Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag förstår dock inte hur en uppfödares plånbok ser ut ifall den kan sälja katter för 1000 spänn.
Då har man ett hemskt välbetalt jobb iaf.
Själv gick jag minus på förra kullen, trots att jag tog 5000-6000 per kattunge (den enda såldes ju senare som jag sa innan)
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja det är min stackars Aura som är utsatt för djurplågeri :D:grin:
Den stackarn får ju leva inomhus och endast komma ut i 10 meterslina i skogen. (har så lång lina så hon kan få gå runt som hon vill, bara att tex trampa på den om hon mot förmodan skulle försöka dra iväg, vilket aldrig hänt)
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag förstår dock inte hur en uppfödares plånbok ser ut ifall den kan sälja katter för 1000 spänn.
Då har man ett hemskt välbetalt jobb iaf.
Själv gick jag minus på förra kullen, trots att jag tog 5000-6000 per kattunge (den enda såldes ju senare som jag sa innan)

Som sagt priserna är bara ett exempel det kunde stått vilken annan summa som helst där, men det är primärt uppfödarens problem att se till att få täckning för kostnaderna, får man inte det så är det förmodligen för många katter som föds upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast det är inte för många katter som föds upp inom min ras iaf. För jag har då inte hört om någon som tvingats sänka priserna.
Kan väl hända att mindre seriösa med inte rastypiska eller hälsotestade katter kan få sänka, men dom beblandar jag mig inte med.
Försöker själv köpa en kattunge nu men eftersom jag vill ha till avel och utställning så är jag rätt seg och vill se hur de utvecklas först, och vips så är de tingade innan jag hinner tänka bu eller bä!
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast som sagt så har jag ingen erfarenhet att en katt värd 10 000 skulle kosta 1000 vid ett år. (exempelsiffror)
Jag upplever att folk absolut är beredda att betala även för en katt på ett år.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

SOM SAGT DET VAR ETT EXEMPEL, det kunde alltså stå 100.000kr, 50 öre, 30.000 7.00, 8.000 32.000 eller vilken annan summa som helst.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag trodde du förstod att det var principen, siffrorna är bara ett exempel. Men visst kan det vara ett underpris, men även att de dyrare katterna har ett extremt överpris och alla utom ljust den uppfödaren säljer för runt 1000 kr. Folk är inte dumma och giriga för att de letar efter en bra affär och inte betalar mer än de behöver.

Nej, folk behöver inte vara dumma och giriga för att de letar efter en "bra affär" men allt som oftast visar sig den där bra affären inte vara så himla bra. Bakom extrema underpriser finns ofta en eller flera anledningar till underpriset. Man kan ju fråga sig varför en uppfödare tar 1000 kr för en katt om de kan ta 10000 kr för samma katt. Kompispris, javisst men prisdumpning till okända människor? I den verkliga kattvärlden är för bra för att vara sant just det... för bra för att vara sant i 99 fall av 100.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Underpriser - större risk för oegentligheter.
Överpriser - går inte att sälja alternativt ingen konkurrens.

Och återigen siffrorna är exempel, det kunde stått 100.000.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Mina två katter har tidigare (tills nyligen) fått vara ute eftersom jag trodde att det var bäst för dem. Men det var massor med problem...Båda killarna (kastrater) kissade inne i ren protest. Det kissades på fönster mot katter utomhus. Det kissades på alla möjliga andra platser i ren protest, inklusive våra sängar flera gånger. Det bajsades i våra sängar. Till slut gav jag upp i våras och katterna får inte komma ut. Mycket lugnare! Killarna blev stressade av att vara utomhus, tyvärr. Jag trodde att det skulle vara bättre för dem att få vara ute, men det var tyvärr sämre. Tidigare försökte jag promenera med dem i band, men det gick inget vidare. Jag inser att mina katter antagligen skulle må bättre som ensamkatter men hur ska jag kunna välja bort en av dem? De är 4 och 5 år gamla och tidigare fungerade det bättre med dem båda. Men det är lugnare nu när ingen får gå ut.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det beror på vems ögon man ser genom. Överpris är ofta subjektiv liksom underpris.

Fast du definierade ju just överpris som ett pris för högt för att det ska gå att sälja för eller ett högt pris satt pga. brist på konkurrens. Då är ju överpris knappast subjektivt.

Jag håller dock med dig om att det är subjektivt hela grejen med underpris och överpris (möjligen med undantag för underpris för där finns ju en verklig gräns där vi ligger idag, nämligen att katter ges bort... steget bortom det är väl att ge folk pengar för att ta hand om katter).
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast du definierade ju just överpris som ett pris för högt för att det ska gå att sälja för eller ett högt pris satt pga. brist på konkurrens. Då är ju överpris knappast subjektivt.

Jag håller dock med dig om att det är subjektivt hela grejen med underpris och överpris (möjligen med undantag för underpris för där finns ju en verklig gräns där vi ligger idag, nämligen att katter ges bort... steget bortom det är väl att ge folk pengar för att ta hand om katter).

Jo jag definierade det så och står fast vid definitionen och jag är övertygad om att det finns folk som inte lyckas sälja till begärt pris (och då just på grund av priset) utan måste åtgärda på något sätt.

Det som är i betraktarens ögon är om alla katter verkligen blir sålda till begärt pris eller det existerar överpriser.

Om MissFideli anser att ingen eller försvinnande få katter inte blir sålda pga priset så är det så i hennes värld, och det kan jag inte göra något åt, i min värd är det inte så.

Det är för övrigt inte så lätt att avgöra vad som är begärt pris, lite prutmån och rabatter får man allt räkna med. Det kan ju inte rimligen räknas som att man begärt överpris om man annonserar ut en kull för 7.000 och säljer två till samma köpare för 6.500 var och resten till begärt pris, men var går gränsen för rimliga rabatter? Ett annat problem är att man kan förklara utebliven försäljning med annat än att priset är för högt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej, jag tror inte det. Ja, det finns folk som inte får katter sålda, men det finns ALLTID andra uppfödare som får katt av samma ras såld för samma pris eller mer än den som inte får sålt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ledsen, men nu hänger jag inte med. Jag talar om prissättningen på individer och här kan folk begära överpris eller för den delen skänka bort katterna. Ingenstans har jag diskuterat vad normalpriset på raskatter är och om det är för högt eller lågt eller på vilken nivå det bör ligga.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast raskatter prissätts inte individuellt på så vis. De flesta säljer sina katter för samma pris alt tar mer för dom som ska gå i avel.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast raskatter prissätts inte individuellt på så vis. De flesta säljer sina katter för samma pris alt tar mer för dom som ska gå i avel.

Alltså prissätts de individuellt och framförallt så sätter olika uppfödare ibland olika pris.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 655
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp