Långsprötad silverfisk (?)

orkide

Trådstartare
668302CD-D4BF-4342-AB78-934F09770DDD.jpeg


Får panik på dessa otäckingar som bor med oss. Visst är det långsprötad silverfisk? När man googlar blir man inte överlycklig direkt, tydligen kan de leva i 7 år! Har städat ordentligt (men bor i ett stort hus med pannrum, garage och sånt är ju lite mer svårstädat..) och sprayat med insektsspray, lagt fällor och även rödcederträklossar + spray.

Finns det något mer jag borde göra? Jag ser kanske 1-3 i veckan, på lite olika ställen men vårt sovrum (övervåningen), toalett & hall (nedervåningen) är där jag sett flest. Baserat på det - vågar någon gissa om det är ett stort bestånd silverfiskar?

Får panik pga äckligt och jag ser framför mig hur de tar över hela vårt hus!
 
Har ni mätt fukten? De överlever torrare men fukt gör att de förökar sig mer, och de äter mer av cellulosan (trä, tapet, etc) om den är fuktig.

Finns också kiselgur att lägga i springor och längs lister etc. Giftfritt och långverkande, men kräver att det är torrt.
 
Jag hade silverfisk i mitt badrum i Uppsalalägenheten.
De störde mig inte speciellt mycket. Jag spolade badrummet (helkaklat) med hett vatten lite då och då och katten dödade ett gäng. I övrigt såg jag inte till dem. Betraktade dem som mina inneboende :D

Träffat på dem på ett till ställe. I Hallunda FH. På toaletten ;)
 
Jag hade silverfisk i mitt badrum i Uppsalalägenheten.
De störde mig inte speciellt mycket. Jag spolade badrummet (helkaklat) med hett vatten lite då och då och katten dödade ett gäng. I övrigt såg jag inte till dem. Betraktade dem som mina inneboende :D

Träffat på dem på ett till ställe. I Hallunda FH. På toaletten ;)
Den långbenade håller till i hela huset och kan göra ganska rejält med skador om den inte hålls tillbaka.
 
Visa bifogad fil 109797

Får panik på dessa otäckingar som bor med oss. Visst är det långsprötad silverfisk? När man googlar blir man inte överlycklig direkt, tydligen kan de leva i 7 år! Har städat ordentligt (men bor i ett stort hus med pannrum, garage och sånt är ju lite mer svårstädat..) och sprayat med insektsspray, lagt fällor och även rödcederträklossar + spray.

Finns det något mer jag borde göra? Jag ser kanske 1-3 i veckan, på lite olika ställen men vårt sovrum (övervåningen), toalett & hall (nedervåningen) är där jag sett flest. Baserat på det - vågar någon gissa om det är ett stort bestånd silverfiskar?

Får panik pga äckligt och jag ser framför mig hur de tar över hela vårt hus!
Jag skulle kolla sovrum o hall för fuktskada. Vad man ska göra ,ha det så torrt som möjligt även i kök o badrum,nogrann rengöring i springor o bakom lister och dom ogillar lavendel o vinäger
 
Har ni mätt fukten? De överlever torrare men fukt gör att de förökar sig mer, och de äter mer av cellulosan (trä, tapet, etc) om den är fuktig.

Finns också kiselgur att lägga i springor och längs lister etc. Giftfritt och långverkande, men kräver att det är torrt.
Fukten är mätt vid besiktningen som gjordes för mindre än ett år sen, då var det inga förhöjda värden. Men kanske ska få till ytterligare en mätning? Vi har misstänkt vattenläcka men har stängt av det badrummet så har inte använt det sen början på september.

Skriver upp kiselgur! Tror du att det är värt att köra på själv eller hade du kontaktat försäkringsbolaget?
 
Vi flyttade in i en lägenhet som på kvällen efter städfirmans framfart visade sig vara helt infesterad av långsprötad silverfisk. Vi hade flera hundra, på väggar, tak, i kökslådorna… överallt utom badrummet 👀

För att undvika få upp dem i möbler så rekommenderades vi att sätta dubbelhäftande tejp runt soff- och sängben, fåtöljer etc

Alla våra möbler åkte på sanering, först två omgångar av något kemiskt med några veckors mellanrum, och därefter värmebehandling.

Det är fem år sen, vi har kvar både soffa och säng och har inte sett en enda i huset vi sen flyttade till, så behandlingen verkar ha hjälpt. Firman som behandlade möblerna utförde även sanering av lägenheten, men huruvida den hjälpte eller ej kan jag inte svara på då vi fick rätt att avbryta kontraktet med omedelbar verkar.

Det kryper i hela kroppen på mig bara av att se din rubrik på tråden, hoppas ni får bort de små asen 💪🏼
 
Visa bifogad fil 109797

Får panik på dessa otäckingar som bor med oss. Visst är det långsprötad silverfisk? När man googlar blir man inte överlycklig direkt, tydligen kan de leva i 7 år! Har städat ordentligt (men bor i ett stort hus med pannrum, garage och sånt är ju lite mer svårstädat..) och sprayat med insektsspray, lagt fällor och även rödcederträklossar + spray.

Finns det något mer jag borde göra? Jag ser kanske 1-3 i veckan, på lite olika ställen men vårt sovrum (övervåningen), toalett & hall (nedervåningen) är där jag sett flest. Baserat på det - vågar någon gissa om det är ett stort bestånd silverfiskar?

Får panik pga äckligt och jag ser framför mig hur de tar över hela vårt hus!
Har ni katt/hund, TS? Jag har tränat Whippishen att ta dem. (Och med tränat menar jag att jag pekat och sagt ”Vad är det där?” med hetsande röst.)
 
Hade silverfiskar i vår källare tills dess att källaren torkat upp ordentligt och vi renoverat. Tidigare ägare hade bland annat lagt laminatgolv i källaren, det tyckte silverfiskarna var mysigt…
Jag hade definitivt letat fukt. Visst kan det dyka upp enstaka exemplar i badrum men om man har många som dyker upp i utrymmen som ska vara torra är det viktigt att leta orsak.
 
Visa bifogad fil 109797

Får panik på dessa otäckingar som bor med oss. Visst är det långsprötad silverfisk? När man googlar blir man inte överlycklig direkt, tydligen kan de leva i 7 år! Har städat ordentligt (men bor i ett stort hus med pannrum, garage och sånt är ju lite mer svårstädat..) och sprayat med insektsspray, lagt fällor och även rödcederträklossar + spray.

Finns det något mer jag borde göra? Jag ser kanske 1-3 i veckan, på lite olika ställen men vårt sovrum (övervåningen), toalett & hall (nedervåningen) är där jag sett flest. Baserat på det - vågar någon gissa om det är ett stort bestånd silverfiskar?

Får panik pga äckligt och jag ser framför mig hur de tar över hela vårt hus!
Bilden är lite suddig men jag tycker det ser ut som en vanlig silverfisk?

Om man är uppmärksam på silverfiskar tycker jag inte att 1-3 i veckan tyder på något extremt. De i badrummet hade knappt stört mig.

Har du sett dem klättra nån gång? Om de inte är långsprötade så kan de inte klättra och då håller de sig nästan uteslutande på golvet.

Är det verkligen långsprötad silverfisk så är de ju inte som vanliga silverfiskar. Försök ta bättre bild eller kolla mer noga själv.

Som flera sagt, se över eventuell fukt där du brukar se dem. Och döda de du ser så klart.
 
Fukten är mätt vid besiktningen som gjordes för mindre än ett år sen, då var det inga förhöjda värden. Men kanske ska få till ytterligare en mätning? Vi har misstänkt vattenläcka men har stängt av det badrummet så har inte använt det sen början på september.

Skriver upp kiselgur! Tror du att det är värt att köra på själv eller hade du kontaktat försäkringsbolaget?
Kiselgur är billigt så det kan ni börja med själva, däremot så hade jag nog tagit kontakt med försäkringsbolaget innan och fått det kollat på av anticimex. och mätt fukten ordentligt igen. Om fukten mätts på vintern så kan det varit torrt då, och sen fuktigt resten av året. Plus att fukten kan vara olika i olika rum. Jag får ha permanent avfuktare i två av mina rum för de drar in fukt konstant.
Precis, det är det jag är livrädd för. Och att den ska gilla att äta väskor och cashmeretröjor…
Du kan förvara de saker du är rädd om i vakuumpåsar eller tätförslutna behållare (tejp kring kanterna på plastbackar, till exempel), tills ni fått bukt med problemet.
 
Fukten är mätt vid besiktningen som gjordes för mindre än ett år sen, då var det inga förhöjda värden. Men kanske ska få till ytterligare en mätning? Vi har misstänkt vattenläcka men har stängt av det badrummet så har inte använt det sen början på september.

Skriver upp kiselgur! Tror du att det är värt att köra på själv eller hade du kontaktat försäkringsbolaget?
Om ni misstänker fuktskada löns det ju nog att ta itu med det asap idtällrt för att bara stänga av. Problemet försvinner ju inte utan kan vara direkt hälsofarligt. Be expert komma in och kolla.

Och om ni köpt huset för ett år sedan så är det ju av högsta vikt att ni snabbt kollar upp såna fel så ni vet hur stort problemet är!
 
Bilden är lite suddig men jag tycker det ser ut som en vanlig silverfisk?

Om man är uppmärksam på silverfiskar tycker jag inte att 1-3 i veckan tyder på något extremt. De i badrummet hade knappt stört mig.

Har du sett dem klättra nån gång? Om de inte är långsprötade så kan de inte klättra och då håller de sig nästan uteslutande på golvet.

Är det verkligen långsprötad silverfisk så är de ju inte som vanliga silverfiskar. Försök ta bättre bild eller kolla mer noga själv.

Som flera sagt, se över eventuell fukt där du brukar se dem. Och döda de du ser så klart.

Håller med, spröten ser inte så långa ut som på långsprötad.
På bilden i alla fall.
 
Vi hade det i ett nybyggt lägenhetshus. De sas då att de inte alltid har med fukt att göra när det kommer till dessa stora varianter.
Det var en spray som funkade. Ohyra effekt runt lister i golven (luktar tyvärr ett par timmar)
Men annars kom aticimex och hjälpte till via hemförsäkringen
 
Bilden är lite suddig men jag tycker det ser ut som en vanlig silverfisk?
Håller med, spröten ser inte så långa ut som på långsprötad.
På bilden i alla fall.

Håller med ovan nu när jag kikat på bilden igen, tycker inte de ser ut som den långsprötade varianten.
På de vi hade var det verkligen noll tvekan över vilken sort det var, spröten var nästan lika långa som kroppen på vissa exemplar.
 
Vilken jättestor! Mina är mycket mindre. Jag som är rädd för nästan alla insekter tycker att de här är rätt söta. Har dem i förrådet och de har inte pajjat något än. Är inte så många heller, ser aldrig mer än 1-2 st åt gången. Kan man låta dem vara då eller ska jag kontakta min hyresvärd? Sprider de sig till grannar?
 
Om ni misstänker fuktskada löns det ju nog att ta itu med det asap idtällrt för att bara stänga av. Problemet försvinner ju inte utan kan vara direkt hälsofarligt. Be expert komma in och kolla.

Och om ni köpt huset för ett år sedan så är det ju av högsta vikt att ni snabbt kollar upp såna fel så ni vet hur stort problemet är!
Vi har kollat upp det en vända och då fått rådet att stänga av badrummet. Det är vattenledningen till duschen som gått sönder. Vi ska renovera badrummet, tanken var att göra det till våren/sommaren men vette katten om vi kommer ha råd med det nu. Men vi har koll på det, men tack för omtanken!
 
Håller med ovan nu när jag kikat på bilden igen, tycker inte de ser ut som den långsprötade varianten.
På de vi hade var det verkligen noll tvekan över vilken sort det var, spröten var nästan lika långa som kroppen på vissa exemplar.
Och jag är ganska säker på att det är en långsprötad för den kan gå på väggarna, det kan väl inga vanliga silverfiskar?

Var inne i pannrummet igår och såg tre nya 😫 Sprayade som en galning, ska kontakta försäkringsbolaget på måndag när vi kommer hem från landet. Läste förövrigt att de långsprötade silverfiskar trivs i torrare miljöer än vanliga silverfiskar.

En till bild på samma silverfisk. Låg förövrigt vaken mellan 4-5.30 för jag tyckte det gick silverfiskar på mig. Panik!

11FDDB81-8F9B-4922-A3C8-C29D315F6460.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 373
Senast: tara
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 753
Senast: Trott
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 290
Senast: Korven
·
Hemmet Får smått panik här hemma snart. Vi har hus, men det är dels rätt märkligt byggt och heller inte så stort, så det blir väldigt trångt...
Svar
15
· Visningar
2 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp