lättdruckna nappflaskor

Is

Trådstartare
Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma precis innan säng och istället få en flaska med välling.

Kruxet är att han aldrig lyckats dricka ur flaska och har inte heller druckit så bra ur muggar med droppstopp och det blir därför svårt med vällingen.
Men envis som man är har jag nu i en veckas tid trixat med nappflaska och tänkt att han borde väl lära sig om man bara ger han möjlighet. Har Philiphs Avent serien och köpte nu nya nappar - de med fyra hål i som ska vara snabbt flöde för barn över 6 månader- grabben suger och suger men det försvinner inget ur flaskan.
Så provade och inser att jag får inte ut många droppar själv! Tänkte att jag blandat vällingen för tjock så provade med vatten men det blir näst intill den samma det blir tvärstopp efter en klunk (har sugit på den där flaskan så jag har både ont i huvudet och ont i magen ikväll :angel::idea:). Har provat gjort fler och större håll men det kommer inte in någon luft i flaskan så inget kommer heller ut.... Har flera flaskor och flera nappar (alla från avent serien) men får inte till det och inser att det kanske är därför han inte tagit flaskan tidigare heller.

Så till frågan- Va gör ja? är det vi som bara inte kan med hur en nappflaska fungerar eller är Aventserien helt enkelt värdelös? Finns det flaskor som är riktigt lättdrucken istället? Har ni anda förslag - han vill gärna snutta tills han somnar (eller är riktigt riktigt trött iaf) och det hade verkligen vara skönt om vi hittade ett alternativ till bröstet nu.
 
Jag vet inget om just Philips Avent.
Men generellt är det olika storlek på hålen i napparna beroende på vilken typ av vätska man ger - ersättning är tunn vätska = små hål, vanlig välling kräver lite större hål och fullkornsvälling brukar ha någon form av skåra.
Och så måste det komma in luft i flaskan på något sätt och hur det sker varierar lite mellan flasktillverkare och nappfabrikat. Vi har haft flasknappar som har en ventil på ovansidan, där luft sipprar in. Och vi har haft andra nappar där man fått skruva åt locket lite lösare för att släppa in luft.

(sen är det ju numera rätt många år sen mina barn åt välling, så det finns säkerligen andra system också - som jag missat...)
 
  • Gilla
Reactions: Is
Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma precis innan säng och istället få en flaska med välling.

Kruxet är att han aldrig lyckats dricka ur flaska och har inte heller druckit så bra ur muggar med droppstopp och det blir därför svårt med vällingen.
Men envis som man är har jag nu i en veckas tid trixat med nappflaska och tänkt att han borde väl lära sig om man bara ger han möjlighet. Har Philiphs Avent serien och köpte nu nya nappar - de med fyra hål i som ska vara snabbt flöde för barn över 6 månader- grabben suger och suger men det försvinner inget ur flaskan.
Så provade och inser att jag får inte ut många droppar själv! Tänkte att jag blandat vällingen för tjock så provade med vatten men det blir näst intill den samma det blir tvärstopp efter en klunk (har sugit på den där flaskan så jag har både ont i huvudet och ont i magen ikväll :angel::idea:). Har provat gjort fler och större håll men det kommer inte in någon luft i flaskan så inget kommer heller ut.... Har flera flaskor och flera nappar (alla från avent serien) men får inte till det och inser att det kanske är därför han inte tagit flaskan tidigare heller.

Så till frågan- Va gör ja? är det vi som bara inte kan med hur en nappflaska fungerar eller är Aventserien helt enkelt värdelös? Finns det flaskor som är riktigt lättdrucken istället? Har ni anda förslag - han vill gärna snutta tills han somnar (eller är riktigt riktigt trött iaf) och det hade verkligen vara skönt om vi hittade ett alternativ till bröstet nu.
Vi har och har haft flaskor från MAM. Både antikolik varianten och den vanliga med fast botten. Napparna är ventilerade på de vanliga flaskorna. På antikolik flaskorna är både napparna och botten ventilerande. Att de är ventilerade betyder att det inte blir vakuum i dem och att barnet kan suga hela tiden.

På aventflaskorna (som vi har) finns ingen ventil. Tekniken där är istället att suga tills det inte kommer mer och sen släppa så att vakuumet försvinner. Det är en helt annan sugteknik. Aventflaskorna har ratats av båda mina barn.

Mvh Miks
 
Vi har och har haft flaskor från MAM. Både antikolik varianten och den vanliga med fast botten. Napparna är ventilerade på de vanliga flaskorna. På antikolik flaskorna är både napparna och botten ventilerande. Att de är ventilerade betyder att det inte blir vakuum i dem och att barnet kan suga hela tiden.

På aventflaskorna (som vi har) finns ingen ventil. Tekniken där är istället att suga tills det inte kommer mer och sen släppa så att vakuumet försvinner. Det är en helt annan sugteknik. Aventflaskorna har ratats av båda mina barn.

Mvh Miks

Här ska köpas nya flaskor redan idag. Surt när man lagt ganska mycket pengar på just avent och extra surt att tänka att han kanske skulle tagit flaskan tidigare om jag fattat att de var så svårdrukna.....
Tack för infon
 
Här ska köpas nya flaskor redan idag. Surt när man lagt ganska mycket pengar på just avent och extra surt att tänka att han kanske skulle tagit flaskan tidigare om jag fattat att de var så svårdrukna.....
Tack för infon
Vi gav sonen välling i en Klean Kanteen pipmuggsflaska. Funkade finfint :).
 
Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma precis innan säng och istället få en flaska med välling.

Kruxet är att han aldrig lyckats dricka ur flaska och har inte heller druckit så bra ur muggar med droppstopp och det blir därför svårt med vällingen.
Men envis som man är har jag nu i en veckas tid trixat med nappflaska och tänkt att han borde väl lära sig om man bara ger han möjlighet. Har Philiphs Avent serien och köpte nu nya nappar - de med fyra hål i som ska vara snabbt flöde för barn över 6 månader- grabben suger och suger men det försvinner inget ur flaskan.
Så provade och inser att jag får inte ut många droppar själv! Tänkte att jag blandat vällingen för tjock så provade med vatten men det blir näst intill den samma det blir tvärstopp efter en klunk (har sugit på den där flaskan så jag har både ont i huvudet och ont i magen ikväll :angel::idea:). Har provat gjort fler och större håll men det kommer inte in någon luft i flaskan så inget kommer heller ut.... Har flera flaskor och flera nappar (alla från avent serien) men får inte till det och inser att det kanske är därför han inte tagit flaskan tidigare heller.

Så till frågan- Va gör ja? är det vi som bara inte kan med hur en nappflaska fungerar eller är Aventserien helt enkelt värdelös? Finns det flaskor som är riktigt lättdrucken istället? Har ni anda förslag - han vill gärna snutta tills han somnar (eller är riktigt riktigt trött iaf) och det hade verkligen vara skönt om vi hittade ett alternativ till bröstet nu.
Tror du inte du fått en nappflaska för bröstmjölksersättning och vällingen är tjockare?

Vi hade Tommee Tipee men för just bröstmjölksersättning inte för välling (han drack inte välling mer än ngra gånger) dock finns nappar för de flaskorna med gigantiska hål som är blomformade, det borde vara komplett omöjligt att inte få ur vällingen ur dem, det borde rinna ut om inte annat.
 
Vi har använt flaskor från Esska köpta i vanlig Ica-butik. Till välling använder vi nappen med skåra, den rinner det av sig självt ur om flaskan välter så i princip fritt flöde i munnen vilket uppskattas av vår vällingälskare. Även med napp med mindre öppning rann det friskt vilket nog förklarar varför sonen ratade amningen efter ett tag, det gick ju mycket lättare att dricka ur nappflaskan. Till nästa barn ska vi köpa en nappflaska som mer liknar amningstekniken.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Tror du inte du fått en nappflaska för bröstmjölksersättning och vällingen är tjockare?

Vi hade Tommee Tipee men för just bröstmjölksersättning inte för välling (han drack inte välling mer än ngra gånger) dock finns nappar för de flaskorna med gigantiska hål som är blomformade, det borde vara komplett omöjligt att inte få ur vällingen ur dem, det borde rinna ut om inte annat.
Ja fast alltså man köper napparna till olika åldrar och de jag köpte nu var för 6 månader + ("kraftig flöde med fyra hål" stod det ) men även om jag provar dricka vatten ur den så blir det liksom vakum stopp. Dom har en till napp med justerbart flöde som jag tänkte att jag kanske skulle ha köpt istället men känns trist att lägga ut ännu mer pengar på de där flaskorna om inte heller de fungerar..,
 
Ja fast alltså man köper napparna till olika åldrar och de jag köpte nu var för 6 månader + ("kraftig flöde med fyra hål" stod det ) men även om jag provar dricka vatten ur den så blir det liksom vakum stopp. Dom har en till napp med justerbart flöde som jag tänkte att jag kanske skulle ha köpt istället men känns trist att lägga ut ännu mer pengar på de där flaskorna om inte heller de fungerar..,
Joo, tja jag provade aldrig Avent, vi hade som sagt Tommee Tippee eftersom de skulle vara mycket bröstliknande teknik på dem och vi bara hade ersättning sällan. Det gick helt smärtfritt att dricka ersättning någon gång i veckan ur och sedan amma som vanligt. Vi hade extra små hål men det gick jättebra.

Men som sagt mot slutet när vi hade lite välling så köpte vi nappar med stora blomliknande hål som det bara rann ur, för snabbt för honom men är säkert jättebra för någon annan. https://www.apotekhjartat.se/produk...askor-muggar/tommee-tippee-di-napp-y-skara-2/ se på formen som de tecknat på utsidan av paketet, de kallar den för Y-skåra och det är mängder droppar med flöde ur. Den håller emot lite i början men när barnet suger fläks hålet ut och blir mycket större.
https://www.apotekhjartat.se/produk...skor-muggar/tommee-tippee-di-napp/?code=50110 till skillnad från den här som har mycket mindre flöde för samma ålder och kanske mer är för bröstmjölk då.

(Haha jag ser att Avent har gått över till att se mer ut som Tommee Tippee nu, när A var liten, 6-7 år sedan så såg de flaskorna helt annorlunda ut, höga och smala och napparna var väldigt traditionell smal nappflaskenapp. Här bland bilderna kan man se hur olika de är https://www.google.se/search?q=aven...3-7SAhVChywKHeSUCSkQ_AUIBigB&biw=1059&bih=871)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Is
Ja fast alltså man köper napparna till olika åldrar och de jag köpte nu var för 6 månader + ("kraftig flöde med fyra hål" stod det ) men även om jag provar dricka vatten ur den så blir det liksom vakum stopp. Dom har en till napp med justerbart flöde som jag tänkte att jag kanske skulle ha köpt istället men känns trist att lägga ut ännu mer pengar på de där flaskorna om inte heller de fungerar..,
Fast har de inte speciella nappar för välling? För till välling kan man inte gå efter åldersindelningen på napparna för den är bara avsedd för ersättning. Till välling behövs riktigt stort hål eller skåra.
 
Vi har använt (anv fortf) Dr Brown. De har varit kanon! På neo fick vi först pröva Medela men de lyckades aldrig dottern lära sig dricka av. De var för tröga i flödet.
 
NUK wideneck. Superbra mycket bättre än annat vi testat. Har glasflaskor och hade aldrig bytt mot plastalternativ. Det kommer in luft genom pipen/gummit (den har antikolikfunktiont) vi har inte behövt göra större hål.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma precis innan säng och istället få en flaska med välling.

Kruxet är att han aldrig lyckats dricka ur flaska och har inte heller druckit så bra ur muggar med droppstopp och det blir därför svårt med vällingen.
Men envis som man är har jag nu i en veckas tid trixat med nappflaska och tänkt att han borde väl lära sig om man bara ger han möjlighet. Har Philiphs Avent serien och köpte nu nya nappar - de med fyra hål i som ska vara snabbt flöde för barn över 6 månader- grabben suger och suger men det försvinner inget ur flaskan.
Så provade och inser att jag får inte ut många droppar själv! Tänkte att jag blandat vällingen för tjock så provade med vatten men det blir näst intill den samma det blir tvärstopp efter en klunk (har sugit på den där flaskan så jag har både ont i huvudet och ont i magen ikväll :angel::idea:). Har provat gjort fler och större håll men det kommer inte in någon luft i flaskan så inget kommer heller ut.... Har flera flaskor och flera nappar (alla från avent serien) men får inte till det och inser att det kanske är därför han inte tagit flaskan tidigare heller.

Så till frågan- Va gör ja? är det vi som bara inte kan med hur en nappflaska fungerar eller är Aventserien helt enkelt värdelös? Finns det flaskor som är riktigt lättdrucken istället? Har ni anda förslag - han vill gärna snutta tills han somnar (eller är riktigt riktigt trött iaf) och det hade verkligen vara skönt om vi hittade ett alternativ till bröstet nu.

Mams nappar har bra flöde :up:
 
Här ska köpas nya flaskor redan idag. Surt när man lagt ganska mycket pengar på just avent och extra surt att tänka att han kanske skulle tagit flaskan tidigare om jag fattat att de var så svårdrukna.....
Tack för infon
Du har fått massor av tips på flaskor :)

Jag har ett tips till om du inte hunnit handla ännu! Köp flaskor som finns "överallt". Dvs inga specialflaskor som måste beställas en vecka i förväg på nätet. Det har hänt både en och fler gånger att vi åkt hemifrån med för lite flaskor. Då är det skönt att kunna stanna på Ica/Coop/Apoteket och hugga en flaska i farten när det är kris!

13 flaskor senare :angel:

Mvh Miks
 
Fast har de inte speciella nappar för välling? För till välling kan man inte gå efter åldersindelningen på napparna för den är bara avsedd för ersättning. Till välling behövs riktigt stort hål eller skåra.
Jag provade googla men hittade bara de med fyra hål samt de med justerbar flöde ingen med skåra.
 
Passade på att springa in på en större ica när vi var till badhuset och köpte en Mum falska med två olika nappar till. Och oj vilken skillnad! Går inte att jämföra. Den största (som skulle vara enbart för välling/fibervälling) var det nästan för stort flöde i så byte till den som var kombinerad välling/eraättningsnapp så får vi se hur det funkar i morgon. Pojken vart väl helt brydd när det strömmade välling från att ha kämpat som en galning för några pytte droppar.

Ingen hade varnat mig att det var sådan här vetenskap med nappflaskor. Trodde det var lugnt bara dom va giftfri ja:angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 182
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 042
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 682
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp