Lajvare till häst!

Sv: Lajvare till häst!

Durin ox skrev:
Tycker det låter helkul!

Ingen som har en liten bild på sej och hästen i full lajvutstyrsel kanske???


{CF36279E-1232-48D6-BAB8-A8A466B0F5D1}.jpg


Slåss tillsammans med Balders Hird i Körunda (stockholm)

02.jpg


Lunchdags i Trondia by. (roserberg)

01.jpg


Skoklosterspelen 2002. Parad med brudparet. (skokloster)
 
Sv: Lajvare till häst!

men du har inte varit i Skokloster de senaste åren va(2003 o framåt)? Jag jobbar i medeltidslägret, har tyvärr aldrig tid att se torerspelen, men brukar ju se paraden knalla förbi...
 
Sv: Lajvare till häst!

Men vafan.. vi får ordna en lajv-häst träff nu i sommar :D
 
Sv: Lajvare till häst!

Durin ox skrev:
Tycker det låter helkul!

Ingen som har en liten bild på sej och hästen i full lajvutstyrsel kanske???

på gnägg ligger det en tråd som heter "annorlunda ridkläder". Där ligger det fler bilder på ridande lajvare i full utrustning!
 
Sv: Lajvare till häst!

Skåne eller södra sverige låter bäst tycker jag.
Är det nån här som är aktiv som lajvare? Jag är så sugen på att komma igång (är helt grön) men vet inte vart jag ska vända mig. Känner lite folk i danmark som håller på, men det blir så dyrt att åka över...speciellt om man ska ta hästen med.
 
Sv: Lajvare till häst!

Skåne är för långt bort för sthlmarna :(
 
Sv: Lajvare till häst!

korphjärta skrev:
Skåne eller södra sverige låter bäst tycker jag.
Är det nån här som är aktiv som lajvare? Jag är så sugen på att komma igång (är helt grön) men vet inte vart jag ska vända mig. Känner lite folk i danmark som håller på, men det blir så dyrt att åka över...speciellt om man ska ta hästen med.

Hej jag bor i skåne och har väldigt många års vana av lajv.

/>kt
 
Sv: Lajvare till häst!

Hej Kung Tulle från Mordor -berätta mer!
 
Sv: Lajvare till häst!

Jag håller med dig att det kan vara både besvärligt och farligt.

Jag har haft häst på lajv som stämningsförhöjande.
Det var höst, kallt, regnigt... det var jobbigt men kul med.

Den fungerade enbart för att det var strikta order och regler från arrangörerna gentemot de andra deltagarna om hur man uppförde sig kring hästarna.

Det var ett mindre lajv med ca 20 deltagare (minns inte riktigt kan ha varit mindre med).

Jag hade två roller.

Den ena var ryttarmästare Eira som hade sin ryttartropp med sig (3 andra tjejer med häst). Vi var utsända av kungen och ingen tordes egentligen störa oss. Vi förde med oss respekt och egentligen ville ingen oss illa eftersom det inte fanns nån anledning för dom att attakera oss.
Skogsfolket kom mest fram på natten.

Jag var även Isil. En tvilingdotter till en ond gud.
Denna roll utspelade sig på natten.
Jag dövade min häst med bomull i öronen. Det gick bra. Mest gjorde jag det för hans hörsels skull, oljud är bara onödigt.
Denna roll kunde inte attakeras. De som ville (människorna) var så rädda att de inte kunde och de onda var dyrkare av min far och därmed mina allierade.
Människorna kunde inte heller fly eftersom de var frusna av skräck de som såg oss. Det var fåtal som gjorde det. Istället red jag och min tvillingsyster omkring på avstånd där de bara kunde höra oss.


Genom att sätta upp reglerna innan och se till att alla fick höra dom på genomgången (tex att ingen fick attakera oss, eller störa hästarna i hagarna) så var detta genomförbart.

Men i allmänhet skulle jag rekommendera att inte ta med sig häst på lajv.
Du missar så mycket. Hästen skall ha mat, kollas till, vatten skall bäras till den mm.




Gisburne skrev:
Har ju inte läst den andra tråden, men min erfarenhet av lajv är inte kompatibel med hästar, tyvärr. Jag har varit med om för många "krig" när pilar viner runt öronen och folk gömmer sig i buskarna och hoppar fram när man minst anar det, och i ett sånt läge skulle jag inte vilja sitta till häst. Dessutom tror jag att det skulle förstöra min lajvupplevelse att behöva gå ur karaktären varje gång hästen ska ha mat och pysslas med och sadlas och sättas tillbaka i sin hage med mera. Det skulle bli för mycket ansvar åt ett håll som inte riktigt innefattar lajvet. Och jag skuylle inte vilja ta ansvar för de andra lajvarna att de kan skadas om de kommer ivägen för min häst, för jag tror ingalunda att de som inte har hästvana skulle respektera att en häst behöver utrymme. Jag kan riktigt se hur ett gäng orcher som är riktigt inne i spelets gång rusar fram och försöker mucka gräl och missar det där med att djur kan bli rädda och irriterade...

Men det är jag, det! Jag tror säkert att det finns andra som är intresserade av att genomföra en sån sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Lajvare till häst!

Åh, hästlajv i de djupa småländska skogarna hade vart nåt...
Dock är jag novis inom all sorts lajv (men tror jag vet hur det går till i teorin). Hur skulle ett häst-lajv se ut?
:D
 
Sv: Lajvare till häst!

2008 kommer det kanske bli ett lajv med hästar i örebro/Karlskoga trakten.


var ett lajv förra året där två riddare deltog. Nordens antagligen första inlajvdust genomfördes. Dock var lajvet inte iordning för hästar trots instruktioner så nu ska det planeras inför 2008 så att lajvet ska vara hästanpassat med bra hagar, vatten, bättre planering inför händelser så riddarna hinner göra sig iordning osv....

spännande att vänta o se!
 
Sv: Lajvare till häst!

jag var på lajv med hästar i våras, (EH nyb.lajv). Måste ju säga att visst, det är kul att rida, och ser bra ut, men det sabbade spelet i mångt och mycket... tyvärr:(

Hästlajvet jag nämner i huvudinlägget är en idé jag haft i några år, en långritt fast inlajv...typ genom tivedsskogarna eller nått. Alltså bara ryttare inblandade i själva lajvet.

får se om jag har ork att dra igång det... behöver bra medarrangörer, och det är gott om ont om sånna;)

/Migo
 
Sv: Lajvare till häst!

Jag e på! Fast småland hade passat mej bättre än örebro, de e så fasligt långt o köra...:crazy:

Har aldrig varit med på nåt lajv men ett hästlajv hade varit sk*tkul!:)
 
Sv: Lajvare till häst!

ja, det är det jag hoppas på... Får dock se hur min tidsbudget ser ut om jag har möjlighet att fixa nått...annars finns det ju fler ridande lajvare här i landet som kanske vill dra i tåtarna?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Lillefrun
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 996
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I slutet av september började Jacqueline Andersson fila på en idé om att rida ett luciatåg upp till Kärlekens torg till förmån för...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 400
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp