Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Men här så skriver du egentligen svaret på din egen fråga:

Världen kryllar av puckon, dårar och idioter som inte skulle ha djur, när de inte kan ta ansvar, men det är inte mycket man kan göra åt saken.

Det är därför som man börjar med att ta betalt.
När man sedan ser vad man har fått in i stallet så kan man välja att sluta ta betalt eller höja avgiften, beroende på hur det går.

De där pärlorna som jag hade, de såg jag på 20min att de inte skulle betala.
Så ibland går det fort.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Snälla, kan du inte sluta att fetstila hälften av dina inlägg? Jag tycker det är oerhört jobbigt att läsa dem och orkar inte dra igenom all text utan missar säkert en hel del som är värt att kommentera både mot och med.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Men jag tycker att det beror på om medryttaren kan tillföra hästen något (OM ÄGAREN VILL DETTA) i form av viss dressyrträning eller liknande, eller om det är en person som bara vill sitta och softa på en skogsstig, om man ska kunna begära betalning eller ej.
Kräver du av din medryttare att den ska rida på ett speciellt sätt så är det detsamma som att delegera en arbetsuppgift, och då ska man inte behöva betala för att få göra det, utan då tycker jag ägaren ska vara glad så länge vederbörande inte BER att FÅ betalt istället, åtminstone så länge det är en kunnig person som rider din häst. Hur motiverar jag det?
Eftersom att ägaren själv EGENTLIGEN är den som skulle gjort det, men lämnar över ansvaret för sitt jobb på någon annan.

Alltså, pratar vi bara om definitionsfrågor här eller anser du att mindre duktiga medryttare/skötare ska betala för sig men inte de som är över snittet? Eller ska alla rida gratis på privatägda hästar?

Tror att frågan är mer komplex än så.
Om jag skulle leta medryttare till min häst så skulle jag självklart helst se att jag hittar en duktig, rutinerad person som kan tillföra något, men verkligheten är ju tyvärr inte alltid sådan.
De flesta duktiga och ambitiösa ryttarna har egen häst, så är det.
De som bara vill rida en eller ett par gånger i veckan blir istället medryttare.
Det kan bero på många saker såsom, arbete, skola, familj, ekonomi etc. Men det säger också en del om hur ambitiös man är...

Många skötare är jättepålitliga, men det finns en hel del rötägg i den kategorin också. Om det nu är så att man bara vill ha betalande medryttare så kan det ju vara för att man anser att de visar att de inte bara är ute efter en gratis ridtur...

Vad gäller att jag som hästägare skulle betala någon annan för att rida min häst... Där måste du ju skämta!
Enda chansen att det skulle ske är ju om jag lämnar honom till en erkänt duktig ryttare på utbildning/tillridning.
Men då pratar vi om en helt annan sak!
För att förtydliga; med erkänt duktig ryttare menar jag någon som rider på elitnivå, inte någon som är medryttare ett par dagar i veckan...

:grin:
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jag hade postat ett svar redan med det kanske inte fick vara kvar eller så blev det något fel.. Iallafall så kan jag väl säga så att jag ger mig, alla har sina skäl att ta betalt, och så länge man får rida hästen "fritt" om man betalar då tycker jag att det kan vara ok, men om man inte får rida "fritt" och välja vad man vill göra, då tycker jag nog att det är dags att slopa betalningen. Oavsett vem som rider.
Sen kan jag förstå de som motiverar sitt val att vilja ha pengar pga att de vill sålla ut agnarna från vetet så att säga, och få se att ryttaren inte bara är ute efter en gratisridning som den sen kan skita i. Det är alldeles sant att det är ett mer genuint intresse hos någon som betalar för att rida, men jag tycker fortfarande att det är skillnad beroende på vad man gör med hästen..
Rider man på ett ambitiöst sätt så skulle jag som hästägare tycka att det kunde var mer värt att få hjälp att ge min häst allsidig träning, kanske om det är en hopphäst att medryttaren är bra på dressyr och på så vis kan tillföra den delen så den som äger hästen kan fokusera på sin hoppning istället, på så vis kan det ju bli en win-win situation för alla..
man kan ju faktiskt komplettera varandra, i den mån det går.
Jag kan ju också se fördelar med att en häst får en medryttare som gillar att rida ut om man själv är en sån som föredrar att rida på banan och träna träna träna. Allt beror på vad man söker.
Men jag skulle som hästägare vara villig att ge den ryttare som har egenskaper som jag vill ha, förmånen att rida gratis om den förstod och tog på sig sitt ansvar för min häst. Så okej för en "prövotid" med betalning för att testa hur bra samarbetet verkligen är. Där har ni fått mig att ändra min inställning litegrann.
:o)
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Hej!

Jag anser att en betalande medryttare har något att säja till om. Kanske inte så att de får tävla om det är mitt intresse, men vill min medryttare träna för någon bra tränare tycker jag gott hon kan få göra det.

Om man inte betalar har man heller ingen talan alls, utan ska göra det man blir beordrad att göra. Om detta inte passar kan man letareda på nån annan häst att rida- min blir det inte!

/ Lavinia, bestämda åsikter
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Håller med. Kanske för att jag är van att bli beordrad att göra saker efter att ha jobbat med hästar ett antal år. Fast egentligen så börjar nog de flesta med att bli beordrade via lektionsridning. Där gör man ju inte heller som man vill. Som medryttare har man ändå mer frihet än som lektionsryttare dock..
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

"Jag anser att alla som har ett Keiffer-kandar till salu borde ge mig det gratis. De har ju ändå ingen nytta av det eftersom det ska säljas, då kan jag lika gärna få det för jag har inte råd/intresse att betala vad det kostar och tycker det borde vara gratis för mig (för jag är utnyttjar det så bra)."

Ungefär så känns det du skriver för mig. Du vill inte betala för det någon annan vill ha betalt för. Ja, då blir det liksom ingen affär. Personligen ligger det långt ifrån att jag skulle sponsra någon annans hobby, jmf med att nyttja någon annans bil gratis bara för att den ändå står på tisdag och torsdagar. Funkar liksom inte så. Det är ju ett visst risktagande när hästen är ute med ryttare. Min träning påverkas i viss grad.

Nä, jag tycker det är självklart att betala för den delen jag nyttjar. Själv har jag låtit andra rida min häst gratis, men det är inget som är självklart för mig när jag letar efter medryttarhäst. Snarare tvärtom, jag utgår från att de vill ha betalt, när hyrde jag senast en bil gratis?

En häst mår inte dåligt av att stå, den mår dåligt av oregelbunden ridning. Men regelbunden ridning kan faktiskt vara varannan dag, var tredje dag eller en gång i veckan. Självklart får man anpassa träningen utifrån detta.

Men att någon skulle komma och göra mig en tjänst genom att nyttja min häst när jag inte kan, och ska göra det gratis - nä, tack, med den inställningen får man hitta en annan kuse att traktera.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, du anser att medryttarhäst ger dig mer än lektionsridningen, men vill inte betala för det som då ger dig mer medan du faktiskt betalar för det som ger dig mindre?
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jag är en medryttare som alltid betalat för min ridning.

Visst jag får utföra min hobby men jag sliter oxå på hästen,utrustningen o.s.v så jag känner att jag ska betala för mina dagar när jag använder utrustningen och rider hästen.

Kanske inte överdrivna priser men några hundra i månaden är helt okej för mig. :)
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jag förstår hur du tänker..

Men på ett sätt tycker jag det är fel att ägaren ska få betala för medryttarens hobby?
Det kostar att ha häst ska medryttaren ha en häst flera gånger i veckan och rida på utan att betala något och ha tillgång till all utustning känns fel.
Men jag bryr mig faktiskt inte mig om pengarna så mycket utan jag vill ha en bra skötare som jag litar på först och främst.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Om jag INTE har ekonomin att skaffa en egen häst eller foderhäst (i princip samma kostnader iallafall de löpande..) HUR ska jag då lösa det? Jo, medryttarhäst kan vara ett alternativ. Så jag kollar, men alla vill ha betalt. När jag frågar vad det beror på får jag till svar att jag betalar för att få utöva min hobby. Men ursäkta, en hobby är det inte för mig, eftersom jag inte får ut mycket av att rida vanliga lektioner. Då hade jag gjort det, för det HAR jag råd med.

Men vad är ditt problem? Det finns "massor" av människor som inte tar betalt för att låta andra rida sin häst, välj en sådan. Du som är så duktigt borde inte ha något problem att finna detta, iallafall inte enligt din egen logik.

Varför ifrågasätta de som vill ha någon form av ersättning för att de lånar ut sin häst, och sin utrustning. Det är ju så enkelt att det är fritt valt...

Jag blir fly förbannad för att det ifrågasätts varför man skall betala, skit i dessa om det inte passar er. Jag har egen häst, och jag tar hjälp en gång i veckan, utan betalt. Men det är för att jag känner personen, vet vad denna gör. Skulle aldrig låta en okänd människa rida regelbundet utan att jag får ekonomisk ersättning. Den ersättning som ofta begärs är gör ingen vinst i plånboken.

Gnällspik är vad du är om du frågar mig :devil: Jag betalar runt 4000 innan träningar för min häst varje månad, och då är inte inköp av häst eller utrustning medräknat.
Jag anser mig ha rätten och bestämma vad jag vill göra med min häst utan att få höra att man är snål och gniden för att man inte vill låta "medryttare" rida gratis.

Vill jag ha min häst utbildad, ja då betalar jag gärna för det. Och det har jag gjort.

Igen, jag förstår inte ditt problem. Det spelar väl ingen roll om man kallar en det "halvfodervärd" eller betalande medryttare. Det är upp till var och en att välja det som passar en. Jag får känslan av att du inte finner en häst du vill rida, som är gratis och blir därför irriterad, du skall kanske fundera mer varför det är så.

Men ursäkta, en hobby är det inte för mig, eftersom jag inte får ut mycket av att rida vanliga lektioner. Då hade jag gjort det, för det HAR jag råd med.
Och varför ens bemöda dig om att rida inte ens är en hobby.... Eller så förstår jag inte den kommentaren, du vill inte rida lektion, för det ger dig inget... Och inte betala för medryttarhäst, för det ger dig inget heller.
Det är ju enkelt lös, eftersom rida inte är en hobby, hoppa över det då så kostar det inget alls
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Kan nog hålla med dig, jag skulle själv inte ta betalt av en medryttare. Skulle heller alldrig bestämma över medryttaren vad han/hon ska göra heller, så länge det är inom rimliga ramar. Jag tycker att medryttaren gör mig en tjänst som hjälper mig.

Men kan oxå se det som att medryttaren faktiskt oxå har utbyte utav detta, såklart, och faktiskt ändå slipper de stora kostnaderna och ansvaret, kan till exempel åka på semester eller vara sjuk och inte komma till stallet. De får alltså del av fördelen med egen häst men slipper de stora nackdelarna.

En delfodervärd är i teorin, iaf, skyldig att ta hand om hästen ett visst antal dagar och kan inte komma ifrån detta om inte ägaren går med på det såklart. Om det dessutom står i avtalet att kostnader ska delas lika kan man råka ut för att betala tex. dyra veterinärräkningar om hästen blir sjuk. Som medryttare har du inget sådant ansvar.
Hoppas du/någon förstår hur jag tänker på ett ungerfär....
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Men för hela friden, vänd på saken på andra hållet också!!! varför köper du inte en egen häst????
Om du inte vill betala- sök dig till andra annonser då!!!
Om du inte få ut ngt av ridskola SOM KOSTAR EN HEL DEL, skaffa egen häst istället!
Jag sponsrar inte någon annan med dennes hobby, det kostar dessutom med utrusning mm vilket även medryttare nyttjar.
Jag tycker medryttare ska vara en samarbetspartner så tillvida att man ligger på samma linje när det gäller att utveckla hästen. Vill medryttaren träna o tävla- gärna för mig, men i överenskommelse så det inte krockar med mina aktiviteter. Det är dock fortfarande min häst, jag betalar om den blir skadad mm. Otroligt tjatig tråd dessutom:mad:
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

En tanke bara angående din situation:

Om du nu är i stallet hos din medryttarhäst, du har precis kommit dit och har inte hunnit göra något än. Det är ridning, mockning och middagsfodring av hästarna kvar att göra. Då ringer de från dagis och säger att ditt barn är sjukt och att du måste komma omedelbart. Det tar ca 3 tim att fixa det som ska göras i stallet, och du får inte tag på någon annan av hästägarna. Vad gör du då? Åker du direkt och lämnar stalljobbet ogjort? Eller väntar du med att åka till dagis och gör klart i stallet först?

Vad händer om du är klar i stallet, ska precis ge dig av, och så märker du att din medryttarhäst plötsligt får rejäla koliksymptom. Du är ensam i stallet. Och ditt barn ska hämtas på dagis om en halvtimme. Vad gör du?

Pja, nu har jag ju inget barn, men hund... Jag har bland annat erbjudit mig att mocka och fixa mat till min medryttarhäst när hunden blivit sjuk veterinären låg ju ändå i närheten av stallet och ägarna var också sjuka...

Jag har fodrat HELA stallet (15-20 hästar) för att någon annan hade glömt det och inte svarade i telefon.

Jag tar min medryttarhäst när ägarna är sjuka eller bortresta, om jag hinner och det gör jag åtmindstone ofta om än inte alltid.

Självklart fungerar det också åt andra hållet. Om jag inte är hemma på "min" dag eller om jag är sjuk så kan dom ta hästen istället.

Jag betalar inte –jag har inte råd– och anser att jag desutom kan tillföra ett och annat. Jag tycker rent generellt att betalning är utifrån situation men att det borde heta "delfodervärd" om man betalar och "medryttare" om man inte betalar och att det är två helt olika saker.

En "delfodervärd" ska i sådana fall ta sin % av kostnader, fodringar osv. men då också ha möjlighet att vara med och bestämma vad man får göra –självklart i en dialog med hästägaren, vill man tävla ja då ska man få göra det –utefter hästens förmåga och i förhållande till hur mycket ägaren tävlar såklart. "Medryttare" behöver inte ha möjlighet att träna eller göra något särskilt med hästen utan ska följa ägarens önskemål. Sen kan man ju självklart ha en dialog där med, men på ett helt annat sätt följa ägarens önskemål.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Du vill inte betala på ridskola eftersom det inte ger dig något, du vill heller inte betala för privathäst som du säger ger dig mer. Så vad är det du vill förutom att rida gratis? Vad gör dig så unik förutom ditt präktiga skrivsätt som gör att folk skulle låna ut sin häst gratis?

Jag har haft flera medryttare till min häst, vissa har varit riktigt dåliga och andra har varit bra. Se det som att du hyr min häst för att utöva ditt intresse. Turridningsföretag hyr ut sina hästar för att de ska röra på sig, inte för hästens skull utan för din skull. Jag gör samma sak, jag hyr ut min häst för din skull inte för hästens skull. Min häst skulle inte må dåligt av att stå de dagar jag inte hinner eller orkar rida.

Många vill både äta kakan och ha den kvar. De vill inte betala för att de är såå snälla och gör mig en tjänst. Om det nu skulle vara så förbannat jobbigt att göra mig denna tjänsten så låt bli då. Jag har inte tvingat personen att rida min häst, det är personen själv som bett om att få rida! När tyglarna sedan är söndertrampade eller sadeln repig vill de heller inte ersätta med nytt eftersom det är jag som hästägare som slitit på sakerna. Jag som hästägare ska då snällt ersätta min snälla hjälpreda med de saker denne haft sönder samtidigt som hon sliter på min häst. När hästen väl är skadad eller halt så är det extremt jobbigt att åka ut till stallet, får man inte rida är hästen heller inte intressant att sköta om.

Nej, är de så hemskt att betala så leta upp ett företag som hyr ut sina hästar gratis istället eller skaffa egen häst! Då slipper du betala ägaren till hästen några fjuttiga lappar i månaden.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Okej, men såhär är det, krass verklighet nu då.
Varenda människa vill spara sina slantar på de vis den kan, eller hur? Särskilt i det läge som råder idag. Jag är VÄL medveten om vad en häst kostar i drift, och detta pga att jag haft foderhäst med allt vad det innebar.

Jag har redan informerat om mina skäl till att jag personligen ville rida gratis, nämligen att min familj lever på EN inkomst på tre personer plus katt o hund. Jag tycker inte att det är alldeles orimligt att låta någon som KAN rida få göra det gratis på de dagar som hjälp behövs för att upprätthålla önskad kondition och form på en häst, om tycke uppstår mellan både häst och medryttaraspirant och ägare och medryttaraspirant. Tydligen tycker flera så, eftersom jag HAR en medryttarhäst. Gratis. Bortsett från att jag måste skaffa ett anläggningskort som kostar fem hundra. Men det kan jag ta.
Ägaren till den här hästen är så himla trevlig och snäll att jag tycker att det är det minsta jag kan göra, att investera i ett ridhuskort så att jag kan rida hennes häst ordentligt, eftersom han behöver träna på vissa saker. Dessutom har hon två hästar till, en unghäst som jag troligen kommer få hjälpa till att hantera, och en gammal duktig herre som är läromästaren på gården, och som är välskolad och lite mer självgående, som omväxling då och då.

Jag kan väl säga såhär, jag är rätt nöjd, och jag struntar egentligen i vad ni andra tycker om hur jag resonerar, jag ville ha ett resonemang, men istället har jag mest fått negativa kommentarer som antyder att jag är en snålvarg som utnyttjar folk. Okej då, då är det väl så, men jag vet att alla jag jobbat för som varit minsta lilla seriösa i sin hästhantering (dock inte en viss a-tränare i hoppning som driver ridskola, som jag skällde ut efter noter när jag sa upp mig) har gett mig positiva omdömen, och jag har goda referenser och bra betyg ifrån hästutbildningen jag gått. Så jag kan få tag i hästar, bara jag anstränger mig.
Det tog mig inte ens 24 timmar att få napp när jag väl engagerade mig nämligen. (Några veckor sedan.)
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Om du nu rider så bra varför börjar du inte jobba med hästar då, då får du rida och tillome få lön för det. Det är väl egentligen den enda anledningen till att man inte behöver betala för sin ridning.

Sen förstår jag inte överhuvudtaget varför folk köper dyra hästar och har dom på dyra fina ställen och betalar hur mycket som helst när man kan få rida gratis utan problem. Att tycka så självklart att man har rätt att få utnyttja andras hästar gratis kommer jag aldrig kunna förstå.

Sen tycker jag det är konstigt att medryttarna anser att de enda dom gör är att hjälpa den stackars ägaren som inte har tid, att dom gör ägeren en stor tjänst och ser det som ett jobb att mocka och allt de här och som den gör bara för den är så snäll, då tycker jag inte man ska vara medryttare om man ser det på de sättet. Man är tycker jag iallafall medryttare för att man inte har råd med egen häst utan istället då kan dela på en häst och få stora delar av hästägandet till en billigare peng.

Sen är det helt och hållet upp till hästägaren om den vill ta betalt eller inte. Det är ingenting som man ska ifrågasätta utan då får man leta andra annonser om man vill rida gratis. Ingenting att haka upp sej på, alla tycker olika helt enkelt det bara är så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Incognito:
"När tyglarna sedan är söndertrampade eller sadeln repig vill de heller inte ersätta med nytt eftersom det är jag som hästägare som slitit på sakerna. Jag som hästägare ska då snällt ersätta min snälla hjälpreda med de saker denne haft sönder samtidigt som hon sliter på min häst."

Jag antar att du liksom flera andra inte läst hela tråden. Jag kan då citera mig själv:
Jag ser det som SJÄLVKLART ATT OM JAG HAR SÖNDER NÅGOT om än av misstag, så ska det ersättas av MIG, och INOM 24 TIMMAR.
Missade den lilla detaljen va? men jag förstår att det är störande att folk inte vill ersätta det de haft sönder, alla är inte som jag på den fronten, snarare tvärtom.

"Vad gör dig så unik förutom ditt präktiga skrivsätt som gör att folk skulle låna ut sin häst gratis?"

Tja, kanske det faktum att jag inte nedvärderar mitt egna kunnande så som många andra uppenbarligen gör. Jag vet vad jag kan, och jag har papper på det, alltså är det dokumenterat. Och det vet ju alla att dokumenterade kunskaper är mer värda än odokumenterade. Jag har haft vett att utvilda mig just för att jag ville HA dokumentation som stöd för att kunna visa för framtida arbetsgivare. Många gånger har också dessa papper gett mig jobben.
Ett antal ggr har jag erbjudits flera olika jobb efter att ha provjobbat, men nekat att stanna pga att jag inte trivts, så jobben har det aldrig varit problematiskt att hitta, snarare tvärtom. Inte förrän jag LÄMNADE hästbranschen och gick in på att jobba med annat som jag inte hade pluggat till.

Att jag inte vill betala för att vara medryttare tycks reta halva denna community, men seriöst, skulle du vilja betala för att vara hundvakt åt någon?

Principiellt är det detsamma, hunden kostar också i mat och veterinärkostnad, inköp och även "underhåll".
Jag antar att du svarat nej på min fråga, men varför skulle du inte betala för det, om du nu skulle älska hundar men t ex har allergisk sambo eller andra skäl att inte skaffa en hund själv, och ville ha någon att gå långpromenader med eller träna lite agility med eller något?
Jag vet inte om min frågeställning gör det lite lättare att förstå hur jag tänker, att det är ett slags utbyte av tjänster, ge och få.. jag ger hjälp med en hästs motion och får i gengäld tillfälle att njuta av att rida, som jag tycker om.
någon som lånar en hund för en agilityrunda gör ägaren en tjänst genom att aktivera hunden den dagen så den kan t ex åka bort, och känna sig lugn. Samtidigt gör hundägaren en tjänst som lånar ut hunden till någon som inte har möjlighet att ha hund själv. ge och få.
Är mitt resonemang verkligen så otroligt svårt att förstå sig på?
Hur många skulle betala för att låna hunden, jag bara frågar. Och vad är det för skillnad på att låna den hunden mot att låna en häst som medryttare?
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Denna eviga diskussion.

Där det finns gott om hästar att välja på och svårt att hitta (bra) medryttare, där kan man inte ta betalt.

Där det finns gott om medryttare och få hästar, där kan man ta betalt. Det brukar vara orter där det dessutom är dyrt att ha häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 398
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 696
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp