Lag om att chefen inte får maila efter arbetstid

Jag tycker nog också så, att det inte ska behövas en lag om att chefen inte får maila utanför arbetstid - för vems arbetstid? Chefens eller den anställdas? De matchar inte alltid...
Bättre isåfall att tydligare reglera att man inte ska behöva ha koll på sin mail utanför arbetstid, under semester osv.

Jag kollar mailen på fritiden och svarar även på mail ibland. Ibland kanske bara svaret blir något i stil med; jag har sett din fråga (=sitt ner i båten), jag kommer kontakta dig så fort jag är på plats. Onödigt kanske, men jag tycker på nåt sätt att det är skönt ibland att både ha koll på vad som väntar, och kanske till och med fundera på det en stund så jag har en plan inför... och att få iväg något svar i en lite mer bråttom fråga. Känner mig inte stressad av det utan "förberedd" (ologiskt jag vet, för det är ju egentligen stressande att jobba på fritiden).
I en liten del av mina arbetsuppgifter så är det bara jag som både gör dem och har koll på just detta område hos oss i dagsläget vilket gör att jag vill ha koll. Detta lyftes på senaste medarbetarsamtalet och ska åtgärdas. För som det är nu, har någon frågor/problem i ett ärende så finns det ett nummer att vända sig till och det är mitt. Är jag sjuk/borta så finns det ingen som ersätter i detta område och det blir ohållbart.
 
Jag tycker nog också så, att det inte ska behövas en lag om att chefen inte får maila utanför arbetstid - för vems arbetstid? Chefens eller den anställdas? De matchar inte alltid...
Bättre isåfall att tydligare reglera att man inte ska behöva ha koll på sin mail utanför arbetstid, under semester osv.

Jag kollar mailen på fritiden och svarar även på mail ibland. Ibland kanske bara svaret blir något i stil med; jag har sett din fråga (=sitt ner i båten), jag kommer kontakta dig så fort jag är på plats. Onödigt kanske, men jag tycker på nåt sätt att det är skönt ibland att både ha koll på vad som väntar, och kanske till och med fundera på det en stund så jag har en plan inför... och att få iväg något svar i en lite mer bråttom fråga. Känner mig inte stressad av det utan "förberedd" (ologiskt jag vet, för det är ju egentligen stressande att jobba på fritiden).
I en liten del av mina arbetsuppgifter så är det bara jag som både gör dem och har koll på just detta område hos oss i dagsläget vilket gör att jag vill ha koll. Detta lyftes på senaste medarbetarsamtalet och ska åtgärdas. För som det är nu, har någon frågor/problem i ett ärende så finns det ett nummer att vända sig till och det är mitt. Är jag sjuk/borta så finns det ingen som ersätter i detta område och det blir ohållbart.

Det arbetsgivarens ansvar. Inte ditt. Du kan säga upp dig när som helst, du kan bli sjuk och oanträffbar helt utan förvarning. Om inte företaget klarar att du har semester så är det inte ditt problem att lösa. Det är arbetsgivarens.
 
Jag tänker att det är bakvänt formulerat. Chefer har oftare än andra "flytande" arbetstid, det är är ju en orsakerna till högre lön. Alltså bör den snarare formuleras som "du har inte någon skyldighet att kolla din mail efter arbetstid om du inte får betalt för detta".
 
Det arbetsgivarens ansvar. Inte ditt. Du kan säga upp dig när som helst, du kan bli sjuk och oanträffbar helt utan förvarning. Om inte företaget klarar att du har semester så är det inte ditt problem att lösa. Det är arbetsgivarens.
Jag vet, det är det som är lyft nu. Uppgiften har följt mig om person genom tre helt olika tjänster - den är alltså inte kopplad till en tjänst/funktion. Och mitt krav på arbetsgivaren är just att den ska kopplas till en funktion, så att uppgiften sitter säkert och tas om hand.
Den ska ingå i en tjänst. Och slutar personen på tjänsten ska den ligga kvar i den tjänsten när någon annan söker den...
 
Jag jobbar en del hemifrån och har därför jobbmobilen med mig hem, och även datorn. Det händer att någon chef eller kollega mailar utanför ordinarie arbetstid, men det är ingen som förväntar sig svar utanför den tiden. Man mailar för att man själv har tid just då.

När jag är sjuk eller har semester släpper jag allt. Vi har ett system där vi kollar varandras mail och röstbrevlåda om någon är borta. När man kommer tillbaka från semestern förväntas det att man behöver åtminstone en halv dag för att gå igenom sina mail.

På arbetsplatser jag har haft har det snarare betraktats som ett bekymmer med de som inte kan släppa sin inkorg när de är sjuka eller har semester. Gjorde mig själv skyldig till att ha med jobbmobilen med mailen i hem i höstas då jag blev sjuk. Det var turbulens i ett av mina ärenden (socialsekreterare) som jag hade svårt att släppa. Blev vänligt tillsagd att släppa då andra tog hand om det:)
 
Väldigt ovanligt att min chef hör av sig efter arbetstid och då förväntas inget svar. Men generellt har jag mycket lite kontakt med min chef. I mitt jobb så är det kontakter med kunder och kollegor som styr. Eftersom en del är i andra tidszoner är det svårt att hålla reda på exakta jobbtider eller när folk har semester. Speciellt det här med vår långa semester kan "ställa till det" och då ställer jag förstås upp om det behövs.
Inte sällan är det jag själv som är "chefen" i egenskap av projektledare. Det kan vara skönt att få iväg mail på kvällen när annat lugnat sig eller på morgonen innan allt drar igång med möten etc. Skickar jag på kvällen försöker jag komma ihåg att ställa in så att mailet inte går iväg före 8 på morgonen eftersom jag inte vill stressa någon annan, men ibland glömmer jag det. När det blev wifi på bussen tyckte jag att det var jätteskönt att kunna skicka iväg mail innan jag kom in på kontoret. Dels lättare för mig att komma ihåg, dels kunde jag ge info/önskemål till andra inför dagens arbete.
Ser man att någon annan också är inloggad sent kan man ha en dialog, men generellt är det upp till var och en att välja när den vill vara tillgänglig (men helst bör man vara igång 9-15 i Sverige).
Upplevde att det för 5-10 år sedan var ganska mycket diskussion om det här med om det är ok att skicka mail på kvällen. Det kan ju uppfattas som att man förväntar sig ett svar trots att man inte gör det. Möjligheten att senarelägga leveransen till morgonen efter är verkligen bra. Sedan är det väl bra om man pratar om det. Att man är tydlig med att bara för att man inte hann få iväg mailen förrän på kvällen så behöver inte mottagarna svara direkt.
I en del länder lär det finnas en kultur att man inte bör gå hem före chefen om man är intresserad av karriär. Jag kan tänka mig att lagförslag liknande det här kan handla om den typen av arbetskultur, där sena mail säkert också är vanligt.
 
Min arbetsgivare mailar mig väldigt sällan. Däremot kommer det sms till min privata mobil. Alltifrån "vi saknar personal, kan du jobba extra?" till "ta det försiktigt, det är halt ute" till "dag x och y är du på plats z. Bekräfta" osv. Jag håller på att bli knäpp. Hatar det. Blir aldrig av med jobbet.
 
Jag tycker det i så fall skulle utformas som "Ingen kan kräva att du svarar på mail/samtal/meddelanden utanför din arbetstid" snarare än att det skall vara förbjudet att skicka. Vi jobbar olika tider, har lite olika förväntningar osv.

Mitt största problem är föräldrar som ringer hem till min privata telefon utanför arbetstid.
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/här-får-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169

I det här inslaget från TV4 Nyhetsmorgon pratar de om att i alltfler europeiska länder (inte Sverige) pratas det om lagförslag som reglerar när chefen får maila de anställda och när hen inte får göra det. detta för att motverka stress och ha en tydlig skillnad på arbetstid och fritid. Det härtyckte jag skulle vara intressant att diskutera! Forskaren i inslaget tycker att det är viktigt med skillnad mellan arbetstid och fritid men tycker att en sån lag skulle vara för stelbent och diktatorisk.

Jag som stänger av min jobbmobil så fort jag slutar jobba tycker att chefen får väl maila mig när han vill. Men jag kommer inte kolla på mailen förrän nästa gång jag jobbar. Detta gäller även semestrar och helger. Jag tycker att det vore bättre att man i normalfallet inte har skyldighet att kolla jobbmailen på sin fritid. Chefer och den typen av tjänster är väl undantagna men ska då ha lämplig ersättning för att jobbet inkräktar på fritiden. Jag tycker att vårt system funkar bra för då kan min chef maila mig om saker han vill att jag ska tittapå när jag är tillbaka från min semester men jag behöver inte se det förrän jag börjar jobba igen.

Hur har ni det på era jobb? Mailar era chefer er på fritiden och kollar ni? Skulle ni kunna bara stänga av och inte kolla jobbmail/jobbtelefon osv på fritiden? Behövs en sån här lag?

Jag stänger av alla former av notiser, så mejlen ses nästa gång man aktivt arbetar.

Jag tycker hela poängen med mejl försvinner, poängen är just att man ska kunna skicka det så att det hamnar i lådan hos mottagaren för behandling när denne arbetar nästa gång.

Vissa andra verktyg är knepigare men går också att hantera på liknande sätt.
 
Ja exakt så har vi också. Jag skulle bli otroligt hämmad av att inte ”få” jobba på kvällar.

Det handlar om eget ansvar.
Vi har riktlinjerna 8h arbetstid vinterhalvåret, 7h arbetstid under sommarhalvåret, men vi ska försöka vara tillgängliga för möten mellan 09 och 15 ungefär. Vår chef är otroligt mån om att vi ska få privatlivet att fungera, därför försvinner nästan alla mina kollegor för att lämna/hämta barn, men jobbar ikapp efter middagen eller när barnen sover, medan jag kommer gå lite tidigare idag för att kunna fixa en grej på universitetet. Så, precis som du säger, "det handlar om eget ansvar".
 
Åh jag skulle tycka det var så himla jobbigt att lyckas komma ihåg alla mail som ska skickas vid en viss tidpunkt. Eller går det att sätta datum/tid på när ett mail ska gå iväg kanske? Annars hade jag fått drunkna i post-its🙈
Jo, det blir helt klart krångligare för den som skickar men kanske att det går att fixa med inställningar på mailen. Ett av skälen med projektet var att sortera bort onödiga arbetsuppgifter, tex det där mailet som skickades i början på semestern och som när jag kommer tillbaka redan har löst sig och jag inte behöver lägga energi på.
 
Jo, det blir helt klart krångligare för den som skickar men kanske att det går att fixa med inställningar på mailen. Ett av skälen med projektet var att sortera bort onödiga arbetsuppgifter, tex det där mailet som skickades i början på semestern och som när jag kommer tillbaka redan har löst sig och jag inte behöver lägga energi på.
Okej, ja det kan jag förstå!
 
Även om jag kanske inte tycker att det behövs en lag för det så tror jag att det hade varit bra om det hade blivit normen. Att det blivit norm att man inte kollar jobbmailen på sin fritid.
Precis. Allt är så lättillgängligt nuförtiden och då har det på många arbetsplatser blivit norm att kolla jobbmailen även på fritiden.

Det som, sedan ca 1 år tillbaka, gör det ännu lättare (eller i det närmaste omöjligt) att låta bli att kolla jobbmailen på fritiden är att jag av säkerhetsskäl har "dubbelinloggning" till mitt jobbkonto. Det betyder att jag, för att kunna läsa min mail, måste ha tillgång till min jobbtelefon och mitt vänstra pekfinger.
 
Jag tycker det i så fall skulle utformas som "Ingen kan kräva att du svarar på mail/samtal/meddelanden utanför din arbetstid" snarare än att det skall vara förbjudet att skicka. Vi jobbar olika tider, har lite olika förväntningar osv.

Mitt största problem är föräldrar som ringer hem till min privata telefon utanför arbetstid.
Skicka måste man nog få göra, tycker jag, men man ska inte förväntas läsa eller svara utanför arbetstid om det inte står i avtalet.
 
Nej, jag vill ha lite fria arbetstider och unnar min chef detsamma. Alla har ju inte heller semester/lediga dagar samtidigt så man gör nog gott i att lära sig att ta egenansvar och inte läsa mail, om man inte vill, när man inte jobbar. Detta förutsätter ju såklart att man har en arbetssituation som tillåter en att vara otillgänglig utanför arbetstid och det är ju chefens ansvar att se till. Men en del har ju en tendens att tro sig vara oumbärliga helt i onödan också. Vi har haft den här diskussionen på mitt jobb också och en del menade att de blev stressade av att få mail utanför arbetstid. Jag kan meddela att vi inte har en enda tjänst hos oss som behöver vara jour, och det går utmärkt att stänga av helt på kvällarna. Så jag kände bara.. ta ert eget ansvar och stäng av notiserna. Är det, mot förmodan, kris så har chefen allas privata telefonnummer.
 
Pa mitt bolag har vi en tagline som manga lagt till i sin emailsignatur

"At xx we work flexibly. Whilst it suits me to email now, I do not expect a response or any action outside of your own working hours"

Nar jag sjalv lett projekt dar jag vet ungefar nar mina resurser arbetar sa brukar jag anvanda "delayed delivery" for att mailen inte ska pinga in sent pa kvallen.
Sjalv kollar jag bara mailen efter arbetstid om jag vet att jag vantar svar pa nagot akut
 
Jag kan också tillägga att jag själv aldrig förväntar mig svar särskilt snabbt när jag mailar. Är det bråttom så ringer jag, givetvis arbetstid. Mailar jag på arbetstid förväntar jag mig inte svar samma dag och ibland kanske inte ens dagen efter, beroende på ärendet. Så jag har aldrig riktigt förstått det där med att förvänta sig svar snabbt. Om man inte uttryckligen skriver ”hör gärna av dig så snart du kan” eller att man på annat sätt fattar av mailets natur att det är brådskande. Men oftast är det ju inte så är min erfarenhet, med just mail.
 
Jag kan också tillägga att jag själv aldrig förväntar mig svar särskilt snabbt när jag mailar. Är det bråttom så ringer jag, givetvis arbetstid. Mailar jag på arbetstid förväntar jag mig inte svar samma dag och ibland kanske inte ens dagen efter, beroende på ärendet. Så jag har aldrig riktigt förstått det där med att förvänta sig svar snabbt. Om man inte uttryckligen skriver ”hör gärna av dig så snart du kan” eller att man på annat sätt fattar av mailets natur att det är brådskande. Men oftast är det ju inte så är min erfarenhet, med just mail.
Eller hur, det är ju själva vitsen med mail eller sms vilket också gör det så himla bra tycker jag :)
 
Det skulle dessutom behövas ett avancerat tekniskt system för att distribuera mejlen, men det kanske redan finns.

Mina mejl går i olika grad till de allra flesta tidszoner och det vore inte rimligt att själv sitta och hålla reda på vilka timmar på arbetsdagen man får skicka till vem.

Som flera andra påpekar skulle det dessutom krävas helt individuella inställningar eftersom flexibel arbetstid är något alla använder sig av. Skulle vara kasst om verktyget mejl inte kunde användas vissa tider. Så då är det klart bättre att helt enkelt se till att mejlen inte plingar eller läses när man inte arbetar, och att det är individens eget ansvar. Organisationen måste ta ansvar för att förväntningarna ligger i linje med att kunna göra det också.

Igen; för mig är själva poängen med mejl att det inte behövs eller förväntas immediate attention om man inte kommit överens på annan kanal om att något måste tittas på som kommer i mejlen.

På mitt företag använder vi SMS som en "nöd"-kanal för att kommunicera med arbetstagare utanför arbetstid. Jag tycker det fungerar bra; men huvudanledningen till att det fungerar för alla är att frekvensen är typ mindre än en gång om året. Jag har skickat och tagit emot en varsin handfull sådana de senaste 10 åren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp