Bukefalos 28 år!

Lättlagat

Nej, jag är inte riktigt bekväm med att handla mat på nätet, även om jag handlar annat online, såsom te och tandkräm.

Jag har aldrig handlat via rekoring heller. Jag vet inte vad jag skulle kunna handla där. Jag har bara sålt själv (honung). Men nu när jag pluggar är utlämningstiden dum.

Här är Ica mest välsorterad. Willys är mindre än Ica och jag handlar aldrig där. (Butikerna ligger bredvid varandra.)

Jag gjorde en ny rätt igår. Idag tänkte jag laga fisk. Då borde det räcka ganska långt den kommande veckan. Men jag behöver ju äta två gånger om dagen så nånting mer måste jag laga. Jag var nyss till affären och köpte bl.a. falafel och schnitzel.

Jag brukar alltid ha kokosmjölk hemma, och ris. Garam masala har jag också alltid hemma. Viss mat som jag har hemma tycks aldrig gå åt, så som den dill jag odlat och den potatis jag också odlat.

Men jag tror jag har nu så jag klarar kommande vecka.
Gör potatismos på potatisen, blanda i dill, och ät till schnitzeln. Gör så mycket potatismos att det blir över - nästa dag gör du potatisplättar av moset som blev över. Creme fraiche eller liknande är gott till.
 
Gör potatismos på potatisen, blanda i dill, och ät till schnitzeln. Gör så mycket potatismos att det blir över - nästa dag gör du potatisplättar av moset som blev över. Creme fraiche eller liknande är gott till.
Det går bara att värma mos i mikro också. (men ha det i kylen, inte frysen) Rör ordentligt i det och tillsätt gärna lite extra mjölk.
 
Gör potatismos på potatisen, blanda i dill, och ät till schnitzeln. Gör så mycket potatismos att det blir över - nästa dag gör du potatisplättar av moset som blev över. Creme fraiche eller liknande är gott till.
Shit, jag har ingen aning om hur man gör varken det ena eller det andra.

Jag hade någon ide om att göra potatisgratäng av potatisen, men har inte kommit till skott då jag tycker det är jobbigt med alla moment man måste göra. Det ska ju både skalas och skivas.
 
Shit, jag har ingen aning om hur man gör varken det ena eller det andra.

Jag hade någon ide om att göra potatisgratäng av potatisen, men har inte kommit till skott då jag tycker det är jobbigt med alla moment man måste göra. Det ska ju både skalas och skivas.
Enkelt potatismos. Skala potatisen och koka den tills den blir mjuk rätt igenom. Mosa med en potatisstamp eller gaffel. Häll på ett par dl mjölk (ca 3 dl till ett kilo potatis)och en klick smör(om du vill). sätt tillbaka kastrullen på plattan och låt moset bli varmt. Salta peppra och häll på ett par matskedar dill (om du vill).

Annars tycker jag att det pratas för lite om soppa här. Potatis- och löksoppa, Grön ärtsoppa, tomatsoppa, bönsoppa, Alla blir jättebra även när man följer recepten till punkt och pricka :) Ätes med bröd.
 
Shit, jag har ingen aning om hur man gör varken det ena eller det andra.

Jag hade någon ide om att göra potatisgratäng av potatisen, men har inte kommit till skott då jag tycker det är jobbigt med alla moment man måste göra. Det ska ju både skalas och skivas.
Potatismos? Här är ett grundrecept som låter vettigt. Jag brukar använda elvisp, för jag gillar ett fluffigt mos.
https://www.ica.se/recept/potatismos-grundrecept-399/

Och här är ett på potatisplättar:
https://www.coop.se/recept/potatisplattar-pa-potatismos
 
Shit, jag har ingen aning om hur man gör varken det ena eller det andra.

Jag hade någon ide om att göra potatisgratäng av potatisen, men har inte kommit till skott då jag tycker det är jobbigt med alla moment man måste göra. Det ska ju både skalas och skivas.

När jag gör potatismos brukar jag göra på åtta medelstora potatisar.

Koka potatisen mjuka med saltat vatten, ca 1,5 tesked per liter vatten.
När potatisen är mjuk, häll av vattnet.
Ta en stor matsked smör, ett kryddmått vitpeppar och vispa, spä med mjölk till moset får en konsistens som du tycker är lagom. Blanda i två matskedar dill. Eller tre matskedar om du gillar dill mycket.
 
Jag köpte förresten vitkål, purjo och paprika förra veckan som jag skulle göra sallad av. Det har jag inte orkat. Den där salladen är liksom inte livsnödvändig, bara nyttig och kan eventuellt hålla mitt sötsug borta, så jag orkar liksom inte ta tag i det.

Tänk om jag hade varit mer normal och kunnat ta tag i sånt där.
 
Jag köpte förresten vitkål, purjo och paprika förra veckan som jag skulle göra sallad av. Det har jag inte orkat. Den där salladen är liksom inte livsnödvändig, bara nyttig och kan eventuellt hålla mitt sötsug borta, så jag orkar liksom inte ta tag i det.

Tänk om jag hade varit mer normal och kunnat ta tag i sånt där.
Du är långt ifrån ensam om att hamna i det läget. :heart
Är paprikan något du kan tänka dig att äta för sig självt, som ett äpple? Det är bästa sättet tycker jag. :o
 
Du är långt ifrån ensam om att hamna i det läget. :heart
Är paprikan något du kan tänka dig att äta för sig självt, som ett äpple? Det är bästa sättet tycker jag. :o
Det var två paprikor i förpackningen. Den ena ska jag ha till fisken jag ska laga idag. Men sen är det en kvar. Visst skulle jag kunna äta den rakt av, men vad gör jag med all vitkål (stort huvud) och purjo?
 
Vill du ha lagad mat både till lunch och middag? Annars kanske soppa eller omelett kan fungera som en måltid?
Finns ju färdiga soppa att köpa tex om man inte vill laga egen.

Det är jättebra att försöka laga egen mat men i alla fall jag orkar inte alltid så jag har ofta några köpta pajer i frysen. Finns en del färdiga frysrätter som är helt ok att avlasta med ibland . Jag passar på att köpa när det är erbjudanden.

Gå ett varv I din butik nästa gång du handlar och kolla in vad som finns.
Min affär har tex klyftpotatis både med och utan skal samt färskpotatis i frysdisken, blomkål att ångkoka i mikron och liknande.
 
Vill du ha lagad mat både till lunch och middag? Annars kanske soppa eller omelett kan fungera som en måltid?
Finns ju färdiga soppa att köpa tex om man inte vill laga egen.

Det är jättebra att försöka laga egen mat men i alla fall jag orkar inte alltid så jag har ofta några köpta pajer i frysen. Finns en del färdiga frysrätter som är helt ok att avlasta med ibland . Jag passar på att köpa när det är erbjudanden.

Gå ett varv I din butik nästa gång du handlar och kolla in vad som finns.
Min affär har tex klyftpotatis både med och utan skal samt färskpotatis i frysdisken, blomkål att ångkoka i mikron och liknande.
Jag tänker att två mål med lagad mat är goda rutiner och håller mig mätt samtidigt som det hjälper mig att undvika onyttigheter eller fel sorts mat. Jag har ett stort behov av att gå ner i vikt.

Jag äter omelett ibland när jag kan nöja mig med ett lättare mål. Soppa är jag generellt inte så förtjust i då jag inte tycker det mättar.

Förut levde jag i princip av frysta färdiga rätter. Samtidigt hade jag problem med magen väldigt ofta. Nu har jag ätit hemlagat i cirka två månader och magproblemen har försvunnit under den tiden. Så det verkar som om de färdiga rätterna innehåller någon tillsats jag inte verkar tåla så bra. Så numera undviker jag färdiga rätter. Jag kan väl äta någon när det verkligen inte finns något annat och jag inte orkar fixa något, men det får höra till undantagen.
 
Shit, jag har ingen aning om hur man gör varken det ena eller det andra.

Jag hade någon ide om att göra potatisgratäng av potatisen, men har inte kommit till skott då jag tycker det är jobbigt med alla moment man måste göra. Det ska ju både skalas och skivas.
Gör klyftpotatis. Då räcker det att tvätta potatisen och skära den i bitar. Du kan göra en hel plåt, spara i kylen och värma.
 
Det var två paprikor i förpackningen. Den ena ska jag ha till fisken jag ska laga idag. Men sen är det en kvar. Visst skulle jag kunna äta den rakt av, men vad gör jag med all vitkål (stort huvud) och purjo?
Du kan spara dem till en dag då du orkar hacka ned dem i en sallad, de är hållbara båda två. :) Går utmärkt att ha ned tillsammans med andra grönsaker i en wok också, till exempel.
 
Prova mitt mos jag skrev innan, dela potatisen i halvor, baka i ugnen, gröp ut och mosa ihop med smör och mjölk. Jag tar lika mängd smält smör och mjölk, samt salt peppar.
Nej, lite smör och mycket mjölk. Man vill inte ha moset stabbigt. :eek:
Har man inte smör hemma så går det med olja för att få fettet.

@Wille ta mjölk efter vilken konsistens på mos du gillar... :)
 
Det var två paprikor i förpackningen. Den ena ska jag ha till fisken jag ska laga idag. Men sen är det en kvar. Visst skulle jag kunna äta den rakt av, men vad gör jag med all vitkål (stort huvud) och purjo?
Kålsoppa! Kör maskinen så du hackar kålen. Stek kål i en stor gryta i lite smör. I med 2-3 buljongtärningar, lite timjan, en köttkorv i skivor låt sjuda ett par timmar.
 
Nej, lite smör och mycket mjölk. Man vill inte ha moset stabbigt. :eek:
Har man inte smör hemma så går det med olja för att få fettet.

@Wille ta mjölk efter vilken konsistens på mos du gillar... :)
Detta moset vill jag har mer som ett stomp därav mängden. Men ett mos med 1 del smör och 5 delar mjölk blir fluffigare
 
Kålsoppa! Kör maskinen så du hackar kålen. Stek kål i en stor gryta i lite smör. I med 2-3 buljongtärningar, lite timjan, en köttkorv i skivor låt sjuda ett par timmar.
Vad kan man ta för något i stället för köttkorv? Jag äter nämligen inte det. Och jag har svårt att komma på någon ersättare själv.

Min lilla hackmaskin är pytteliten så jag lär få ta det i många omgångar om jag ska hacka hela kålen (eller halva).
 
Jag skrev ner maten jag gjorde idag.
Blomkål Tikka Masala

1 hackad lök (fryst eller färsk, kan även hoppas över)
3-4 klyftor vitlök (hackad, pressad eller pasta)
olja (vad du brukar steka i, jag har raps)
1,5 msk garam masala
1 tsk koriander
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver

1 paket krossade eller passerade tomater
2,5 dl kokosmjölk
2 dl vatten
1 paket blomkålsris ca 500g (eller blomkålsbuketter, eller färsk du hackat själv - då behöver du öka koktiden så den blir lagom mjuk)
2 paket kikärtor (färdiga på tetra, avrunna)
salt och peppar

Fräs lök, vitlök och kryddor i olja några minuter. Ej för hög värme ska ej ta färg
Häll på tomat, kokosmjölk och vatten. Låt koka några minuter.
Häll i blomkålsris och låt koka upp igen.
Häll i kikärtor och låt dem bli genomvarma.
Salta och peppra efter smak.

Kan ätas ensam som gryta ev. med bröd till, eller serveras med ris/andra gryn
(jag föredrar korngryn och rör ner dem direkt i så allt blir gryta)

Du kan ändra mängderna kikärtor och blomkål efter hur du gillar det bäst och om du vill hade det mer eller mindre såsigt. Går också öka kryddorna och ta en 4 dl burk kokosmjölk för att få mer sås. Ev. ta lite mer vatten om du tycker det behövs när det är färdigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 223
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp