Vad ska vi göra med henne...?

Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Nej, det är ju det som är "problemet" - samvetet och hur jag blivit uppfostrad att ta hand om det man tagit ansvar för.
Vi får se, det är ingen panik. Hon går med sitt föl än. Kanske är hon inte så oattraktiv som jag inbillar mig.
Det där med körning är en idé. :idea:
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Det finns ett område där en sådan här häst skulle kunna ha en uppgift och samtidigt ha ett bra liv, som psykoterapihäst. Och då menar jag inte ridterapi där klienterna rider - där krävs tvärtom synnerligen friska hästar med stabila kroppar. Utan jag tänker på psykoterapi där klienterna möter hästarna från marken och gör övningar som inte kräver helt friska kroppar. Vad som behövs är däremot att hästen är pålitlig och trevlig, dvs inte bits, sparkar eller attackerar folk.

Men samma sak gäller där, du ska förstås veta att det är seriösa människor som tar över hästen och som inte börjar rida eller använda hästen fel. Eller säljer den vidare.
 
Sv: Vad ska vi göra med henne...?

Kan inte låta bli att komentera ditt inlägg som i mkt låter som en annons....

Helt allvarligt låter du som om en nittonåring är en urgammalhäst.....;)

Det finns nittonåringar som går värdscupfinaler!!

En lösdrift är inget kvitto på ett "lyckligt liv" en äldre häst som aldrig gått på lösdrift kan faktiskt vantrivas väldigt mycket. Det är lika individuellt som allting annat.

Mina drällhästar är 20 och 26, de är pensionärer för att de är skadade.
Stallets äldsta häst, 28 år ung, rids och hoppar lokaltävlingar med mitt brorsdotter:laugh:

Jag tycker absolut att jag har en bra lösdrift, och är stolt över det arbete jag lägger ned på den. Hästarna mår bra och är glada, men den är fylld med hästar redan nu, så jag är inte alls intresserad av att annonsera.

Visst är inte 19 år en hög ålder på en häst, men det beror ju också på vilken hälsostatus hästen har. Den här nittonåringen hade varit avlivad för tre år sedan (vid 16 års ålder) om man hade sett till vilken "nytta" den gör som ridhäst. Den är helt enkelt inte i skick att ridas ordentligt.

Jag har aldrig sagt att allt löser sig med lösdrift, men det kan vara ett bättre alternativ för en pensionerad häst än vad det är att avlivas eller stå i hage på dagen och box på natten. Jag är övertygad om att många hästar blir uttråkade av så lite fysisk och psykisk stimulans.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Ketrawzc
·
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 803
Senast: Novali01
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 714
Senast: Lobelia
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 140
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp