Bukefalos 28 år!

Lågt energivärde i hösilaget...

Toya

Trådstartare
Vi har fått höet nu, o energivärdet är väldigt lågt. För att komma upp i rätt mängd måste vi ge dem 10 kg om dagen, o då blir proteinmängden alldeles för hög.
Har ni några tips på kraftfoder med mkt energi i?

Just nu har vi müsli, men funderar på att byta till betfor+havre.

Vi har islänningar, som går i lätt arbete (rids 3-4 dagar i veckan+ går ute), utom ett par stycken som tränas för tävling o rids 5-6 dagar i veckan..
 
Sv: Lågt energivärde i hösilaget...

Vad är det för värden?

Generellt sägs ju att proteinöverskott från grovfoder inte gör något, vilket är min personliga erfarenhet också.
 
Sv: Lågt energivärde i hösilaget...

Om hästen får proteinöverskott pga protein i HÖ gör det inget.
Jag vet ju inte vad du har för värden så det är svårt att säga.
Ökad energi utan protein fås bl.a. genom att ge olja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 134
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp