Långtidsamning

Att det går att göra med flaska på samma sätt som med amning håller jag inte med dig om alls. Däremot går det självklart att trösta, söva och få en bebis att varva ner även om man ger ersättning eller bröstmjölk i flaska men då på ett annat sätt än om man ammar. Amning är så enormt mycket mer än mat medans att ge ersättning/bröstmjölk i flaska är just mat. Anknytning har dock inget med det att göra. En (framförallt bebisvan) person kan utan att ha någon anknytning till bebisen trösta, söva och få en bebis att varva ner.

Inte bara till dig, men min son använde bröstet som mat, punkt. Han åt tills han blev mätt, vägrade napp och hade generellt ett väldigt lågt sugbehov.

Är så tråkigt att alla barn alltid klumpas ihop baserat på egna erfarenheter, tycker det är uppenbart att man föds med väldigt olika personlighet och behov (utöver såklart det basala) och om det är något som tyder på dåligt föräldraskap är det väl att inte se sitt barn som den individ hen är. Min kompis bebis somnade tex inte förrän han blev nedlagd, gillade inte alls kroppskontakt när han skulle sova så amning var knappast sövande för honom.

Till de som skriver att flaska inte kräver samma närhet så vägrade iaf mitt barn befatta sig med att själv hålla i flaskan vilket innebar att flaskmatning (till skillnad från amning) blev en aktivitet som krävde två händer och alltså minskade möjligheten att göra något annat än att fokusera på honom och matningen. Förutsättningarna blir liksom olika med alla barn!
 
Varför skulle det inte gå att uppfylla precis samma behov med flaska som med amning?
Det är ju inte så att själva bröstet är den avgörande faktorn. Man kan ju ge flaska på precis samma sätt som man ammar, dvs låta barnet få exakt samma närhet osv.
Varför skulle man behöva trösta, söva, varva ner på ett annat sätt bara för att maten kommer från en flaska och inte från ett bröst? Du får nog förklara för det låter helt obegripligt.
Förlåt men vilket svammel! Vad är det som blir så unikt med amningen? Kan absolut inte se/märka någon skillnad för barnet/mataren när vi flaskade jämfört vänner som ammade. Förutom att även min man (!) fick uppleva det då och inte bara jag som mamma...
//Mamma med flaskat barn (från v.2) där det var ett aktivt val trots att amningen fungerade.
Inte bara till dig, men min son använde bröstet som mat, punkt. Han åt tills han blev mätt, vägrade napp och hade generellt ett väldigt lågt sugbehov.

Är så tråkigt att alla barn alltid klumpas ihop baserat på egna erfarenheter, tycker det är uppenbart att man föds med väldigt olika personlighet och behov (utöver såklart det basala) och om det är något som tyder på dåligt föräldraskap är det väl att inte se sitt barn som den individ hen är. Min kompis bebis somnade tex inte förrän han blev nedlagd, gillade inte alls kroppskontakt när han skulle sova så amning var knappast sövande för honom.

Till de som skriver att flaska inte kräver samma närhet så vägrade iaf mitt barn befatta sig med att själv hålla i flaskan vilket innebar att flaskmatning (till skillnad från amning) blev en aktivitet som krävde två händer och alltså minskade möjligheten att göra något annat än att fokusera på honom och matningen. Förutsättningarna blir liksom olika med alla barn!

Behoven går alldeles utmärkt att uppfylla och det skrev jag också. Det görs bara på annat sätt. En ammande person kan lägga barnet till bröstet när bebisen är upprörd och bebisen lugnar sig av det trots att hen inte alls är hungrig och det är det de allra flesta syftar på när man pratar om att amning är mer än bara mat för i det läget hade en flaska inte hjälpt utan man tröstar/lugnar/söver på annat sätt. Inget av det är bättre eller sämre utan det är enbart olika sätt att uppfylla bebisens behov på.

@Ems vad gäller att vissa barn enbart använder amningen som mat så visst kan det vara så, jag har också haft en bebis som gjorde så. Åt på fem minuter och sedan var hen nöjd men det man generellt menar när man pratar om att amning är mer än mat är just det jag skrev ovan.
 
Behoven går alldeles utmärkt att uppfylla och det skrev jag också. Det görs bara på annat sätt. En ammande person kan lägga barnet till bröstet när bebisen är upprörd och bebisen lugnar sig av det trots att hen inte alls är hungrig och det är det de allra flesta syftar på när man pratar om att amning är mer än bara mat för i det läget hade en flaska inte hjälpt utan man tröstar/lugnar/söver på annat sätt. Inget av det är bättre eller sämre utan det är enbart olika sätt att uppfylla bebisens behov på.

@Ems vad gäller att vissa barn enbart använder amningen som mat så visst kan det vara så, jag har också haft en bebis som gjorde så. Åt på fem minuter och sedan var hen nöjd men det man generellt menar när man pratar om att amning är mer än mat är just det jag skrev ovan.
Och du kan lägga barnet hud mot hud och erbjuda flaska på samma sätt som du erbjuder det upprörda barnet bröstet. Det är samma sak.
Barnet blir ju inte lugnat av just bröstet utan av bland annat närhet. Mat är ju förövrigt känsloreglerande, även vuxna människor använder mat för att trösta sig ibland.
 
Och du kan lägga barnet hud mot hud och erbjuda flaska på samma sätt som du erbjuder det upprörda barnet bröstet. Det är samma sak.
Barnet blir ju inte lugnat av just bröstet utan av bland annat närhet. Mat är ju förövrigt känsloreglerande, även vuxna människor använder mat för att trösta sig ibland.
Jag släpper det här då du uppenbarligen inte läser vad jag skriver.
 
Senast ändrad:
Behoven går alldeles utmärkt att uppfylla och det skrev jag också. Det görs bara på annat sätt. En ammande person kan lägga barnet till bröstet när bebisen är upprörd och bebisen lugnar sig av det trots att hen inte alls är hungrig och det är det de allra flesta syftar på när man pratar om att amning är mer än bara mat för i det läget hade en flaska inte hjälpt utan man tröstar/lugnar/söver på annat sätt. Inget av det är bättre eller sämre utan det är enbart olika sätt att uppfylla bebisens behov på.

@Ems vad gäller att vissa barn enbart använder amningen som mat så visst kan det vara så, jag har också haft en bebis som gjorde så. Åt på fem minuter och sedan var hen nöjd men det man generellt menar när man pratar om att amning är mer än mat är just det jag skrev ovan.

Är ju samma med flaskan. Mitt barn blev lugnt av att tas upp nära i famn och få snutta trots att hon inte var hungrig. Så har det funkat för alla flaskbarn jag känner. Har inget att göra med om de snuttar på ett bröst eller en flaska.

I din formulering i tidigare inlägg lät det som att du ansåg att amningen hade delar som var omöjliga att få med flaskning. Men det är ju bra om det var misstolkat :) Måhända att jag är onormalt stingslig i frågan då jag är så jävla (ursäkta inte riktat mot dig) less på alla mammor (ja det är uteslutande mammor, eller vårdpersonal...) som säger rätt ut eller slänger ut gliringar hela tiden om att man inte är en duktig/riktig/ansvarsfull förälder eller inte får/har samma band med sitt barn om man flaskmatat eller fött med kejsarsnitt.
 
Vad som tröstar ett barn/bebis är nog högst individuellt. Min dotter tröstades inte av att amma såvida hon inte var hungrig när hon var nyfödd. Erbjöd man amning när hon inte var hungrig blev hon bara ännu argare, napp var betydligt mer effektivt. Hon åt tills hon blev mätt sen blev hon arg när det kom mjölk så då fick man byta lite snabbt till nappen sen var hon nöjd och somnade.

Det är först när hon blev 8-9 månader jag upplever att hon fick en mer känslomässig relation till amningen och nu kan hon vilja amma för att det är mysigt snarare än att hon är hungrig.
 
Är ju samma med flaskan. Mitt barn blev lugnt av att tas upp nära i famn och få snutta trots att hon inte var hungrig. Så har det funkat för alla flaskbarn jag känner. Har inget att göra med om de snuttar på ett bröst eller en flaska.

I din formulering i tidigare inlägg lät det som att du ansåg att amningen hade delar som var omöjliga att få med flaskning. Men det är ju bra om det var misstolkat :) Måhända att jag är onormalt stingslig i frågan då jag är så jävla (ursäkta inte riktat mot dig) less på alla mammor (ja det är uteslutande mammor, eller vårdpersonal...) som säger rätt ut eller slänger ut gliringar hela tiden om att man inte är en duktig/riktig/ansvarsfull förälder eller inte får/har samma band med sitt barn om man flaskmatat eller fött med kejsarsnitt.

Nej nej, absolut inte! Det är som jag skrev bara olika sätt och inget är bättre eller sämre än det andra.
Du är inte ensam om det. Jag fick höra att jag hade förstört mitt barns framtida sexliv :confused::banghead: eftersom hen hade fötts med kejsarsnitt. Att varken jag eller barnet hade överlevt om katastrofsnitt inte hade funnits var ju inte relevant och vad ett kejsarsnitt skulle ha med barnets framtida sexliv att göra fick jag aldrig klarhet i. Jag är fullkomligt urkass på att föda barn, det kan jag säga själv men ingen annan har någon rätt att säga det (ena barnet tog 78 timmar, andra 36 och slutade med katastrofsnitt) men det gjorde mig inte till en dålig förälder. Jag fick dessutom höra att det var illa och mitt fel att mitt ena barn föddes förtidigt. Jag hade då legat still från vecka 20 pga hotande förtidsbörd ändå. Som om det var ett val jag hade gjort att hen skulle födas för tidigt eller att det gjorde mig till en dålig mamma som inte kunde hålla kvar mitt barn i livmodern tills det var rätt tid att födas. Jag fick också höra att ett barn som fötts förtidigt omöjligt kunde ammas för att mjölken inte skulle rinna till förren barnet egentligen skulle vara fött :meh: Allt jag har fått höra om det faktum att jag valde att få barn tidigt ska vi inte tala om. Folk säger så mycket dumt och lägger sig i så mycket de inte har med att göra och hur mycket jag personligen än trivdes med att amma så skulle jag aldrig ha åsikter om hur någon annan gör av den enkla anledningen att jag inte har med det att göra. Herregud! Huvudsaken är att alla mår väl!
 
Man kan faktiskt "sitta med mobilen", läsa bok, titta på TV, man kan göra allt möjligt utom att fokusera på barnet medan man ammar också.

Jag brukade sitta och läsa bok medan jag ammade.

Det gjorde jag med! Hade till en början väldigt tråkigt (får man säga så??) när jag ammade, men sedan kom jag på en utmärkt teknik att hålla bok o bebis samtidigt! :D Detta är snart 20 år sen, så då fanns ju inte smartphones på samma sätt som idag, och min vardag som föräldraledig var helt "mobilfri", men jag har alltid älskat att läsa och hade ett väldigt sug efter intellektuell stimulans när jag inte jobbade. Så läste många och tjocka böcker under föräldraledigheten!
 
Jag tycker faktiskt baserat på fakta att ersättning inte är likvärdigt med bröstmjölk. Det innebär inte att jag tycker ersättning är dåligt eller mammor inte har rätt att välja.

Bröstmjölk innehåller bl.a antikroppar som ger ett visst ökat skydd mot infektioner. Om barnet ammas sover det generellt ytligare på natten vilket minskar risken för plötslig spädbarnsdöd.

För att nämna några fördelar. Jag blir faktiskt provocerad över de som försöker hävda att det är likvärdigt med ersättning. Man kan säga att ersättning fungerar bra, för det gör det, men likvärdigt-nix!
 
Jag tycker faktiskt baserat på fakta att ersättning inte är likvärdigt med bröstmjölk. Det innebär inte att jag tycker ersättning är dåligt eller mammor inte har rätt att välja.

Bröstmjölk innehåller bl.a antikroppar som ger ett visst ökat skydd mot infektioner. Om barnet ammas sover det generellt ytligare på natten vilket minskar risken för plötslig spädbarnsdöd.

För att nämna några fördelar. Jag blir faktiskt provocerad över de som försöker hävda att det är likvärdigt med ersättning. Man kan säga att ersättning fungerar bra, för det gör det, men likvärdigt-nix!
Efter tre månader verkar det vara likvärdigt. Att pyttesmå barn mår bäst av att ammas vet nog alla även om skillnaden är liten, men den här tråden handlar ju om långtidsamning där barnet äter lite ibland eller nån gång på natten? Hur många ettåringar dör i sdi?
 
Efter tre månader verkar det vara likvärdigt. Att pyttesmå barn mår bäst av att ammas vet nog alla även om skillnaden är liten, men den här tråden handlar ju om långtidsamning där barnet äter lite ibland eller nån gång på natten? Hur många ettåringar dör i sdi?

Nu har inte jag statistik men jag har två bekanta där barnen dött av PSD vid 9 respektive 7 månader.

Trådens start var om långtidsamning men inläggen har gått ifrån det.

Oavsett ersättning är inte likvärdigt med bröstmjölk.
 
Nu har inte jag statistik men jag har två bekanta där barnen dött av PSD vid 9 respektive 7 månader.

Trådens start var om långtidsamning men inläggen har gått ifrån det.

Oavsett ersättning är inte likvärdigt med bröstmjölk.

Ammades barnen? Jag tycker att det är rätt trist att konma med såna insinuationer (efter 3 månader verkar psd inte vara kopplat till amning vs inte) om vi talar om att inte skuldbelägga, samtidigt som du skuldbelägger deluxe.
 
Senast ändrad:
Efter tre månader verkar det vara likvärdigt. Att pyttesmå barn mår bäst av att ammas vet nog alla även om skillnaden är liten, men den här tråden handlar ju om långtidsamning där barnet äter lite ibland eller nån gång på natten? Hur många ettåringar dör i sdi?

Fast likvärdigt är det ju ändå inte. Vad jag har förstått av forskning så blir inte ammande barns immunförsvar starkare genom livet, men däremot under amningsperioden oavsett hur lång den är.

Dessutom ändras ju bröstmjölkens sammansättning efter barnets behov.

(Bara för kul, tycker det är så vansinnigt häftigt. Min bebis har hittills dragit på sig tre förkylningar i livet tack vare storasyskonets förskolevistelse. Varje gång har min mjölk blivit gulgrönaktig och mer kladdig, lik första tidens colostrum.)
 
Ammades barnen? Jag tycker att det är rätt trist att konma med såna insinuationer (efter 3 månader verkar psd inte vara kopplat till amning vs inte) om vi talar om att inte skuldbelägga, samtidigt som du skuldbelägger deluxe.

Jag vet ej. Poängen är att det sker även när barnen är äldre än tre månader och att det finns en mängd faktorer för PSD som t.ex rökning hos förälder och vissa helt okända.

Fakta kvarstår dock att barn vaknar oftare och inte går in djupsömn lika mycket om de ammas, vilket minskar risken för PSD.

Det innebär inte att man helt kan förhindra PSD genom att amma eller att barnet får PSD om det dricker sig mätt på ersättning. Skulle uppskatta om du kunde låta bli att tagga till och försöka läsa in mindre fördömanden i mina inlägg.

Har du studie på vad gäller tre månader?
 
Jag vet ej. Poängen är att det sker även när barnen är äldre än tre månader och att det finns en mängd faktorer för PSD som t.ex rökning hos förälder och vissa helt okända.

Fakta kvarstår dock att barn vaknar oftare och inte går in djupsömn lika mycket om de ammas, vilket minskar risken för PSD.

Det innebär inte att man helt kan förhindra PSD genom att amma eller att barnet får PSD om det dricker sig mätt på ersättning. Skulle uppskatta om du kunde låta bli att tagga till och försöka läsa in mindre fördömanden i mina inlägg.
Men då förstår jag inte poängen med ditt inlägg, att äldre barn som du inte vet om de ammats eller inte kan dö i psd, som ju är väldigt ovanligt efter 6 månaders ålder. Jag tycker ditt inlägg var rätt okänsligt, och framförallt förstår jag inte riktigt vad det har att göra med långtidsamning eftersom väldigt få barn dör i psd efter ett år (att amma fram till ett år kan väl knappast räknas som långtidsamning?)
 
Men då förstår jag inte poängen med ditt inlägg, att äldre barn som du inte vet om de ammats eller inte kan dö i psd, som ju är väldigt ovanligt efter 6 månaders ålder. Jag tycker ditt inlägg var rätt okänsligt, och framförallt förstår jag inte riktigt vad det har att göra med långtidsamning eftersom väldigt få barn dör i psd efter ett år (att amma fram till ett år kan väl knappast räknas som långtidsamning?)

Trådstarten handlade om långtidsamning men har rört sig bort från det de senaste sidorna där flera har börjat diskutera amning vs ersättning. Mitt inlägg bör läsas ur perspektivet att ersättning inte är likvärdigt med amning ur hälsoperspektiv men ändå är bra.

Jo, jag skulle hävda att många ser ett års amning som lång tid. Jag kan leta fram siffror men väldigt många slutar vid sex månader och ser längre amning än det som långtidsamning då det går emot normen.

Såg du min fråga om referens?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 045
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 326
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp