Laga trasig sadelbom

super

Trådstartare
Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som fanns var gamla.

Historik:
Köpte för snart två månader sedan en begagnad sadel från en större ridsportsbutik med anställd sadelmakare. Jag hade även bokat hjälp med sadelprovning. Sadelprovaren lade på massor med olika sadlar som alla låg mer eller mindre illa men till slut så hittade vi två stycken som det var värt att provrida. Eller jag ansåg att det bara var en men sadelprovaren ansåg något annat. Hur som så provred sadlarna och den ena fungerade helt ok. Hästen var lite sur men blev allteftersom bättre. Så lånade hem sadeln på prov i två veckor.

Hästen har haft mycket issues med sadlar och är inte helt enkel!!

Efter drygt en vecka så gjorde jag bedömningen att hästen blev bättre och bättre och hade inga, vad jag kunde känna, spänningar efter sadeln så bestämde mig för att köpa den. Sadeln är en Forestier Ilium.

Förra veckan så var vi iväg till Sadelmagasinet då dom skulle börja sälja Erreplus och då skulle personalen få utbildning och behövde då hästar att öva på. Tänkte att det dels kunde vara intressant och dels så kan den vara bra med en back upp sadel om Forestieren slutar att fungera eftersom den inte går att ändra något.

Hur som så när vi var där så kollade dom även min Forestier och döm om min förvåning när dom upplyser mig om att bommen troligen är trasig då den flexar för mycket.😱 Alltså viker sig när man trycker ihop fram och bakvalv.

Kontaktar företaget direkt och dom vill ha in sadeln för eventuell lagning.. Så skickade in den iaf.

Jag blev snopen då jag alltid hört att man kasserar sadlar med trasiga bommar.
Har iaf kontaktat en oberoende sadelmakare som anser att om det är nitar som gått sönder går det att fixa men svetsningar håller aldrig utan det brukar gå sönder på nytt i anslutning till svetsen.

När jag idag kontaktar butiken för att fråga hur det går så sa jag det att jag går med på byte av nitar men inte att dom svetsar bommen. Får då till svar att dom ofta svetsar bommar utan problem..🙈

Jag har kontaktat hallå konsument och dom säger att butiken har rätt att åtgärda problemet på det sätt dom vill så länge det är fackmannamässigt.

Jag känner att jag kommer argumentera väsentligt fel samt värdeminskning! För hur ska jag i framtiden kunna sälja en sadel med en lagad bom?

Har även bett dom ta bilder på den eventuella skadan samt då lagningen innan dom syr ihop sadeln och det lovade dom göra.

Men nä usch detta känns inte kul alls!!

Hur hade ni gått vidare?
 
Jag hade varit jobbig tills de gav efter för en retur 🤷🏼‍♀️
Om de hävdar att sadeln inte minskar i värde pga lagad bom så borde det ju inte heller vara några problem för dem att ta tillbaka den?

Kan du av annan sadelmakare få utlåtande som säger att laga en bom INTE är att göra en fackmannamässig reparation och kräva återköp?
 
Undrar som @Alexandra_W , för att vara säker måste de öppna sadeln. En baggis för en sadelmakare i och för sig, men dock.
Sen beror det ju på var brottet är och vad det är för bom. Om de skriver svetsa så måste de ju mena att det skulle gå att svetsa i stålförstärkningen. Är själva träbommen av så är jag skeptiskt till att det går att laga, den får man byta.
 
Har de fastställt att bommen ÄR av och att den behöver svetsas?
Sadelmakaren från Erreplus var säker på att bommen var trasig. Sadelmakaren på företaget jag köpt av ska öppna sadeln imorgon, han var tydligen på kurs idag.
Men den såg konstig ut undertill när dom böjde den sas.
Det var mest jag som ville vara tydlig gentemot dom att jag inte kommer acceptera en svetsad bom då dom, när jag ringde, sa att dom brukade laga bommar.
 
Undrar som @Alexandra_W , för att vara säker måste de öppna sadeln. En baggis för en sadelmakare i och för sig, men dock.
Sen beror det ju på var brottet är och vad det är för bom. Om de skriver svetsa så måste de ju mena att det skulle gå att svetsa i stålförstärkningen. Är själva träbommen av så är jag skeptiskt till att det går att laga, den får man byta.
Sadelmakaren på företaget jag köpt ifrån ska kolla på sadeln imorgon, han var tydligen på kurs idag.Det ska vara vanlig stålförstärkt träbom i den. Enligt den oberoende sadelmakare jag pratat med så är det ingen idé att svetsa stålförstärkningen då det brukar gå sönder i anslutning till svetsen. Därav att jag är väldigt skeptisk!
 
Var på sadelmakarkurs och fick lära mig att det är det första man kollar när man köper beg sadel. Man böjer den för att se om bommen är trasig sen kollar man om den är sned. Trasig bom, bara att kassera sadeln. Är den permamentstoppad så ska bossorna vara exakt lika och felfria, helt fria från gropar hoptryckt mm. Sen kan man se om den passar hästen. Men det kollar inte gemene man som inte ens vet vad dom köpt för stoppning eller vilken bom det är i sadeln.
 
Var på sadelmakarkurs och fick lära mig att det är det första man kollar när man köper beg sadel. Man böjer den för att se om bommen är trasig sen kollar man om den är sned. Trasig bom, bara att kassera sadeln. Är den permamentstoppad så ska bossorna vara exakt lika och felfria, helt fria från gropar hoptryckt mm. Sen kan man se om den passar hästen. Men det kollar inte gemene man som inte ens vet vad dom köpt för stoppning eller vilken bom det är i sadeln.
Men nu har hen ju köpt sadeln av en sadelmakare. Då borde man kunna lita på att de har kollat sadeln, särskilt för en sån sak!
 
Det kan man ju tycka om man köper sadel av en välutbildad sadelmakare med gott renommé. Det finns gott om sadelprovare och sadelmakare som inte har någon direkt utbildning. Finns många snabbkurser i båda dessa yrken. En del åker runt provar ut sadlar utan någon utbildning över huvud taget. Bom brukar ha lång garanti något att kolla upp. Samt vilken garanti lämnar butiken på lagningen. Lagningen skall motsvara hel bom annars rejäl prisreducering. Tråkigt när det blir så. Vi hade med en sadel på kursen som en av deltagarna tagit med från en ridskola. Bommen var trasig, som tur var så hade de endast sadeln på prov från en butik.
 
Sadelmakaren från Erreplus var säker på att bommen var trasig. Sadelmakaren på företaget jag köpt av ska öppna sadeln imorgon, han var tydligen på kurs idag.
Men den såg konstig ut undertill när dom böjde den sas.
Det var mest jag som ville vara tydlig gentemot dom att jag inte kommer acceptera en svetsad bom då dom, när jag ringde, sa att dom brukade laga bommar.
Har du hört nåt idag? Jag hade också varit så himla jobbig att de hade fått ta tillbaka sadeln om de vägrar byta bom. Kan ju finnas nåt nytt under solen men jag har alltid fått lära mig att man förstör bommens flexibilitet när man lagar den. Är den av så är den av och då får man byta bom.
 
Det kan man ju tycka om man köper sadel av en välutbildad sadelmakare med gott renommé. Det finns gott om sadelprovare och sadelmakare som inte har någon direkt utbildning. Finns många snabbkurser i båda dessa yrken. En del åker runt provar ut sadlar utan någon utbildning över huvud taget. Bom brukar ha lång garanti något att kolla upp. Samt vilken garanti lämnar butiken på lagningen. Lagningen skall motsvara hel bom annars rejäl prisreducering. Tråkigt när det blir så. Vi hade med en sadel på kursen som en av deltagarna tagit med från en ridskola. Bommen var trasig, som tur var så hade de endast sadeln på prov från en butik.
Denna sadelmakare och butik har funnits sedan 1975..
 
Men inget tjafs om att den var hel då de sålde den och att du orsakat skadan? 🙈 Tycker det är den klassiska undanflykt företagen brukar komma med 🙄
Hoppas det går bra och löser sig smidigt!
 
Har du hört nåt idag? Jag hade också varit så himla jobbig att de hade fått ta tillbaka sadeln om de vägrar byta bom. Kan ju finnas nåt nytt under solen men jag har alltid fått lära mig att man förstör bommens flexibilitet när man lagar den. Är den av så är den av och då får man byta bom.
Nä inte än. Om dom säger att det inte är något fel så kommer jag ta den till en oberoende sadelmakare för kontroll.
 
Men inget tjafs om att den var hel då de sålde den och att du orsakat skadan? 🙈 Tycker det är den klassiska undanflykt företagen brukar komma med 🙄
Hoppas det går bra och löser sig smidigt!
Nä dom har inte sagt något om det och bevisbördan ligger hur som helst hos dom.
 
Ja, jag håller med. När jag köper sadlar privat så kollar jag självklart bommen själv, men köper man av en sadelmakare så antar man ju att sadeln av genomgången av ett proffs redan.
Köpte för många år sedan en splitterny sadel av sadelmakare, inte särskilt billig. Det visade sig att bommen var helt sned på den redan från fabrik.
Jag var 16 år då och hade ingen kunskap om att en bom kunde vara sned ens och tyvärr upptäcktes det försent och hästen fick lida för det. Sadlar kan verkligen ställa till mycket elände om de är felaktiga.
 
Köpte för många år sedan en splitterny sadel av sadelmakare, inte särskilt billig. Det visade sig att bommen var helt sned på den redan från fabrik.
Jag var 16 år då och hade ingen kunskap om att en bom kunde vara sned ens och tyvärr upptäcktes det försent och hästen fick lida för det. Sadlar kan verkligen ställa till mycket elände om de är felaktiga.

Ja, det är läskigt. Fick med en sadel med min häst och tog ut sadelutprovare för att kolla om den låg ok, hon upptäckte efter en sekund att bommen var av. Så nu är jag supernojjig kring sånt.
 
Köpte för många år sedan en splitterny sadel av sadelmakare, inte särskilt billig. Det visade sig att bommen var helt sned på den redan från fabrik.
Jag var 16 år då och hade ingen kunskap om att en bom kunde vara sned ens och tyvärr upptäcktes det försent och hästen fick lida för det. Sadlar kan verkligen ställa till mycket elände om de är felaktiga.
Var bommen verkligen sned? Ofta är de förskjutna, de sitter inte mitt i sadeln sas, men själva bommen är rak. Då går den att stoppa om, om den är omstoppningsbar naturligtvis.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Skriver åt en kompis eftersom hon inte är medlem! Kompisen heter A och hennes häst B. De står uppstallade på en ridskola med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 179
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 690
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp