Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Coop

Trådstartare
Jag behöver er hjälp med era erfarenheter kring låga värden av trombocyter.

För 3 veckor sedan hittade vi hästen ståendes i hagen, ville inte gå. Kolik tänkte vi då eftersom hon har en förhöjd risk av att få kolik (en annan historia). Så vi ringde vet. Vet kom och försökte häva koliken, vilket inte fungerade. Hästen hade även en för höjd puls som inte ville gå ner. Efter samtal med Strömsholm så åkte vi in med henne. Där misstänkte de en inre blödning.

Hästen stod över helgen och på måndagen (allt hände på fredags kväll/natt) så gjordes ett ultraljud för att se om de kunde hitta någon tumör el. liknande. De hittade ingenting. Hästen åt och bajsade, så på tisdagen fick hon åka hem.

Nytt blodprov gjordes efter 10 dagar som vi fick svar på idag och tromocytvärdena som var extremt låga när hon kom in, hade gått liite uppåt men alldeles för lite för att det skulle vara bra.
Hästen är pigg och framåt annars om än lite uttråkad. Veterinären ville sätta in kortison som kan hjälpa att stabilisera det hela. Dock finns det en fångrisk på hästen så vi avvaktar två veckor till och tar nya prover då.

1. Någon som har erfarenhet av låga värden av trombocyter hos häst? Hur gick det?
2. Behandling?
3. Hästen har en förhöjd risk för fång. Hon fick fång när hon behandlades för sin hosta för några år sedan och fick då prednisolon om jag inte minns helt fel som tydligen ska vara en låg risk att ge och få fång av vilket vår såklart fick. Jag vet å sjutton om jag vågar ge henne kortison?

En annan veterinär som jag har förtroende för kommer att ringa mig i morron. Vill väldigt gärna höra era erfarenheter också för att reda i detta. Det är min dotters första häst som vi haft i 4 år och det har varit en hel del med denna lilla ponny redan tyvärr.

Tack på förhand :bow:
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Jag behöver er hjälp med era erfarenheter kring låga värden av trombocyter.

För 3 veckor sedan hittade vi hästen ståendes i hagen, ville inte gå. Kolik tänkte vi då eftersom hon har en förhöjd risk av att få kolik (en annan historia). Så vi ringde vet. Vet kom och försökte häva koliken, vilket inte fungerade. Hästen hade även en för höjd puls som inte ville gå ner. Efter samtal med Strömsholm så åkte vi in med henne. Där misstänkte de en inre blödning.

Hästen stod över helgen och på måndagen (allt hände på fredags kväll/natt) så gjordes ett ultraljud för att se om de kunde hitta någon tumör el. liknande. De hittade ingenting. Hästen åt och bajsade, så på tisdagen fick hon åka hem.

Nytt blodprov gjordes efter 10 dagar som vi fick svar på idag och tromocytvärdena som var extremt låga när hon kom in, hade gått liite uppåt men alldeles för lite för att det skulle vara bra.
Hästen är pigg och framåt annars om än lite uttråkad. Veterinären ville sätta in kortison som kan hjälpa att stabilisera det hela. Dock finns det en fångrisk på hästen så vi avvaktar två veckor till och tar nya prover då.

1. Någon som har erfarenhet av låga värden av trombocyter hos häst? Hur gick det?
2. Behandling?
3. Hästen har en förhöjd risk för fång. Hon fick fång när hon behandlades för sin hosta för några år sedan och fick då prednisolon om jag inte minns helt fel som tydligen ska vara en låg risk att ge och få fång av vilket vår såklart fick. Jag vet å sjutton om jag vågar ge henne kortison?

En annan veterinär som jag har förtroende för kommer att ringa mig i morron. Vill väldigt gärna höra era erfarenheter också för att reda i detta. Det är min dotters första häst som vi haft i 4 år och det har varit en hel del med denna lilla ponny redan tyvärr.

Tack på förhand :bow:

Hade inte veterinären något teori? Trombocyter är blodplättar och har med blodets koagulering att göra.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Nej ge inte kortison... Ring så många veterinärer du kan är mitt första råd, och googla!

Kan hon ha fått i sig något giftigt? Svamp eller växt?
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Nej ge inte kortison... Ring så många veterinärer du kan är mitt första råd, och googla!

Kan hon ha fått i sig något giftigt? Svamp eller växt?

Jag har försökt att googla men får inga bra träffar som säger mig nått vettigt. Hon går i samma hage som hon alltid gjort och där har vi koll på vad som finns.

Hon kom in med inre blödning, de gjorde ett bukprov och hon var väldigt hängig.

Varför ska man inte ge kortison för just detta? Veterinären menade på att det var vanligt att man gav det och det brukar ge reslutat. En senare fråga blir dock hur stor återfallsrisken är...

Har du några bra länkar att läsa så får du gärna skicka PM till mig :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Hade inte veterinären något teori? Trombocyter är blodplättar och har med blodets koagulering att göra.

Jo det vet vi. Skulle hon börja blöda nu igen så är risken stor att det inte slutar.
Vetten pratade med min make och hon pratar engelska så alla frågor kom sen. Hon har varit inne helt på att behandla med kortison eftersom det var en vanlig behandling vid låga trombocytvärden.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Ang kortisondelen så är det ju lite pest eller koleraval. I ditt fall skulle jag om vet anser det berättigat låta dem sätta in kortison.

Mitt fbl, som av oförklarlig anledning fick fång och i sig INTE var en högriskpatient, stod på höga doser kortison pga immunmedierad anemi - och klarade sig peppar peppar från fång. Nu finns ju inga garantier, men i hans fall så med den låga hematokrit han hade (så illa att de fick ge honom en akut blodtransfusion när han kom in) så kändes det liksom som det inte var mycket välja på då den låga hematokriten hade tagit kål på honom om man inte gett kortison för det övriga. De hade dock stenkoll på honom på kliniken för minsta tecken på fång.

Men hade hon en inre blödning när hon kom in alltså? Bara nyfiken, fattade i första inlägget som de inte hittat nåt. (De misstänkte det på min med när han kom in iom den extremt låga hematokriten, men kunde utesluta det)
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Ang kortisondelen så är det ju lite pest eller koleraval. I ditt fall skulle jag om vet anser det berättigat låta dem sätta in kortison.

Mitt fbl, som av oförklarlig anledning fick fång och i sig INTE var en högriskpatient, stod på höga doser kortison pga immunmedierad anemi - och klarade sig peppar peppar från fång. Nu finns ju inga garantier, men i hans fall så med den låga hematokrit han hade (så illa att de fick ge honom en akut blodtransfusion när han kom in) så kändes det liksom som det inte var mycket välja på då den låga hematokriten hade tagit kål på honom om man inte gett kortison för det övriga. De hade dock stenkoll på honom på kliniken för minsta tecken på fång.

Men hade hon en inre blödning när hon kom in alltså? Bara nyfiken, fattade i första inlägget som de inte hittat nåt. (De misstänkte det på min med när han kom in iom den extremt låga hematokriten, men kunde utesluta det)

De gjorde ett bukprov på henne som då var full i blod och ställde då den diagnosen efter att hemmavetten provat det som hon kunde och de uteslutit andra saker. De frågade även i tidigt skede om hästen kunde ha fått i sig nått giftigt osv.

Alla andra orsaker är uteslutna, så som infektion, tumörer m.m. Veterinären är inne på ett immunrelaterat problem, att hennes immunsystem förstör trombocyterna.
Får hon kortison så bör hon normalisera detta och därefter må bra utan mediciner. Men detta har jag väldigt svårt att tro på. Om det är något som är ovanligt så drabbar det denna häst. Hästen har det varit mycket problem med annars också under de få åren vi haft henne så jag är redan inne på att vi inte tar risken med att behandla henne eftersom får hon fång så kommer vi inte att behandla utan ta bort henne medsamma. Det är hela tiden nya saker, vi behandlar och avvaktar hästen blir bättre, dottern kan rida några månader och så blir det nått nytt igen. Nån gång måste vi dra gränsen för hur mycket vi ska behandla och hur mycket hästen ska behöva stå ut med. Hon älskar att springa runt i hagen och busa, inte stå i en liten hage. :cry:
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Förutom att min hade för låg hematokrit (minns inte hur det var med just trombocyterna) låter det ganska lika tyvärr. De fick blod i första bukpunktatet på min med, men hittade sen ingen blödning, och antog att de hamnat i mjälten (som visade sig vara förstorad). Vet de vid något senare tillfälle när de fick blod i bukaspiratet igen lyckades konstatera det var mjältblod.

Håller tummarna stenhårt för din dam dock!
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Kortison mot låga trombocyter används även på människor med bra effekt. Har själv sett patienter komma in mer ruskigt låga värden som sedan vänder efter kortisonbehandling (som sedan sätts ut). Om din häst har så låga trombocyter att den spontanblöder i buken skulle jag nog våga påstå att det är farligare att låta bli kortisonet än än att ge det och då ev riskera att få fång. Jag tycker du ska låta veterinären besluta.

Lycka till!
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Hej.

Jag har nu bara erfarenheter om låga värden att trombocyter på människa, sonen har haft det.
Låga trombocytvärden kan även vara ett tecken på leukemi.
Sen kan man även prova att behandla med gammaglobin som ges via dropp.

Vet dock inte hur det är med hästar om det kan vara liknande.

Men fråga vet.

Hoppas ponnyn återhämtar sig.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Förutom att min hade för låg hematokrit (minns inte hur det var med just trombocyterna) låter det ganska lika tyvärr. De fick blod i första bukpunktatet på min med, men hittade sen ingen blödning, och antog att de hamnat i mjälten (som visade sig vara förstorad). Vet de vid något senare tillfälle när de fick blod i bukaspiratet igen lyckades konstatera det var mjältblod.

Håller tummarna stenhårt för din dam dock!

Hematokrit har inget med trombocyter att göra. Handlar om volymandelen röda blodkroppar i blod.

Lågt antal trombocyter kan dyka upp på både djur och människa utan att man finner någon specifik orsak. Behandlas (på människor) som regel med kortison.

Högt eller lågt antal trombocyter kan också vara en "akutfasreaktion" som svar på infektion och liknande. Behandlas då inte specifikt.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Jo, det var ju därför jag skrev 'förutom att min', just att de inte alls hade samma problem, men i övrigt lät det lika, det att de fick blod i bukaspirat, ville sätta in kortison trots fångrisk osv. Var inte menat som en jämförelse diagnosmässigt, utan just den delen med vilja sätta in kortison trots att och initialt misstänka inre bukblödning.

Minns inte om min hade problem med sina trombocyter med och orkar inte läsa igenom journalen igen, men var bara just själva 'vill sätta in kortison' och den bilden som var lika även om anledningen var helt olik.

Sen iaf på människa kan man få låga trombocyter av förstorad mjälte, så rent teoretiskt kan man ju hamnat i mjälten på TS häst med OM den har förstorad och samma gäller för häst som människa, men det är ju eg irrelevant.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Eller förstorad mjälte till följd av eller associerat med låga trombocyter eller anemi. Mjälten tar över benmärgens roll/hjälper benmärgen att tillverka blodceller.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Mmm, min hade ju rejält förstorad mjälte i samband med sin anemi. De kom ju aldrig riktigt fram till vad som var hönan och vad som var ägget riktigt, mer än att mjälten spelade en STOR roll i själva symptombilden (hans hematokrit åkte ju jojo upp och ner helt obegripligt).

Men, hoppas de får rätsida vad som felas TS häst - och kan bota det så hästen snart mår bra och har fina värden igen =)
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Nej menade inte att man inte skall behandla ett sånt tillstånd med kortison, men att ge en fånghäst kortison kan innebära ett nytt fånganfall och i värsta fall med döden till följd.

Så man får verkligen väga det mot varann... Är hon döende redan nu och det absolut enda som finns att göra är att ge kortison så får man ju självklart göra det!

Därav skulle iaf jag i din situation ha frågat andra stora veterinärkliniker, om de har någon annan teori och om det finns något annat alternativ än kortison? Ofta så är det ju så att veterinärer har olika erfarenhet och jag har flera ggr varit med om att båda vet 1 och 2 ställer fel diagnos och ger fel behandling med följd att djuret nästan dör, och sen kommer vet 3 och ser direkt att detta rör sig om xx och vi sätter in yy medicin och djuret blir friskt.

Det är alltid bra att samla in flera åsikter innan man fattar några beslut. :)
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Mmm, min hade ju rejält förstorad mjälte i samband med sin anemi. De kom ju aldrig riktigt fram till vad som var hönan och vad som var ägget riktigt, mer än att mjälten spelade en STOR roll i själva symptombilden (hans hematokrit åkte ju jojo upp och ner helt obegripligt).

Men, hoppas de får rätsida vad som felas TS häst - och kan bota det så hästen snart mår bra och har fina värden igen =)

Har hört - och här är det ren hörsägen och jag har ingen som helst koll på sanningshalten i det - att mjälten kan fungera som depå för röda blodkroppar hos exempelvis travare, så de kan mobilisera extra rbc vid kraftig ansträngning.
Har inte hört att mjälten ska "gömma" trombocyter.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Fullt sannt, en av de saker jag lärde mig. Att mjälten fungerar som 'reserv', och kan 'släppa ut' extra röda blodkroppar. Den kan också (vilket var problemet med min, VARFÖR det blev så däremot var en annan femma) samla på sig blodkroppar.

Minns dock från humanutbildningen att man vid en förstora mjälte oftast ser minskade trombocyter, och att de då kan samlas i mjälten (och det är därför man får för få i 'cirkulationsblodet'). Minns dock tyvärr inte om det sas är mjältförstoringen som är grunden, eller anledningen till varför mjälten bli förstorad. Och ingen aning om samma gäller för häst som för människa.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Mmm, min hade ju rejält förstorad mjälte i samband med sin anemi. De kom ju aldrig riktigt fram till vad som var hönan och vad som var ägget riktigt, mer än att mjälten spelade en STOR roll i själva symptombilden (hans hematokrit åkte ju jojo upp och ner helt obegripligt).

Men, hoppas de får rätsida vad som felas TS häst - och kan bota det så hästen snart mår bra och har fina värden igen =)

På människor är förstorad mjälte en av orsakerna till just trombocytopeni.

Källa: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=339

Ingen aning om det är på samma sätt med hästar, men man kan ju misstänka det.
 
Sv: Låga värden trombocyter (blödningsrisk!)

Fullt sannt, en av de saker jag lärde mig. Att mjälten fungerar som 'reserv', och kan 'släppa ut' extra röda blodkroppar. Den kan också (vilket var problemet med min, VARFÖR det blev så däremot var en annan femma) samla på sig blodkroppar.

Minns dock från humanutbildningen att man vid en förstora mjälte oftast ser minskade trombocyter, och att de då kan samlas i mjälten (och det är därför man får för få i 'cirkulationsblodet'). Minns dock tyvärr inte om det sas är mjältförstoringen som är grunden, eller anledningen till varför mjälten bli förstorad. Och ingen aning om samma gäller för häst som för människa.

Och där han du före mej. :)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 460
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp