Ländtäcke eller inte??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lippy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 4 320
L

Lippy

Är nyfiken på om folk använder länd/skrittäcke på sina hästar??

När använder du det och varför?

Sv: Ländtäcke eller inte??

Använder det om det är kallt, eller blåser osv. För min häst fryser annars eftersom hon är helklippt. :p

Använder det mest vid regn och minusgrader. Ena hästen är inte klippt alls, andra hästen är halvklippt och har ju då pälsen kvar på ryggen

Använder ländtäcke under hela vinterhalvåret, dvs när det är kallt.
Har en klippt häst och en äldre häst - är rädd för nedkylning samt stela muskler.
men så är jag också en riktig "hönsmamma" ^^

Är nyfiken på om folk använder länd/skrittäcke på sina hästar??

När använder du det och varför?

Använder länd/skritt-täcke varje gång jag rider nu på vintern. Ponnyn är helklippt. Ska jag rida i ridhuset tar jag va det när jag värmt upp, och lägger på det när jag ska skritta av :)

Använder det när det är kallt och/eller regnar för att hästen inte ska bli kall om rumpan :)

om det är riktigt riktigt kallt, är det på 0 eller över blir Flash svettig direkt även när han är helklippt.

Under vinterhalvåret rider jag mestadels i ridhus, men har alltid täcke på mina hästar på vägen dit, när jag värmer upp samt när jag skrittar av och går hem igen.
Under det själva intensiva arbetet får dom vara nakna - för att inte bli svettiga.
Det är viktigt att inte kyla ner varma muskler.

Använder det för det mesta, förutom under sommarhalvåret. Mina hästar är ständigt helklippta och får därför inte bli kalla. .

Jag använder det jämt nu under vinterhalvåret..Ofta under höst/vår också, samt när det regnar mkt, eller vid kallregn på sommaren.
Pållen är helklippt, och jag använder det för att hon inte ska bli kall. Självklart inte i ridhus (uppvärmda...)

Använder länd/skrittäcke under hela vinterhalvåret pga klippt ponny.
Rider jag ut eller på banan så är det på hela tiden, men rider jag i ridhus så tas det av när jag värmt upp.

jag har det nästan varje ridpass hela tiden (inte på sommaren eller varmare dafar) eftersom hästen har en muskelskada på baklåret som hon inte får bli kall på.

Brukar ha ylleskrittäcke eller ett regnländtäcke med fleecinsida.

Jag använder det när det är kallt eller regnar/snöar, för att hästen inte ska frysa. Det är en äldre häst så jag är noga med att han inte ska bli stel och så.

Dottern använder regntätt skritttäcke när det regnar.
Inte för att hästen fryser utanför att hålla honom torr när sedan regntäcket ska på igen efter ridturen.

om det är under 5-6 grader så har jag alltid ländtäcke vid all ridning - även dressyr på banan.

oklippt med tunnpälsad och frusen häst.

Vid den här årstiden blir det jämt skritt eller ländtäcke på, då hästen är helrakad och frusen av sig. Vid uteritt och minusgrader dubbla ylle eller ett ländtäcke + yllefilt över. Nu rids hon för det mesta bara med ett ländtäcke eller skrittäcke om man rider ute!

använder det under vinterhalvåret, klippt häst.
Den andra hästen som har filtklippning får vara utan vid fint väder!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
661
Senast: Leeelot
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband