Bukefalos 28 år!

Lättlagat

Hur länge håller lime eller citron I sådan liten flaska? Är det jämförbart med att köpa en färsk? Tex till guacamole saknar jag ofta lime men så ska man ha typ 1/4 eller något till så mycket jag äter o tycker är gott så då struntar jag ofta I den istället. Och samma med citron att istället struntar jag i att fortsätta envisas med kalla såser o så trots att jag ju också gillar att droppa lite på lax I ugn vid servering eller i vatten o sådär. Kanske borde skaffa en flaska o testa?
Jag har små flaskor som ser ut som citroner - håller sig åtminstone ett par veckor i kylen (jag smakar).

Köper jag färsk citron - så fryser jag in rester (antingen hela halva i en plastpåse eller saft som en iskub)
 
Här i min del av skogen använder vi ofta citron i salladsdressingar istället för vinäger - då går även färsk citron åt i små hushåll (och så köps citron på torget där den är billigare).

Obligatoriskt i tabbouleh (bulgur, tomat, örter - mycket, mycket persilja - vitlök, olivolja, citronsaft och citron zest plus eventuella tillägg efter feeling)
 
Sankta Maria har massor med kryddor på tub, vitlök, oregano, basilika mm. Smakar som färskt, funkar i allt!

Frysta grönsaker som är tipsat redan är toppen.

Ta en stekpanna, i med 3 nävar grönsaker, fryst lök ca en näve, en 5kronà vitlök ur tub - stek någon minut. Sedan kan du knäcka 3 ägg och röra in. Servera! Latmansomelett kallar jag denna....

Ta en stekpanna, i med en näve fryst lök, en femma vitlök, en liten burk tacosås/tacodipp tomatbaserad, en näve röda linser plus 2dl vatten. Putta 5 min. Nu kan du antingen servera med en påse majschips, i tacoskal med avokado som du tinat. Eller så gör du två hål i tomatröran och knäcker i två ägg i hålen, på med lock och låt äggen bli klara. Jag sänker värmen till 3 av 10 när jag knäcker i äggen.

Köp spicemasters färdiga garam masala krydda, den som är färdig med sås. Ta en burk kikärtor, skölj dem ner i en bunke, på med såsen, i med fryst blomkål, broccoli, lök och kör i micron. Servera med ris.

Sedan gillar du potatis/sötpotatis så kan du dela i halvor med skalet på. Kör i ugnen tills klara, du ska kunna gräva ut innehållet med sked. Gräv ur innehållet och mosa med lite grädde eller smör så har du ett jättegott mos!
 
Ta en stekpanna, i med 3 nävar grönsaker, fryst lök ca en näve, en 5kronà vitlök ur tub - stek någon minut. Sedan kan du knäcka 3 ägg och röra in. Servera! Latmansomelett kallar jag denna....

Ta en stekpanna, i med en näve fryst lök, en femma vitlök, en liten burk tacosås/tacodipp tomatbaserad, en näve röda linser plus 2dl vatten. Putta 5 min. Nu kan du antingen servera med en påse majschips, i tacoskal med avokado som du tinat. Eller så gör du två hål i tomatröran och knäcker i två ägg i hålen, på med lock och låt äggen bli klara. Jag sänker värmen till 3 av 10 när jag knäcker i äggen.
Oj, vilka bra tips :) ! De ska jag lägga på minnet och testa :) !
 
Oj, vilka bra tips :) ! De ska jag lägga på minnet och testa :) !
Kul! De är verkligen enkla, goda och billiga.

Kan kasta in ett till också.

Köp en påse färdigskurna thaigrönsaker, ingefära på tub eller fryst jag tar rejält, ca 0,5 dl, vitlök på tub den där 5an, chilisås några stänk och ner med allt ihop med en burk kokosgrädde, jag brukar även ha i två nävar gröna bönor ur frysen. Stek röran i stekpanna. Om du vill ha en nudelwok i med nudlar om du vill ha pad thai i med ett par ägg och rör om. Har man salladskyckling i frysen blir det gott i eller en bruk bönor fungerar också fint.
 
Oj, det skulle jag ALDRIG våga :nailbiting: ! Jag har sett hur det slog gnistor om en tallrik med guldkant, som hade satts in i mikron av misstag..... Och den kom då inte i kontakt med mikrons väggar.
Jag är ingen fysiker, så jag kan inte svara på varför det är så, kanske har att göra med med att det är vätska som omsluter metallen när man använder en sked? Jag lovar att det funkar!
Hade en Mièle-mikro för nästan tjugo år sedan och jag minns att det följde med en speciell "plastpinne" till den som var ihålig som man skulle sätta ner i koppen när man värmde vätskor, för att värmen skulle spridas jämnt.
 
Jag är ingen fysiker, så jag kan inte svara på varför det är så, kanske har att göra med med att det är vätska som omsluter metallen när man använder en sked? Jag lovar att det funkar!
Hade en Mièle-mikro för nästan tjugo år sedan och jag minns att det följde med en speciell "plastpinne" till den som var ihålig som man skulle sätta ner i koppen när man värmde vätskor, för att värmen skulle spridas jämnt.
Intressant...och märkligt med metall som man "alltid" har fått itutat att man absolut inte får ha i en mikro. Men jag kommer nog inte att våga ändå..... :D
 
Ta en stekpanna, i med 3 nävar grönsaker, fryst lök ca en näve, en 5kronà vitlök ur tub - stek någon minut. Sedan kan du knäcka 3 ägg och röra in. Servera! Latmansomelett kallar jag denna....
Som alternativ till äggen:
Häll upp couscous i en skål med kokande vatten och salt innan du börjar. Häll ihop detta med grönsakerna när de är färdigstekta. Tillsätt olivolja och svartpeppar.
Kan ätas som det är (ev. med en klick yoghurt, eller lite fetaost) eller med någon köttbit/vegobiff till.
 
Sitter nu och funderar på veckans mat. Det bör ju vara recept som man kan laga mycket av på en gång så jag slipper laga mat i veckan eftersom jag inte orkar då. Att göra ett nytt recept eller handla ingredienser jag har svårt att hitta i affären är ju krävande i sig. Igår lagade jag en thaigryta. Det skulle vara limeblad i den. Jag letade både bland grönsakerna och bland kryddorna men hittade inte. Så det fick bli en gryta utan limeblad. Annars är jag mycket beroende av utförliga recept. Att höfta är svårt och ger mig vånda. Det är enormt energikrävande och jag kan liksom inte laga mat på egen hand. Får se om jag vågar prova något av tipsen i den här tråden.
 
Broccoliris och blomkålsris är jättebra alternativ för att få "färdighackat" att ha i grytor och andra rätter. Tetra med färdiga bönor.

Leta upp något recept på indisk gryta och plocka smaksättning/sås därifrån. Använd fryst hackad lök, blomkålsris och kikärtor som innehåll.

Fräs grön currypasta i olja, häll på passerade tomater och kokosmjölk och koka upp. Justera smaken med salt + ev. peppar, vinäger. Häll i broccoliris och svarta bönor.

Grovriva morötter är lättare än att hacka. En massa portioner pastasås: 1-2 förp. passerade tomater, 3 dl röda linser, fryst hackad lök (motsv. 3 stora), fyll på lagom med vatten och koka linserna mjuka, 4-5 rivna morötter, 3 dl creme fraiche/grädde/e.dyl. Krydda med salt, vinäger, svartpeppar, garam masala, chili, soja...
Var hittar man broccoliris och blomkålsris? Jag har aldrig sett sånt.

Jag tycker det är lättare att hacka än att riva eftersom jag har en maskin som hackar åt mig.
 
Var hittar man broccoliris och blomkålsris? Jag har aldrig sett sånt.

Jag tycker det är lättare att hacka än att riva eftersom jag har en maskin som hackar åt mig.
Broccoliris och blomkålsris hittar jag bland de andra frysta grönsakerna.

Fråga personalen om du inte hittar!
 
Sitter nu och funderar på veckans mat. Det bör ju vara recept som man kan laga mycket av på en gång så jag slipper laga mat i veckan eftersom jag inte orkar då. Att göra ett nytt recept eller handla ingredienser jag har svårt att hitta i affären är ju krävande i sig. Igår lagade jag en thaigryta. Det skulle vara limeblad i den. Jag letade både bland grönsakerna och bland kryddorna men hittade inte. Så det fick bli en gryta utan limeblad. Annars är jag mycket beroende av utförliga recept. Att höfta är svårt och ger mig vånda. Det är enormt energikrävande och jag kan liksom inte laga mat på egen hand. Får se om jag vågar prova något av tipsen i den här tråden.
Är du ok med att handla viss mat på nätet? Jag köper tex svenska linser och quinoa från nordisk råvara. Santa Marias kryddtuber kommer från matsmart. Handlar mycket via reko, direkt från producenten, där man beställer vad man vill ha i lugn och ro hemma, oftast betalar i förväg och sedan hämtar upp från flera på en utsedd plats och tid. Köper endast fryst och färskt från mataffären som jag inte fått tag på annat sätt.

Limeblad är tex extremt svårt att få tag i. Jag har också letat. Ersätter med citrongräs, finns både fryst med kryddor samt färsk där du hittar ingefäran.
 
Var hittar man broccoliris och blomkålsris? Jag har aldrig sett sånt.

Jag tycker det är lättare att hacka än att riva eftersom jag har en maskin som hackar åt mig.
Frysdisken, bland grönsakerna. Så här ser paketen ut hos Willys. Vilken butik har du hemma?
Det är som små finhackade bitar, typ ½ cm eller strax under.
7340083468933_1549849961895_master_axfood_300
7340083468940_1549849679589_master_axfood_300
 
Sitter nu och funderar på veckans mat. Det bör ju vara recept som man kan laga mycket av på en gång så jag slipper laga mat i veckan eftersom jag inte orkar då. Att göra ett nytt recept eller handla ingredienser jag har svårt att hitta i affären är ju krävande i sig. Igår lagade jag en thaigryta. Det skulle vara limeblad i den. Jag letade både bland grönsakerna och bland kryddorna men hittade inte. Så det fick bli en gryta utan limeblad. Annars är jag mycket beroende av utförliga recept. Att höfta är svårt och ger mig vånda. Det är enormt energikrävande och jag kan liksom inte laga mat på egen hand. Får se om jag vågar prova något av tipsen i den här tråden.
Om de endast vill prova en ny rätt denna veckan, vilka råvaror har du hemma eller är bekväm med att ha hemma?

Låt oss säga att du alltid har ris och kikärtor hemma, kanske garam masala kryddpåsar är bra?
 
Sitter nu och funderar på veckans mat. Det bör ju vara recept som man kan laga mycket av på en gång så jag slipper laga mat i veckan eftersom jag inte orkar då. Att göra ett nytt recept eller handla ingredienser jag har svårt att hitta i affären är ju krävande i sig. Igår lagade jag en thaigryta. Det skulle vara limeblad i den. Jag letade både bland grönsakerna och bland kryddorna men hittade inte. Så det fick bli en gryta utan limeblad. Annars är jag mycket beroende av utförliga recept. Att höfta är svårt och ger mig vånda. Det är enormt energikrävande och jag kan liksom inte laga mat på egen hand. Får se om jag vågar prova något av tipsen i den här tråden.
Är det något speciellt du funderar kring i något recept så kan du alltid fråga här. :)
T.ex. om någon vara man kan skippa eller byta ut, eller om något i genomförandet kan förenklas på något smart sätt.
 
Är du ok med att handla viss mat på nätet? Jag köper tex svenska linser och quinoa från nordisk råvara. Santa Marias kryddtuber kommer från matsmart. Handlar mycket via reko, direkt från producenten, där man beställer vad man vill ha i lugn och ro hemma, oftast betalar i förväg och sedan hämtar upp från flera på en utsedd plats och tid. Köper endast fryst och färskt från mataffären som jag inte fått tag på annat sätt.

Limeblad är tex extremt svårt att få tag i. Jag har också letat. Ersätter med citrongräs, finns både fryst med kryddor samt färsk där du hittar ingefäran.
Nej, jag är inte riktigt bekväm med att handla mat på nätet, även om jag handlar annat online, såsom te och tandkräm.

Jag har aldrig handlat via rekoring heller. Jag vet inte vad jag skulle kunna handla där. Jag har bara sålt själv (honung). Men nu när jag pluggar är utlämningstiden dum.
Frysdisken, bland grönsakerna. Så här ser paketen ut hos Willys. Vilken butik har du hemma?
Det är som små finhackade bitar, typ ½ cm eller strax under.
7340083468933_1549849961895_master_axfood_300
7340083468940_1549849679589_master_axfood_300
Här är Ica mest välsorterad. Willys är mindre än Ica och jag handlar aldrig där. (Butikerna ligger bredvid varandra.)
Om de endast vill prova en ny rätt denna veckan, vilka råvaror har du hemma eller är bekväm med att ha hemma?

Låt oss säga att du alltid har ris och kikärtor hemma, kanske garam masala kryddpåsar är bra?
Jag gjorde en ny rätt igår. Idag tänkte jag laga fisk. Då borde det räcka ganska långt den kommande veckan. Men jag behöver ju äta två gånger om dagen så nånting mer måste jag laga. Jag var nyss till affären och köpte bl.a. falafel och schnitzel.

Jag brukar alltid ha kokosmjölk hemma, och ris. Garam masala har jag också alltid hemma. Viss mat som jag har hemma tycks aldrig gå åt, så som den dill jag odlat och den potatis jag också odlat.

Men jag tror jag har nu så jag klarar kommande vecka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 229
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp