Bukefalos 28 år!

Lutar sig mot transportväggen??

Elinochsurviver

Trådstartare
Nu har jag haft min kära häst i ett år och några månader och vi har vart ute och tävlat lite. Han kan va lite envis vid lastning men det har gått bra alla gånger. Men nu skulle vi ut och åka för en månad sen och då trixade han lite innan han gick på? Och sedan så började han luta sig mot transportväggen :confused: Alltså inte mellanväggen utan ytterväggen?? Vi stängde och åkte och han stod som vanligt. När vi kom fram och öppnade så va han som vanligt igen. ( han tycker bättre om när vi åker än står stilla med transporten, då han börjar trampa lite i vägkorsningar osv när vi bromsar ). Lastade ur, tävlade och hade honom ute eftersom jag inte gillar att ha honom ståendes i transporten. När vi sedan lastade på honom igen så gjorde han samma sak?? Han slänger sig i te utan lutar sig bara, lägger tyngden mot den.

Jag tycker det är väldigt obehagligt när han gör så. Är det möjligt att han kan ramla trots att han sitter fast? Varför håller han på så, det har inte hänt något traumatiskt när vi kört innan utan det har gått bra. Någon mer som har detta problem? :crazy:
 
Så har hänt med två av våra ponnyer, rutinerade åkare, gjorde plötsligt en dag så att de la sig mot mellanväggen och sparkade på ytterväggen. Detta hände vid lastning, och när de hade gjort det någon mer gång så fick de börja åka brett -då slutade de och stod bra resten av åren vi hade dem.
 
kan vara att han är van vid att åka brett, min bredåkare går in som vanligt även smalt, man kan sätta fast bommen och allt, men så fort man kör framåt så ligger hon på tvären och galopperar mot mellanväggen...
kan ju vara så att din häst är van vid en lite bredare spilta eller med gummi nedtill på mellanväggen så att den kan stå bredare med benen.

vad har du för släp?
 
kan vara att han är van vid att åka brett, min bredåkare går in som vanligt även smalt, man kan sätta fast bommen och allt, men så fort man kör framåt så ligger hon på tvären och galopperar mot mellanväggen...
kan ju vara så att din häst är van vid en lite bredare spilta eller med gummi nedtill på mellanväggen så att den kan stå bredare med benen.

vad har du för släp?

Jag hyr släp . innan har jag haft en henra amazone och denna gången en cheval liberte! Han åker med snedställd mellanvägg och gummimellanvägg!
Han traskar ju lugnt ut också, så panik har han inte ut! :confused:
 
min ponny gör också så och har inte kommit på varför :confused: Hon är dock alltid väldigt lättlastad. Märkte detta beteende när jag skaffade kamera i transporten. Trodde det var för att hon ville åka bredd men icke, blev bara värre av det... Hon börjar när transporten fortfarande är still och håller på så framförallt första 30min av resan. Lika lugn varje gång man stannar till och kollar.

Jag tycker det är obehagligt så undviker att transportera henne men funderar också på vad det kan bero på.. :confused::confused:
 
Jag gissar att de har svårt att balansera sig och söker stöd. Att ta bort mellanväggen kan för vissa ge bättre möjlighet att balansera sig genom att de kan bredda fram och bak, ställa sig mer diagonalt och själva välja vad som är lättast för balansen.

Det hjälper inte alla, men kan vara bra att prova.
 
Min fd häst lutade sig mot väggen när han tyckte att det var för trångt. Jag tog bort mellanväggen och han fick alltid åka brett, och vips var problemet löst.
 
Jag gissar att de har svårt att balansera sig och söker stöd. Att ta bort mellanväggen kan för vissa ge bättre möjlighet att balansera sig genom att de kan bredda fram och bak, ställa sig mer diagonalt och själva välja vad som är lättast för balansen.

Det hjälper inte alla, men kan vara bra att prova.
Det har jag med gissat på. Tycker det är konstigt bara att hon börjar när transporten fortfarande är still, det är en stadig och rymlig boogietransport. Att hon får åka brett har bara gjort saken värre tyvärr.

Det är nog så att hon har svårt med balansen och vet vad som väntas när transporten börjar rulla så hon börjar "balansera" redan innan :)
 
Det har jag med gissat på. Tycker det är konstigt bara att hon börjar när transporten fortfarande är still, det är en stadig och rymlig boogietransport. Att hon får åka brett har bara gjort saken värre tyvärr.

Det är nog så att hon har svårt med balansen och vet vad som väntas när transporten börjar rulla så hon börjar "balansera" redan innan :)
Min gör ju så också, fast inte då släpet står still. Men så fort släpet rullar så lutar hon sig mot väggen och kramar om frambommen.
trots att jag inte har mellanväggen i så står hon pressad mot väggen och är ofta svettig på den sidan.
Men det blir i alla fall bättre mot då hon står smalt. Hon vill bredda ordentligt med benen och det går inte med hel mellanvägg = panik.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 020
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 996
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp