Bukefalos 28 år!

Lättlagat

Vad kan man ta för något i stället för köttkorv? Jag äter nämligen inte det. Och jag har svårt att komma på någon ersättare själv.

Min lilla hackmaskin är pytteliten så jag lär få ta det i många omgångar om jag ska hacka hela kålen (eller halva).
Absolut! Det finns en vego falukorv som säkert blir bra eller någon rökt köttersättning tex den alspånsrökta tofun du fick tips om.
 
Var hittar man broccoliris och blomkålsris? Jag har aldrig sett sånt.

Jag tycker det är lättare att hacka än att riva eftersom jag har en maskin som hackar åt mig.
Här finns det i grönsaksdisken bland färska grönsaker; intill påsarna med färdiga salladsblandningar, spenat, osv. I påsar!
 
Få jag passa på att fråga om vitlök? Oftast står det riven eller finhackad, tex i kalla såser. Går det alltid lika bra att pressa? Hatar att riva annat än stora grejer typ morötter i matberedaren och hacka med risk för att få en bit att bita i, usch :(
 
Få jag passa på att fråga om vitlök? Oftast står det riven eller finhackad, tex i kalla såser. Går det alltid lika bra att pressa? Hatar att riva annat än stora grejer typ morötter i matberedaren och hacka med risk för att få en bit att bita i, usch :(
Ja, det tycker jag. Helt generellt så är det väl så att pressad vitlök blir starkare än hackad, så kanske vara lite försiktig med mängden bara :) ?
 
Få jag passa på att fråga om vitlök? Oftast står det riven eller finhackad, tex i kalla såser. Går det alltid lika bra att pressa? Hatar att riva annat än stora grejer typ morötter i matberedaren och hacka med risk för att få en bit att bita i, usch :(

Jag använder hela tiden mitt handrivjärn till vitlök. Lättdiskat och lätt att bara lägga till lite om det behövs mer. En av mina allra bästa och mest använda köksprylar. Men det går bra att pressa istället, om man inte vill åt en viss textur på vitlöken.


9361BB71-DCA9-4EE2-997C-27B2F7FA82DB.jpeg
 
Jag använder hela tiden mitt handrivjärn till vitlök. Lättdiskat och lätt att bara lägga till lite om det behövs mer. En av mina allra bästa och mest använda köksprylar. Men det går bra att pressa istället, om man inte vill åt en viss textur på vitlöken.


Visa bifogad fil 66609

Jag är bara så rädd att riva mig. Står ut de få gånger jag river ingefära men borde nog skaffa en sådan modell istället som är stadigare mot underlaget?
 
Jag är bara så rädd att riva mig. Står ut de få gånger jag river ingefära men borde nog skaffa en sådan modell istället som är stadigare mot underlaget?
Ingefära skalar jag inte innan jag river utan skär fram en början, river och skär bort det som blir kvar allt eftersom. Då har jag skalet som skydd :idea::angel:
 
Shit, jag har ingen aning om hur man gör varken det ena eller det andra.

Jag hade någon ide om att göra potatisgratäng av potatisen, men har inte kommit till skott då jag tycker det är jobbigt med alla moment man måste göra. Det ska ju både skalas och skivas.
Potatismos: Skala potatis. Koka den. Häll av vattnet. Häll i en skvätt mjölk/creme fraiche, ev en klick smör och ev dill. Salta lite. Mosa. Klart.

Potatisplättar: Blanda potatismos med ett ägg och ev en halv matsked vetemjöl. Späd med lite mjölk om smeten är för fast (den ska vara som tjock pannkakssmet). Stek som plättar i stekpanna (en stor matsked smet per plätt är lagom). Klart.
 
Senast ändrad:
Du borde få en slow-cooker. Bara att slänga i lite grejs och knäppa och så är det färdigt nån gång senare. Sjukt enkelt. Och det finns ju massvis med färdiga recept på nätet
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 213
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp