Långa tyglar för arbete vid hand?

Bukefalos 30 år!

Roheryn

Trådstartare
Jag jobbar emellanåt min häst vid hand och tycker det är ett superbra komplement till ridningen. I dagsläget använder jag de tyglar jag rider med, men letar efter något som är lite längre så jag kan "släppa ut" hästen på en större volt i trav till exempel. Köpte långtyglar/tömmar på 8 meter förra sommaren, men de är både för långa och för tunga/klumpiga för det arbetet jag vill göra så letar efter några kortare - men längre än ridtyglar - som också känns smidiga. Vad rekommenderar ni för längd? 8 meter var ju på tok för långt och ridtyglarna är för korta - någon som hittat något ni är nöjda med? De jag använder vid ridning är typ biothane/syntetläder vilket jag gillar, så tar gärna tips om något liknande för markarbetet!

Tillägg: Kanske ska nämna att det är en islandshäst, så behöver kanske inte lika långa som om han varit swb eller liknande!

Senast ändrad:
Jag jobbar emellanåt min häst vid hand och tycker det är ett superbra komplement till ridningen. I dagsläget använder jag de tyglar jag rider med, men letar efter något som är lite längre så jag kan "släppa ut" hästen på en större volt i trav till exempel. Köpte långtyglar/tömmar på 8 meter förra sommaren, men de är både för långa och för tunga/klumpiga för det arbetet jag vill göra så letar efter några kortare - men längre än ridtyglar - som också känns smidiga. Vad rekommenderar ni för längd? 8 meter var ju på tok för långt och ridtyglarna är för korta - någon som hittat något ni är nöjda med? De jag använder vid ridning är typ biothane/syntetläder vilket jag gillar, så tar gärna tips om något liknande för markarbetet!

Tillägg: Kanske ska nämna att det är en islandshäst, så behöver kanske inte lika långa som om han varit swb eller liknande!
Jag har ett par långtyglar i rep från Horsma tror jag det var. Om jag minns rätt är de 6 meter och jag trivs bra med dom i handen, de är lätta och smidiga.

Jag har ett par långtyglar i rep från Horsma tror jag det var. Om jag minns rätt är de 6 meter och jag trivs bra med dom i handen, de är lätta och smidiga.
Hur mycket måste du "samla upp i handen" om du vill gå nära hästen? 6 meter låter också ganska långt, tänker jag. Men det blir kanske ändå stor skillnad mot 8 meter vävtyglar som är "bulkiga"?

Ah, ja det kan jag tänka mig! Bra tips! Och bra att det går att använda skiten till något vettigt ;)

Eller hur 😅 Det tar dock emot men jag ska nog klämma på Hööks någon dag. En sådan sak jag tänkte kika efter i tusen år men aldrig fått tummen ur att ens skriva upp på listan så din tråd var en bra påminnelse 😊

Gramantyglar har jag också använt vid arbete för hand, tycker att de fungerar perfekt till ponnyn, men lite för korta till stor-hästar, så till islandshäst borde det gå bra.

Jag har använt gramantyglar. Jag tycker det är lättast när det är lite tyngd i dem så smala i läder har passat mig bäst.
Fladdriga i syntet fungerar sämre för mig i långtygling

Jag har också ett par 6m i rep från Horsma. Gillar dem!
IMG_1441.webp

Hur mycket måste du "samla upp i handen" om du vill gå nära hästen? 6 meter låter också ganska långt, tänker jag. Men det blir kanske ändå stor skillnad mot 8 meter vävtyglar som är "bulkiga"?
Jag hade tänkt känna på dom i stallet igår för att få orden att svara på det här men glömde naturligtvis.

Jag hade kunnat ha lite kortare tror jag men det är inte så att jag tycker att de är jobbiga när jag jobbar nära hästen. Jag tror hon även tillverkar utifrån ens egna önskemål om du vill ha kortare.

Tack, perfekt med bild! :) Jag vill någorlunda enkelt kunna växla mellan positionen du går i på bilden och att gå vid bogen ungefär, det ser ju ut som om längden passar rätt bra för det! (även om din häst är något större än min)
Ja jag kunde variera utan problem, de är såpass tunna att det är lätt att samla upp i händerna!

Jag hade satsat på lädertömmar för tömkörning. Finns exempelvis Lippo basic med svirvel som är lätta och fina. Lädertömmar ger överlägset bäst känsla och kontroll och de blir bättre ju mer man använder dem.

Jag använder en graman. Perfekt längd på mina araber. För KWPNen kopplar vi på en halv tygel så blir det perfekt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka