Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

lady_vip skrev:
Alltså för enstaka ridturer..?

Jag har alltid haft svårt för det där, dels för att mina hästar har varit väldigt egna och lite speciella, dels för att jag är rädd om dem. Mitt ena sto är t.ex. värd uppemot 100'000, vilket gör att jag inte är så glad för att släppa upp andra på henne. Hon är ju då också tittig och kräver rätt bra balans och känsla.
Sist så ramlade tjejen som red henne av, väldigt oturligt, men det gick bra. Men jag kan inte släppa tanken om vad som hade hänt om tjejen hade skadats eller hästen...
Alltså tillåter jag det väldigt sällan, men jag får uppfattningen av att jag verkar snål då, "det är ju bara en häst". Dessutom kan det vara bra ibland att ha någon som rider om man har mycket på jobb osv, men jag litar inte riktigt på folk...

Hurdana restriktioner har ni??

//E
NEVER! ALDRIG!

Min häst är ganska krävande att rida. Han är snäll och så, men han vet inte riktigt hur stak han är. Min syster och min kompis har båda provat honom, men ingen av dom har rått på honom. Han är rätt speciell att rida, och man måste nog vara lite speciell själv för att rida honom :P

Var så skönt förra sommaren när vi hittade en fodervärd som både gillar honom och klarar av honom :)

Men nej, jag låter inte andra rida honom. Han är en enmanshäst vilklet fodervärden också upptäckte, så nu är det bara hon som rider honom. Men på lördag ska jag ner och hälsa på och ta en tur. Det ska bli kul, har saknat den lilla skrutten :D

Min islandshäst får ytterst få rida. Mina tränare har fått rida för dom rider ju bättre än vad jag gör och det är kul att se hästen. En tjej i stallet har fått rida någon gång och hennes syster också. För någon gång sedan så var jag med henne ute och gick när hon red och då bråkade min häst som en galning (stegrar och vänder sig runt för att springa till stallet) så nu får tjejen inte rida ut själv på honom eftersom hon inte klarar av att reda ut en sån situation. Det gör att jag får ett helvete när jag ska rida sen eftersom han bråkar som en galning med mig också då. Det var lite jobbigt eftersom jag precis fått honom att sluta med det. Men visst får folk rida honom lite i paddocken om jag är med.

Min shetlandsponny får nästan vem som helst som har storleken inne rida. Hon är ganska snäll, men skulle ryttaren få för sig att flänga omkring på henne får dom skylla sig själva:angel:

Hej, Jag lånar Bara UT min häst om jag är med annars vågar jag inte...det skulle ju inte va så kul om hästen eller personen skadar sig.:(

__Stilett__ skrev:
tycker hästarna ska lära sig acceptera fler ryttare än ägaren så därför låter jag gärna ngn annan rida ibland. Om inte annat blir det en omväxling för hästen.

håller med dig.. att kompisarna får låna hästen tycker jag är själv klart. fast jag vill inte att personer som inte är så bra på att rida föröker arbeta min häst, om de inte rider för tränare, då tycker jag de är ok

Senast ändrad av en moderator:

Finns tyvärr ingen som vill rida min toka...den jag skulle kunna tänka mej låna ut henne till är Ina79 - men jag kan med största säkerhet säga att hon inte vill rida Chica:crazy:

Jag lånar ut hästarna till i princip vem som helst- bara dom inte blir dragna i munnen! Skräckscenariot är en kontrollenade dressyrnisse som ska försöka bunta ihop och rida till hästen. Dagen efter när jag sitter upp är hästen alldeles stum i munnen (har hänt flertalet ggr när jag varit snäll och lånat ut hästen till stallkompisar). Lånar då hellre ut hästarna till rena nybörjare som luffsar omkring på långa tyglar-det gör mindre skada! :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 740
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka