Lite Duplo eller lego kanske. Dock bara några bitar så de inte tappar och det blir ett problem.Olyckligtvis, och givetvis oplanerat, måste vi bege oss på ännu en begravning den här sommaren. Tågbiljetterna var hiskeligt dyra, så vi tar bilen och kommer behöva åka 6 h med en 2-åring och en 3-åring i bilen. Deras barnstolar är för stora för att sitta emellan dem, så de sitter själva bak.
Planen är att åka efter lunch, då är sonens vila. Dottern sover egentligen inte på dagen längre men sitter hon i bilen länge den här tiden så sover hon med. Så förhoppningen är minst 1 h sömn. Efter 3 h bilfärd stannar vi, äter tidig middag och leker på trevligt ort. Jag tror vi sysselsätter oss minst 2 h så de får springa av sig. Sen har vi 3 h kvar.
Vi har ingen tid att passa den här dagen, så vi kan stanna så mycket det behövs. Vanligtvis har barnen inte iPads men den här resan får bli undantag.
Har ni några bra bilknep? Vad kan småbarn sysselsätta sig med på långa resor? De är ju lite för små för pysselböcker, men kanske rita, plocka med något? Vi brukar lyssna på ljudböcker i bilen annars, så det lär vi göra en del av tiden.
Ouff, jag är lite nervös inför detta och funderar på att bara åka över natten. Men samtidigt tror jag inte vi själva skulle orka med det, både körningen och sen orka med begravning och föräldraskap. De är inte hopplösa att åka bil med, tvärtom tycker jag det brukar fungera bra. Men med det sagt är de ändå små med allt som kommer med det, och vi har aldrig åkt längre än 3 h. Tar gärna emot alla tips ni har!
Men vi körde mycket på Barnradion på SR via app, de har program för olika åldrar och det blir inte enahanda iom att det är olika korta program ofta. De har också fina uppläsningar/dramatiseringar av barnböcker på SR.
https://www.sverigesradio.se/barnradion
Typ barnradions poddpaket 3-8 år eller bebispodden 0-2 år.
(Historierummet var en super "inkörsport" för intresse för historia och allt möjligt
Och om de somnar och sover väldigt länge är superberedd med någonting fruktigt eller sött eller drickbart (eller fruktigt, sött och drickbart
Senast ändrad: