Lånat ut häst, vill ha hem den

Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Det som skrämmer mig mest är inte att du är rädd för att säga att du vill ha tillbaka hästen.

Däremot är det verkligen skrämmande att du som hästägare har så dålig koll på dina papper och avtal.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Det som skrämmer mig mest är inte att du är rädd för att säga att du vill ha tillbaka hästen.

Däremot är det verkligen skrämmande att du som hästägare har så dålig koll på dina papper och avtal.

Mina papper och avtal? Har bara ett avtal. Har kollat det nu och det finns uppsägning. Pappa tyckte med att hästen ska hem så det blir så nu. Är sjukt glad och imorgon ska jag út och shoppa gärnet :angel:
Och anledningen till att jag inte är insatt i avtalet är för att min pappa skött den biten, som utbildad advokat tror jag han kan det där jävligt mkt bättre än jag.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Fast att din far skött kontrakt och det som hör till det, är ju ingen ursäkt till att inte ha koll på vad som står ;)
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Hehe nej jag vet.
Men jag fick jobbet den 29e juni och var tvungen att hitta fodervärd och skeppa iväg hästen och packa alla mina prylar på 7 dagar. Sen så trodde jag ju att jag skulle bli kvar här i iaf ett år eller två. När jag nu fick ett kalasjobb i hemstaden så var nog det första gången jag ens tänkte på avtalet :p
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Ring och säg att du vill ta hem hästen. Den är din, ingen uppsägningstid är bestämd och du har inte lovat att sälja den. Dessutom ringer du i god tid, du sliter ju inte hästen ifrån dem.

Förstår att du inte vill "förstöra" för den familjen, men det är din häst.

Få samtalet överstökat, och fira sen att du kan återförenas med hästen! :)
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Undrar om inte det var ett sånt kontrakt jag hade när jag lånade ut min häst och det gick inte säga upp då det var skrivit på ett år och sen förlängdes med ett år i stöten om man inte ta upp det.
Jag fick vackert vänta tills året hade gått innan jag fick hem min pålle.
Jag var då ganska feg och skickade ett mail till fodervärden och skrv att de gärna fick behålla henne med i så fall skulle ett annat kontrakt gälla, jag hade då skrivit ihop ett eget kontrakt som jag visste att de inte skulle gå med på.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Förstår att det är en jobbig sits, är ovanligt med bra fodervärdar :)
Men ring och förklara läget och säg att du är ledsen för deras skull, men givetvis vill ha hem hästen. Är dom så bra som du tyckt att dom är hittills så kommer dom förstå. Och som fodervärd så vet man att det finns en ägare som kan kräva hem hästen. Kanske vet du nån som letar efter en bra fodervärd och därigenom kan hjälpa dom hitta en ny häst?
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

1. Ha en god dialog med fodervärden. Dom hör inte dina tankar. Kanske finner ni en lösning bara genom att prata med varandra ?

2. Surrläste bara din text men såg att ni inte har uppsägningstid..Det är ganska dumt med tanke på att man ALDRIG vet vad som händer varken med dig lr dom. Säg att din livssituation hade fortsatt som den var då du lånade ut hästen och dom plötsligt tröttnade. Då hade dom kunnat ringa idag och säga att hästen står på din gård i morgon. Inte kul!;)

3. En text är alltid svår att tolka men jag förstår det hela som om om du kan sälja, ha en annan häst? osv...Du står och trampar... Finns det ingen häst där du bor som du kan hyra/hjälpa till med?

4. Hästen är din!!

5. Lyft luren och prata med dom...Allt löser sig ALLTID på något sätt.

Jag har själv lånat ut häst som jag tagit hem tidigare än bestämt även lämnat tillbaka hästar tidigare än bestämt. Så länge ni får förståelse för varandra så löser det sig..Människor är dock inte alltid så medgörliga om man bara pang bom säger att såhär är det men har man dom med sig och viktigast av allt får dem att förstå så lovar jag att allt blir bra.


Lycka till!!
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

En liten parantes. Att det inte står något om uppsägningstid betyder INTE att det bara är att hämta/lämna tillbaka direkt. Tvärtom betyder det - om man har ett tidsbegränsat kontrakt - att kontraktet inte går att bryta innan kontraktstiden löpt ut.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

KL*

Flera skriver att det inte finns uppsägningstid. Som jag tolkade TS, så finns det det, frågan är väl hur lång den är?
Eller så är jag trött nu :)
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Nej, längre ner i tråden har ju TS kollat med faderskapet och det finns tydligen uppsägningstid i kontraktet (inlägg 22)
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Som tröst kan jag säga att det alltid är jobbigt att säga upp goda fodervärdar, hade pga. studier min lilla kille ut på halvfoder åt en tjej, vi hade 1 månads uppsägning var ifall något skulle gå galet för henne (tänkte jag). Tyvärr blev det så att jag hade så mycket självstudier att jag egentligen inte behövde den hjälpen jag trott. För mig tog det ändå 7 månader innan jag tog mig i kragen och sa upp avtalet. Fixade dock med tjejen så hon fick en annan häst på helfoder någon vecka efter att ha slutat.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Alltså nu låter det här precis som "svenska Hollywoodfruar" :) Med Agnes Nicole som lånat ut sin hund och inte vågar säga att hon SKA ha tillbaka den så mitt förslag är att ni kontaktar en hästpsykolog :rofl:
Nej jag bara skojade, klart du ska säga precis som det är och ta tillbaka din häst. Du har ju faktiskt inga skyldigheter att överlåta hästen om ni inte kommit överens om det innan (i kontraktet)
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

*kl*
Fast saken är också den, att när man är fodervärd så vet man också, eller bör veta, att det är det här man riskerar, att ägaren plötsligt vill ha tillbaka sin häst. Har en av mina hästar på foder nu, en helt underbar häst som jag VILL köpa men de vill absolut inte sälja, fråga mig inte varför för de är inte intresserade tycker jag... men, men de har väl sina skäl. Men i alla fall. Om de skulle ringa och säga att de vill ha tillbaka hästen så självklart blir jag ledsen eftersom jag förlorar en häst, men som sagt, hade jag varit säker på att ingen skulle kunna hämta den hur som hellst hade jag ju faktiskt fått köpt den från början (eller ja en annan då som var till salu....) ;)

Så det är klart att du ska ringa och säga att du vill ha hästen tillbaka, om det är den här hästen du vill satsa på.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Jag kan förstå om de inte vill sälja hästen.
Att låna ut på foder är alterntivet till att sälja/avliva.

Jag valde att låna ut på foder pga jag för många år sedan sålde en häst som från dag ett blev misskött.
Det vill jag aldrig göra om igen. Så därav väljer jag hellre att ha på foder och förlora försäljningssumman än att sälja och förlora kontrollen över hästens väl och ve.
Min fodervärd är bra med hästen och en bra köpare men tyvärr kan ingen någonsin lova ett hem för livet, hur mycket man än vill. Vad som helst kan hända vem som helst.
Därav har jag henne hellre utlånad på foder, och att hon är ute på foder tills hästen dör av ålder.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

va det till mig?
Jag menar ju att man som fodervärd måste vara beredd på att ägaren vill ha tillbaka hästen. Att man sen lämnar ut hästen på foder, det har jag full förståelse för.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Alltså nu låter det här precis som "svenska Hollywoodfruar" :) Med Agnes Nicole som lånat ut sin hund och inte vågar säga att hon SKA ha tillbaka den så mitt förslag är att ni kontaktar en hästpsykolog :rofl:
Hehe, jag fick också upp en liknande bild ;)

Så länge man är ärlig och ute i god tid från båda parter, så brukar det lösa sig, folk tar oftast sånt bättre än vad man tror.

Jag hamnade i likande situation när jag lånade ut min häst när jag skulle bo en längretid utomlands - trodde jag. Då var jag ioförsig ganska ung och tyckte det kändes jobbigt att ringa och säga att jag ville ha tillbaka hästen tidigare, men som tur var ringde jag i god tid och allt löste sig hur fint som helst.

Det därmed att stå som referens till kommande foderhästar är verkligen ingen dum idé, det erbjöd jag och blev glatt bemött utav det förslaget.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Jag kan förstå om de inte vill sälja hästen.
Att låna ut på foder är alterntivet till att sälja/avliva.

Jag valde att låna ut på foder pga jag för många år sedan sålde en häst som från dag ett blev misskött.
Det vill jag aldrig göra om igen. Så därav väljer jag hellre att ha på foder och förlora försäljningssumman än att sälja och förlora kontrollen över hästens väl och ve.
Min fodervärd är bra med hästen och en bra köpare men tyvärr kan ingen någonsin lova ett hem för livet, hur mycket man än vill. Vad som helst kan hända vem som helst.
Därav har jag henne hellre utlånad på foder, och att hon är ute på foder tills hästen dör av ålder.

kontrollbehov kallas det. Men har man råd och tycker det är värt det så kan man ju göra så... men det låter inte sunt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 160
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 506
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp