Läkningstid skada

Bukefalos 30 år!

Kraxa

Trådstartare
OBS‼️ Jag ska kontakta veterinär igen på måndag om det inte blivit ännu bättre och röntga.
Grundinfo: Kasterad hanhund på 4 år, ca 23 kg. Opererad för patella luxuation vid 8 månaders ålder i båda knäna, HD-röntgad med A på båda höfterna.

För tre veckor sedan gjorde hunden ett ryck när han var i löplina och blev överraskad av folk som plötsligt dök upp (tjoho, reaktivitet :meh:). Märktes inget på resten av den promenaden men nästa gång vi skulle ut så haltade han och ville sätta sig ner hela tiden så fick avbryta och gå hem. Vid ett tillfälle lyfte han även på högra bakbenet. Fick tid hos veterinär två dagar efter som kände igenom och märkte inget förutom att han var spänd generellt för att han var stressad. Hade Metacam kvar för fyra dagar efter tidigare kastrering så skulle ge det och avvakta. Han blev bättre tyckte jag men efter lite telefonkontakt så bestämde vi för 7 dagar till med Metacam, korta promenader och veckan därefter trappa upp lite. Där är vi nu.

Har filmat ett par gånger och han är bättre jämfört med dagarna innan första veterinärbesöket, men inte helt bra. Har upptäckt att han går passgång, vilket nog avtagit lite men ännu händer. Sackar efter mig, särskilt i början och slutet av promenaden. När han försöker öka farten och skutta fram, t.ex. om han ser något intressant han vill fram till, tycker jag höger bakben verkar lite stelt, typ hänger efter lite i luften.

Det här med att trappa upp längden på promenaderna går lite fram och tillbaka. Tycker det verkar gå bättre och går lite längre, men tycker då det går sämre igen och kortar nästa. Blir helt nojig också av att försöka hålla koll och en sinnesstämning som pendlar efter huruvida hunden verkar gå bättre eller inte 😵‍💫

Så hör med er kloka och mer erfarna människor här, om det är en vanlig sträckning eller muskelskada, låter denna läkningsprocess rimlig? Eller finns det någon här som har erfarenhet av liknande?

OBS‼️ Jag ska kontakta veterinär igen på måndag om det inte blivit ännu bättre och röntga.
Grundinfo: Kasterad hanhund på 4 år, ca 23 kg. Opererad för patella luxuation vid 8 månaders ålder i båda knäna, HD-röntgad med A på båda höfterna.

För tre veckor sedan gjorde hunden ett ryck när han var i löplina och blev överraskad av folk som plötsligt dök upp (tjoho, reaktivitet :meh:). Märktes inget på resten av den promenaden men nästa gång vi skulle ut så haltade han och ville sätta sig ner hela tiden så fick avbryta och gå hem. Vid ett tillfälle lyfte han även på högra bakbenet. Fick tid hos veterinär två dagar efter som kände igenom och märkte inget förutom att han var spänd generellt för att han var stressad. Hade Metacam kvar för fyra dagar efter tidigare kastrering så skulle ge det och avvakta. Han blev bättre tyckte jag men efter lite telefonkontakt så bestämde vi för 7 dagar till med Metacam, korta promenader och veckan därefter trappa upp lite. Där är vi nu.

Har filmat ett par gånger och han är bättre jämfört med dagarna innan första veterinärbesöket, men inte helt bra. Har upptäckt att han går passgång, vilket nog avtagit lite men ännu händer. Sackar efter mig, särskilt i början och slutet av promenaden. När han försöker öka farten och skutta fram, t.ex. om han ser något intressant han vill fram till, tycker jag höger bakben verkar lite stelt, typ hänger efter lite i luften.

Det här med att trappa upp längden på promenaderna går lite fram och tillbaka. Tycker det verkar gå bättre och går lite längre, men tycker då det går sämre igen och kortar nästa. Blir helt nojig också av att försöka hålla koll och en sinnesstämning som pendlar efter huruvida hunden verkar gå bättre eller inte 😵‍💫

Så hör med er kloka och mer erfarna människor här, om det är en vanlig sträckning eller muskelskada, låter denna läkningsprocess rimlig? Eller finns det någon här som har erfarenhet av liknande?
Boka tid för utredning. Kan vara korsbandet.

Nu när jag läst lite så håller jag med om att det verkar kunna vara en korsbandsskada 🙁 Verkar också som det är väldigt olika prognoser. Vet i så fall inte hur det då går med tanke på att han redan är opererad för patellaluxuation?

Nu när jag läst lite så håller jag med om att det verkar kunna vara en korsbandsskada 🙁 Verkar också som det är väldigt olika prognoser. Vet i så fall inte hur det då går med tanke på att han redan är opererad för patellaluxuation?
Korsbandsskador har god prognos om de opereras. Sämre om man inte opererar.
Det går fint att operera ett korsband även på en hund som opererats för patella. Men först och främst behöver hunden utredas.

Min 20-kg hund slet av ett korsband och opererades när hon var 6 år - vilket var lite mer än 5 år sedan, och hon har inte haft några märkbara problem av det efteråt.

Korsbandsskador har god prognos om de opereras. Sämre om man inte opererar.
Det går fint att operera ett korsband även på en hund som opererats för patella. Men först och främst behöver hunden utredas.
För att få lite siffror på det pratar vi om att 80-90% av alla opererade hundar har normal funktion i benet och knäet även 10 år efter TPLO-operation, detta oavsett storlek på hund. Finns många studier.

Hemma igen efter en tidig morgon och förmiddag hos veterinären. Röntgen visade att korsbandet på höger bakben inte var helt av utan uttänjt, eventuellt var ett av dem av (svårt att se på röntgen tydligen i och med att det gått tre veckor). Skulle förklara varför han ändå går och sätter tyngd på benet. På vänster bakben var det okej.

Men tyvärr var det inflammerat i båda knäna, mest på högra men även lite på vänstra. I och med att han redan får Gabapentin regelbundet (av annan orsak) och att han fått Metacam valde veterinären att ge Librela plus 5 dagar till med Metacam igen. Och ordinerade fortsatt begränsade promenader, så får vi se framöver. Han skulle ringa på fredag redan och höra hur det går.

Borde väl känna mig lättad att det inte blev någon operation, men nja... Inte roligt att hunden är skruttig och känns jobbigt att det inte går att göra så mycket nu utan det är bara att vänta och se.

Hemma igen efter en tidig morgon och förmiddag hos veterinären. Röntgen visade att korsbandet på höger bakben inte var helt av utan uttänjt, eventuellt var ett av dem av (svårt att se på röntgen tydligen i och med att det gått tre veckor). Skulle förklara varför han ändå går och sätter tyngd på benet. På vänster bakben var det okej.

Men tyvärr var det inflammerat i båda knäna, mest på högra men även lite på vänstra. I och med att han redan får Gabapentin regelbundet (av annan orsak) och att han fått Metacam valde veterinären att ge Librela plus 5 dagar till med Metacam igen. Och ordinerade fortsatt begränsade promenader, så får vi se framöver. Han skulle ringa på fredag redan och höra hur det går.

Borde väl känna mig lättad att det inte blev någon operation, men nja... Inte roligt att hunden är skruttig och känns jobbigt att det inte går att göra så mycket nu utan det är bara att vänta och se.
Jag hoppas att det blir bättre :heart Och det är ändå förståeligt om det är lite tudelade känslor - operation är dyrt och med rehab, men det är ändå en tydlig sak som är fel då och som kan behandlas, istället för att inte riktigt veta exakt vad problemet är och om det kan bli bättre :heart

Angående korsbandet - när min drog sönder sitt korsband, så var det bara samma kväll som hon inte ville stödja alls på det benet - och då var det extremt, hon ville bli buren upp för trappan (vilket hon annars avskyr) etc. Nästa dag, när vi var hos veterinären, gick hon på alla fyra ben igen majoriteten av tiden. Och sen gick det säkert 1-2 veckor till operation, och under den tiden gick hon också utan större problem på alla fyra.

Blir det inte bättre får man gå in i knäleden och titta med titthål och sen operera. Korsbandet i sig självt syns inte på röntgen men även partiella rupturer opererar man oftast särskilt på hundar som är unga, tunga eller ska arbetas med.

Jag hoppas att det blir bättre :heart Och det är ändå förståeligt om det är lite tudelade känslor - operation är dyrt och med rehab, men det är ändå en tydlig sak som är fel då och som kan behandlas, istället för att inte riktigt veta exakt vad problemet är och om det kan bli bättre :heart
Tack! :heart Exakt så är det. Nu är man i limbo tills vidare.
Korsbandet i sig självt syns inte på röntgen men även partiella rupturer opererar man oftast särskilt på hundar som är unga, tunga eller ska arbetas med.
Uttryckte mig lite fel, korsbandet syntes inte men veterinären pekade på att typ vinkeln mellan benen och knät inte ligger på det sätt de brukar göra om korsbandet är av. Han gjorde också draglådetestet. Antar att han tyckte att i och med att det inte var säkert att det var någon ruptur att det var bättre att avvakta 🤔

Pratat med veterinären igen och eftersom det inte blivit någon tydlig förbättring så är nästa steg laserbehandling för att hjälpa till med läkningen. Frågade lite om titthålsoperation, men dels så fasthöll han vid att korsbandet inte är av, dels så gör de inte sådana på den kliniken. Så får förlita mig på det tillsvidare.

Undrar dock hur det ska gå till, eftersom hunden är lite rädd för att vara hos veterinären. Vaccinsprutor har gått bra, men det tar ju så kort tid. De sa att det skulle ta ungefär en halvtimme att laserbehandla, vet inte om det är tänkt att jag ska vara med under tiden eller om personalen gör det själva. Får man/kan personalen ge lugnande om djuret blir stressat av situationen?

Pratat med veterinären igen och eftersom det inte blivit någon tydlig förbättring så är nästa steg laserbehandling för att hjälpa till med läkningen. Frågade lite om titthålsoperation, men dels så fasthöll han vid att korsbandet inte är av, dels så gör de inte sådana på den kliniken. Så får förlita mig på det tillsvidare.

Undrar dock hur det ska gå till, eftersom hunden är lite rädd för att vara hos veterinären. Vaccinsprutor har gått bra, men det tar ju så kort tid. De sa att det skulle ta ungefär en halvtimme att laserbehandla, vet inte om det är tänkt att jag ska vara med under tiden eller om personalen gör det själva. Får man/kan personalen ge lugnande om djuret blir stressat av situationen?
Min laserbehandlades av fysio, men för att skynda på läkning av sårskada. Det är en lugn och smärtfri behandling. Då fanns inga bevis för att skador inne i kroppen kunde påverkas, är det annorlunda nu?

Spara pengarna och strunta i lasern. Om ingen diagnos finns undrar jag dessutom vad lasern skulle hjälpa.
Överväg att vända dig någon annanstans (till ortoped) för second opinion.

Min ena har också laserbehandlats - men efter korsbandsoperationen, när såret höll på att läka.
Om det inte finns någon tydlig förbättring, vad är det som säger att det håller på att börja läka, som man vill skynda på?

Spara pengarna och strunta i lasern. Om ingen diagnos finns undrar jag dessutom vad lasern skulle hjälpa.
Överväg att vända dig någon annanstans (till ortoped) för second opinion.
Han är ortoped på den kliniken som jag förstått det. Står också listad som leg. veterinär ortopedi/kirurgi. Så då räknas man väl som ortoped, eller?

Jag antar att han tänker sig konservativ behandling eftersom korsbandet inte är av enligt honom. Men jag funderar absolut på att söka vidare. Kan man be om en second opinion hos en annan veterinär direkt eller måste man gå igenom hela undersökningsproceduren och få remiss till ortoped?
Om det inte finns någon tydlig förbättring, vad är det som säger att det håller på att börja läka, som man vill skynda på?
Jag kanske ska förtydliga att han inte är lika illa i gåendet som han var första dagen då han satte sig ner hela tiden. Det som märks nu är att han går passgång till och från, att han sitter på sniskan med benet lite utåt åt sidan och sackar efter ett tag. Han går i trappor, hoppar upp i soffan och står på bakbenen för att se över altanräcket självmant. Men självklart är det inte bra och ska åtgärdas! Frågan är mest vilket sätt som verkar klokast...

Jag är lite orolig för artros också, har förstått att det kan bildas om man inte fixar korsbandsskadan i tid. Hur snabbt uppstår det? Tänker om man har tid på sig att testa laserbehandling först?

Blev så att vi varit på två laserbehandlingar, andra gången idag. Ingen skillnad, mer än att jag tror hunden tyckte själva behandlingen var skön. Så veterinären ska nu försöka fixa remiss till ett annat ställe för eventuell titthålsoperation. Han nämnde att det kan vara så att menisken är skadad, vilket jag vet att jag har läst lite om någonstans under de senaste veckornas googlande. Han kände igenom hunden också idag och konstaterade att han fortfarande var bra musklad på båda benen åtminstone. Och självklart gick hunden jättebra inne på kliniken, så jag förklarade att han var seg på förmiddagen hemma och gick passgång. Han verkar gå bättre på skogsmark än på asfalt och grus. Förklarade också att jag tror hunden "glömmer" att han har ont när han tycker det är spännande och mer intressant omkring. Tur jag hade film som jag kunde visa hur det ser ut hemma när han går.

Så nu är det bara att invänta samtal. Kommer förmodligen få åka till en annan klinik cirka två timmar bort. Mitt i allt är jag i alla fall stolt att han skötte sig så bra hos veterinären :heart

Liknande trådar

• Anaplasma
  • Polyper i nosen?
  • Fetvadd/hörselskydd
  • Öroninflammation hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn