Lättare att rida mindre hästar?

Ananazen

Trådstartare
Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller mindre D ponnys. Blir som en helt annan ryttare, har jätte lätt att sitta ner i traven och kan fokusera på min teknik istället för att försöka balansera hela ridpasset. Detta är heller ingen engångsgrej utan får alltid mer beröm av min ridlärare när jag rider C ponnyer oavsett ponny.

Kan detta bero på att man känner sig tryggare och känner sig säkrare och kan slappna av vilket leder till att man inte spänner sig eller har det med att dom har mindre gångarter?

Vad tror ni? Intressant grej bara :)
 
Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller mindre D ponnys. Blir som en helt annan ryttare, har jätte lätt att sitta ner i traven och kan fokusera på min teknik istället för att försöka balansera hela ridpasset. Detta är heller ingen engångsgrej utan får alltid mer beröm av min ridlärare när jag rider C ponnyer oavsett ponny.

Kan detta bero på att man känner sig tryggare och känner sig säkrare och kan slappna av vilket leder till att man inte spänner sig eller har det med att dom har mindre gångarter?

Vad tror ni? Intressant grej bara :)

Jag har lättare med nedsutten trav på ponny pga svag bålmuskulatur och stel höft/bäcken: hästar med större steg svingar mig mer fram än jag klarar av att balansera emot, och mitt bäcken klarar just nu inte av att följa med i så stora rörelser.

Märks även i skritt, red en stoooor storhäst förra sommaren och jag fick skitont av att försöka vara följsam redan i skritten.

Men sånt går att träna till, bara jag som slackat :).
 
Definitivt lättare med mindre häst😅. Tävlat ponny i många år bland stora hästar och sen köpte jag en iberier som är 157 och väldigt kort i kroppen. Tycker att han är absolut perfekt i storlek! Kommer inte köpa någon häst över 160 igen, jag är 168. Älskar att ha liten och behändig häst🩷.
Screenshot_20230228_155853_Gallery.jpg
 
Om jag ska höra en jämförelse baserat på de hästar jag ridit de senaste åren så har de hästar som är ca 165+ större/"bättre" gångarter som är mindre bekväma och svårare att rida. Medan mina hästar som varit ca 155 har haft mindre, snabbare och mjukare (och ofta mer markbundna) gångarter - men inte så bra för dressyr. Mina mindre hästar har nog varit mer att jobba med för att få hästarna att jobba på bra, men varit mycket bekvämare att rida. Inridaren på förra hästen, som var hoppryttare till vardags, var väldigt fascinerad över min dåvarande lilla häst och hennes gångarter, som hon tyckte kändes som en soffa att sitta på både i trav och galopp :D
 
För mig är helt klart en lagom-häst lättare att rida än en med stort steg eller en med mycket kort steg. Hästen med medelstort steg är helt klart lättare att sitta ner på i traven.

Men, sen är det så mycket annat som avgör hur lätt hästen/ponnyn är att rida. En period red jag en mycket välutbildad ponny på 145 cm och en stor ridskolehäst på 175 cm. Den stora var lite svårare att sitta ner på (tills jag vant mig). I övrigt var den stora MYCKET enklare att rida. Det tog mer energi att rida ponnyn än den stora. Ponnyn var helt enkelt mer krävande.
 
Jag är kort och efter en del skador har jag mycket lättare att rida små hästar, mellan 145 - 155 cm är min favorit.
När jag rider min tränares jättar på 175 + får jag ont i hela kroppen 😆
 
Jag gillar mindre hästar med. Jag tycker stora hästar är otroligt fina att titta på, men helt omöjliga att rida. Min första häst på 160 cm i stång åkte jag av 3 gånger på 5 år, hans skutt kändes som ingenting i jämförelse med stora hästar. Min nästa häst på 170 cm åkte jag av en del. Hennes bock kändes som man fick en flygtur utan dess lika. Samma med andra stora hästar jag ridit för andra, när dom bockar så kändes helt extremt otäckt. På min nuvarande 160 häst, så känns det inte ens som jag tappar balansen när hon bockat. Så det har gett mig tillbaka en hel del förtroende i ridningen, vilket min 170 häst tyvärr förstörde efter många avramlingar.
 
Jag gillar mindre hästar med. Jag tycker stora hästar är otroligt fina att titta på, men helt omöjliga att rida. Min första häst på 160 cm i stång åkte jag av 3 gånger på 5 år, hans skutt kändes som ingenting i jämförelse med stora hästar. Min nästa häst på 170 cm åkte jag av en del. Hennes bock kändes som man fick en flygtur utan dess lika. Samma med andra stora hästar jag ridit för andra, när dom bockar så kändes helt extremt otäckt. På min nuvarande 160 häst, så känns det inte ens som jag tappar balansen när hon bockat. Så det har gett mig tillbaka en hel del förtroende i ridningen, vilket min 170 häst tyvärr förstörde efter många avramlingar.

Jag tycker tvärtom 🙈 Har flugit som en vante de gånger en mindre häst jag hade bockade, men när min stora på 170 gjort det så har det gått hur bra som helst att sitta kvar. Upplever att rörelserna blir så långsamma och stora på stora hästar.
 
Jag tycker tvärtom 🙈 Har flugit som en vante de gånger en mindre häst jag hade bockade, men när min stora på 170 gjort det så har det gått hur bra som helst att sitta kvar. Upplever att rörelserna blir så långsamma och stora på stora hästar.
Så roligt hur olika det kan vara 😂 har verkligen tvärtom upplevelse, på dom stora hästarna har det som jag skulle skjutas till rymden, kändes som det blir mycket mer rörelse med lång rygg + ben
 
Så roligt hur olika det kan vara 😂 har verkligen tvärtom upplevelse, på dom stora hästarna har det som jag skulle skjutas till rymden, kändes som det blir mycket mer rörelse med lång rygg + ben

Jag tror att det beror på rörelsemönstret hos hästen ifråga. Vissa hästar har ett långsammare rörelsemönster (oavsett mankhöjd) och de är lättare att sitta kvar på än de som har ett snabbt rörelsemönster och är mer explosiva. Jag tror inte att det beror på mankhöjden.
 
Beror på hästen men oftast trivs jag bättre på en mindre häst 1,50-1,60 🙂

Hade en på 1,85 i manke som var som smör att rida. Mjuk, känslig! Men sen kan man rida nått mindre kallblod t.ex som är tungriden.

Beror på vem som ridit o utbildat hästen antar jag!
 
Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller mindre D ponnys. Blir som en helt annan ryttare, har jätte lätt att sitta ner i traven och kan fokusera på min teknik istället för att försöka balansera hela ridpasset. Detta är heller ingen engångsgrej utan får alltid mer beröm av min ridlärare när jag rider C ponnyer oavsett ponny.

Kan detta bero på att man känner sig tryggare och känner sig säkrare och kan slappna av vilket leder till att man inte spänner sig eller har det med att dom har mindre gångarter?

Vad tror ni? Intressant grej bara :)
Jag tror det har mer att göra med hur hästen rör sig jämfört med hur man fungerar fysiskt själv. Passar man ihop i rörelserna naturligt känns det följsamt och tryggt oavsett höjd tycker jag. Det blir liksom som en förlängning av ens egna kropp mer.

Jag har passat så himla bra med både små araber och jättehalvblod på +180 att jag har svårt att se att det skulle vara just höjden på hästen som är avgörande.
 
Funderade lite. Jag är ju en ständig ponnyryttare. Men har även testat att rida en shirehäst på 192cm.
Jag tror det precis som några andra säger här beror på hur hästen rör sig.

Shirehästen på 192cm kändes enklare att hålla balansen på än en av ridskolans c-ponnyer. Den var även lättare att rida än de flesta ridskoleponnyer.
Samtidigt är det olika på olika ponnyer/hästar i liknande storlek. Hästen (precis över ponnymått) jag ridit väldigt mycket på ridskolan nu är supersvår att balansera på (eller var i början i alla fall). Motsvarande kompis till den hästen i storlek och kroppsbyggnad är inga problem alls.
 
Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller mindre D ponnys. Blir som en helt annan ryttare, har jätte lätt att sitta ner i traven och kan fokusera på min teknik istället för att försöka balansera hela ridpasset. Detta är heller ingen engångsgrej utan får alltid mer beröm av min ridlärare när jag rider C ponnyer oavsett ponny.

Kan detta bero på att man känner sig tryggare och känner sig säkrare och kan slappna av vilket leder till att man inte spänner sig eller har det med att dom har mindre gångarter?

Vad tror ni? Intressant grej bara :)
Det kan vara både och. Mindre hästar har ju oftare mindre gångarter. Men vissa personer kan ju bli rädda av större hästar och då ha svårare att slappna av. Det kan också vara så att vissa personer spänner sig när de rider hästar med större rörelser om de är ovana/inte starka nog i bålen/inte tekniskt vet hur de ska sitta för att kunna släppa igenom rörelserna, komma ner på hästens rygg och inte skumpa runt ovanpå.
Sen spelar hästens rörelsemönster in väldigt. Vissa har inte så mycket rörelser och andra har mer. Men på ridskola, som det låter som att du rider på, brukar man inte ha hästar med väldigt mycket rörelser. Just för att det är svårare.
 
Jag skadade mig illa som 15-åring och kunde då bara rida Islandshäst, Arab PRE, Lusse etc. Så under rätt många år var det vad jag red. När jag sedan började rida halvblod igen var det skitsvårt att sitta på dem!
Många saker var däremot lättare, man behövde inte själv sätta takten hela tiden, de var inte lika överrörliga och linjerade sig själva mer(alltså kroppsdelar, tex bog, for inte iväg lika lätt av linjen man red på) etc.
Men visst, en PRE som hade lång rygg och var extremt överrörlig var mycket svårare att sitta på i trav än andra PRE:er i samma strl. Han hade så mycket rörelser i ryggen pga sin exteriör.
Jag hade kvar min islandskorsningsponny när jag blev bättre i kroppen, jobbade med dressyr och sen även köpte halvblod. Om jag red min luddgubbe efter att ha ridit större halvblod med mer gång kändes det ju nästan som att sitta helt still på honom, både vad gällde gång och tempo. :laugh:
Med hans markbundna, korta gångarter var det ju lätt att sitta. Men att lära in byten var ju en mardröm iom att man hade så kort tid på sig att hinna känna av när det var läge, ge hjälpen pga de små trumpinnebenen.

Vissa större hästar har ju långsammare rörelsemönster. De är så stora och tunga att de behöver vara väldigt explosiva, starka och rörliga för att kunna kasta sig, bocka etc snabbt.
Så jag har haft en hel del elever som föredrar den typen av stor häst när de själva är osäkra.

Min egen häst är 165 med kort rygg. Han var därför rätt stötig och kort i traven som yngre och outbildad. Det var lite trist att sitta på innan han blev mer utbildad och med det kunde få mer luft och elasticitet i traven.
Han är explosiv, extremt snabb och extremt rörlig. När han då var ung, hade sadeltvång och lite annat i bagaget så kunde det smälla till och braka iväg både uppåt, neråt, ovan mark eller åt sidan/bakåt innan man hann blinka. Det var det svåraste med honom.
Hade han varit 10 cm större tror jag han hade varit långsammare. Också om han haft längre rygg. Och om han var mindre rörlig.
Kollar man de här gamla bilderna så ser man hur mkt han bara på några hundradels sek försvinner 30-40 cm ner under en när han kastar sig. Sadeln är bara borta under en. Samma när han tex hoppade 1,50 rätt upp ur att ha travat lugnt och fint i lösgjordhet och fokus i diagonalsluta och plötsligt ser en vattenpöl av någon som vattnat ridhuset fel. På typ under en sekund. En hopptränare såg det och garvade om att vi valt fel gren alternativt skulle satsa på "Spanska ridskolan nästa". :laugh:
Så fort och så mkt rörelseändring så att säga har jag aldrig upplevt på större och tyngre hästar, trots jobb som problemlösare inneburit rida många stökiga hästar.
Så just om de har dylika problem upplever jag både större, med längre rygg och mindre rörliga som enklare.
annars kan mycket väl en större häst med längre rygg vara både enklare och svårare att sitta på beroende på rörlighet och rörelsemönster.

Kast stakethöjd.png
 
Jag tror att det beror på rörelsemönstret hos hästen ifråga. Vissa hästar har ett långsammare rörelsemönster (oavsett mankhöjd) och de är lättare att sitta kvar på än de som har ett snabbt rörelsemönster och är mer explosiva. Jag tror inte att det beror på mankhöjden.
Så kan det absolut vara. Den ena jag red va dock ett tungt halvblod av gamla typen på 175. Då kände jag verkligen att det va så mycket kraft i bockadendet att det inte blev kul. Denna hade dock inga flashiga gångarter men va rätt tung och markbunden i typen annars när den rörde sig.
 
Jag gillar mindre hästar med. Jag tycker stora hästar är otroligt fina att titta på, men helt omöjliga att rida. Min första häst på 160 cm i stång åkte jag av 3 gånger på 5 år, hans skutt kändes som ingenting i jämförelse med stora hästar. Min nästa häst på 170 cm åkte jag av en del. Hennes bock kändes som man fick en flygtur utan dess lika. Samma med andra stora hästar jag ridit för andra, när dom bockar så kändes helt extremt otäckt. På min nuvarande 160 häst, så känns det inte ens som jag tappar balansen när hon bockat. Så det har gett mig tillbaka en hel del förtroende i ridningen, vilket min 170 häst tyvärr förstörde efter många avramlingar.
Just bockningar är nog helt andra saker som påverkar än mankhöjd. De har ju lite olika teknik🤪
 
Jag skadade mig illa som 15-åring och kunde då bara rida Islandshäst, Arab PRE, Lusse etc. Så under rätt många år var det vad jag red. När jag sedan började rida halvblod igen var det skitsvårt att sitta på dem!
Många saker var däremot lättare, man behövde inte själv sätta takten hela tiden, de var inte lika överrörliga och linjerade sig själva mer(alltså kroppsdelar, tex bog, for inte iväg lika lätt av linjen man red på) etc.
Men visst, en PRE som hade lång rygg och var extremt överrörlig var mycket svårare att sitta på i trav än andra PRE:er i samma strl. Han hade så mycket rörelser i ryggen pga sin exteriör.
Jag hade kvar min islandskorsningsponny när jag blev bättre i kroppen, jobbade med dressyr och sen även köpte halvblod. Om jag red min luddgubbe efter att ha ridit större halvblod med mer gång kändes det ju nästan som att sitta helt still på honom, både vad gällde gång och tempo. :laugh:
Med hans markbundna, korta gångarter var det ju lätt att sitta. Men att lära in byten var ju en mardröm iom att man hade så kort tid på sig att hinna känna av när det var läge, ge hjälpen pga de små trumpinnebenen.

Vissa större hästar har ju långsammare rörelsemönster. De är så stora och tunga att de behöver vara väldigt explosiva, starka och rörliga för att kunna kasta sig, bocka etc snabbt.
Så jag har haft en hel del elever som föredrar den typen av stor häst när de själva är osäkra.

Min egen häst är 165 med kort rygg. Han var därför rätt stötig och kort i traven som yngre och outbildad. Det var lite trist att sitta på innan han blev mer utbildad och med det kunde få mer luft och elasticitet i traven.
Han är explosiv, extremt snabb och extremt rörlig. När han då var ung, hade sadeltvång och lite annat i bagaget så kunde det smälla till och braka iväg både uppåt, neråt, ovan mark eller åt sidan/bakåt innan man hann blinka. Det var det svåraste med honom.
Hade han varit 10 cm större tror jag han hade varit långsammare. Också om han haft längre rygg. Och om han var mindre rörlig.
Kollar man de här gamla bilderna så ser man hur mkt han bara på några hundradels sek försvinner 30-40 cm ner under en när han kastar sig. Sadeln är bara borta under en. Samma när han tex hoppade 1,50 rätt upp ur att ha travat lugnt och fint i lösgjordhet och fokus i diagonalsluta och plötsligt ser en vattenpöl av någon som vattnat ridhuset fel. På typ under en sekund. En hopptränare såg det och garvade om att vi valt fel gren alternativt skulle satsa på "Spanska ridskolan nästa". :laugh:
Så fort och så mkt rörelseändring så att säga har jag aldrig upplevt på större och tyngre hästar, trots jobb som problemlösare inneburit rida många stökiga hästar.
Så just om de har dylika problem upplever jag både större, med längre rygg och mindre rörliga som enklare.
annars kan mycket väl en större häst med längre rygg vara både enklare och svårare att sitta på beroende på rörlighet och rörelsemönster.

Visa bifogad fil 115464
Vissa stora hästar är ju oväntat smidiga är de gör sina konster. Min häst brukar skapa väldigt förvånade kommentarer när folk ser henne få fnatt i hage tex, de tycker hon ser stor och lite ”klumpig” ut men jäklar vad det kan hända saker snabbt åt alla håll när hon flippar🫣
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 240
  • Artikel
Dagbok Idag var det dags att kravla sig upp på hästryggen igen. Snälla Pelle tar väl hand om mig. Jag är riktigt förtjust i honom, vilken...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: nullo-modo
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 908
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp