Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jag vet vad jag kan, och jag har papper på det, alltså är det dokumenterat. Och det vet ju alla att dokumenterade kunskaper är mer värda än odokumenterade. Jag har haft vett att utvilda mig just för att jag ville HA dokumentation som stöd för att kunna visa för framtida arbetsgivare. Många gånger har också dessa papper gett mig jobben.
Ett antal ggr har jag erbjudits flera olika jobb efter att ha provjobbat, men nekat att stanna pga att jag inte trivts, så jobben har det aldrig varit problematiskt att hitta, snarare tvärtom. Inte förrän jag LÄMNADE hästbranschen och gick in på att jobba med annat som jag inte hade pluggat till.
Men seriöst, hästar är individer, oavsett kunnighet så kan man inte rida alla hästar perfekt. Sen hur kan du jämföra medryttarskap med ett jobb? Hästägare är inga chefer som går runt och anställer folk och vill ha en personal som tar hand om ens häst.

Medryttare är just medryttare, dom är med och betalar en del för att få rida och "äga" en häst billigt för dom inte har råd med egen eller om dom ens vill ha egen, då är det bra att bara betala lite och sen bara få göra det roliga med hästen.

Jag ser det som SJÄLVKLART ATT OM JAG HAR SÖNDER NÅGOT om än av misstag, så ska det ersättas av MIG, och INOM 24 TIMMAR. Missade den lilla detaljen va? men jag förstår att det är störande att folk inte vill ersätta det de haft sönder, alla är inte som jag på den fronten, snarare tvärtom.
Det är svårt att ersätta och fixa sadlar eller köpa nya dyra träns bara sådär inom 24 timmar, det är inte de billigaste direkt. Visst om det är en trasig borste eller så men det tror jag inte ens ägaren bryr sej om att ta betalt för.
.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Att jag inte vill betala för att vara medryttare tycks reta halva denna community, men seriöst, skulle du vilja betala för att vara hundvakt åt någon?

Principiellt är det detsamma, hunden kostar också i mat och veterinärkostnad, inköp och även "underhåll".

Men hallå, då är man just hundvakt, man passar hunden när ägaren ska bort. Jag har hästvakt ibland när jag ska bort på sommaren, då tar jag inte betalt, snarare tvärtom. Då det är just hästvakt jag söker. Stor skillnad.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Men hallå, då är man just hundvakt, man passar hunden när ägaren ska bort. Jag har hästvakt ibland när jag ska bort på sommaren, då tar jag inte betalt, snarare tvärtom. Då det är just hästvakt jag söker. Stor skillnad.


Precis, och jag har 'hästvakt', i mitt fall kallas de stallägare och dem BETALAR jag.
Och man kan inte dra paralellen hundvakt alls i mitt tycke. OM jag skulle svara på en annons att någon söker en person som kan gå ut med deras hund ibland utan ersättning så skulle jag svara på den OM jag kunde köpa kriterierna (dvs gå ut med hunden utan betalt) annars ger jag väl katten i att svara på den?

Och hundvakt implicerar väl att hunden är hemma hos DIG under tiden du vaktar hunden. Då kanske du får betalt för foder och uppehälle. Ska du bo i ägarnas hus och använda deras el/mat/hus osv ska du ju inte ha betalt för det kan jag tycka.
Tar du hem hästen till dig under de dagarna du har den? För då kan man ju vilja ha betalt för uppstallningen.

Om du nu redan har en medryttarhäst som är underbar och gratis så förstår jag inte riktigt den här tråden. Jag tyckte tidigare att det lät som att det var svårt att hitta eftersom du inte ville betala?

Jag tycker det är så tråkigt med såna här trådar eftersom det finns en massa underbara medryttare därute som längtar efter en häst att gosa med och som inte ser det som ett jobb utan som något roligt och kanske inte de får chansen för att hästägare drar öronen åt sig efter att ha läst alla de här evinnerliga trådarna.
Jag kan i alla fall inte tänka mig att skaffa medryttare när det i tråd efter tråd låter som att man som hästägare ska vara så sjukt tacksam för att någon ska komma och rida ens häst åt en att man ska betala dem för att de får rida gratis. (för mig är det en principsak i början) Och jag har nog hellre en medryttare som inte är så kunnig och meriterad men som ÄLSKAR hästar och vill rida för att det är kul och mysigt. Inte någon som ser min älskling som ett jobb som ska göras. Då får de hellre stå de dagarna.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Kontentan är alltså att du vill han något gratis för att du inte har råd att betala och anser själv att du tillför så mycket att det i sig är betalning nog?

Ja, så kan man också se det...
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

det låter ju som en klassisk gymnasieutbildning, med andra ord inget jag lägger större vikt på. Ett betyg på ett papper säger inte mig så mycket om hur personen verkligen är i praktiken. Du får ursäkta men jag tycker att du verkar vara en oerhört skrytig person som övervärderar dig själv.

Bara för att du tagit massa skitjobb inom hästbranchen senaste 10 åren eller vad du skrev om så säger det inget alls om hur bra du verkligen är. Om du vore så bra som du vill framstå som så ta åt dig uppdrag som beridare isåfall. Det finns säkert folk som behöver hjälp med sin bråkstake som gladeligen betalar. Alt, skaffa egen häst om du inte vill göra ägaren tjänsten.

Att jämföra med att passa en hund är ju patetiskt. Du är hundvakt och får då antagligen betalt för att passa just hunden. Mina inackorderingar betalar mig eftersom jag passar deras häst. För den skull betyder det inte att jag rider deras hästar.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Varför ska jag sponsra någon annan med mina hästar utan att ta betalt för det?
Medryttare för mig är en person som man delar ansvaret med, både ekonomiskt och praktiskt. Om man tycker att det är så förskräckligt att bidra med några hundralappar varje månad kan man ju köpa sig egen häst, blir säker mkt billigare :grin:
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Ja, och tydligen så håller några med mig eftersom jag aldrig haft så värst svårt att få rida gratis. Hela min frågeställning grundades egentligen på det för mig överraskande faktum att folk begär betalning i annonserna härpå Bukefalos. Inte i egna problem att skaffa medryttarhäst, för det har jag sedan några veckor det tog mig inte länge att hitta en.. Och jag har också 18 hästar tillgängliga via min sambos kollega, så jag lider inte av hästbrist, men jag undrade över motiveringen. Nu vet jag, de flesta har dåliga erfarenheter av medryttare vilket är synd, och vill väl på något vis sålla bort agnarna från vetet så att säga, och det är ok i min värld, men jag tycker dock att när man bevisat sig kompetent och pålitlig då är det kanske dags att om inte ta bort så iallafall reducera priset för att visa att man uppskattar medryttarens insatser.
Sen finns det också de som har dålig ekonomi och vill ha hjälp med stallhyran, och det kan väl vara ok, om man får rida "fritt" på hästen, det vill säga att ägaren inte talar om vad man får och inte får göra. Ok om det är pga skador eller rädslor eller annat, men rent generellt vill jag som betalande inte bli tillsagd att jag aldrig får hoppa med en fullt frisk häst som hoppas kanske en gång i veckan normalt sett, då den inte kan anses ta skada av ett pass till någon enstaka gång..
NU har jag svarat, och tänker inte återkomma.
Tack till alla för ni tog er tid att svara på min tråd och för alla åsikter, jag förstår era synpunkter, även om jag kanske inte alltid håller med, liksom ni inte håller med mig. Men alla är olika :)
Mvh Jessica
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Du säger dig ha lämnat tråden men jag vill ändå ge dig ett litet råd. Med din attityd är risken att du antingen inte får svar på dina trådar eller att det blir tjafs.

Jag har själv hållt på med hästar i 29 år, arbetat på stuteri i USA, gjort praktik i stall i Sverige, gått kurser, extraknäckt som ridlärare, utbildat upp hästar, ridit in, strävar efter att alltid lära mig mer osv och jag vet MÅNGA kloka här på buke som har mycket mer erfarenhet än mig.
Kan man verkligen sina saker behöver man inte hela tiden berätta om hur fantastisk man är, folk märker det ändå. :)

Men det som enar oss (bland annat, men jag intalar mig det i alla fall) här är att vi tycker våra hästar är värda ett bättre öde än att de ska ridas av någon som mest verkar tycka det är ett jobb och vill ha betalt för det. Många av oss har kämpat för våra hästar och för att få rätt med dem.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Svarade i gamla tråden och orkar inte dra mina åsikter igen, men vill ge en :bow: till det inlägget.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

så du tycker alltså att du nedvärderar dig genom att betala för att få rida som du skriver i din blogg? Det kanske är därför du inte får ut något från ridskolan eftersom du känner dig nedvärderad...

Du skriver även att man inte ska ha häst om man inte har råd eller tid. Du har kanske aldrig tänkt tanken att man faktiskt kanske både har bra ekonomi och tid men väljer att ha medryttare ändå? En som betalar, för det är faktiskt sponsring på hög nivå att låta någon låna hästen gratis. Om de ska vara en vinn vinn situation så får hästägaren pengar och medryttaren rida! Enkelt!
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Känner att det var svårt att inte svara på detta, trots att jag tänkte låta bli. Den där ödmjukheten som du började visa i förra tråden är som bortblåst i din blogg, varför? Varför hela tiden gå på om att du minsann har 18 hästar du kan rida, vad har det med saken att göra? Varför starta förra tråden från första början då? Och varför är det så svårt att greppa, att vissa lånar ut sin häst mot betalning medan andra vill ha avlastning av olika anledningar?
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Hjälpryttare var ett bra ord :)

JAG personligen som är en rätt rutinerad ryttare, känner att jag inte får ut så mkt av att rida på ridskola, och det jag får ut är det inte värt med dagens priser. ...

Om jag vill ha en häst men INTE vill vara fodervärd, och INTE jobba med ett klockrent uppdrag ...

...jag gärna sätter mig på en "färdig" häst, men som ändå har lite egen vilja och inte går på autopilot jämt...

[HUR ska jag då lösa det? Jo, medryttarhäst kan vara ett alternativ. Så jag kollar, men alla vill ha betalt. När jag frågar vad det beror på får jag till svar att jag betalar för att få utöva min hobby.
Men ursäkta, en hobby är det inte för mig, eftersom jag inte får ut mycket av att rida vanliga lektioner...

Jag vill dessutom ha lite samhörighet med någon häst, ...
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jag anser att man kan söka medryttare av två anledningar. Ekonomin och tidsmässigt hjälp.

Sen är ju hästar en dyr hobby. Har man inte egen häst så får man betala för att få ridlektioner, turridningar etc för att hästar kostar att äga. Så jag ser inget som helst fel i att en medryttare får bidra till hästens leverne. Oavsett om man väljer en summa per månad eller en del i t.ex. skoning så är det inte fel. Men pengar är inte det viktigaste, en bra medryttare är guld värd!

Min medryttare har ridit gratis fram tills nu, hästen hennes skall skos för dels hennes skull o dels givetvis min skull o det kostar mer än vad jag vill avvara. Så vi delar på det helt enkelt, hon betalar skillnaden mellan verkning o skoning(700:-/8v) o det känns helt rätt. Det tror jag hon tycker oxå. Det är ju trots allt ett söndagsnöje hon har att få komma ut o rida. O hon får rida hur mycket hon vill när hon vill o åka på vilka träningar hon vill. Hon har stor del i hästens utveckling o träning visserligen til min o hästens fördel eftersom hon är duktig, men det känns inte fel att ta betalt.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Mina hypotetiska frågeställningar gällde enbart TS. Eftersom hon ansåg att hennes barn var ett hinder för henne att arbeta med hästar, men samtidigt att hennes hjälp var så ovärderlig för hästägaren att hon därför skulle rida gratis. Ett resonemang som jag inte får ihop, se inlägget jag gjorde efter hennes svar.

Jag har själv haft ett antal medryttare till mina hästar under årens lopp, och jag vet att det finns många pärlor.

Men med TS attityd hade hon aldrig fått bli medryttare/fodervärd på någon av mina hästar, om hon så betalade 10.000 kr/månad... Förmodligen hade det varit åtskilliga av dem hon inte hade klarat att hantera heller... även om små barn klarar att hantera dem utan problem. Var finns ödmjukheten? Insikten om att varje häst är en individ och måste hanteras därefter? Att alla hästar inte passar ihop med alla ryttare?

TILL TS:
Mina (vuxna) hästar är utbildade upp till medelsvår dressyr/LA hoppning och flera har tävlat med resultat uppemot 70%. De är lätthanterliga och väluppfostrade att rida ut på, hantera och lasta.
Jag är utbildad instruktör, dressyrdomare, hovslagare etc och har arbetat som ridskolechef, tränare, beridare, med problemhästar m m. Har ett antal hästar och eget stall, där jag tillbringar större delen av dagen.
Vad kan DU (TS) som medryttare tillföra mig och mina hästar??? Utbilda dem till GP?
Att kunna linda på rätt sätt är knappast något märkvärdigt.


Pja, nu har jag ju inget barn, men hund... Jag har bland annat erbjudit mig att mocka och fixa mat till min medryttarhäst när hunden blivit sjuk veterinären låg ju ändå i närheten av stallet och ägarna var också sjuka...

Jag har fodrat HELA stallet (15-20 hästar) för att någon annan hade glömt det och inte svarade i telefon.

Jag tar min medryttarhäst när ägarna är sjuka eller bortresta, om jag hinner och det gör jag åtmindstone ofta om än inte alltid.

Självklart fungerar det också åt andra hållet. Om jag inte är hemma på "min" dag eller om jag är sjuk så kan dom ta hästen istället.

Jag betalar inte –jag har inte råd– och anser att jag desutom kan tillföra ett och annat. Jag tycker rent generellt att betalning är utifrån situation men att det borde heta "delfodervärd" om man betalar och "medryttare" om man inte betalar och att det är två helt olika saker.

En "delfodervärd" ska i sådana fall ta sin % av kostnader, fodringar osv. men då också ha möjlighet att vara med och bestämma vad man får göra –självklart i en dialog med hästägaren, vill man tävla ja då ska man få göra det –utefter hästens förmåga och i förhållande till hur mycket ägaren tävlar såklart. "Medryttare" behöver inte ha möjlighet att träna eller göra något särskilt med hästen utan ska följa ägarens önskemål. Sen kan man ju självklart ha en dialog där med, men på ett helt annat sätt följa ägarens önskemål.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

JAG personligen som är en rätt rutinerad ryttare, känner att jag inte får ut så mkt av att rida på ridskola, ...

Om jag vill ha en häst men INTE vill vara fodervärd, och INTE jobba med ett klockrent uppdrag ...

...jag gärna sätter mig på en "färdig" häst, men som ändå har lite egen vilja och inte går på autopilot jämt..

HUR ska jag då lösa det? Jo, medryttarhäst kan vara ett alternativ. Så jag kollar, men alla vill ha betalt. När jag frågar vad det beror på får jag till svar att jag betalar för att få utöva min hobby.
Men ursäkta, en hobby är det inte för mig, eftersom jag inte får ut mycket av att rida vanliga lektioner. ...

...Jag vill dessutom ha lite samhörighet med någon häst, inte hoppa mellan 30 olika.



En hobby är något som man gör på sin fritid, utan att tjäna pengar på det - tvärt om brukar det föra med sig kostnader, som man är villig att ta därför att man är intresserad av sin hobby.

Hobby eller inte har inget med om man får ut något av att rida lektion eller inte. Det är nog inte heller så vanligt att medryttare rider vanliga lektioner... De duktiga och ambitiösa vill hellre rida privatlektioner för att utvecklas tillsammans med sin häst och de andra vill nog hellre skritta runt i skogen.

Så om du vill ha en häst att mysa med ibland och arbeta med ibland - så som man gör med en egen häst - då ÄR det en hobbyhäst du vill ha. Man kan ju faktiskt arbeta med hästar och ÄNDÅ ha hästar som hobby - det är inte så ovanligt, faktiskt!

Och därmed så gör faktiskt hästägaren dig en tjänst - du får vad du vill ha - samtidigt som du gör hästägaren en tjänst - den får vad den vill ha, om det nu är mer pengar, mer tid eller träning av sin häst. Hur man värderar tjänsterna är inget som någon utomstående kan ha någon synpunkt på! Men betalt får båda - in natura, om än inte med pengar. Är tjänsterna olika mycket värda i de båda kontrahenternas ögon betalas mellanskillnaden med pengar.

Så jag förstår inte ditt problem!? En hästägare med en trevlig och välriden, men ändå rolig häst har förmodligen inte så stort behov av att få sin häst tränad av andra - det vill den nog göra själv - så även om du är duktig och kan tillföra något är det du som får betala om du vill vara medryttare till en sådan pärla eller så får du rida en annan häst med andra behov där värdet på din tjänst i hästägarens ögon överstiger värdet på hästägarens tjänst till dig!
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

*delvis knapplån*

Jag tror diskussionen skulle ge mer om inte alla tragglade med de första inläggen i tråden utan läser igenom den och svara efter hur tråden utvecklas, känns som om vi hamnar på samma ruta hela tiden annars? TS har flera ggr fått i stort sett samma fråga från flera, men det verkar som få läser vad hon svarat eftersom det hela tiden är samma upprepningar?

Många som klagar på att de får betala för att bli medryttare är ändå i mina ögon rätt kräsna, det duger inte med att vara medryttare på vilken häst som helst utan helst ska de vara välskolade och stå på anläggningar? Jag tror många hästägare som står lite mer avsidigt med mindre skolade hästar, utan ridbanor och ridhus, med exvis en ridtravare eller en papperslös korsning är både billigare eller rent av gratis att rida. :idea:

Ska man sen jämföra med att ngn går ut och går med någon av mina hundar så visst, vill ngn komma och borsta och leda runt på min häst så inte tar jag betalt för det! Ska personen däremot rida så räkna inte med att få göra det gratis. :grin:

Det är snordyrt att ha häst i bl a Sthlms-området, i synnerhet om man står på anläggningar, men problemet blir när man skaffar häst utan att ha förutsättningarna för att klara av det varesig ekonomiskt eller tidsmässigt utan är beroende av att ha betalande medryttare, men oavsett så är det magstarkt att inbilla sig att man ska rida gratis för att man gör ägaren en tjänst! Även om man har råd att låta ngn rida gratis så är det ju ändå ägarens ensak om man gör det eller inte, med tanke på kostnaderna så är ofta alla bidrag välkomna och ett par lediga timmar i veckan gör inte ont.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Även jag hade svarat i den tidigare tråden och tycker det är synd att jag inte hann läsa något svar.

Jag skulle nog säga att om man tar betalt för medryttare eller inte beror mycket på hur dyrt det är för en själv att ha hästen. Har man väldigt höga kostnader för hästen, så tycker jag att man kan ta betalt och även har bra anledning att göra det. Har man hästen på gården och den kanske inte kostar så mycket, eller att man känner att ens ekonomi är så ordnad att pengarna till hästen finns det gott om, så kan man ha en gratis medryttare.

Sedan lägger jag inte mycket vikt i dokumenterade ridkunskaper, utan tycker att det måste man bedöma själv. Har haft en häst tidigare som blivit förstörd av en B-tränare t ex.

För mig så känner jag efter att ha läst ett antal trådar om medryttarskap att när jag senare köper häst (har haft foderhästar innan, men aldrig köpt), så kommer jag att sköta den helt själv. Det blir bara krångligt att blanda in fler personer och fler åsikter.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Men lilla raring..

Man måste bara bestämma sej för VEM som bestämmer (ägaren eller ska medryttaren vara medbestämmande) och sen hitta rätt person.

Det dräller av supermänniskor där ute som är underbara medryttare, men det är klart.. Drömmen är ju att ha hästen helt själv... Och ändå hinna med ett eget liv.. Nej, jag gillar att lite hjälp:-)

/ Lavinia
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Från TS:
Jag har ändrat mig. Jag ber alla om ursäkt för att min attityd var något kaxig. Jag gick i försvar på tråden, eftersom jag fick så många som ifrågasatte varför jag skulle kunna rida gratis.

Visst, så jag tycker fortfarande delvis att det är konstigt att man ska behöva betala för att vara medryttare. Men det beror på att jag aldrig ens hört talas om det innan jag hittade annonserna här.

Där jag kommer ifrån så ringer man och säger, hej, vill du rida min häst, jag ska bort. Eller så säger någon att "du, jag ska bort, vet du nån som kan rida min häst då? " och så blir man rekommenderad, och behöver inte ens leta själv.
Jag har aldrig haft problem att hitta hästar att rida gratis, och när jag nu möttes av en massa folk som ville ha betalt så blev jag paff.

Därav tråden. Därav försvarsställning när ni kanske missförstod min mening med att starta hela tråden.
Jag ber uppriktigt alla om ursäkt, och hoppas ni tar till er att jag menar ingenting illa i de ev negativa kommentarer jag givit, jag kände bara att jag måste ändra på detta blogginlägg för det är inte sån jag är, jag är faktiskt inte sådär dryg och dum, vad ni än tror.

Hoppas att ni kan förlåta mina misstag och att jag då o då varit egotrippad, och bara tjatat om mina erfarenheter. Jag ska försöka skäråa mig och bli bättre på att slå ifrån mig dumma kommentarer istället för att låta andra läsa ännu fler i samma låga stil. ( t ex där jag jämför med hundpromenader.. usch. Förlåt.)

Hoppas på trevligare fortsättning.
Mvh
Jessica
(kopierat från min buke-blogg, jag ändrade mitt inlägg där nämligen.)
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Från TS:
Jag har ändrat mig. Jag ber alla om ursäkt för att min attityd var något kaxig. Jag gick i försvar på tråden, eftersom jag fick så många som ifrågasatte varför jag skulle kunna rida gratis.
Glad och lättad blir jag av din ursäkt :-) Det är just en envist hammrande klagan på att någon tar betalt som triggar igång mig.

Hästar, framför allt i större städer, är dyrt, mycket dyrt och att man då vill ha lite kompensation för att man upplåter sin häst till någon annan anser jag att det bör man ha förståelse för.
Det är upp till var och en och anse om det så är något för dem.

Där jag kommer ifrån så ringer man och säger, hej, vill du rida min häst, jag ska bort. Eller så säger någon att "du, jag ska bort, vet du nån som kan rida min häst då? " och så blir man rekommenderad, och behöver inte ens leta själv.

Så är det nog fortfarande, väldigt mycket. Men det är som du säger på vanligare på rekommendation. Jag hade inte svarat på en annons om "gratis ridning" då finns det folk i närheten som kan hjälpa till.
Men jag är inte främmande på att "upplåta" min häst till någon annan för ersättning. Men då är den inte en dag här och där när det passar mig, utan självklart något som ger ev medryttare något.

Just nu rids min häst "gratis" av en, för att det är bekvämt för mig. Själv var jag tidigare nöjd betalande medryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 398
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 696
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp