Laga trasig sadelbom

Var bommen verkligen sned? Ofta är de förskjutna, de sitter inte mitt i sadeln sas, men själva bommen är rak. Då går den att stoppa om, om den är omstoppningsbar naturligtvis.
Den var sned, sadelutprovaren höll den och visade hur stor skillnad det var mellan fram och bakvalv. Alltså att de inte var i linje med varandra utan bakvalvet var förskjutet åt höger. Kan inte uttala mig mer än så ang vad som var fel med sadeln. Men problem hann den i alla fall ställa till med.
 
Uppdatering!

Har nu fått bild på sadeln (öppnad) som jag även har skickat till en oberoende sadelmakare. Den oberoende sadelmakaren tycker oxå att bommen ser hel ut men att trät och stålet kan vara utmattat och att den därför flexar för mycket. Då brukar nitar mm gå sönder ganska fort men hen kunde naturligtvis inte säga om det tar 6 månader eller 3 år. Men risken är ju att jag kommer stå med en trasig sadel inom inte allt för lång framtid! Hur skulle ni göra i detta läge? Skulle ni rida vidare men vara aktsam på hur hästen beter sig eller skulle ni lämna den till en sadelmakare ändå för bedömning om bommen är utmattad? Kommer ju bli ord mot ord så svårt att reklamera i det läget kanske iom att bommen till fakto inte är trasig just nu.

Alltså kommer aldrig våga köpa en äldre sadel efter detta!!!
 
Uppdatering!

Har nu fått bild på sadeln (öppnad) som jag även har skickat till en oberoende sadelmakare. Den oberoende sadelmakaren tycker oxå att bommen ser hel ut men att trät och stålet kan vara utmattat och att den därför flexar för mycket. Då brukar nitar mm gå sönder ganska fort men hen kunde naturligtvis inte säga om det tar 6 månader eller 3 år. Men risken är ju att jag kommer stå med en trasig sadel inom inte allt för lång framtid! Hur skulle ni göra i detta läge? Skulle ni rida vidare men vara aktsam på hur hästen beter sig eller skulle ni lämna den till en sadelmakare ändå för bedömning om bommen är utmattad? Kommer ju bli ord mot ord så svårt att reklamera i det läget kanske iom att bommen till fakto inte är trasig just nu.

Alltså kommer aldrig våga köpa en äldre sadel efter detta!!!
Tråkigt att det blivit ett sånt mellanläge. Hur gammal är sadeln?
 
Tråkigt att det blivit ett sånt mellanläge. Hur gammal är sadeln?
Ja det känns som jag sitter i en rävsax!! Jag vet faktiskt inte hur gammal den är. Funderar på att skriva till Forestier i Frankrike och se vad dom svarar. Svenska generalagenten är totalt ointresserad av att hjälpa till.👎
 
@super så himla dåligt av säljaren!

Oavsett lagar osv tycker jag det är oerhört lågt att hävda lag och tvinga köparen att ta en tveksamt lagad och åtgärdad sadel som inte var ok vid köp.
 
@super så himla dåligt av säljaren!

Oavsett lagar osv tycker jag det är oerhört lågt att hävda lag och tvinga köparen att ta en tveksamt lagad och åtgärdad sadel som inte var ok vid köp.
Enligt dom är ju bommen felfri men jag tänkte nu att jag tar hem sadeln och rider i den och sedan ska det komma en sadelmakare i november till ett grannstall så hon har lovat att kika på sadeln då. Om hon anser att den är ok och allt är fine så kommer jag ändå sälja sadeln då jag upplevde att hästen trivdes ännu bättre i nya Erreplus Impulse. Om sadelmakaren bedömmer att sadeln är slut eller på väg att ta slut så kommer jag kräva att butiken tar tillbaka sadeln! Det är iaf planen för nuläget.. Ett litet orosmoment är om dom då kan hävda att sadeln gick sönder hos mig iom att dom tycker den är felfri.. Kanske ska maila och fråga hur dom ställer sig till att garantera bommen.🤔
 
Enligt dom är ju bommen felfri men jag tänkte nu att jag tar hem sadeln och rider i den och sedan ska det komma en sadelmakare i november till ett grannstall så hon har lovat att kika på sadeln då. Om hon anser att den är ok och allt är fine så kommer jag ändå sälja sadeln då jag upplevde att hästen trivdes ännu bättre i nya Erreplus Impulse. Om sadelmakaren bedömmer att sadeln är slut eller på väg att ta slut så kommer jag kräva att butiken tar tillbaka sadeln! Det är iaf planen för nuläget.. Ett litet orosmoment är om dom då kan hävda att sadeln gick sönder hos mig iom att dom tycker den är felfri.. Kanske ska maila och fråga hur dom ställer sig till att garantera bommen.🤔

Det låter väldigt svårt att acceptera sadeln och ta den + använda och rida i den och senare tänka att du ifrågasätter och reklamerar ? 😳 Du har ju redan ett svårt läge- tar du den nu blir det ju helt omöjligt ?
 
Det låter väldigt svårt att acceptera sadeln och ta den + använda och rida i den och senare tänka att du ifrågasätter och reklamerar ? 😳 Du har ju redan ett svårt läge- tar du den nu blir det ju helt omöjligt ?
Eftersom dom anser att den är hel så har jag ju inget val. Vad ska jag ta som argument att för att reklamera? Dessutom så har ju två oberoende sadelmakare oxå sagt att den ser hel ut men att anledningen till att den flexar kan vara att trät och järnet är utmattat och dom råder mig att rida i sadeln tills den ena kan kontrollera den igen i november.

Allra helst skulle jag ju vilja att dom tog tillbaka sadeln men det lär ju inte hända.😩

Jag ska ringa hallå konsument imorgon och se vad dom säger.
 
Har nu varit i kontakt med Hallå konsument och enligt dom så även om jag tar emot sadeln nu och rider i den och det visar sig vara fel i november så kommer dom ha väldigt svårt att bevisa att det är jag som orsakat felet. Inom 6 månader så förutsätts felet ha funnits från början. Och även om butiken nu tycker sig ha bevis i form att sadeln enligt dom var felfri så har ju jag bevis på att jag har påtalat att det kan vara fel och har två andra sadelmakares råd på sms.

Pratade även med sadelmakaren på butiken och hen hävdar bestämt att det absolut inte är något fel på bommen. Jag berättade att jag hört från andra sadelmakare att bommen kunde vara utmattad men det köpte hen inte i överhuvudtaget.. Så där kommer jag inte att få någon hjälp alls!
 
Jag hade lämnat tillbaka sadeln. Det måste du väl ändå få göra?
Nä det kan jag inte tänka mig att dom går med på, det är ju en förmedlingssadel. Så den som lämnat in den har ju redan fått sina pengar. Hade det varit ett alternativ så hade jag hoppat på det på en gång!
 
Nä det kan jag inte tänka mig att dom går med på, det är ju en förmedlingssadel. Så den som lämnat in den har ju redan fått sina pengar. Hade det varit ett alternativ så hade jag hoppat på det på en gång!

Har du provat vara riktigt jobbig och rakt ut säga att du vill det utifrån omständigheterna?
 
Nä det har jag förstås inte men kan inte tänka mig att det ens finns den minsta möjlighet. Dom kommer ju inte vilja ligga ute med 15".🤔

Och det tror du de vill om några månader?

Du håller som jag ser det på att I ren felriktad omsorg binda ris åt din egen rygg.

De anser idag sadeln är felfri. De kommer inte anse annat om några månader om du så får en sadelmakare då som säger sadeln är helt paj.

Endera behåller du sadeln och håller tummarna. Eller så ser du nu till att göra en reklamation. För det krävs sannolikt att du har mer än du har, dvs du behöver få ett utlåtande från någon som undersökt den öppna sadeln nu. Inte sett på bild.

Ska du försöka reklamera kan du lika gärna göra det nu. Du vinner inget på att vänta.

Tänk ur deras synvinkel. De har undersökt bommen och anser den är hel. Rätt eller fel, så de kommer inte om några månader köpa att sadeln var trasig nu. Om så bommen är av helt då. Och du kommer ha ett mycket sämre läge.

Så du är redan nu i en ord mot ord situation. Samt att sadlar kan flexa mer än standard utan att det är fel på dem. Så behåll sadeln och hoppas, eller försök NU reklamera den. Helst efter att ha fått ett skriftligt omdöme från någon annan som undersökt bommen ordentligt.
 
Och det tror du de vill om några månader?

Du håller som jag ser det på att I ren felriktad omsorg binda ris åt din egen rygg.

De anser idag sadeln är felfri. De kommer inte anse annat om några månader om du så får en sadelmakare då som säger sadeln är helt paj.

Endera behåller du sadeln och håller tummarna. Eller så ser du nu till att göra en reklamation. För det krävs sannolikt att du har mer än du har, dvs du behöver få ett utlåtande från någon som undersökt den öppna sadeln nu. Inte sett på bild.

Ska du försöka reklamera kan du lika gärna göra det nu. Du vinner inget på att vänta.

Tänk ur deras synvinkel. De har undersökt bommen och anser den är hel. Rätt eller fel, så de kommer inte om några månader köpa att sadeln var trasig nu. Om så bommen är av helt då. Och du kommer ha ett mycket sämre läge.

Så du är redan nu i en ord mot ord situation. Samt att sadlar kan flexa mer än standard utan att det är fel på dem. Så behåll sadeln och hoppas, eller försök NU reklamera den. Helst efter att ha fått ett skriftligt omdöme från någon annan som undersökt bommen ordentligt.
Tack för rådet men blir tyvärr svårt att följa, jag önskar verkligen att det gick!
Jag ju pratat med två olika oberoende sadelmakare som säger samma sak samt även hallå konsument. Det går ju inte att reklamera sadeln nu iom att den faktiskt inte är trasig just nu. Sadelmakarna har bedömt från bilderna att det är meningslöst att titta på sadeln just nu för det kommer inte säga något mer. Tydligen så brukar nitarna gå ganska fort på stålförstärkningen när trät är utmattat så därför ska jag rida i den för att se vad som händer. Eller så är det bara så att sadelmakaren från Erreplus hade fel och bommen bara är av mjukare typ. Hur som så är november fortfarande inom 6 månader från köp så enligt hallå konsument så ska det inte vara någon större skillnad för bevisbördan kommer fortfarande ligga på butiken. Så även om dom anser att det är mitt fel att bommen har gått sönder så måste dom kunna bevisa det! Och eftersom jag redan påpekat att det troligen är fel på bommen så borde jag vara tämligen säker..
 
Tack för rådet men blir tyvärr svårt att följa, jag önskar verkligen att det gick!
Jag ju pratat med två olika oberoende sadelmakare som säger samma sak samt även hallå konsument. Det går ju inte att reklamera sadeln nu iom att den faktiskt inte är trasig just nu. Sadelmakarna har bedömt från bilderna att det är meningslöst att titta på sadeln just nu för det kommer inte säga något mer. Tydligen så brukar nitarna gå ganska fort på stålförstärkningen när trät är utmattat så därför ska jag rida i den för att se vad som händer. Eller så är det bara så att sadelmakaren från Erreplus hade fel och bommen bara är av mjukare typ. Hur som så är november fortfarande inom 6 månader från köp så enligt hallå konsument så ska det inte vara någon större skillnad för bevisbördan kommer fortfarande ligga på butiken. Så även om dom anser att det är mitt fel att bommen har gått sönder så måste dom kunna bevisa det! Och eftersom jag redan påpekat att det troligen är fel på bommen så borde jag vara tämligen säker..

Hallå konsument glömmer en avgörande detalj. Sadeln är bedömd felfri idag. DÄR har företaget det motbevis de behöver för att skicka över bevisbördan på dig. Och där riskerar du att få problem.

OM någon idag hade konstaterar att bommen ÄR utmattad t ex och kommer ge si och så besvär hade du en annan sits.

Så ja lagen säger att fel inom 6 mån som huvudregel anses förelegat vid köp och säljaren ska motbevisa det. I ditt fall har säljaren motbevisat det redan nu. Alltså måste du bevisa de hade fel när de sa bommen var felfri nu...

Tyvärr. Jag skulle känna mig allt annat än tämligen säker.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 299
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Skriver åt en kompis eftersom hon inte är medlem! Kompisen heter A och hennes häst B. De står uppstallade på en ridskola med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 223
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 698
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp