Bukefalos 28 år!

Långtidsamning

För många mammor är det nog väldigt viktigt att amma. Jag var väldigt neutral med amning innan jag födde mitt barn. När hon väl var ute var amningen allt och jätte viktig.

Jag tror inte att långtidsammande mammor sitter på höga hästar och talar om att vi som flaskmatat/matar är sämre än de som gett ersättning från start. Men jag kan förstå att man som nybliven mamma är rädd att förstöra något som fungerar.

Jag har skrivit fel. Det ska stå att de som ammat från start. Skyller på trött :rofl:
 
Ja, och det är än mer illa.



Läste du texten? Det var inte det som var poängen. Poängen är att man inte kan likställa amning enbart med mat. Det är inte bara mat. Men om man ser det som bara mat är det enklare att byta ut mot deras produkter.
Gå gärna in på instagram om du har tillgång till det och läs hela storyn som är sparad under rubriken "Kolla källan". Jag tyckte den var intressant och det finns säkert fler som gör det :)
Vad menar du med att amning inte bara är mat?
Om du syftar på närhet och tröst så går det ju utmärkt att få samma effekt när man ger ersättning i flaska sålänge man tänker på att låta barnet ligga hud mot hud osv.

Det finns ju näringsmässiga fördelar med bröstmjölk men annars går det ju att uppnå precis samma viktiga effekter utan amning.
 
Vad menar du med att amning inte bara är mat?
Om du syftar på närhet och tröst så går det ju utmärkt att få samma effekt när man ger ersättning i flaska sålänge man tänker på att låta barnet ligga hud mot hud osv.

Det finns ju näringsmässiga fördelar med bröstmjölk men annars går det ju att uppnå precis samma viktiga effekter utan amning.

Så kan det säkert vara.
Om du vill ha utveckling i ämnet så läs gärna länken. Hon skriver bättre än mig.

Det finns problem med att de som önskar amma får råd som riskerar att sabba amningen. Och är det viktigt för en så kan det säkert vara en sorg. Det bästa är om de som ammar får förutsättningar att göra det. Och de som önskar flaska får information om hur det görs bäst.
 
Så kan det säkert vara.
Om du vill ha utveckling i ämnet så läs gärna länken. Hon skriver bättre än mig.

Det finns problem med att de som önskar amma får råd som riskerar att sabba amningen. Och är det viktigt för en så kan det säkert vara en sorg. Det bästa är om de som ammar får förutsättningar att göra det. Och de som önskar flaska får information om hur det görs bäst.
Jag undrade vad just du menade med att amning inte bara är mat? Jag undrade inte vad som stod i någon länk 😊

Jag vet väldigt lite om vilka råd som ges så den delen lägger jag mig inte i. Tycker självklart att alla föräldrar och barn ska välja det som passar bäst. Men det lät som att du var inne på tex anknytningsfaktorer eller liknande (eller? Jag kanske antog saker du inte menade?) och då känns det viktigt att tydliggöra att amning eller flaska är helt oväsentligt för anknytningen sålänge som föräldrarna svarar på barnens behov och ger närhet.
 
Jag undrade vad just du menade med att amning inte bara är mat? Jag undrade inte vad som stod i någon länk 😊

Jag vet väldigt lite om vilka råd som ges så den delen lägger jag mig inte i. Tycker självklart att alla föräldrar och barn ska välja det som passar bäst. Men det lät som att du var inne på tex anknytningsfaktorer eller liknande (eller? Jag kanske antog saker du inte menade?) och då känns det viktigt att tydliggöra att amning eller flaska är helt oväsentligt för anknytningen sålänge som föräldrarna svarar på barnens behov och ger närhet.

Jag har inte nämnt något om anknytning utan det läste du in själv. Är inte heller intresserad av att diskutera det i den här tråden, eller alls faktiskt.

Jag syftar på att semper i texten benämner amning som att man matar barnet. Och det stämmer förvisso men förutom det så kan man amma av andra skäl. Trösta, söva, varva ner osv. Det var vad jag syftade på.
Sen vidhåller jag att det är vettigt att kolla källan till dessa "amningsråd". Semper är fortfarande ett företag som vill sälja ersättning och välling. Sen får man tänka vad man vill om det men för mig känns det som att få råd om vegankost från Scan.
 
Jag har inte nämnt något om anknytning utan det läste du in själv. Är inte heller intresserad av att diskutera det i den här tråden, eller alls faktiskt.

Jag syftar på att semper i texten benämner amning som att man matar barnet. Och det stämmer förvisso men förutom det så kan man amma av andra skäl. Trösta, söva, varva ner osv. Det var vad jag syftade på.
Sen vidhåller jag att det är vettigt att kolla källan till dessa "amningsråd". Semper är fortfarande ett företag som vill sälja ersättning och välling. Sen får man tänka vad man vill om det men för mig känns det som att få råd om vegankost från Scan.
Och allt det som du skriver kan man ju oxå göra med Sempers produkter, om man vill.
 
Jag tänker att Semper skriver mat för att undvika hamna i diskussioner om resten. De pratar bara ur ett näringsmässigt perspektiv.

@MiniLi vad menar Du med att amning har näringsmässiga fördelar?
Det är något jag hört från dietist (kollega), men jag minns inte riktigt exakt vad hon sa. Antikroppar och sånt kanske?
Men jag googlade nu och ser att tex 1177 skriver att det är helt likvärdigt, så min kollega kanske har dålig koll..
 
Jag har inte nämnt något om anknytning utan det läste du in själv. Är inte heller intresserad av att diskutera det i den här tråden, eller alls faktiskt.

Jag syftar på att semper i texten benämner amning som att man matar barnet. Och det stämmer förvisso men förutom det så kan man amma av andra skäl. Trösta, söva, varva ner osv. Det var vad jag syftade på.
Sen vidhåller jag att det är vettigt att kolla källan till dessa "amningsråd". Semper är fortfarande ett företag som vill sälja ersättning och välling. Sen får man tänka vad man vill om det men för mig känns det som att få råd om vegankost från Scan.
Okej ja det var sånt jag trodde du menade och som jag sammanfattade med ”anknytning”. Trösta, söva, varva ner osv går utmärkt att göra även med flaska.
 
Avseende näring i bröstmjölken citerar jag ett av mina tidigare meddelanden samt bifogar länk till who. Självklart finns fördelar, mjölken är artegen. Det betyder dock inte att ersättning inte är ett fullvärdigt alternativ eller giftigt.

Från https://www.rikshandboken-bhv.se/amning-och-nutrition/brostmjolk/brostmjolkens-innehall/

Mogen bröstmjölk

Bröstmjölken har nått sin fulla mognad tre till fyra veckor efter förlossningen. Mogen bröstmjölk innehåller högre halter av fett och laktos samt betydligt lägre halter av protein och därmed immunglobuliner. Även om koncentrationen av immunglobuliner minskar i övergångsmjölk och mogen bröstmjölk, så får barnet ett betydande immunologiskt skydd som fortsätter under hela amningstiden. Bröstmjölkens proteiner består av kasein och vassleprotein. I början är en mycket stor del av proteinerna vassleproteiner. Halten sjunker sedan långsamt och utgör i den sena laktationsperioden ungefär hälften av proteinerna. En del av vassleproteinerna är antikroppar. Bröstmjölk innehåller även andra proteiner och också enzymer, hormoner och tillväxtfaktorer.

https://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/child/nutrition/breastfeeding/en/

Okej ja det var sånt jag trodde du menade och som jag sammanfattade med ”anknytning”. Trösta, söva, varva ner osv går utmärkt att göra även med flaska.
Lägg inte ord i min mun är du snäll. Jag vet vad anknytning är och det är fortfarande hur de uttrycker sig jag vänder mig mot. Anknytning och om flaskmatning är exakt lika var inte kärnan i inlägget utan hur de skrev och hur det kan skapa problem i en amning med ord som dessa. Betackar mig vidare diskussion.
 
Okej ja det var sånt jag trodde du menade och som jag sammanfattade med ”anknytning”. Trösta, söva, varva ner osv går utmärkt att göra även med flaska.
Att det går att göra med flaska på samma sätt som med amning håller jag inte med dig om alls. Däremot går det självklart att trösta, söva och få en bebis att varva ner även om man ger ersättning eller bröstmjölk i flaska men då på ett annat sätt än om man ammar. Amning är så enormt mycket mer än mat medans att ge ersättning/bröstmjölk i flaska är just mat. Anknytning har dock inget med det att göra. En (framförallt bebisvan) person kan utan att ha någon anknytning till bebisen trösta, söva och få en bebis att varva ner.
 
Det är något jag hört från dietist (kollega), men jag minns inte riktigt exakt vad hon sa. Antikroppar och sånt kanske?
Men jag googlade nu och ser att tex 1177 skriver att det är helt likvärdigt, så min kollega kanske har dålig koll..
Näringsmässigt är ersättning lika bra men ersättning är inte artspecifikt, utgår inte från just den egna bebisens behov och innehåller inga antikroppar.
 
Amningen kräver en närhet som inte flaskmatningen inte alltid kräver. Vad jag sett under de 9 månader jag varit förälder är att de som matar sin bebis med flaska kan göra det på många olika sätt (barnet vänt mot föräldern, barnet vänt från föräldern, flaskan uppallad i vagn mm. Ammar man måste man vara nära barnet på något sätt och att vända det i från sig är ju svårt. Om det har någon som helst betydelse i längden, hur barnet äter, det vet jag inte.

Jag klurar själv på om jag ska sluta amma nu eller inte. Har en dotter på 9 månader, hon äter bra med mat men gillar inte välling. Jag jobbar heltid sen en månad snart så det blir bara på morgon, kväll och natt som hon ammar. Den stora nackdelarna är ju min sömn som minst sagt blir störd samt att det hade nog varit lättare att fasa in ett alternativ som pappan kan ge om inte tutte finns tillgängligt (hon tog flaska som yngre men inte sen några månader tillbaka om hon inte är jättehungrig). Fördelarna är såklart trygghet och näring.
 
Amningen kräver en närhet som inte flaskmatningen inte alltid kräver. Vad jag sett under de 9 månader jag varit förälder är att de som matar sin bebis med flaska kan göra det på många olika sätt (barnet vänt mot föräldern, barnet vänt från föräldern, flaskan uppallad i vagn mm. Ammar man måste man vara nära barnet på något sätt och att vända det i från sig är ju svårt. Om det har någon som helst betydelse i längden, hur barnet äter, det vet jag inte.

Jag klurar själv på om jag ska sluta amma nu eller inte. Har en dotter på 9 månader, hon äter bra med mat men gillar inte välling. Jag jobbar heltid sen en månad snart så det blir bara på morgon, kväll och natt som hon ammar. Den stora nackdelarna är ju min sömn som minst sagt blir störd samt att det hade nog varit lättare att fasa in ett alternativ som pappan kan ge om inte tutte finns tillgängligt (hon tog flaska som yngre men inte sen några månader tillbaka om hon inte är jättehungrig). Fördelarna är såklart trygghet och näring.
De jag känner till som gjort så är också de som gör det lätt för sig. Alltså de tycker allt med barn är krångligt och vill bara att allt skall gå smidigt och utan problem. Sådana som kanske inte borde ha barn överhuvudtaget. OBS! nu tänker jag på de som pallar upp flaskan och inte ger barnen någon direkt närhet eller ger dom tid vid matningen. Det brukar vara samma som säger att amningen inte funka med en miljon ursäkter som inte alls innebar att amningen inte funkade. Upplever även det är samma som har svårt själva med anknytningen till barnet. De är inga föräldrar man hade sökt till för tröst. Så tror tyvärr flaskmatande föräldrar får dåligt rykte många gånger pga de som inte är bra föräldrar och tar den "enkla" vägen.
 
Att det går att göra med flaska på samma sätt som med amning håller jag inte med dig om alls. Däremot går det självklart att trösta, söva och få en bebis att varva ner även om man ger ersättning eller bröstmjölk i flaska men då på ett annat sätt än om man ammar. Amning är så enormt mycket mer än mat medans att ge ersättning/bröstmjölk i flaska är just mat.

Förlåt men vilket svammel! Vad är det som blir så unikt med amningen? Kan absolut inte se/märka någon skillnad för barnet/mataren när vi flaskade jämfört vänner som ammade. Förutom att även min man (!) fick uppleva det då och inte bara jag som mamma...
//Mamma med flaskat barn (från v.2) där det var ett aktivt val trots att amningen fungerade.
 
Förlåt men vilket svammel! Vad är det som blir så unikt med amningen? Kan absolut inte se/märka någon skillnad för barnet/mataren när vi flaskade jämfört vänner som ammade. Förutom att även min man (!) fick uppleva det då och inte bara jag som mamma...
//Mamma med flaskat barn (från v.2) där det var ett aktivt val trots att amningen fungerade.
Jag skulle tro att de som tror att flaskmatning är en enkelt ger alla flaskmatande dåligt rykte. Alltså finns ju dåliga föräldrar i alla kategorier och de som pallar upp flaskan till ungen för att sitta med mobilen är tillhör den kategorin. Det är vad jag tror gjort att flaskmatning fått sitt dåliga rykte. Men det har inte med matningen i sig att göra utan föräldraskap. Men folk ser det som att de som flaskmatar gör det för den "enkla vägen" pga det.
 
Att det går att göra med flaska på samma sätt som med amning håller jag inte med dig om alls. Däremot går det självklart att trösta, söva och få en bebis att varva ner även om man ger ersättning eller bröstmjölk i flaska men då på ett annat sätt än om man ammar. Amning är så enormt mycket mer än mat medans att ge ersättning/bröstmjölk i flaska är just mat. Anknytning har dock inget med det att göra. En (framförallt bebisvan) person kan utan att ha någon anknytning till bebisen trösta, söva och få en bebis att varva ner.
Varför skulle det inte gå att uppfylla precis samma behov med flaska som med amning?
Det är ju inte så att själva bröstet är den avgörande faktorn. Man kan ju ge flaska på precis samma sätt som man ammar, dvs låta barnet få exakt samma närhet osv.
Varför skulle man behöva trösta, söva, varva ner på ett annat sätt bara för att maten kommer från en flaska och inte från ett bröst? Du får nog förklara för det låter helt obegripligt.
 
Jag skulle tro att de som tror att flaskmatning är en enkelt ger alla flaskmatande dåligt rykte. Alltså finns ju dåliga föräldrar i alla kategorier och de som pallar upp flaskan till ungen för att sitta med mobilen är tillhör den kategorin. Det är vad jag tror gjort att flaskmatning fått sitt dåliga rykte. Men det har inte med matningen i sig att göra utan föräldraskap. Men folk ser det som att de som flaskmatar gör det för den "enkla vägen" pga det.
Man kan faktiskt "sitta med mobilen", läsa bok, titta på TV, man kan göra allt möjligt utom att fokusera på barnet medan man ammar också.

Jag brukade sitta och läsa bok medan jag ammade.
 
Man kan faktiskt "sitta med mobilen", läsa bok, titta på TV, man kan göra allt möjligt utom att fokusera på barnet medan man ammar också.

Jag brukade sitta och läsa bok medan jag ammade.
Säger inget om det alls. Menade på varför just flaskmatning fått det ryktet det har. Att det på något vis blivit så att amning = bra förälder vilket är helt fel. Bara för man ammar behöver man inte va en dålig föräldrar och omvänt med flaskmatning.

Självklart kan man sitta med mobilen el vad som när man har bebisar. Men det skall ju inte gå ut över barnen och tyvärr finns det de som tycker mobilen är viktigare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 167
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 180
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp