Lånat ut häst, vill ha hem den

C

columbus2

Det här kanske blir rörigt, men ni får försöka att hänga med.

I juli i år lånade jag ut min häst, en 7årig halvblodsvalack. Okej stam och lite efter i utbildningen men på det stora hela en fin häst.
Anledningen till att jag lånade ut honom var att jag fick ett jobb 25 mil hemifrån, det var det eller vara arbetslös och leva på mina föräldrar (jag är 20 år gammal). Eftersom jag inte vill leva på mina föräldrar så packade jag mina saker och lånade ut hästen för jag kände att det skulle bli för tight i budgeten att ta med en häst (han är ganska dyr i drift nämligen) och för att jag inte hade någon uppbackning i nya staden så som jag har hemma med mina föräldrar.
Hittade världens bästa familj som verkligen älskar hästen och mer än en gång sagt att de vill köpa honom. Men jag älskar ju också min häst och vill inte sälja egentligen.

Nu har jag fått ett jobb hemma from 1a december, det är välbetalt och jag kan ha hästen igen utan att det känns i budgeten och behöver inte bo hemma (bor inte hemma nu heller iofs eftersom jag flyttat).

Vi har såklart skrivit kontrakt, det står inte att de ska få köpa min häst i kontraktet och det står inget om uppsägningstid heller. Jag hoppas lite i smyg att de ska ringa nån dag och säga att de tröttnat, för jag vet inte om jag vågar ringa och säga att jag vill ha hem honom...

En enkel väg ut är ju att sälja honom till familjen. De vill ju verkligen ha honom, men återigen, det vill ju jag med :(
Och det är ju min häst...
Visst säljer jag kan jag köpa en ny häst, har tittat på vad likvärdiga hästar säljs för och det är 60-70k och det får jag ju en fin häst för. Fast samtidigt vet jag inte om familjen kan betala det, jag vill ju inte sälja billigare bara för att, jag måste ju kunna köpa en ny.

Allt är jobbigt nu och jag har ont i magen såfort jag tänker på det.
Tips och råd behövs från lite kloka folk som ser det utifrån.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Du vill ha hem din häst men vågar inte säga det till fodervärden så därför så funderar du på att sälja hästen till dom och köpa en ny? Fast du egentligen inte vill? :s Jag förstår inte.

Det är din häst, ring upp och förklara läget. Är det inte förren 1 december är det ju inte direkt som att du kommer och hämtar hem hästen helt plötsligt bara.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Varför sälja en häst som man trivs med??

Jag har min häst på utlåning då tiden inte finns till, men jag vill inte byta honom mot något, han är den hästen jag vill ha när jag skall ha han tillbaka igen.

Men vart står hästen idag? Skulle du kunna tänka dig att låta nuvarande ryttare vara medryttare?

Sedan om du nu vill ha hem honom så säg till NU och inte dyk upp där som gubben i lådan, dumt att ni inte har satt uppsägningstid,,jag har 1 månad på mitt.

Vill dom köpa hästen så sätt ett överpris om du känner att du inte vill sälja,,,,vill dom köpa för den summan så har du ju pengar till en ny,,,men trivs du så bra med hästen så sälj inte. Jag har sålt och köpt i mina dagar, bytat ut och inte hittat MIN häst. Nu har jag gjort det och vill ngn köpa honom, visst men då får dom betala 500 000:-....för jag vill inte sälja honom.

Lycka till!:)
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Fodervärden har honom ca 40 mil från min hemstad, annars hade ju medryttare varit alternativ.
Jag känner mig bara så elak. För familjen är verkligen så bra, annars hör man ju ofta om fodervärdar som är dåliga men de här är verkligen super.
Och du har nog rätt, bättre säga till i förväg.

Grejen är att skulle jag säga ''jag vill ha 100 papp för honom, för det är en fin häst blabla'' och de skulle svara att ''nja vi kan ge 50-60k'' vetetusan om jag skulle våga stå på mig faktiskt...
Åh vilken jäkla mes jag känner mig som!
Det finns en annan häst jag hellre skulle vilja ha, som eg inte är till salu men jag får köpa om jag vill. Men han kostar 140k och så mycket får jag aldrig för min nuvarande häst :p
Annars är ju nuvarande hästen den jag vill ha. Usch, ska sätta mig och försöka göra en pros & cons lista eller ngt, måste försöka reda ut hur jag ska göra.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Det är din häst. Om du älskar honom och ni passar ihop, behåll honom!
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Om det vore så lätt ;)
Jag försöker se det från båda sidor, jag vet ju att hade jag varit fodervärden och lånat en häst med tanke att ha i ett år och ägaren vill ha hem den ett halvår innan, då hade iaf jag blivit lite ledsen och besviken.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

och varfor hade ni inte uppsagningstid i kontraktet? vem skrev kontraktet? och varfor kan du inte ringa till fodervard och forklara din situation och saga, ok om ni vill kopa honom/henne ar priset 140K, da jag behover den summan for en ersattningshast. Och sta pa dig, du vill ha hem din hast men sen sager du det ar en annan som du vill ha ...veligt om ngt..
men forst ring till fodervard och sag, vi har ju ingen uppsagningstid pa kontraktet men normalt ar ju en manad fran bada hall. jag flyttar hem igen 1 dec, och skulle vilja ha hasten tillbaka da eller 1 jan. Det ger dem tid att hitta en ny hast om sa vore.
sa vela inte mer utan ta tag i saker och synd om du gor dem ledsen, men sant ar livet..
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Det är ett vanligt standardkontrakt från Deckermans, jag tror inte vi skrev någon uppsägningstid. Får ringa min pappa sen och fråga för nu blev jag osäker (det är han som har kontraktet).
Jag utryckte mig klumpigt, det är denna häst jag vill ha men om jag skulle köpa någon annan finns det bara en jag kan tänka mig och det är den dyra, men givetvis vill jag hellre ha min egna tillbaka :)
Du har rätt i att det är schysstast att säga till nu så de hinner skaffa en ny och inte bara står utan en häst en dag. Det är just att de kommer bli ledsna som stör mig, jag vet inte varför. Normalt är jag inte såhär mesig utan skinn på näsan och ordnar saker och ting, nu är jag velpelle deluxe.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Har ni skrivit in att hästen ska vara ett år hos fodervärden? För i så fall KAN du inte säga upp avtalet utan att det uttryckligen finns en uppsägningstid inskrivet.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Nej, det finns inget slutdatum inskrivet heller.
Det vet jag iaf, hur det är med uppsägning är jag osäker på. Ska ringa pappa om en stund och fråga, tror inte han är hemma nu.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Är du så konflikträdd att du är beredd att sälja din häst hellre än att meddela fodervärden (som ju är fullt medveten om vad det innebär att ha en häst på foder) att du vill ta hem hästen?

Kontrollera kontraktet först bara, du måste ta reda på vad ni egentligen kommit överens om.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Normalt sett så nej, jag är inte det minsta konflikträdd. Men helt plötsligt känner jag mig som världens meeees!
Ska kolla upp kontraktsgrejerna så kan jag skriva här sen vad det står.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Men vad har ni egentligen skrivit i kontraktet? Finns det INGA tidsangivelser alls? Ett tillsvidarekontrakt utan uppsägningstid låter ju verkligen konstigt!
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Antingen säljer du hästen till fodervärden för vad den är värd (det vill säga ingen ockerprislapp för att skrämmas, som några här föreslår).

Eller så säger du upp kontraktet, tackar familjen för att de har tagit hand om din häst så bra, och erbjuder dig att ställa upp som referens när de skaffar ny häst. Ja, de kanske blir ledsna, men är man fodervärd så får man räkna med att det inte varar för evigt, och du har inte lovat dem något köp.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Vet du vad, det undrar jag med egentligen... Var pappa som skrev kontraktet för han äger halva. Jag tror faktiskt att det är ett tillsvidarekontrakt. Jag vet att jag sa att jag ville ha 1 månad uppsägning för mig och 2 månader för fodervärden (det är väl det vanliga?) om han sen skrev in det eller inte vet jag inte. Jag var inte med när hästen lämnades av.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Kontrollera kontraktet innan du tar kontakt med fodervärden, så du vet hur det ligger till.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Ja absolut. Grejen är att jag misstänker fan att pappa inte skrev vad jag ville, utan gjorde lite som han tyckte passade. Iofs känns det skumt för hela min familj är juridikutbildade (jobbar som advokat & mamma som åklagare) och borde ha full koll, det var ju därför jag som helt juridikokunnig överlät det till min juridikutbildade familj. Annars kunde jag ju lika gärna skrivit ihop ngt själv...
Toppen nu känns allt värre.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Men då måste ju din far ha någon idé bakom skrivningen, d v s hur det var tänkt att det skulle fungera. Jag tror du kan sova lugnt, men ring hem och fråga honom hur lång uppsägningstiden är på fodervärdskontraktet.

Något sätt finns det ju att säga upp det, frågan är hur länge du får vänta innan du kan hämta hästen.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Jag skulle även om kontraktet löper på 1 år, säga till FV nu, att jag vill ha tillbaka hästen. Kan ju vara så att de hellre letar efter en som de kan köpa, och lämnar tillbaka din häst tidigare.
 
Sv: Lånat ut häst, vill ha hem den

Tycker också att det låter knepigt av dig att inte våga ringa och be att få tillbaka det som är ditt. Varför sälja en häst som du gillar, bara för att någon annan också gillar den? Man hittar sällan hästar som man verkligen klickar med, och eftersom du krasst sett inte har råd att köpa den andra hästen du kan tänka dig så varför bråka med dig själv på det sättet? Kolla kontraktet och ring sedan och förklara läget. Det är klart att de kommer att bli ledsna, men så är det tyvärr ibland när man inte äger djuret man tar hand om.

Edit: Och lugn och fin, tjejen, det är fortfarande din häst :) Vad som än står i kontraktet så kan du ju plocka hem den förr eller senare. Bara för att det inte står en uppsägningstid så innebär det ju inte att du har överlåtit hästen till fodervärdsfamiljen :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 921
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 162
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp