Laga täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 196
H

Hannis

Upptäckte idag att min älskade häst har lyckats ha sönder sitt NYA täcke. En reva (dock inte så stor än) vid länden. Hur lagar ni era täcken? Kan man sätta på lite silvertejp?

Sv: Laga täcken

Jag fuskade förra året och min hästs thermotäcke var lappat med silvertejp större del av vintern och väntar nu på lagning efter det att det har blivit tvättat :D
Dock hade jag rekomenderat dig att få täcket lagat så fort som möjligt, för små revor har en tendens att bli stora om de sitter på "fel" ställe. I mitt fall satt revan på ett ställe som ytterst sällan utsätts för påfrestning.
Bästa sättet är att klistra på en lapp och sy längs lappens kanter för att sedan sickacka över revan

Apo

Jag lagar med: Silver tejp på undersidan av revan och så sätter jag lim på revan ( sådant lim som man kan laga gummistövlar med) Detta är mycket hållbart. Läker inte.

Hittills har jag aldrig sytt... Små hål tar jag med "lagalappar" som man kan köpa på jysk eller liknande. Är det längre revor blir det spinnakertejp som köpts på en båtaffär. Åtminstone det sistnämnda finns i olika färger :)

Jag klipper först rent så att det inte är en massa lösa trådar, sen tejpas en på insidan/ avigan. Därefter förseglar jag med en tejpbit på utsidan och denna bör ha rundade hörn för att inte lossna så lätt. Lagalapparna har jag tvättat och de sitter kvar än så länge. Nån lapp har lossnat, men då hade jag inte gjort rent tillräckligt innan.

Brukar tejpa på undersidan, sy revan och sedan på med textillim ovanpå sömmen. Har provat med segeltejp för båtar, men tjo va de trillade av...

Har en mamma som jobbar på spännbandsfabrik= kraftiga symaskiner, rejäl tråd, bra lappar att laga med (kraftig nylon) etc. Brukar klippa rent revor o dyl. från en massa trådar sedan tar jag nylonlappar som jag syr över och sedan impregnerar. Problemet är bara att lagningarna är mycket rejälare och kraftigare än övriga sömmar och material på täckena. Impregnerar sedan om det är regntäta täcken, fungerar SÅ bra.

Silvertejp funkar ett tag, men man får byta ut den efter att det suttit ett tag.
Vi har faktiskt sytt ihop revorna igen, med sicksacksöm och sen har min pappa nåt silikonlim (tror jag det är?) som han limmar på, håller för vanligt regn men inte för hällregn en hel dag. Faktiskt riktigt bra. :)

Jag limmar med textil-lim, köpt på sybehörsaffär. Använder laglappar av lämpligt material, beroende på var det har gått sönder. (Har ibland använt en bit jeanstyg, ibland ett tunnare tyg som laglapp.)

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 464
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka