Vad ska vi göra med henne...?

S

Sickan

Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta?
Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev senare t-märkt . Veterinären ansåg att hon skulle gå i avel för hon har bra stam, nöjaktigt korrekt och mycket bra temperament. Hon går däremot inte att rida på, möjligen lätta skrittrundor i skogen någon gång/vecka. (ryggskada)
Hon betäcktes -05 och fick en fin avkomma -06. -07 skulle vi betäcka igen men det blev inget föl, 3 resoberingar :eek: Betäckte -08 och med hjälp av hormoner stannade fostret kvar. Men det var inte slut med det utan hon får livmoderomvridning på dygn ca 250 och blir akut bukopererad. Både hon och fölet överlevde och i april föddes ett fint hingstföl. Stoet var dock ganska medtaget efter 2 månader i box efter operationen och sedan fölning och digivning. Hon magrade av och muskelfattig var hon ju sedan innan eftersom hon inte rids eller arbetas. Så långt allt nog men nu känner vi att vi inte vill/kan ta fler föl. Dels för vår egen del med tid, plats och pengar, dels för hennes skull. Klarar hon en dräktighet till? Veterinären har sagt att det inte ska vara något problem men när man sett sin häst nära döden drar man sig för att utsätta henne för det igen.
Så nu till problemet. Vad ska vi göra med henne? Hon kan ju leva 10 år till. Men ledas ut och in i en hage. Hur kul hästliv är det? Sedan är det ju en ekonomisk fråga. Hon ska ha sin mat, vacc, hovslagare etc och boxplatsen.
Sälja henne som sällskap? Vem köper en häst till sällskap som äter 15 kg hö/dag? Och kan man lita på att de inte försöker rida henne. Sälja henne som avelssto? Vem köper ett sto till avel med hennes "meritlista"? Låna ut henne till avel? Får man seriösa svar då? Hennes stam är bra men idag något omodern om man säger så. Hon hann heller inte tävla så hon har inga meriter på det. Låta henne gå hädan till evigt gröna ängar?
Råd, tankar, tips...någon?
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Det låter kanske lite elakt och krasst, men jag tycker att ni ska låta henne gå hädan till evigt gröna ängar. Som du säger är hon ju bara en sällskapshäst och vill ni inte ha henne själv så är hon ju inte sådär jätteattraktiv på marknaden, om man ens vill sätta ut henne där pga som du nämner folk som kommer att rida henne etc i alla fall.

Ta bort henne tycker jag. Då vet man att hon har det bra!
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Jag tycker också att det låter vettigast att ta bort henne. Då vet du att hon inte far illa.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Håller med föregående talare. Det låter hemskt men då vet man att hästen får det bra och inte behöver hamna i fel händer.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Jag sitter i precis samma dilema med en -96 (dock har hon inte haft problem att bli dräktig).

Jag är mer och mer inne på att ta bort min, dels för att det är totalt oekonomiskt att ha henne gående (även om hon är dräktig och jag säljer fölen) att sälja henne är helt uteslutet i mina ögon tänk om den man säljer till får för sig att börja rida henne....

Jag tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete om du väljer att ta bort henne.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Håller med de andra då jag själv är av en person som tycker att det är inte mkt till hästliv att gå fram och tillbaka till hagen. kanske lösdrift kan fungera då får de ju leva som hästar ska? men det kostar ju en del det med.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Tack för era svar. Det är ju precis som ni skrivit - vad säljer men henne till? Vad kommer att hända med henne om inte vi är där och skyddar henne? Men att ta steget och ta bort henne är så fruktansvärt jobbigt. Lite av "nu duger du inte längre till något så vi slänger dig på sophögen"-känsla. Svårt...
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Du tror inte att en välskött lösdrift kan vara ett alternativ?

Jag driver en sådan, och har sedan två år tillbaka ett sto född -91 på helinackordering. Hästen kan promenadridas, vilket jag har tillstånd att göra om jag behöver låna en häst någon gång. Hade hon inte hållit för det hade jag naturligtvis inte ridit henne alls. Hästen har 5 kompisar att umgås med hela dagarna, utestall att gå in i när hon vill, stora ytor att röra sig på och fri tillgång på vatten och hö. Hon är 19 år i år, men ser hur fräsch ut som helst eftersom hon är harmonisk och rör sig mycket under dagarna.

Nackdelen med detta, som hennes ägare är fullt införstådda med, är ju att det är en löpande kostnad som förhoppningsvis kommer löpa fram till den dagen hästen blir så gammal att hon måste tas bort. Det är en kostnad de räknar med, och jag tycker att det är oerhört klokt av dem att låta hästen få ha ett skönt pensionärsliv som hon trivs med, trots att det kostar dem ca 14 000 kr/år.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Jag säger nog som de flesta andra, ta bort henne om du inte har möjlighet att ha kvar henne själv. Speciellt om den inte har en super stam och skulle vara riktigt eftertraktad som avelssto.
Vi tog precis bort min gamla ponny som gått kvar som sällskapsponny/pensionär sedan han skadade sig för 4 år sen. Hade vi inte haft möjligheten att ha kvar honom själva så hade han tagits bort direkt när han skadade sig -just för att ingen skulle få för sig att rida på honom. Han har haft 4 fina år som sällskap och "barnvakt" till min häst när hon växt upp, och vi har haft 2st andra pensionärer som fått bo hos oss (och genom det löst två andra familjers "problem" när deras ponnyer inte varit ridbara) när jag flyttade hemifrån med min stora häst. Men nu blev han sämre så det var dags att låta honom gå vidare.
Har sålt en tidigare ponny till avel och det gick utmärkt -men det var ett sto med 43p på riksutställning + lämnat fina föl innan, så den som köpte henne var väldigt glad över att få tag på en så fin ponny.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Och jag håller inte alls med i vad en del av de andra skrivit!

För det första så tycker jag att resonemanget att det " inte är mycket till hästliv att gå fram och tillbaka till hagen " är helt fel.
En häst blir inte "lycklig" av att ridas. Det är något som vi människor hittat på!
Det handlar ju självklart om stimulans. Sen kan stimulansen bestå av en hel massa andra saker än just ridning!
En stor kuperad hage, trevliga hästkompisar, massor av pyssel ,promenader i grimma osv. osv

Det här med att hon måste vara avelsto för att ha något värde tycker jag du skall släppa.
Som du beskriver så är det inte det bästa för hästen.

Tänk som om hon hade varit valack. Skall alla valacker avlivas när karriären är över?
Endel tycker nog det, och då handlar det just om att ägaren inte vill ha en häst de inte kan rida och inte har råd att ha två.

Men vi är många (väldigt många) som har mindre egna stall på landet och både måste och vill ha mer än en häst.
Och jag vet en hel del som inte kan eller vill rida två hästar varje dag.

Endel försöker att ha någon liten ponny som sällskap bara för att de är billiga i drift men väldigt många upptäcker också att det inte fungerar lika bra som de tänkt,
dels för att en shettis i det flesta fall föredrar en kompis i sin egen storlek och en stor häst likaså,
och dels för att den lilla under sommarhalvåret inte kan gå i de frodiga hagar som den stora hästen för att den blir för tjock, kan få fång osv, osv.

"Egen hästgårds folket" har ofta svårt att hitta lunchhjälp, vilket i sin tur gör att de ger fri tillgång på grovfoder dagtid.
Nog även du sett vad otroligt vanligt det blivit att det står storbalar i hagarna?
En hel del har också egen mark och tar in eget foder.
(Att din häst skall ha mkt mat behöver inte betyda att ingen vettig människa vill ha den!!)

Din häst kan få ett jättebra liv!!!!

Leta bland dina grannar`s- vänner´s- kusiner`s-kompisar;)

Låna ut hästen först -hälsa på ofta- och när nya matte lärt känna din häst och blivit förälskad- så blir slutet gott!

MÅSTE EN HÄST VAR "NYTTIG" FÖR ATT FÅ LEVA? (citat stulet från en annan tråd)

Jag har själv numera två stycken storätande halvblod som bara går och skräpar.
De får lika mycket uppmärksamhet och sin stund "i centrum" varje dag, precis som våra andra hästar.
Jag älskar dem och hoppas att de blir riktigt gamla så att de får gå här drälla i många år till:love:
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Om du tänker ur köparperspektiv har en sådan häst litet värde. Särskilt nu när det är lågkonjunktur och man kan få en bra häst för en liten peng samtidigt som foder och allt annat blivit dyrare.

Till TS, om jag inte var säker på att hästen fick ett livslångt hem där hon togs omhand som hon behöver skulle jag tagit bort henne. Det finns fler än en historia om hästar som sålts med särskilda villkor men sen sålts vidare och då har de uppgifterna försvunnit på vägen. T ex ston som inte klarar av fler dräktigheter betäcks och hästar som inte ens kan promenadridas rids normalt.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Kan inte låta bli att komentera ditt inlägg som i mkt låter som en annons....

Helt allvarligt låter du som om en nittonåring är en urgammalhäst.....;)

Det finns nittonåringar som går värdscupfinaler!!

En lösdrift är inget kvitto på ett "lyckligt liv" en äldre häst som aldrig gått på lösdrift kan faktiskt vantrivas väldigt mycket. Det är lika individuellt som allting annat.

Mina drällhästar är 20 och 26, de är pensionärer för att de är skadade.
Stallets äldsta häst, 28 år ung, rids och hoppar lokaltävlingar med mitt brorsdotter:laugh:
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Nej, en häst blir inte lycklig av att ridas, det håller jag helt med dig. Men du satte nog fingret på det jag inte riktigt fick fram i tråden, nämligen att vi inte har den tid att ge henne som hon förtjänar.
Och helt ärlig hade jag hellre lånat ut henne än sålt henne just för att jag fortfarande ska ha bestämmanderätt över henne.
Givetvis ska vi pröva alla möjligheter innan vi tar ett sådant drastiskt beslut som att avliva henne. Men man är ju rädd att lämna henne ifrån sig. Man har läst både det ena och andra trots att köparen/fodervärden varit helt införstådd med villkoren.
Men tack för synpunkterna. Vi behöver se det från olika perspektiv.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Om du tänker ur köparperspektiv har en sådan häst litet värde. Särskilt nu när det är lågkonjunktur och man kan få en bra häst för en liten peng samtidigt som foder och allt annat blivit dyrare.
.

Nej, jag tänkte inte på vad hästen vad värd,(tror inte att det är det viktigaste här), jag tänkte på att det faktiskt finns vettiga människor som vill ha en häst som denna.

En kompis till mig har just det där "shettis med fångvarning och inte mkt till sällskap" - problemet.
Hon sa till mig att varför hon inte ville ha en stor häst var för hon skulle få så dåligt samvete om hon inte hann rida den.(!?)

Shettisen sköter hon lika pedantiskt noggrant som halvblodet.
Halm och Hö ingår i hyran oavsett storlek på häst, (hon hyr sitt stall av sin granne, endast två platser)
Jamenar, jag behöver inte ens tänka långt bort för att hitta någon som verkligen skulle ha en "stor" sällskapshäst!

Skräckhistorier har jag både hört och varit med om, därför gör man klokt i att första hand leta bland kontakter och kanske inte sälja hästen på en gång.

Det finns många solskenshistorier också, det är bara det att de talar man inte om lika ofta.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Jag tycker inte att du ska avliva ditt sto! Lämna ut henne på foder till någon som behöver en sällskapshäst. Gör ett försök, kanske kan du erbjuda fodervärden att du står för en del av kostnaderna? För ekonomin var det väl inget fel på? Då kan du erbjuda att betala en del av foderkostnaderna och de övriga kostnaderna mot att fodervärden öser kärlek och tid över hästen?
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

En tanke som flög genom mitt huvud, skulle inte hästen kunna köras? Om det bara är ryggen det är fel på borde väl lite lätt körning funka? Jag är ju inte jättekunnig inom det där men jag har hört om hästar med ont i ryggen som kunnat köras.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Jag menar inte i pengar utan hur attraktiv den är på marknaden.

Man måste vara realist och inte låta känslorna ta över.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Och jag menar att en sådan häst inte är lika oattraktiv som man kanske tror.
:)
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Men det är svårt att garantera att den kommer skötas, "eftersom den ändå inte är hel".
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Jag kan bara tala för mig själv och jag tar inte bort en häst som mår fint så länge den inte rids. Jag har en tjugoåring hemma som pensionerades som 17åring och har gått i hagen sedan dess. Han var en aktiv häst innan men trivs hur bra som helst med att gå i sin flock och "bara gå ut och in från hagen". Vi har även ett sto som är ett par år yngre och har varit aktiv tävlingshäst i många år men sedan 06 är avelssto på heltid. Hon har fått tre avkommor hos oss och kommer nu ha några års uppehåll (ev helpension från avel av olika anledningar). Inte skulle jag drömma om att ta bort dessa hästar.

Har också en som blir tre i år och som jag ägt sedan hon var 5månader. Hon skadade sig i en hov som ung och kommer aldrig gå att rida. Vi vet ej med säkerhet om hon går att använda i avel men jag sparar henne och kommer försöka betäcka till våren. Mår hon bra som avelssto får hon gå som det. Mår hon bättre som enbart "gå i hage häst" så blir det så.

Jag är inte ovanligt rik, tvärtom, men jag kan inte med gott samvete se mig själv ta bort en häst som mår bra i sin hage både fysiskt och psykiskt.

Jag har full förståelse för att man ej kan sitta och betala full inackordering för en häst som bara går i hage men kanske kan man hitta lösning med en billigare lösdrift ex? Låna ut som fodervärdshäst men stå för vissa kostnader själv?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Ketrawzc
·
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 803
Senast: Novali01
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 714
Senast: Lobelia
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 140
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp