Låna ut häst till ryttare på ridgymnasium

Sv: Låna ut häst till ryttare på ridgymnasium

Vi har en av våra hästar utlånad på foder som sällskapshäst/lugnare ridning. Det är min mammas 20-årigt halvblodssto som efter en senskada som 18-åring fick sluta hoppa och tävla fälttävlan. Däremot så red mamma distans på henne och tävlade en 4 milare innan en bekant till hennes arbetskamrat akut fick ta bort sitt sto och behövde en sällskapshäst att rida med sina unghästar då de inte kan ridas ut själva. Vi bestämde oss för att låna ut henne eftersom vi har så många hästar och hon har det helt underbart! Vi skulle knappt kunna erbjuda henne ett så bra liv!

De går i stora hagar, har stora boxar som är välmockade och med tjocka spånbäddar i. Hon får en minituöst beräknad foderstat och blir rider i skogen med sällskap, ibland på banan och även jobbad från marken regelbundet. Blir skodd av en bra hovslagare, de är jättenoga med vaccinationer/tänder osv. Hon är välmusklad, fin, bortskämd som en madame ska få bli på ålderns höst och mår prima! De älskar henne och vill för allt i hela världen inte att vi ska ta tillbaka henne :D

Så det finns fantastiska samarbeten också :)

Ja samma med min gamla ponny, han har jag lånat ut till en familj några mil från mig, och han har ett sådant underbart pensionärsliv som de kan få! De avgudar honom och vill aldrig lämna honom och jag klagar inte, allt för hans egna bästa!

TS; synd du inte bodde närmre då jag också letar foderhäst ;)

Ja, det blir "lite" långt :grin:

Härligt att din ponny har det så bra hos fodervärden!

Lånade som sagt ut min tjeja. Meningen var att hon skulle utbildas inom dressyren. Innan hästen åkte gick hon någorlunda i form, var ganska bra musklad, snäll & trevlig att hantera samt bra i hull.

Fick hem en mager, omusklad & skrämd häst. Kunde absolut ingenting. Alla signaler betydde sken, sprang över alla människor, vägra äta samt superstressad i box.

Tog ganska snabbt ut en vet som fick ta hand om hennes tänder som såg rent ut sagt för jävliga ut. Tjejan hade lidit otroligt mycket utav att ha bett i munnen dom senaste månaderna.

Vi har fortfarande problem med att hon ska våga ta stöd på bettet.

Hovarna var långa & väldigt dåligt verkade å skodda. Sneställd i höger och har krävts mycket för att fixa till det. Inte bara med hovslagare. utan med kiropraktor osv.

jag har aldrig i hela mitt liv blivit så besviken.

Nu ska jag spåna lite här...

Jag tror inte att dessa skräckfodervärdar representerar merparten av foervärdarna. Jag tror heller inte att de som av någon anledning inte sköter sin hästhållning i huvudsak väljer att vara fodervärd i stället för att köpa.

Eftersom hästen bara är till låns så upptäcks ju alltid vanskötsel när hästen sen ska tillbaka. Det finns nog än mer hästar som lever under dessa förhållande med sina ägare. Men det ser vi och hör vi inget om eftersom det sker ofta hemma i det privata. Att det blir mycket prat om dåliga fodervärdar är bara ett positivt tecken på att det finns så många bra hästägare som sköter sina hästar så mycket bättre att skilnaden blir så markant.

De här människorna som de här fodervärdarna tillhör tror jag är samma skrot och korn rakt igenom när det gäller allt. Inte bara hästar. Jag tror det är nonchalanta personer som helt enkelt inte ids lägga manken till och fullfölja något de tar sig till. De gör allt i livet halvdant. Har sett den här typen i hästägare när jag stått i vissa stall och de är strulpellar. Allt är halvdant i livet. Ovårdade hästar och utrustning, Bilar är trasiga och skitiga vrak, de flyttar runt och bor rörigt och dåligt, ofta borta från jobbet osv. Deras grundintention är säkert bra men det ebbar liksom ut någonstans på vägen.

Varför vi sällan hör de bra historierna vet jag faktiskt inte. Kanske man som bra fodervärd tycker det är konstigt att ge sig själv beröm eller som nöjd hästägare så är man bara glad och nöjd över att uppgörelsen gått som det var tänkt. Nästan alla känner vi någon fodervärd i vår hästkrets som är bra.

Bortsett från hästkunskaperna och ridningen så tror jag att blivande fodervärden ska synas i annat en hästeriet. Släng ett getöga in i provridarens bilruta, är det en bag-lady som kör den? När kontraktet ska skrivas, ändra plats i sista stund och be om att skriva det hemma hos blivande fodervärden (och köp med en fika så ser det inte så skumt ut;) ) Bor hon i ett skitigt kaos så lär hon inte sköta ett stall bättre osv.

Usch jag låter så fördomsfull. Det finns säkert välpolerade idioter med men de är nog svårare att upptäcka. Sen finns det säkert helt fantastiska människor som åtsidosätter allt annat i sitt liv för hästarna men de människorna brukar äga sina hästar.

FlumVoff på kvällskvisten:crazy:

Finns nog en poäng i det är med att man inte hör om när det går bra eftersom de utlånarna och lånarna bara förutsätter att det ska flyta på och alltså inte nämner det speciellt ofta.

Skulle nog inte sätta "min" fodervärd i den kategorin. Snare "hög"klass människor än "låg"klass. Bra med pengar, artiga & väluppfostrade. Och ALLT LÄT SÅ JÄVLA BRA. Aldrig mått så dåligt över något i hela mitt liv. En skenhelig fasad. Fy farao. Tvi å blä.

Jag har en bra historia med ;) Dock med mig själv som fodervärd. Fick låna en travare av en tjej som tog hand om vanskötta hästar, han var helt underbar men jag har aldrig mött en sån skräckslagen häst i hela mitt liv. Han hade inte haft det speciellt lätt men jag avgudade honom, helt underbar individ.
Vi hade det kanon ihop men efter ett tag så började han röra sig lite märkligt så jag körde ner honom till hbg där det upptäcktes en del gammalt. Vi körde några rundor fram och tillbaka utan förbättring så till slut kom vi överens om att ägaren skulle fortsätta med utredningen eftersom han trots allt hade detta innan. Tyvärr blev han aldrig återställd och fick åka till himlen efter några månader.

Jag fick ta farväl och vi hade så himla bra kommunikation hela tiden så det kändes skönt. Så det finns ju självklart både bra hästägare och fodervärdar. Men det är verkligen inte lätt att veta vem man kan lita på!

Ja hur i hela friden ska man genomskåda dem? Flytta in hos dem en vecka och hänga dem i haserna för och se vad de är för typer, sätta privatdeckare på dem? :D

Just det du säger att man är så besviken och lurad.

Jag kände mig usel mot hästen. Stackarn som fått en så värdelös ägare. Usel som människokännare. Hade jag inte bättre omdömme än så? Varje veterinärräkning som damp ner under hans konvalicent var en kallducsh för mitt samvete. Fy som jag skämdes.

Och jag är fodervärd...grrrr.....:devil:

Dock till en mycket välmående gammal dam :love:

Ja man får nog göra de :p samt ha möjlighet att åka å hälsa på.. vilket jag inte hade. för långt för någon utan körkort & intresserade föräldrar.. :/

Men men. hon är pågång igen.!

Det finns puckon i alla läger. Jag hade en häst inackorderad hos en tjej som jag kände lite grann. En väldigt vettig tjej och vi tyckte samma i mångt och mycket. Min häst blev snabbt ett vrak och jag fattade ingenting. Var på klinik 3 ggr på 2 månader för att utreda men ingenting hittades. Hästen var så smal så att alla revbenen stack ut på sidorna, vinterpälsen satt kvar in på sommaren. Riktigt undernärd var hon. Detta trots att jag köpte foder för massor med pengar. Jag var i stallet ungefär en gång i veckan, då det var dealen och hästen ändå inte reds den perioden hon stod där. Det visade sig efter många om och men, men egentligen av ren slump, att tjejen sålde mitt foder till grannstallet och gav inte min häst någon mat alls mer än mycket dåligt ensilage!! Dessvärre är denna tjejen en bukefalist som gärna skriver om hur duktig hon är i trådar.

Jag har fodervärd till en av mina hästar idag och den fodervärden sköter sig superbra. Inga problem alls! :)

Tror det ligger mycket i det du säger.

Själv kommer jag vilja hälsa på i stallet innan jag flyttar min häst och skriver kontraktet. Sen är inte det heller någon garanti... de kan ju flytta hästen. Som det var i ditt fall Voff...

Jag tänker att om de har egen gård är det kanske större sannolikhet att hästen stannar där den lämnas. Men några garantier finns såklart inte...:crazy:

Jag hade ett BRA kontrakt. Men inte gick de bra för de.
Självklart finns de bra fodervärdar oxå. Jag har oxå varit fodervärd. Dock behandlade jag hästen som en drottning. så dom kanske fick tillbaka en aningen bortskämd häst :angel: men illa behandlad blev hon aldrig ialf =)

Jag har gjort det och det gick super! Hon lånade honom tis-tors. red 2 lektioner de dagarna. En dressyr och en hopp.

Min häst var utbildad LA dressyr och LD hopp. Men han utvecklades jätte mycket i hopnningen när hon hade honom. Jag är själv en dressyrryttare, och tjejen som hade honom mer hopp. Så det blev jättebra! Jag skulle inte tveka att låna ut min nya häst till någon som går på ridgymnasium!

Kanske bra att fråga någon som gått ridgymnasie. Vilket jag har gjort. Kan säga att din häst kommer vara i tryggt förvar. För den kan inte bli missköt på det viset. Då finns det folk som ser det.

Tror inte din häst kommer få gå med på lektionerna. Då brukar skolans hästar gå, men det kan vara lite olika skolor. Efter skolan hade vi tid till massa mys med hästarna och kunde rida privat lektioner mm. Vi bodde i stallet. Även rida ut om vi skulle haft egna hästar.
Hästen kommer till någon som är intresserad av hästar och vill lära sej mer. Lektionerna går enligt kursplanen mm.

Sen blir det som hennes egna låne häst då hon själv får annsvara för hästen ex variera att rida ut och på ridbana mm. Så det får man kolla upp lite mer.

Men missköt blir den inte. För som sagt det finns massa kunniga männsikor i närheten som har blicken på henne.
Hade hellre hyrt ut till någon som gick ridgymnasie än en annan ryttare... Självklart...
Sen ska de funka självklart och så får man se om personen är mest intresserad av bara ridbanan eller också ridaut. Så du får det som du vill..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 488
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka