Låna ut sto för avel

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara konvalescent. Jag hade gärna haft henne gående på en lösdrift och läka ihop i lugn och ro, men tyvärr har jag ingen egen gård där jag kan samla hästar på hög.

Jag har inget eget avelsintresse i dagsläget, och har ingen erfarenhet alls. Annars hade det väl varit ett ypperligt tillfälle att ta föl på henne, men jag vill inte ha en stor unghäst att ta itu med sedan. Hon är så pass stor (160) att man inte borde kunna räkna med att få ett ridponnyföl, som isf varit intressant för mig.
Tanken har slagit mig att nån annan kanske skulle vara intresserad.

Hur skriver man avtal när man lånar ut för avel? Vad ska man tänka på? Är ju en del risker med dräktighet och fölning osv.

Hur länge brukar det ta för ston att komma tillbaka i ridkondition efter mammaledighet?
 
Sv: Låna ut sto för avel

153 visningar men inga svar... Är det verkligen så ovanligt med sådana fodervärdsavtal?
 
Sv: Låna ut sto för avel

Jag hade nog börjat med att kontrollera intresset, och sett vad för avtal den som ev. är intresserad av kan tänka sig. Och därifrån fört diskussionen. Jag har nämligen varit med om intresserade fodervärdar där avtalen skulle varit helt hårresande ofördelaktiga för hästägaren. Vilket givetvis gjorde att jag drog tillbaka annonsen och valde annat alternativ för hästen.
 
Sv: Låna ut sto för avel

Men för att veta vad som är bra och dåligt vill jag gärna höra exempel ur verkligheten. Jag har ingen erfarenhet av foderavtal annat än för ridning.
Det är dessutom inte fast bestämt att jag ska låna ut min häst, bara en tanke eftersom hon är skadad. Och ska jag ens fundera över avelsbiten så lär det ju vara nu jag funderar och inte i höst...
 
Sv: Låna ut sto för avel

Men 160 cm är väl inte stort? Hade säkert varit intressant i ponny aveln.

Jag har själv två st ponny föl gåendes hör hemma med en fullblodsmamma på ca 157 cm och en halvblodsmamma på 164 cm.

Jag har lånat mage på ett sto en gång för avel.
Nu var det så att jag kände ägaren till stoet men vi hade ändå en lvenskommelse.
Stoet stod hos henne (för hon ville ha det så), jag betalade för stoets omkostnader under tiden hon var dräktig ( blev ca 1000 kr i månaden för foder) och sen även för stoets vetrinärkostnade eftersom hon åkte på en kolik under tiden hon var dräktig.
Ägaren stod för stoets försäkringskostnad.

Jag tror att detta är det vanligaste förutom att man brukar ha stoet hemma hos sig själv när man lånar.

Att ta betalt för att låna ut en mage tror jag dock inte att man får många spekulanter på
 
Sv: Låna ut sto för avel

Det är ganska vanligt att man lånar/lånar ut avelsston. Det kan vara hela stoet eller bara magen lte beroende på hur ägare och "avlare" bor och har möjlighet att ha ett fölsto.
Det ställer ju lite andra krav på stall (storlek på box) och hagar (staket och mark) men jag tror att det vanligaste är att den som vill ha fölet tar stoet på foder. Då under hela tiden ifrån betäckning tills fölet är avvant och står för alla kostnader.

Men oavsett vilket sätt man väljer så är väldigt noga att skriva avtal så att det är helt klar med vad som gäller t ex om stoet inte blir dräktig, resorberar/kastar, blir skadat, dör o s v.

Tyvärr är det så idag att det är svårt att få ekonomi i att föda upp ett föl, så efterfrågan på ston till avel har minskat väldigt mycket. Det du först får undersöka är om det överhuvudtaget finns någon som är intresserad av henne som avelssto. Mycket beror på ras, stam, meriter både hos henne och hos syskon och föräldrar. Finns det intresse så får du fundera ut om du vill lämna ut henne i nästan två år eller om du är beredd att ta allt jobb och ha henne hemma under samma tid och då bara låna ut magen.
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut sto för avel

Som sagt så är avelsbiten inte mitt starkaste kort kunskapsmässigt. Men är inte 160 ganska stor risk för att få ett stort föl? Mamman var i samma storlek som denna och även mormor. Inga stora pjäser men dock halvblod. Är det inte ett säkrare kort att köpa en ridponnyfölis om man nu prompt vill ha en ponny?
Frågan är ju också vilka hingstar man ska titta på. Jag vill ju ha en gångartskanon, det finns väl inte så pass många sådana som är tillräckligt små för att säkra en ponnybäbis?

Mitt sto har ett starkt psyke på gott och ont. Hon är oerhört självsäker och trygg i sig själv. Men till det kommer mkt attityd också, men hon är klok med attityd och inte knäppgök med attityd så att säga. Ska det vara aktuellt att avla på henne för min egen del, så vill jag har en hingst som ger lättsamma och snälla avkommor. Åsikterna kommer mitt sto att tillföra ändå. Jag vill även ha en hingst som lättar upp typen då hon gärna fått ha aningen mindre massa.

För min del gör det ju inget om en avkomma blir 150 cm, men ställs man inför att behöva sälja är det en fördel om det stannar som ponny.

Någon gång vill jag säkert ha en bäbis, åtminstone en 1 eller 2-åring. Men nu har jag inte de möjligheterna och kunskaperna själv. Därför hade jag tänkt ge mig några år till att lära mig. Blir hon kvar hos mig kommer jag ev att ha henne uppstallad hos en uppfödare (1-2 föl per år) framöver och då tänkte jag försöka lära mig så mkt jag kan den vägen. Men jag har då snarare haft i åtanke att köpa ett färdigproducerat föl/unghäst då jag vill ha en gångartsponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut sto för avel

Det är ju bara att ta en tillräckligt liten hingst ;)

Mina ponnyföl har welshmountain pappa på 115 cm, jag tror att mina kommer att stanna som C och D ponny.
Halvblod/welsh är ju en vanlig och bra ponnykorsning som hävdar sig i alla discipliner :)

Sen kan man aldrig veta med avel, finns inga garantier för något, varken storlek, temprament gångarter eller andra önskningar :)
 
Sv: Låna ut sto för avel

Ta allt jobb är inte aktuellt. Jag har som sagt noll kunskap om den biten. Det skulle väl vara då om nån som bor i närheten kollar till henne så allt går bra, och jag står för ridningen. Men de drömscenariot har jag inte.

Jag funderade främst på att höra med hennes mammas uppfödare. Hon var intresserad av henne tidigare, men bara som avelssto. Eftersom jag tycker hon ska ridas blev det inte aktuellt att sälja henne dit, men nu är ju situationen en annan. Dock är det ju som du säger - man ska vara beredd att ge bort henne i 2 år och sedan då få stå för all igångsättning själv. Jag vet inte om det känns så mkt roligare än att konvalecentrida henne nu tills hon blir frisk. Dom tappar en hel del på 2 år. Och då står jag med en ostartad ringrostig 9-åring istället för en 8-åring som med lite tur går fullt ut i vinter. Hmm. Finns en hel del att tänka på.
 
Sv: Låna ut sto för avel

Sen kan ju mycket gå fel också om man har otur, kan vara värt att ha i beaktande.
 
Sv: Låna ut sto för avel

Givetvis tänker jag på det.

Just nu funderar jag bara kring hur jag ska kunna lösa situationen för min häst. Jag har inte möjlighet att ha häst inhyrd för 4000 kr/mån i utbyte mot att få se den äta gräs och vara galen över att vara för lite ute. Eller ja, visst går det ju men hästen är olycklig och jag med, jag vill att hon ska ha det bra men samtidigt vill jag kunna rida på nåt.

Lösdrift är ett alternativ i vilket fall, men det kanske inte löser problemet med att hon är skadad och kanske ska konvalescentridas länge. Dock gör det väl situationen uthärdlig om hon inte har överskottsenergi i för stora portioner.

Låna/sälja för avel är ett annat alternativ. Då har hon iaf en uppgift medan hon äter gräs och promenadrids.
 
Sv: Låna ut sto för avel

Bete över sommaren o sedan en stallplats utan faciliteter- billigare.

jag skulle inte låna ut henne då jag antar att du vill se till att konvalescensen ska gå rätt till.

Tror iofs inte att det finns ngn marknad för betäckning om stoet inte fått riktigt bra föl tidigare
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 843
Trav Jag är helt ny på Bukefalos och även inom det här med avel, men ååååååh vad otroligt spännande det är! Jag fick ett föl nu i sommar (e...
Svar
15
· Visningar
4 864
Senast: Mia
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 543
Senast: Myelin
·
S
Hästmänniskan Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta? Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 690
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp