Lågprismärken

mandalaki

Trådstartare
Jag har just börjat kolla på laptop och ser att tre för mig okända märken är billigast: Acer, Asus och Lenovo.

Nån som vet nåt om de här märkena? Egentligen har jag inte tänkt köpa ett märke som jag aldrig ens hört talas om - men det kan ju vara bra att veta vad det är innan man avfärdar det.
 
Sv: Lågprismärken

Acer är skräp, går sönder väldigt ofta och är helt enkelt inte bra datorer.
Asus har jag inte jättestor koll på, men de är säkert något bättre än Acer.

Lenovo = IBM och de gör bra datorer!

Av de tre du nämner skulle jag tveklöst valt Lenovo.
 
Sv: Lågprismärken

Aha, är de IBM? Det hade jag ingen aning om, även om jag misstänkte att några av de där är nån jättes lågprismärke.

Såg i en annan tråd att MissFideli köpt en Acer och den skickades till Tyskland för felsökning och reparation - sånt vill man ju gärna undvika. Är de dessutom skräp, så...

Det jag tittat på hittills är Fujitsu-Siemens och LG.
 
Sv: Lågprismärken

Fujitsu var dåliga förr, men de verkar ha skärpt sig. LG gör bra grejer.

Så både Fujitsu och LG är lurre att köpa!

LG har förresten en 12 tummare jag är sjukt sugen på :p
 
Sv: Lågprismärken

Jag har en fujitsu-siemens stationär som hempc-avtalet snart går ut på och jag hatar den. Irrationellt hat visserligen, det var trasiga komponenter från början som var problemet - men ändå.

LG har jag däremot bra erfarenhet av när det gäller video/dvd, men nån dator har jag aldrig haft.
 
Sv: Lågprismärken

Bara vad du hört ja!

Jag har en Acer som fungerat problemfritt sedan den packades upp ur kartongen i dec 2005.

Visst har jag haft en del programfel men det beror inte på datorn utan snarare mer på handhavandefel eller att det varit fel i programmen. Man kan ju inte klandra datortillverkaren för att t.ex. Microsoft ibland uppdaterar innan de testat ordentligt.

Det stora felet är oftast att folk köper en dator och bara pluggar in den på internet utan att öht veta vad de gör. Det är ju bara att kolla här på forumet. Ca 90% av frågeställningarna beror ju på handhavandefel, alltså att folk inte vet vad de gör.

klistrar in mitt svar på ett annat påstående om att Acer bara är skit. I min bekantskapskrets finns idag 4 bärbara Acer och konstigt nog har ingen av dom krånglat. Förmodligen måste vi ha fått de enda riktiga exemplaren :angel: Fast det klart, ingen av oss har köpt de allra billigaste modellerna. Det kan ju kanske tilläggas.
 
Sv: Lågprismärken

Vi har två Acer i hemma hos mig och bägge två fungerar prickfritt å har så gjort i ett års tid nu.
Bägge används dagligen också..
 
Sv: Lågprismärken

Tack, båda:bow:! Vet ni nåt mer om märket än att era datorer funkar? Varifrån kommer det, har det nån koppling nån av de etablerade tillverkarna?
 
Sv: Lågprismärken

Kanske är dålig kvalitétskontroll då? För de jag känner som köpt Acer slängde skiten efter ett antal "åtgärder". De köpte sen HP och Dell som fungerar klockrent.
 
Sv: Lågprismärken

Alltså,jag kan inget om datorer,vet bara att det köptes i fjol på mellandagsrean,min används dagligen till att surfa på,har den i knät när jag sitter framför tv:n på kvällen.
jag använder den även till en del jobbgrejer,dvs exel och word-jobb,men så mkt annat använder jag inte den till.

Min dotter har sin och har lagt in hmmm,nått redigeringprogram till foton,och det funkar bra det också..

Bägge datorerna används åtminstone 2 timmar/dag

Så näe,så mkt mer svar fick du väl inte utav mig..Bara en massa svammel..:o

Ja förstås,om du vill kan jag skriva av allt som min data innehåller då det sitter en fin klisterlapp på den,om det kan hjälpa dig något??
 
Senast ändrad:
Sv: Lågprismärken

Global Acer eller på Acers svenska sida kan du läsa mer om dom. Om jag har fattat saken rätt är det ett Taiwanesiskt företag från början men jag kan ha fattat fel.

Jag har en Acer Aspire 5002WLMi. 15,4"-skärm, AMD Turion64, 100 GB hårddisk, 1 GB internminne, DVD-dual. Skärmen är helt suverän, kanonbild.

Min är inköpt på Siba - Avenyn, ta en promenad dit och prata med dom. Då jag köpte min var det iaf kunnigt folk som jobbade där.

Jag hade satt upp en kriterielista som vi hjälptes åt att bocka av.
Bl.a.
Mobilprocessor
DVD-brännare
Inte alltför tung
Ordentligt internminne
Under 10' (det var då det, idag kostar motsvarande 6-7')


Ska du ha en riktigt bärbar bör du tänka smått (den ovanstående är släpbar, vikt 2,9 kg,) skärm runt 12" och de kostar från 9' och uppåt.

LG har en rosa om man gillar den färgen.

Jag har annars spanat in Dells, där man kan välja massa olika färger. Har snöat in på den gula eller den blå.
 
Sv: Lågprismärken

Min Fujitsu Siemens Amilo PA2510a bärbara har jag pratat varmt om här :p, men den är underbar :love:, snabb, lätt,snygg och prestandan är så :love:. Har inte haft några problem med min.

Gav 6800 kr för den i mellandagsrean, nu kostar den 7990 kr.
Tycker du skall satsa på en sådan :). Men som sagt man får vad man betalar för:angel:. Så spara hellre ett tag istället för köpa billigaste du kan hitta.

Kan även rekommendera Znote :)!

Mvh
Emma
 
Sv: Lågprismärken

Tack igen (även till dig amkm, alla tips är bra:bow:)

Kanonbra, tjôta! Där kan jag kolla vidare. Dock blir jag fortfarande avskräckt av det där som MissFideli berättade, att hennes skickas ända till Tyskland när den krånglar.

Jag ska egentligen inte bära runt på datorn, bara använda den hemma. Men efter nio år med stora stationära datorer är jag sugen på en liten (med mobilt bredband eller trådlöst nätverk så jag kan surfa överallt hemma).

Siktar på en 15,4-tums skärm, mindre klarar jag nog inte för hoppet från nuvarande 19-tummaren blir för stort;)
 
Sv: Lågprismärken

Min Fujitsu Siemens Amilo PA2510a bärbara har jag pratat varmt om här :p, men den är underbar :love:, snabb, lätt,snygg och prestandan är så :love:. Har inte haft några problem med min.

Tack, tittade på en liknande i dag! Men om det var senaste mellandagsrean du handlade på, så vill jag nog säga att jag förutsätter att du ännu inte haft problem med den;)

Jag är inte främst ute efter nåt billigt, ville bara kolla upp de märkena som jag såg ligga lågt i pris. Hittills har jag valt bort dem helt men tänkte att det kanske var förhastat att göra så.
 
Sv: Lågprismärken

Var snäll och säg inget om att jag ställt till det i ditt val till Acer :angel:
Ärligt talat, att den gick iväg till Tyskland i sig var tydligen inget problem. Det tog exakt en vecka, jag tror inte många märken som fixas här i Sverige skulle klara sig under den tiden heller. Pratade med Acer som bestämde sig för att ta tillbaka den, fick fraktsedel mailad. UPS hämtade den dagen efter jag pratat med dom och skickade den till Tyskland direkt. Inget samla på hög, utan den var nere i tyskland 1-2 dgr senare. Fick i onsdags SMS från Acer att datorn var fixad och att jag kunde se status på deras hemsida. Den togs över av UPS vid lunch i onsdags och idag vid lunch plingade dom på.

Så som sagt, i fredags förmiddag hämtades datorn här hemma och idag kom den hit igen. Jag behövde inte ens gå utanför dörren.
 
Sv: Lågprismärken

Glömde säga en vän till mig har en lika dan fast från våren 2007. Den har inte heller haft problem :banana:.

Fujitsu Siemens Amilo PA2510a is love :love::love::love:!

Mvh
Emma
 
Sv: Lågprismärken

Kanonbra, tjôta! Där kan jag kolla vidare. Dock blir jag fortfarande avskräckt av det där som MissFideli berättade, att hennes skickas ända till Tyskland när den krånglar.

fast för henne så var det väl nåt annat fel. och det tog henne 1 vecka prick att skicka, laga och få tillbaka. ;) det tar nog ännu längre tid i sverige oavsett märke.
 
Sv: Lågprismärken

Förresten tycker jag du ska ta en sväng till INET, Ringön och kolla med dom.
Sedan jag flyttade tillbaks till stan -01 har jag handlat i princip allt som har med datorer att göra utom just ovanstående Acer av dom. De har hjälpt mig att välja delar och även gett support långt över vad jag haft orsak att vänta mig. Mina tidigare datorer har jag alltså byggt själv.
 
Sv: Lågprismärken

Acer är skräp, går sönder väldigt ofta och är helt enkelt inte bra datorer.


Det där stämmer inte.. Acer gör faktiskt riktigt bra datorer och detta har jag fått höra av en som själv säljer datorer (INTE Acer) Acer är en riktigt stor tillverkare som inte är lika känd i sverige men av vad jag har hört är de LÅNGT bättre än många av de mer kändare märkena.. har själv 2st och de fungerar helt prickfritt.
Däremot har jag flera kompisar som har märken av mer kända tillverkare och DE går däremot sönder ofta.. Mina har jag dessutom misshandlat rätt rejlt.. tex så brukar jag ha med den ena (billigaste) ut på sjön och köra som GPS-plotter.. den skakas om rätt bra och är utsatt för en hel del fukt!
 

Liknande trådar

Hemmet Måste köpa en ny tvättmaskin och det blir nog en Logik. Men har aldrig hört talas om det märket tidigare. Är det ett bra märke? Någon...
Svar
2
· Visningar
684
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 296
Senast: Enya
·
IT & mobiler Hjälp :-) Jag skulle behöva en laptop eller surfplatta bara för att kunna ta med mig på resor och streama film eller serier. Den ska...
Svar
7
· Visningar
538
Senast: KesoNeso
·
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 948
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp