Lämplig kattras?

Bukefalos 30 år!

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Sonen på 4,5 fullkomligt älskar katter och har nu i flera dagar (en halv evighet, ni vet, för ett beslut kring ett djur som kommer leva tills han är vuxen 😂) sagt att han såååå gärna vill ha en katt. Jag har varit inne på det förr så det är inget helt spontant hittepå och vi kommer oavsett inte åka och hämta nån katt imorgon, utan blir det katt kommer det vara ett väl genomtänkt beslut.

I alla fall, jag skulle vilja få lite input kring om det över huvud taget är lämpligt med katt i vår nuvarande situation, och i så fall potentiellt lämpliga raser.

Vi bor i villaområde, och som sagt, litet barn med kompisar i grannhusen så det är en del spring in och ut, vilket gör att jag utesluter möjligheten till innekatt - för jag kan inte lägga ansvaret på 4-5-åriga barn att se till att ingen katt smiter ut när de går ut och in genom dörren och jag kan själv inte konstant övervaka de passagerna. Går heller inte att "kattsäkra" hallen med en extra dörr eller så pga planlösningen.

Jag vill dock heller inte ha en katt som springer vind för våg flera km bort, utan optimalt vore ju en som trivs inne och helst håller sig nära hemmet när den är ute. Allra bäst vore ju en som helst är inne när vi är inne och är med oss ute när vi är ute, typ, men det kanske är lite önsketänkande och mer lämpligt med hund i det scenariot? :D

Det finns en del katter i området, det är 30-vägar överallt, men en 60-väg ca 200 m bort. Betydligt längre till 100-väg, men säg en bondkatt hade nog absolut kunna traska iväg dit, därav att jag vill ha nån som håller sig i närområdet. Mycket skog i området också, kan tilläggas.

Har en grannkatt som jag upplever rätt optimal - hon är i sin trädgård och hos oss närmsta grannar i princip, aldrig sett henne längre bort än så. Supersocial och kelig dessutom. Bör vara en helig birma baserat på utseende. Vet inte om beteendet är väldigt rastypiskt eller om det är en udda individ, men nåt liknande hade ju verkligen varit önskvärt (sen skulle jag ju helst inte skaffa en som är identisk med grannkatten till utseendet, men det får väl vara ett sekundärt önskemål om inga lämpliga alternativ finns 😅).

Får jag önska skulle jag vilja ha "liten" till medelstor katt, gärna slankt byggt och helst korthårig (kan tänka mig semi-/långhår om det är den där mer silkespälsen utan underull så man slipper borsta tovor dagligen). Är inte främmande för att skaffa två om det är lämpligast. Social och lättillgänglig katt som uppskattar kel är ett krav (måste inte vara dygnets alla timmar, det är ju ändå en katt, men det finns väl de raser som är mer eller mindre sociala så sett).

Så tar gärna emot tips på potentiellt lämpliga raser utifrån vår situation - eller avrådan från katt om ni inte anser det lämpligt alls av någon anledning. Jag har ju några favoriter jag sneglat lite på, men avvaktar med att avslöja dem förrän jag fått lite input.

Det kluriga i den här ekvationen är att högsociala, korthåriga (och slanka) katter ofta kommer i paket med mer upptäckslust och ett visst dödsförakt. :meh: En SIA/ORI eller korat skulle absolut kunna passa utmärkt i en barnfamilj och hänga med familjen ute i trädgården, men det skulle också kunna bli en individ som drar iväg mycket längre än önskat, är revirhävdande gentemot grannkatterna och dessutom inte har päls nog att fixa en utenatt i dåligt väder ifall det värsta händer och ni inte får in katten vid något tillfälle. Fäller minimalt, kräver ofta lite pälsvård ändå för att de älskar uppmärksamheten. :heart De flesta burmor jag träffat går också in i den här kategorin, liksom många crx/drx. Bland mina korater skulle de flesta välja att hänga där människorna är, men jag har också sålt en unge som envist drog iväg till traktens 4H-gård varje gång han var ute för där fanns det ju ännu fler människor. :rofl:

En britt eller europé har oftare ett lite mer hemmabundet temperament, men är i mina ögon oftast inte gos-sociala på det sättet. Många är mer bredvid-katter än knäkatter. Men det brukar inte ställa till med så mycket idiotiska upptåg åtminstone. (De @MissFideli har är en avart :D:love:) Fäller tonvis, men behöver inte pälsvård för att undvika tovor åtminstone.

Bland semi-långhåren så passar förmodligen birma eller sibirier bra. Roliga, sociala katter som är rätt "lagom" i aktivitetsnivå. Kräver genomkamning då och då, men med bra avlad päls så ska den inte bli något tovmonster. Min husis har en rätt så typisk päls på det sättet, hon behöver en genomkamning på mindre än en minut om dagen. Det blir inte direkt tovor annars ändå, men hon får lättare hårbollar om vi hoppar över all form av pälsvård. Skogisar är inte alls fel heller, men lite mer risk för äventyrslust. Både skogisar och sibirier är rätt stora dock, ffa hanarna.

Mest hemmabundna är de största semilånghåren och perser/exo, men det känns inte alls som det du vill ha i övrigt? (Och dessutom är det mycket där jag skulle avråda från av hälsoskäl. :meh:)

Bubblare som är trevliga men kanske för äventyrssugna i förhållande till sin sociala önskan om att vara nära: ocicat (hamnar ofta i skymundan för att folk som vill ha prickiga katter väljer bengal men ocin är mycket mer lättsam), aby/somali.

Det är helt klart lättare att få den mer hemmabunden om ni börjar med att vara ute i koppel under uppväxten om det är en möjlighet. Om katten går igenom tonåren med uppfattningen om att tomten är reviret så minskar risken att den hittar på en egen version som är sämre lämpad.

Det första jag skulle göra är att köpa en vuxen omplacering. Inte en kattunge. Kattungar har inte någon självbevarelsedrift och kan ge sig ut på riktigt långa promenader och i värsta fall inte hitta hem igen. Burmor passar perfekt in på din kravprofil. Otroligt sociala gosproppar som älskar människor och barn, och ingen pälsvård. Men risken är just som @Sassy säger att de kan få för sig att gå på upptäcktsfärd som kan sluta med en katt mil hemifrån efter att den liftat med en bil eller liknande.

Kastrerade äldre honor är de som vandrar minst. Megara vandrar i princip inte alls även på landet där hon får vara ute när jag är det. Hon kan gå ut några meter sedan är hon nöjd och ligger och solar magen på verandan eller sover i någon soffa.

De värsta på att vandra är ju ungkatter och ffa okastrerade hanar. Sedan är det många som sätter på sin katt ett gps halsband så man vet var katten är.

Nu jobbar jag ju heltid på katthem, så lite partisk är jag.

Men kolla med olika katthem om de har någon passande vuxen katt. Där vet man redan hur kattens personlighet är, och kanske även hur den var i tidigare hem.

Bondkatter är en så bred term för blandras att det verkligen inte går att säga att de är mer benägna att dra iväg långt än någon annan katt. Det finns bondkatter med alla möjliga utseenden och personligheter.

Alternativt omplacering av vuxen raskatt om du hellre vill ha raskatt.

Generellt skulle jag säga att honor är bättre om du inte vill att de ska gå iväg långt.

Inte kattunge, alla kattungar är gulliga och lekfulla men du vet egentligen inte hur de blir som vuxna.

Sibirisk?

Jag har två, som köptes som vuxna, då 11 mån och 2 år gamla. Perfekt, eftersom jag kunde få de egenskaper på katten jag ville ha, som var viktiga för vår familj. Med kattunge är det en chansning.

INnan oss bodde de i lägenhet. Här hos oss i hus får de gå ut med gpshalsband men det blir inga större protester om de inte får gå ut, de hade nog accepterat om de bara fick huset att vara i också. De håller sig båda runt huset och trädgården, kan följa med på promenad till postlådan men följer hela tiden oss och inga större egna utsvävningar.

De är lagom sociala. De gillar att gosa men är inga klister. Hanen mer gosig än honan.
Busiga och lekfulla.

Ena är långhårig och får massa tovor nu i pälsbytet men det är hanterligt, tar dem snabbt bara, övriga tid på året borstar vi mer för att det är mysigt än på grund av tovor.

Jag tycker såklart de är fantastiska ❤️

Senast ändrad:
Nu jobbar jag ju heltid på katthem, så lite partisk är jag.

Men kolla med olika katthem om de har någon passande vuxen katt. Där vet man redan hur kattens personlighet är, och kanske även hur den var i tidigare hem.

Bondkatter är en så bred term för blandras att det verkligen inte går att säga att de är mer benägna att dra iväg långt än någon annan katt. Det finns bondkatter med alla möjliga utseenden och personligheter.

Alternativt omplacering av vuxen raskatt om du hellre vill ha raskatt.

Generellt skulle jag säga att honor är bättre om du inte vill att de ska gå iväg långt.

Inte kattunge, alla kattungar är gulliga och lekfulla men du vet egentligen inte hur de blir som vuxna.
Hade gärna tagit från katthem, men det är i princip bara skygga och/eller innekatter där har jag fått uppfattningen om, så det känns svårare tyvärr.

Tack för input, hörrni! Är absolut öppen för vuxen omplacering (skulle gladeligen slippa kattungetiden 😅), om man hittar rätt individ. Är lite orolig för det där med att en äldre katt kan få för sig att försöka "gå hem" till tidigare boende dock, men det kanske är en överdriven rädsla?

Gällande raser så har ni nämnt flera jag funderat lite över, och andra som jag inte alls tittat på, så det är lite kul.
Siames och oriental tycker jag väldigt mycket om, men inte vad den moderna utseendeaveln gjort med dem, utan då skulle jag vilja ha en "klassisk" siames eller thai, och de är inte så lätta att få tag på vad jag förstår.

Burma har jag kikat på, och även aby/somali, men de senare kanske har högre aktivitetsnivå generellt?

Britt har jag inte kikat så mycket på, låter väl halvkul att de fäller mycket, annars tänker jag att det inte gör så mycket om de hellre ligger bredvid än i knät (min personliga åsikt i alla fall), bara de uppskattar gos då och då.

Perser och liknande är inte aktuellt sett till avel och hälsa.

Sibirisk hade jag inte kollat på alls, och är väl egentligen både större och med mer päls än vad jag helst önskar, men det är absolut två punkter som är kompromissbara om det är så. Speciellt om de har andra fördelar, exempelvis har jag läst att de ofta producerar mindre allergena ämnen? Det skulle faktiskt kunna vara en avgörande faktor, då sonens pappa är kattallergiker (ensam om det i släkten dock, pollenallergi finns hos många och även sonen, men ingen annan med pälsdjursallergi). Tänker ju där att OM det skulle bli katt så kan det ju absolut vara vettigt med en mindre allergen sådan i så fall för att minska risken att allergi utvecklas.

Om jag hade varit i liknande situation hade jag kontaktat uppfödare, åkt och kollat på kattungar och valt de två mest sociala.

Kön har ingen betydelse. Du kan utan problem ta en hona och en hane, så länge du kastrerar innan sex månaders ålder.

Angående ras har jag själv haft både Sibirisk och Norsk Skogkatt. Båda raserna är trevliga och friska, men de kräver pälsvård. Vissa individer (av båda raserna) kan få extremt tjock päls och problem med tovor.

Har du funderat något på orientalerna och rex- katterna? De är oftast mer knäkatter och håller sig gärna inne.

Den dag jag skaffar katt igen blir det troligast en Devon Rex.

Även Cornish Rex är trevligare (de har generellt mer energi).

Tack för input, hörrni! Är absolut öppen för vuxen omplacering (skulle gladeligen slippa kattungetiden 😅), om man hittar rätt individ. Är lite orolig för det där med att en äldre katt kan få för sig att försöka "gå hem" till tidigare boende dock, men det kanske är en överdriven rädsla?

Gällande raser så har ni nämnt flera jag funderat lite över, och andra som jag inte alls tittat på, så det är lite kul.
Siames och oriental tycker jag väldigt mycket om, men inte vad den moderna utseendeaveln gjort med dem, utan då skulle jag vilja ha en "klassisk" siames eller thai, och de är inte så lätta att få tag på vad jag förstår.

Burma har jag kikat på, och även aby/somali, men de senare kanske har högre aktivitetsnivå generellt?

Britt har jag inte kikat så mycket på, låter väl halvkul att de fäller mycket, annars tänker jag att det inte gör så mycket om de hellre ligger bredvid än i knät (min personliga åsikt i alla fall), bara de uppskattar gos då och då.

Sibirisk hade jag inte kollat på alls, och är väl egentligen både större och med mer päls än vad jag helst önskar, men det är absolut två punkter som är kompromissbara om det är så. Speciellt om de har andra fördelar, exempelvis har jag läst att de ofta producerar mindre allergena ämnen? Det skulle faktiskt kunna vara en avgörande faktor, då sonens pappa är kattallergiker (ensam om det i släkten dock, pollenallergi finns hos många och även sonen, men ingen annan med pälsdjursallergi). Tänker ju där att OM det skulle bli katt så kan det ju absolut vara vettigt med en mindre allergen sådan i så fall för att minska risken att allergi utvecklas.
Sibirier finns i olika storlekar, vår hona ser större ut än vad hon är pga allt fluff, hon väger bara 3,6 kg.
Allergiaspekten var också viktig för oss. En vuxen, kastrerad individ har överlag färre allergener än en kattunge :)

Om jag hade varit i liknande situation hade jag kontaktat uppfödare, åkt och kollat på kattungar och valt de två mest sociala.

Kön har ingen betydelse. Du kan utan problem ta en hona och en hane, så länge du kastrerar innan sex månaders ålder.

Angående ras har jag själv haft både Sibirisk och Norsk Skogkatt. Båda raserna är trevliga och friska, men de kräver pälsvård. Vissa individer (av båda raserna) kan få extremt tjock päls och problem med tovor.

Har du funderat något på orientalerna och rex- katterna? De är oftast mer knäkatter och håller sig gärna inne.

Den dag jag skaffar katt igen blir det troligast en Devon Rex.

Även Cornish Rex är trevligare (de har generellt mer energi).
Jo, jag har kikat lite på rex också, så de är absolut inte uteslutna! Sen kan det ju vara så att såna som helst håller sig inne vore det optimala, jag har bra förutsättningar för att ha innekatt generellt. Hus på dryga 100 kvadrat och inglasad altan, där man ju skulle kunna sätta nät för vissa fönster/dörrar för att kunna öppna upp och ändå hålla katten där inne. Det är ju just det där med barn och risken att dörrar öppnas utan kontroll på katten som gör att jag tänker att det är fördel med katt som också är ute lite, men väljer den själv helst att vara inne underlättar det ju.

Sen kan ju tilläggas att jag bor i Dalarna, så en katt som uppskattar värme kanske väljer inomhus större delen av året av den anledningen, samtidigt som någon nämnde med de med sämre päls att det blir en risk om den inte kommer in som den ska, eftersom det kan bli rätt kallt även sommarnätter ibland. Det var nere på två grader en natt bara för nån vecka sen, t.ex. Även om det var tillfälligt.

Jo, jag har kikat lite på rex också, så de är absolut inte uteslutna! Sen kan det ju vara så att såna som helst håller sig inne vore det optimala, jag har bra förutsättningar för att ha innekatt generellt. Hus på dryga 100 kvadrat och inglasad altan, där man ju skulle kunna sätta nät för vissa fönster/dörrar för att kunna öppna upp och ändå hålla katten där inne. Det är ju just det där med barn och risken att dörrar öppnas utan kontroll på katten som gör att jag tänker att det är fördel med katt som också är ute lite, men väljer den själv helst att vara inne underlättar det ju.

Sen kan ju tilläggas att jag bor i Dalarna, så en katt som uppskattar värme kanske väljer inomhus större delen av året av den anledningen, samtidigt som någon nämnde med de med sämre päls att det blir en risk om den inte kommer in som den ska, eftersom det kan bli rätt kallt även sommarnätter ibland. Det var nere på två grader en natt bara för nån vecka sen, t.ex. Även om det var tillfälligt.
Min erfarenhet är att katter generellt inte är dumma (givetvis finns det undantag). Men, vet katten var den bor så kommer den hem.

Den största utmaningen (framförallt med barn i huset) är den första tiden. När katten är äldre, lärt sig var den bor och är kastrerad så håller sig de flesta katter (givetvis inte alla) i närheten.

De flesta som har rex katter upplever ungefär samma sak, att katten knappast sticker ut nosen om det regnar, blåser, snöar eller är kallt. (Var beredd på att det givetvis är DITT fel att vädret är dåligt 😁).

Jag har två Siameser och en Oriental. Det går absolut att hitta katter som inte är extremavlade. Den äldsta katten (se avatar) är ett riktigt måndagsexemplar hälsomässigt, men de andra två är pigga och friska.

De är gärna med ute i trädgården, men vill inte jag gå ut så går de ut på egna äventyr. Nu när det börjar bli kallare förbereder de sig för att gå i ide och spenderar vintern framför brasan.

Sibirier finns i olika storlekar, vår hona ser större ut än vad hon är pga allt fluff, hon väger bara 3,6 kg.
Allergiaspekten var också viktig för oss. En vuxen, kastrerad individ har överlag färre allergener än en kattunge :)

@Hedinn som @DarkInNight skriver skulle kika på hona om inte vill ha så stor, finns kanske små hanar också. Min hane ligger på 6kg och långsammväxande ras växer till är 5år så han lär bli lite större :bag:
Men gengäld inte så mycket päls jag trodde en Sibir skulle ha, mer semi-långhår funktionell päls har han. Jmf med min mamma som har långhårig huskatt där är typ mer päls än katt :rofl:

Jag tänker att Birma borde passa bra, sociala och trevliga med lättskött päls.

Britter är också trevliga men kräver mer pälsvård om du inte vill ha drivor av hår överallt. Jag har exotic med samma typ av päls som en britt, borstar henne mer än min perser + badar regelbundet.

Min ragdoll är perfekt angående att vara hemmavarande :love: Hon går inte långt och håller sig i trädgården i sommarstugan. I förorten så går hon som längst till grannens uteplats men då hon är skygg så rusar hon hem så fort någon främmande människa dyker upp :angel:

Men faller helt klart på andra punkter angående pälsen 😅

Jag tror dock att en del i hennes beteende ligger också i hur jag höll koll på henne när hon var kattunge. Hade koppel på henne till en början och ett par år senare så höll jag istället ett öga på henne och vallade henne hem när jag tyckte att hon gick för långt. Numera börjar hon bli tant och håller sig mera hemma.

Kan tänka mig att en vuxen katt som redan vill hålla sig nära hemma skulle vara ett riskfriare val om man hittar en sån.

Liknande trådar

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Solensia katt
  • Vad tänka på vid kattköp?
  • Rasval

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat