Lånar ni ut er häst till kompisar..?

lady_vip

Trådstartare
Alltså för enstaka ridturer..?

Jag har alltid haft svårt för det där, dels för att mina hästar har varit väldigt egna och lite speciella, dels för att jag är rädd om dem. Mitt ena sto är t.ex. värd uppemot 100'000, vilket gör att jag inte är så glad för att släppa upp andra på henne. Hon är ju då också tittig och kräver rätt bra balans och känsla.
Sist så ramlade tjejen som red henne av, väldigt oturligt, men det gick bra. Men jag kan inte släppa tanken om vad som hade hänt om tjejen hade skadats eller hästen...
Alltså tillåter jag det väldigt sällan, men jag får uppfattningen av att jag verkar snål då, "det är ju bara en häst". Dessutom kan det vara bra ibland att ha någon som rider om man har mycket på jobb osv, men jag litar inte riktigt på folk...

Hurdana restriktioner har ni??

//E

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Jag 'r nog lite för rätt att någon av mina kompisar rider henne bättre än mig (syftar på ponnyn) men en av mina kompåisar red henne innan jul, och vanity vart en helt annan häst!
Hon kastade upp huvudet och sprang, min kompis fick kanppt stopp på henne!
Vanity vägrade typ svänga och såg allmänt sur ut..
Och min kompis e endå rätt hyfsad på att rida..

(Jag red hennes ponny samtigt, den gick 100ggr bättre för mig än med henne, tihi :devil:)

Men Vanity va juh ett ganska bestämnt sto, som inte gillade vem som hellst!
Så efter det hade jag en andväledning till att inte låta andra rida, hehe!

Min nuvarande häst koemr jag troligen inte att låta någon annan rida, han är väldigt bestämmd och kräver mycket av sin ryttare.
Om någon av mina kompisar låter honom bestämma med dom så kanske det försör allt vi tränat på dom senaste månaderna, och det vore juh mindre kul! :confused:

tycker hästarna ska lära sig acceptera fler ryttare än ägaren så därför låter jag gärna ngn annan rida ibland. Om inte annat blir det en omväxling för hästen.

I allmänhet har jag inget emot att låta andra rida min foderhäst, fast jag vill gärna vara med själv. Man jag undviker det ändå numera då hästen inte uppskattar att ha flera olika ryttare. Men visst kan jag låna ut honom nån gång men som sagt undviker jag det helst.

Nej jag lånar inte ut mina hästar. Aldrig i livet. Däremot kan hästskötare få rida ibland när jag har träning.

Jag har två tottosar, en valack och ett sto. Valacken, 15 år, lånar jag gärna ut (han är hos fodervärd för tillfället) han är guda snäll och lätt att ha och göra med även om han är lite busig. Stoet därimot inte en chans, bara jag som ridit henne och så skall det förbli om jag får säga vad jag vill. hon är BARA min *ego* men jag har haft henne sedan hon var 14 mån också alltså 4 år.

Lånar ut min häst till tre personer: Min väldigt duktiga kompis som känner henne bra, min hästrädda kompis och hästens skötare.

Nej, lånar aldrig ut dom!! Dom är inte så lättridna, och jag vet bara en tjej som rider på ett sätt jag godkänner, och hon har stallet fullt med egna hästar..

Det beror på hästen.

Vissa av mina hästar kan jag låna ut till alla som är snälla och vissa bara till de som rider bra.

Men en gång så hade jag en häst som blev direkt farlig om man kom litet i obalans på dess rygg, och den lånade jag bara ut till mycket goda ryttare.
För hur man än säger, så måste säkerheten komma först.
Om jag hade en häst som skulle kunna råka skada en kamrat som lånar den, så skulle jag absolut inte låna ut den.
Man vill inte ha en kamrats brutna rygg på sitt samvete för resten av livet, det är så väldigt onödigt.

Aldrig i livet. De enda som får rida min häst förutom jag själv är;
mamma, pappa och storasyster.
Mina kompisar litar jag inte ett skit på, för dem är det 'bus-hej-vad-det-går-genom-buskar-och-snår' stilen :mad: :smirk:

Lånar ut och lånar ut...

Det händer att jag ber kompisar att känna på min häst ibland. Det kan vara att:

• Jag har tragglat med något problem en längre tid, som jag inte kan reda ut ensam.
  • Jag vill se hur hon ser ut under ryttare. Det känns oftast väldigt rätt från hästryggen. Men kan vara roligt att se från marken.
  • Jag får inte hoppa och det kan vara roligt med variation för hästen.
  • Jag är lite feg i skog och mark och vågar inte "bränna på", utan rider alltid lugn skritt, trav o galopp. Det kan ju faktiskt vara kul för hästen att få "släppa loss" ibland.

Men trots att jag har ett handikapp, så är inte min häst den lugnaste och mest lättridna häst man kan finna. Det är tyvärr många som tror det och sedan i stort sett har fått bita sig i tummen när de inte har fått henne att ta två steg framåt utan fått ge upp och hoppa av i stället, när hon har totalvägrat alternativt rest sig på bakbenen eller sprungit baklänges. Därför är det faktiskt väl valda kompisar som hittills har fått sitta upp på henne. Och jag släpper inte ut dem i skogen vind för våg, utan vill se dem i paddock eller på "gärdet" innan jag släpper ut dem i skogen. För i skogen är damen "Miss Jekyll och Sister Hyde", antingen är hon ängeln själv, eller också är det hopp, studs och full rulle.

Min dam är 21 år (på lördag) och värd ungefär 20.000 på papper, men har ett värde på ett oändligt antal nollor efter det beloppet för mig, så skulle det endast vara värdemässigt skulle nog inte ens jag få rida henne. :love:

Senast ändrad:

Jag hade 2 personer som red min häst ibland, men jag vet inte riktigt vad dom gjorde när dom red ut........när dom kom tillbaka hade dom ramlat av och det var både det ena och andra :mad:
Ska man låna ut sin häst så ska man veta att dom rider bra, det trodde jag att dessa personer kunde (det sa dom iallafall).

Slutade låna ut honom när jag började på allvar hos en b-instruktör.
Tänkte att om jag lägger ut dessa pengar på min häst så ska väl inga amatörer komma och sabba det för mej.

Mitt råd: Kolla först och främst om dom kan rida och
att det blir så som du vill....... ;)

Lycka till

Min första egna häst som jag har än får ingen rida på.. Ja lite ego men hon är speciell oxå. De andra får andra gärna rida ibland. Det kan ju vara skönt med variation för dem.

eftersom flera skriver att ens häst inte är lättriden, att man bara själv klarar av den etc. så undrar jag delvis varför man väljer o skaffa såna hästar :confused: vad händer om man själv blir sjuk, bryter benet etc eller helt enkelt inte får rida uner en längre period :confused: o varför ser man ner på vänner/bekanta som har samma hästintresse som sig själv? det finns ju flertalet ryttare som rider på likvärdig nivå. Bara för att man är hästägare så betyder det inte att ingen annan klarar av att rida dennes häst :idea:

sen om man inte lånar ut för att man helt enkelt vill rida den själv utan orsak är väl en annan sak, det är ett val som man betsämmer själv.

men att skriva att hästarna inte klarar det o det och att dom blir förstörda över kanske 1 skrittur i skogen o dylikt...
är det inte bätte man tar itu med detta som jag anser är ett problem, och löser det till det bättre....
eller vill man ha "enmanshästar"?

Jagsläpper helst inte upp min kompisar på min häst, dels för att hon är svårriden och dels för att hon inte tycker om vem som helst :smirk: . (stofasoner ;) )
Det är okej om jag är med och jag vet hur personen i fråga rider, men aldrig att jag skulle släppa upp någon som jag aldrig sett på en hästrygg på henne :eek: .
Känner man henne och hon tycker om en så brukar det inte vara några bekymmer, men det är nog inte en enda som har RIDIT henne under tiden jag har haft henne. Alltså gjort mer än skrittat och travat några varv på ridbanan.

Ankan skrev:
I allmänhet har jag inget emot att låta andra rida min foderhäst, fast jag vill gärna vara med själv. Man jag undviker det ändå numera då hästen inte uppskattar att ha flera olika ryttare. Men visst kan jag låna ut honom nån gång men som sagt undviker jag det helst.

Foderhäst? har du och ägaren kommit överens om att du får låna ut den till andra?
Kankse är en dum fråga men jag bara undrar för det har varit lite turer runt det där här hemma. :smirk:

när jag hade häst kunde de få provrida lite på volten om de ville, men nja..annars hade jag helst inte gjort det. :crazy:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 739
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka