Lajvare till häst!

Migo

Trådstartare
För att undvika trådkapning inne på gnägg så startar jag en tråd här;)

nåå...någon som är intresserad av min långritts-lajv idé?
 
Sv: Lajvare till häst!

Har ju inte läst den andra tråden, men min erfarenhet av lajv är inte kompatibel med hästar, tyvärr. Jag har varit med om för många "krig" när pilar viner runt öronen och folk gömmer sig i buskarna och hoppar fram när man minst anar det, och i ett sånt läge skulle jag inte vilja sitta till häst. Dessutom tror jag att det skulle förstöra min lajvupplevelse att behöva gå ur karaktären varje gång hästen ska ha mat och pysslas med och sadlas och sättas tillbaka i sin hage med mera. Det skulle bli för mycket ansvar åt ett håll som inte riktigt innefattar lajvet. Och jag skuylle inte vilja ta ansvar för de andra lajvarna att de kan skadas om de kommer ivägen för min häst, för jag tror ingalunda att de som inte har hästvana skulle respektera att en häst behöver utrymme. Jag kan riktigt se hur ett gäng orcher som är riktigt inne i spelets gång rusar fram och försöker mucka gräl och missar det där med att djur kan bli rädda och irriterade...

Men det är jag, det! Jag tror säkert att det finns andra som är intresserade av att genomföra en sån sak.
 
Sv: Lajvare till häst!

Tja en stabil häst som är tränad för situationer tar det hela med ro.

Ett par av våra hästar har varit med på lajv och dom tar det bra och blir inte skrämda även i ganska konstiga situationer.

En eller flera orcher som hoppar fram ur buskar spelar ingen roll för dom ej heller stridssituationer. Så länge ryttaren är lugn och inte själv blir rädd så stressas inte heller hästen upp.

Våra hästar har tom ingått i orchgrupper på tolkieninspirerade lajv.

Lustigt nog verkar många hästar som i vanliga livet är rätt hoppiga och nervösa tycka lajv är helt okej och dessutom inse att det hela är lek och väldigt roligt. Det kan ju bero på att hästägaren/ryttare också tycker lajv är jättekul och att man påverkar sin häst.


Lajvpilar är inte farligare för hästar än för människor. Det enda man bör skydda är hästens ögon men det kan man göra enkelt genom att sy en lädermask där ögonen täcks av hårt glest metallnät ( nita på ett par glesa hushållssilar i metall duger fint).

Man vänjer lätt hästar att acceptera lustiga små stötar på konstiga ställen genom att försiktigt kasta äpplen på dom i hagen.

Först ger man hästen ett äpple och när det är intresserad av fler äpplen kastar man nästa lätt på tex bogen. Oftast rycker hästen till litet men får sedan syn på ett gott äpple på marken. Efter en tids träning kan man kasta äpplen med full kraft litet överallt och det enda den gör är att bli glad och sedan kolla in efter äpplen.

Får sedan hästen en lajvpil som studsar den på halsen och rumpan så kommer den inte blir rädd och skygga utan hålla utkik efter de där äpplena!

När det gäller mer regelrätta stridssituationer än förlupna pilar så har de flesta lajv reglen att strid inte får förekomma inom ett visst avstånd från hästar och andra djur.

Det är dessutom inte stämningsdödande för lajvandet att sköta om hästen, varför skulle det vara det? Människorna i lajvets värld bär väl även dom vatten till sina hästar, ryktar dom och lägger för dom hö? Att göra sådana saker är stämningshöjande för hela lajvet.

Är det inte roligare att se en riddare som har med sig både häst och tjänstefolk och där man kan se väpnaren eller pagen stå och rykta medans riddaren ägnar sig åt mera "ridderliga" saker.

Att få spela tex värdshusets stalldräng och andra djuranknytna roller är ju också en stor upplevelse för lajvare som gillar djur men som kanske bor i stan och inte kan ha egna större djur.

Ok, det är litet extra jobb att fixa fram tillbehör som ser tidsenliga ut, men istället för moderna plastborstar kan man ju köpa ett par vanliga skurborstar, eller helt enkelt investera i ryktborstar med trärygg och naturborst som faktiskt finns i hästsportsaffärerna.

Lädergrimma duger bra och istället för plastspannar att vattna och fodra i accepteras det på de flesta lajv med förzinkade plåtspannar. ( Själv har jag en laggad träspann som jag köpt på en medeltidsmarknad för några år sedan).

Grimskaft kan man göra själv av grovt hamprep och någon gammal rostig karbinhake ( jo jag vet att karbinhakar är litet för moderna för lajv men om den inte är glänsande ny metall blir den mer diskret).

Man behöver inte heller använda sina rosa glitter strykkappor på lajvet utan kan köpa i läder som är mer diskreta. Behöver man linda hästen ben tar man lindor som har samma färg som hästbenen, dvs väljer grå, svarta, brunaktiga eller vita linsor.

/KT

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Lajvare till häst!

tanken med långrittslajvet var att det bara sklle vara ryttare med...alltså som vilken långritt som helt fast i karaktär(in-lajv)...

sen håller jag med Kung_Tulle, det behöver inte vara ett offmoment att pyssla om hästen, vardag behöver också gestaltas på lajv!

Man behöver inte välja att åka på jättestora lajv, utan kan ta med hästen till mindre och mer organiserade arrangemang(säger jag som skall åka till ett med 2000 deltagare och dåligt rykte för stökiga lajvare...:angel: ).

Hästar pallar mer än man tror. Red min märr i Arboga under medeltidsveckan, in bland gränderna och alla människorna vid marknadsdelen. Hon gick som ett ljus, trotts att det kröp barn under magen på henne och alla ville klappa, flaggor och mantlr som fladdrade. Vi stod tom. brevid och tittade på tornerspelen, då stod hon och sov:D
 
Sv: Lajvare till häst!

Jag har min stabila travare som lajvat förut så vi är på när det gäller allt :D !!
 
Sv: Lajvare till häst!

Jag har aldrig haft med häst på lajv, men det är definitivt en dröm!

En lajvlångritt vore hur skoj som helst (men jag har en känsla av att det kommer bli väldigt mycket offande om det bara består av ryttare :p )
 
Sv: Lajvare till häst!

vi får väl göra det intressant då, så att man inte vill gå off;)
 
Sv: Lajvare till häst!

Ja, en riktigt bra bakgrundshistoria är nog ett måste.. :)
Och mycket intriger :D
 
Sv: Lajvare till häst!

Har missat den andra tråden så upplys mig gärna!

Har en söt liten anekdot: För _massa_ år sedan hade jag och scorpan en blixtvisit på ett lajv. Vi skulle rida in i byn, överlämna en budkavel och sen rida hem igen. På vägen in till byn blir vi överfallna av en bunt svartklädda fjortisar med masker för ansiktena (Svartalver/orcher?). Dom såg hotfulla ut och lät konstigt. Scorpan (fd. travaremadame med rätt mycket.. ehum.. attityd?) anser att dom är dumma och bör därför förstöras. Döm om deras förvåning när ryttaren som borde blivit livrädd plötsligt satt på ett monster som tänkte förgöra dom. Hon la öronen bakåt, visade tänder och ögonvitor samt drämde ner sina hovar i backen samtidigt saom hon gick mot dom... Något hotfull häst om vi säger så. Dom valde att ta till flykten och när dom försvunnit in i skogen igen frustade scorpan förtjust och taktade vidare in mot byn... Jag måste erkänna att jag fnissade förtjust och dagen efter då jag pratade med arr. bad jag om ursäkt för min "mördarhäst".

Min nuvarande häst använder jag i blankvapenstrid och har inga problem att bli attackerad så länge den som anfaller är medveten vad den ger sig in på ;) :devil:
 
Sv: Lajvare till häst!

Jag och min häst vill ju vara med! Men hon går inte att lasta :( Vi missar alltid massa roliga saker tack vare det där...
 
Sv: Lajvare till häst!

Var exakt kommer det här lajväventyret att ta plats?
Att vara med på tornerspel räcker inte längre för mig, jag vill leka mera!
-Att drämma äpplen på sin häst låter exotiskt och lite galet, helt klart nåt att testa:-) Men tänk om hästen tror att boffpilarna är äpplen och försöker fånga dem med munnen?
Jag och pållen har ridit en del parader genom städer, nöjesparker med karuseller och genom trånga fullknökade smågator, (ibland är människor inte kloka, de kör upp med barnvagnar 30 cm bakom hästarna) -men att rida runt i en mörk skog där man bli anfallen av orcher, det är ju nåt helt annat.
Det hade varit jättekul att testa!
 
Sv: Lajvare till häst!

som sagt- jag letar område, tanken är att det ska bli av sommaren 2007(håller på att arbeta med ett annat lajv för i år). Jag bor i Örebro, men har funderingar på att hålla lajvet i de djupa smålandsskogarna...förslag på områden tas emot med öppna armar!

Den andra tråden ligger på gnägg och heter "Annorlunda ridkläder"
 
Sv: Lajvare till häst!

Glimfeather skrev:
Jag och min häst vill ju vara med! Men hon går inte att lasta :( Vi missar alltid massa roliga saker tack vare det där...

du kan ju alltid rida dit:crazy: ;)
 
Sv: Lajvare till häst!

Ja, jag kan ju börja nu ;) Tyvärr bor jag på en ö och jag vet inte om jag vågar mig över broarna med hästen... Men till 2007 kanske jag har hittat en tränare som kan hjälpa oss med lastningen :)
 
Sv: Lajvare till häst!

Nej vi kör i örebro , det blir jätte bra :banana: :D
*Linda som inte orkar åka någonstans
 
Sv: Lajvare till häst!

Jag har startat en tråd på senior där lajvare och andra som ridar fantasybilder kan lägga upp sina verk så att andra kan titta på dom!

Kom och titta på min bild!

/kt
 
Sv: Lajvare till häst!

*stolt ickesyare* :p haha

Örebro är väl iof rätt smart.. rätt centralt i sverige :)
 
Sv: Lajvare till häst!

Tycker det låter helkul!

Ingen som har en liten bild på sej och hästen i full lajvutstyrsel kanske???
 
Sv: Lajvare till häst!

jo, själv tycker jag ju att Örebro är bra:angel: , men vi får se hur det ser ut med mark...kilsbergen kanske inte vore fel?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Lillefrun
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 995
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I slutet av september började Jacqueline Andersson fila på en idé om att rida ett luciatåg upp till Kärlekens torg till förmån för...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 400
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp