Långa strömavbrott och bilar

Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
Startar tråd för att reda ut mina funderingar.
En del del abonnenter har inte nån ström sedan typ en vecka tillbaka. Två snöoväder tätt efter varann har ställt till det.

Jag är i princip för elbilar - men hur klarar man sig vid längre strömavbrott?
Nu vet jag att jag kan vrida om nyckeln och åka. Bara det finns diesel hemma eller på macken.
Hur funkar samhället om strömmen är borta i flera veckor?
Hjälp mig tänka

En del del abonnenter har inte nån ström sedan typ en vecka tillbaka. Två snöoväder tätt efter varann har ställt till det.

Nu vet jag att jag kan vrida om nyckeln och åka. Bara det finns diesel hemma eller på macken.
Hjälp mig tänka
En del av dom går även på bensin

Min elbil går nästan 60 mil mellan laddningarna. Jag brukar ändå ladda kanske var tredje dag (kör ca 5 mil/dag). Så att ett strömavbrott skulle bli ett problem för bilen tror jag inte. Dessutom vet jag oket vart jag skulle behöva åka direkt efter ett oväder.

Min elbil går nästan 60 mil mellan laddningarna. Jag brukar ändå ladda kanske var tredje dag (kör ca 5 mil/dag). Så att ett strömavbrott skulle bli ett problem för bilen tror jag inte. Dessutom vet jag oket vart jag skulle behöva åka direkt efter ett oväder.
Man kan ju även ladda på macken. Men är batteriet tomt så är det, då kommer man ingenstans.
Kortare kriser är hanterbara.

Men om det kommer en Per eller Gudruin. Elen är borta i nära en månad. Diesel och bensin går att lagra. På en mack t.ex. Diesel i en gårdstank. El går inte att lagra.

Så ja. Jag tänker nog för mycket. :D

Kortare kriser är hanterbara.

Men om det kommer en Per eller Gudruin. Elen är borta i nära en månad. Diesel och bensin går att lagra. På en mack t.ex. Diesel i en gårdstank. El går inte att lagra.

Så ja. Jag tänker nog för mycket. :D
Men var ska jag behöva åka?

Hjälp mig tänka
Man gör som min (pensionärsålder) kollega som även är elektriker och var bland de första som jobbade med solenergi. Man skaffar solceller, batterier för lagring och kan därmed klara rätt långa tider att ladda från batterier, både bil och hushållsel. ;) Ganska stora investeringar inledningsvis men han har jobbat upp det över tid och utvecklar hela tiden. :)

Vi kan inte ladda då det inte finns möjlighet på våra arbetsplatser så här är det bensin och diesel som gäller. Eller sjukskriva
Uppenbarligen finns det då ström på vissa platser och jag kan då ladda där. Annars tror jag alldeles säkert min arbetsgivare skulle tillåta laddning med vanlig sladd på arbetsplatsen vid så extrema förhållanden. För mig är detta verkligen inte ett problem och jag är väldigt nöjd över att ha elbil och det skulle aldrig falla mig in att byta tillbaka. Andra har gjort andra val utifrån sina förutsättningar.

Uppenbarligen finns det då ström på vissa platser och jag kan då ladda där. Annars tror jag alldeles säkert min arbetsgivare skulle tillåta laddning med vanlig sladd på arbetsplatsen vid så extrema förhållanden. För mig är detta verkligen inte ett problem och jag är väldigt nöjd över att ha elbil och det skulle aldrig falla mig in att byta tillbaka. Andra har gjort andra val utifrån sina förutsättningar.
Det stör mig inte det minsta att du har elbil men för mig med mitt arbete skulle det inte fungera.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka