väljer, du har rätt i att han inte är harig;). Han är väldigt "grundcool", det är inte så mycket som bekommer honom, han rycker på axlarna och tycker typ "jahapp" om de flesta situationer:). Men man vet ju aldrig! Och jag har bara lasttränat, han har inte åkt sen han var liten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Nu har jag haft min kära häst i ett år och några månader och vi har vart ute och tävlat lite. Han kan va lite envis vid lastning men det...
Svar
10
· Visningar
1 636
Senast: Buck
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 065
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 429
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 708
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp