Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Jag skulle kanske låna ut till en vuxen, tex stallägaren, om hon bara skulle ut och skritta. Jag har försökt ha medryttare till min nordis men hon har slängt av ALLA som har gjort mer än skrittat i stort sett. Jag har bestämt mig för att jag e för ego för att låna ut henne också.. hon e ju MIN :love:
Sen åker pojkvännen med bakom mig ibland, o klart en o annan kompis får rida runt lite i paddocken i skritt typ, men jag är alltid med. :banana:

Japp (men de har fått rida enkom på sidepullet.) Är alldeles övertygad om att det är nyttigt för hästen att ridas av andra. Patsy har varit så präglad på mig ändå.

Inte så att jag har lånat ut henne hur som helst förstås.

ja det gör jag. min kompis rider precis lika bra som jag och om hon skulle åka av så tror inte jag att jag själv skulle klarat situationen bättre. visst, man tar de ju på ett annat sätt om man själv åker av än om kompisen gör de för man känner ju ett visst ansvar.

MEN: jag ser så klart till att den som ska rida KAN rida först.

Det beror helt på vem det är och vad de ska göra.

Vill någon hyfsat kunnig rida ut på honom så får de väl göra det, på egen risk. Och vill någon duktig hoppa honom får de gärna det, jag är själv dålig på det.
Men dressyren är jag lite petig med. Där är det inte så många som jag har lust att låna ut honom till. Det beror på att han är så svår och under utbildning. Mina tränare får mer än gärna rida honom. Och så finns det några i stallet som kan mer än mig. Dem litar jag också på. Visst kan någon annan få prova någon gång. Men hela träningspass är jag inte så sugen på att någon mindre duktig ska rida.

Jag lånar gärna ut mina hästar under förutsättning att ryttaren vet hur en häst kan bete sig.Jag menar inte att ryttaren behöver vara super duktig,utan veta lite om hästars sätt att se på "världen och dess omgivning".Om det gäller ungdomar under 18 år vill jag först prata med föräldrarna och dem släpper jag inte ut ensamma i skogen.
Är ryttaren däremot vuxen och hästkunnig sätter jag större vikt på själva personligheten,lugn och sansad med hästvett!
Jag säger givetvis nej :devil: om jag inte får den rätta känslan för människan.Jag klargör att jag INTE på något sätt bär ansvaret om det skulle hända något...Mina hästar är väl försäkrade om olyckan skulle vara framme,ryttarna får ta ansvar för sig själva!

Beror på vilken kompis, min häst är bara värd mycket i mina ögon, men jag släpper inte iväg någon om jag inte vet att hon/han klarar av min häst. Sen tycker jag det är lite ojuste att låna ut hästen hit och dit eftersom jag har en medryttare som trots allt betalar för att "låna" hästen.

Zappa beteer sig som en van ridskolehäst så han kan jag släppa iväg kompisar på, men det är ju inte vilka som helst heller. Inackorderingen i vårat stall skulle jag aldrig släppa upp på zappas rygg eftersom hon sågar värre än värst :(

Det finns ett gammalt ordspråk: "Sin häst och sin tandborste lånar man inte ut."

Jag vet att det räknas som snålt i såna här trådar som dyker upp titt och tätt men min häst rids av medryttaren och vid mina skador av min instruktör.

Han mår säkert inte dåligt alls av att ridas av andra men jag vill inte. Får jag inte vilja det?

/Jane

råkade skicka dubbla :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ponnyn min har jag en tjej som rider och jag hjälper dom på banan osv.
Halvblodet har jag numera en tjej som rider ut på någon gång i veckan högst. Hon uppskattar det så himla mycket och har haft egen häst innan. Och jag känner att jag varje vecka kanske inte har tid att ut o skritta någon långrunda osv..

Och det funkar faktiskt bra.

Hästen e snäll men väldigt känslig men det har funkat bra. har inte märkt någon skillnad på hästen.

Skönt att ha hjälp om man åker bort osv. :idea:

Sen rider min tränare han ibland och det är guldvärt

lady_vip skrev:
Alltså för enstaka ridturer..?

Jag har alltid haft svårt för det där, dels för att mina hästar har varit väldigt egna och lite speciella, dels för att jag är rädd om dem. Mitt ena sto är t.ex. värd uppemot 100'000, vilket gör att jag inte är så glad för att släppa upp andra på henne. Hon är ju då också tittig och kräver rätt bra balans och känsla.
Sist så ramlade tjejen som red henne av, väldigt oturligt, men det gick bra. Men jag kan inte släppa tanken om vad som hade hänt om tjejen hade skadats eller hästen...
Alltså tillåter jag det väldigt sällan, men jag får uppfattningen av att jag verkar snål då, "det är ju bara en häst". Dessutom kan det vara bra ibland att ha någon som rider om man har mycket på jobb osv, men jag litar inte riktigt på folk...

Hurdana restriktioner har ni??

//E

Jag har en medryttare som rider två dagar i veckan, och en mindre tjej som rider ibland under uppsikt av mig eller hennes mamma. Tjejerna är jätteduktiga och hästen är fd ridskolehäst och kan ridas av alla, supertrygg i ridhuset men tittig ute, och därför får lilltjejen inte rida ut, bara om jag leder henne än så länge.

Lånar gärna ut min häst till människor jag litar på, tex kompisar och syrran och hennes barn, och låter mer än gärna duktiga ryttare sitta upp då de kan lära mig massor och hästen blir bättre riden än jag klarar av. Låter även nybörjare rida om de vill, under min uppsikt förstås. Nu händer detta inte särkilt ofta alls, tränaren rider kanske en eller ett par gånger i månaden och ännu mer sällan någon annan.

Dock vill jag hellre lägga mig i HUR de rider hästen, att de respekterar mina önskemål och regler är viktigare för min del, det är sådant jag nojar över, att de rider min häst för hårt och att han blir skadad av det, så det är jag noga med att påpeka.

Han är så pass gammal och stabil att i övrigt anser jag inte att det är något bekymmer att låna ut honom, man rubbar inte hans cirklar i första taget ;)

Men hur blir det om man lånar ut sin häst till en kompis (för ridning i paddocken), talar om att han/hon rider på egen risk och sen råkar hästen skada sig. Är det då kompisen som blir betalningsskyldig, fast det var av misstag, eller är det jag? Och om kompisen skulle skada sig, vems "fel" är det då?

Nej. Anledningar:
* Jag bedriver ingen turridning.
* Jag har inte hästar för någon annans skull än min egen. Får vara hur ogin jag vill! :devil:
* Jag utbildar hästen för mina syften, till att förstå vad jag vill, är noggrann med detaljer. Då vill jag inte att den ska förvirras av nya signaler, andra regler eller ren "klumpighet".
* Träningen bygger på kommunikation och tillit, en relation som tar tid att skapa. Det hinner man inte med att bygga inför en enstaka tur, och då utsätter man både häst och ryttare för större risker.
* Jag är rädd om både mina hästar och mina vänner. Vill inte att någon ska ta skada, bli osäker eller rädd.
* Hästen behöver sina vilodagar, och de dagar som blir kvar vill jag ju rida! :)

Däremot kan jag tycka att det är självklart att hästen ska kunna hanteras av andra, och även då ridas lite grann. Det tillhör väl i någon mån grundutbildningen. Men då vill jag att det sker under mitt överinseende:
Jag kan leda runt en nybörjarkompis ett par varv på en trygg häst (inte unghäst eller fladdrigt / nervöst tränings projekt).
Jag kan hålla "lektion" för en icke-nybörjare i hur jag vill att min häst ska ridas, om jag behöver medryttarhjälp eller lånar ut hästen till någon för längre perioder / regelbunden ridning.
Jag kan låta en duktig tränare / ryttare, som jag har förtroende för att utbilda oss båda, ta över en stund och visa hästen något jag inte fixar. Men där har jag negativa erfarenheter också - med folk som inte fungerat så bra med hästen, eller låtit duktigare än de varit.

Under ponnyåren lånade man ju häst till höger och vänster - det är något jag inte alls ser som en självklarhet idag. Jag vill inte heller hoppa upp på andras okända hästar hur som helst - jag är rädd om mig själv också!

min storhäst släpper jag inte up nån annan på han är bara riden i 4månader och har energo coh temparament så det heter duga så han vågar jag inte sätta nån annan på, syrrran ska däremot få testa lite nu då hon ska hoppa han lite då jag itne vågar det själv.

Ponnyn sätter jag upp syrran och mina två grannar på då jag vet att dom klarar henne och rider henen på ett bra sät..

Jag har mest haft unghästar och där är jag benhård. Om jag börjar rida den när den är 3 år så är det jag och bara jag som rider den tills den är 6 år i alla fall.
Är inte så jättemycket för att andra ska rida mina hästar om jag inte vet att de är urduktiga och håller sig i paddocken. Vill inte kunna klandra någon annan om hästens skulle skadas och vill inte råka ut för att någon klandrar mig om någon människa skulle skadas.

foderhästen jag hade förut var en lånad lektionshäst och mycket van vid nybörjare.. jag red oftast själv däremot. men jag kunde både sätta upp min lillebror som då gick i fyran (och är väldigt liten för sin ålder) på min häst på 165. min pappa och väldigt ovana kompis fick också rida varsin gång.

man hästen jag rider nu skulle jag nog inte låta någon annan rida ut på utan att jag var med.. för henne vet jag inte vad hon gör, då hon är väldigt tittig och jga har åkt av och så..

förstår alla som inte lånar ut sina hästar. en häst är som ens bebis, det är hela ens liva ofta..

Har inte läst hela tråden. Jag lånar ut hästen till ryttare som jag vet är snäll mot honom. Min häst kräver att man behandlar honom med respekt. Gör man bara det kan man få rida enstaka gånger i ridhuset. Men ska man rida ut på honom så kräver jag ganska mycket mer. Detta beror på att jag vet att han kan vara ganska hopplös ute, i synnerhet med sällskap. I ridhuset är han däremot oftast snäll och dessutom kan jag kontrollera honom via rösten där (vi löslongerar ganska ofta)

Men det var länge sedan någon annan red honom nu och i ärlighetens namn känner jag visst motstånd om någon annan vill upp på min "bebis", samtidigt är känslan dubbel för jag har alltid tyckt att hästägare som inte släpper upp någon annan på hästen är lite fåniga så jag kämpar hårt för att fortsätta våga sätta även fler än mina instruktörer på hästen....

Nej. Min pålle är det nästan bara jag som ridit, har skött honom i 4 år och ägt honom i 2, sammanlagt under dessa 4 år är det 4 andra som ridit honom (2 som ramlat av... :smirk: ) och under de 2 år jag ägt honom är det 2 personer som ridit honom en varsin gång, båda på fältet under min övervakning.
Anledning? Min pålle har varit en väldigt speciell herre, väldigt rädd av sig och vi har gått igenom väldigt mycket. Jag är helt enkelt rädd för att delar av arbetet ska gå till spillo. Sedan vet jag att min häst fortfarande kan utsätta sin ryttare för fara, särskilt om den inte känner honom och bara vetskapen om det räcker för att jag inte ska släppa iväg nån med honom. Håller på att utbilda honom med (fd travare) och han är väldigt känslig och lättlärd, dessutom naturligtvis starkt präglad på min ridning. detta vill jag givetvis ha kvar!
Sen är jag väl lite ego med, men vadå? Det är min häst och jag betalar alla räkningar, då är det ju mitt nöje? :p Det finns andra lättare hästar som folk kan rida... :D
Om jag skulle bli sjuk eller skadad så dör inte pållen av att vila... är det bara en kort period kan min bästis få köra honom, han är snällare att köra än att rida ibland...

Senast ändrad:

Jag lånar ut hästen antingen om någon i stallet (där jag litar på alla) vill rida ut med en kompis och alltså behöver en extra häst /skulle vilja prova/jag är bortrest. Känner att jag ofta försöker tala om ALLA saker som någonsin hänt så att de vet vad de sätter sig på (att hon sedan är snäll i de flesta situationer är en annan sak).

Enda gången det gått illa att låna ut häst var när en kompis (som jag red ut mycket med) för många år sedan lånade ett sto jag hade. Jag hade poängterat hur vikitigt det var med kontroll i galoppen (blev lätt het). Hästen hade plötsligt slängt sig in på en liten stig i full galopp (vilket hon aldrig gjort tidigare eller därefter) och tjejen fick en gren i panna och tuppade av...

Några gånger har jag tagit med mig mer eller mindre ridkunniga kompisar ut och antingen lånat en extra häst så vi kunnat rida ut eller lett nybörjarna en tur... Det har mer varit istället för att gå och fika/se på film etc - helt enkelt för att umgås. Nu har hon tom gått med ett par småbarn på ryggen...Tycker det är bra att hon lär sig ha olika ryttare. Men det har inte blivit särskilt många utlåningar förutom när jag rest bort - skulle kanske reagera annorlunda om folk frågade varje vecka.

Om jag tränade mer och kanske hade olika tävlingar i sikte skulle jag självklart bara låna ut hästen när det passade mig - ville jag träna så skulle jag så klart göra det - inte anpassa mig till att någon annan ville rida ut med sin kompis.

Är glad för att jag fått chansen att prova ett par bra hästar från ett par lite kändare ryttare - en av dem var vi hemma hos hela klassen (det är några år sedan nu) och nybörjarna fick bla rida MVS dressyrhästen... Hon ansåg inte att hästarna tog någon skada av detta enda pass - och jag tyckte det var kul att kunna prova några rörelser jag bara hade läst om...

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 506
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 740
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka