Långtidsamning

Jag tänker inte ge mig in getingboet, att försöka övertyga folk som ägnar sig åt cherrypicking för att stödja en tes, om att hela eller delar av tesen kan vara felaktiga.

Jag nöjer mig med att länka till den här sidan om små spädbarn och antikroppar (inte heller en fullt vetenskaplig sida, men i alla fall en sida dedikerad åt ändamålet, snarare än en tidningsartikel):
https://www.barnakuten.nu/sv/sa-fungerar-en-bebis-immunforsvar-om-amning-och-antikroppar/

Återigen, naturligtvis får man amma så länge man tycker att det känns bra, men vill man avstå från amning, så får man göra det också.

Jag har ammat mina tre barn i varierande utsträckning. En ammade jag bara i fyra veckor, hen blev sjuk i en besvärlig sjukdom, och det fungerade inte för mig efter det. En har helammats i ca fyra månader, och i stort sett inte alls efter det, den tredje helammades i ca fyra månader, med amning morgon och kväll någon månad efter det.

Jag avser att inte delta mer i den här tråden.
Vem har sagt att inte genetiken är viktigast?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12133652

En20 år gammal studie, där det enda som går att läsa är abstract?
 
Jag tänker inte ge mig in getingboet, att försöka övertyga folk som ägnar sig åt cherrypicking för att stödja en tes, om att hela eller delar av tesen kan vara felaktiga.

Jag nöjer mig med att länka till den här sidan om små spädbarn och antikroppar (inte heller en fullt vetenskaplig sida, men i alla fall en sida dedikerad åt ändamålet, snarare än en tidningsartikel):
https://www.barnakuten.nu/sv/sa-fungerar-en-bebis-immunforsvar-om-amning-och-antikroppar/

Återigen, naturligtvis får man amma så länge man tycker att det känns bra, men vill man avstå från amning, så får man göra det också.

Jag har ammat mina tre barn i varierande utsträckning. En ammade jag bara i fyra veckor, hen blev sjuk i en besvärlig sjukdom, och det fungerade inte för mig efter det. En har helammats i ca fyra månader, och i stort sett inte alls efter det, den tredje helammades i ca fyra månader, med amning morgon och kväll någon månad efter det.

Jag avser att inte delta mer i den här tråden.


En20 år gammal studie, där det enda som går att läsa är abstract?

Barnakuten.nu drivs av en läkare och är hennes åsikter. Hon har uttryckt andra problematiska saker i en podd så för egen del har jag svårt att lägga vikt vid hennes ord.
 
Finns det fler här inne som ammar längre än normen (i västvärlden)? Varför har ni valt det? Jag ammar själv min tvååring och kommer fortsätta ett tag till (kanske dubbelt så länge om vi vill) av mysskäl, bekvämlighetsskäl och hälsoskäl för både mig och min dotter.

Ni som tycker det är konstigt att amma små barn får gärna ställa frågor så får ni mer kunskap. 😊

Jag ammar en snart 20 mån, första barnet. Hade inte räknat med detta, tyckte långtidsamning var lite konstigt och "hippie" innan jag skaffade barn.

Nu vet jag att det inte är så konstigt och hippie varken är jag eller blev jag. Jag upptäckte att det som anses som "stora barn", dvs oftast 12+ mån, faktiskt är jättesmå barn.

Jag ammar för att barnet vill det och jag har ingen anledning att neka henne det.
 
Jag tänker inte ge mig in getingboet, att försöka övertyga folk som ägnar sig åt cherrypicking för att stödja en tes, om att hela eller delar av tesen kan vara felaktiga.

Jag nöjer mig med att länka till den här sidan om små spädbarn och antikroppar (inte heller en fullt vetenskaplig sida, men i alla fall en sida dedikerad åt ändamålet, snarare än en tidningsartikel):
https://www.barnakuten.nu/sv/sa-fungerar-en-bebis-immunforsvar-om-amning-och-antikroppar/

Återigen, naturligtvis får man amma så länge man tycker att det känns bra, men vill man avstå från amning, så får man göra det också.

Jag har ammat mina tre barn i varierande utsträckning. En ammade jag bara i fyra veckor, hen blev sjuk i en besvärlig sjukdom, och det fungerade inte för mig efter det. En har helammats i ca fyra månader, och i stort sett inte alls efter det, den tredje helammades i ca fyra månader, med amning morgon och kväll någon månad efter det.

Jag avser att inte delta mer i den här tråden.


En20 år gammal studie, där det enda som går att läsa är abstract?

Istället för att anklaga andra för cherrypicking och getingbon skulle det vara mer klädsamt om du istället avslutat med att kommentera varför WHOs reklamendation för minskad risk för cancer inte var en vettigt källa till kopplingen mellan amning och minskad risk för cancer. Med tanke på cherrypicking då...
 
Har en fråga till er här. Sitter just nu i ett ärende där en anställd vill ha anpassade arbetstider pga amning. Så långt är allt bra. Eftersom amning likställs med graviditet. Vi har dock en dygnet runt verksamhet och den anställda anser sig ha rätt att välja dagtidsjobb så länge denne ammar för att amningen används som kvällsrutin åt barnet. Kruxet är då att hon kommer att långtidsamma dvs anpassningen ska vara i flera år. AG erbjuder avskilt rum för amning på arbetstid och hävdar 2 år utifrån whos riktlinjer.
Hur resonerar ni?
Hur har ni som långtidsammar kombinerat med jobb?
Rent arbetsrättsligt kan jag inte se att man har fog för att kräva vissa arbetstider för att kunna amma. Man har rätt till avbrott för att amma, men då får ju ngn komma till arbetsplatsen med barnet. Att AG har ett enskilt rum f amning på at-tid och drar en gräns vid två år tycker jag låter som en väl avvägd anpassning. Om detta inte passar med den amningsrutin man har får man antingen vara helt föräldraledig eller byta arbete.
 
Har en fråga till er här. Sitter just nu i ett ärende där en anställd vill ha anpassade arbetstider pga amning. Så långt är allt bra. Eftersom amning likställs med graviditet. Vi har dock en dygnet runt verksamhet och den anställda anser sig ha rätt att välja dagtidsjobb så länge denne ammar för att amningen används som kvällsrutin åt barnet. Kruxet är då att hon kommer att långtidsamma dvs anpassningen ska vara i flera år. AG erbjuder avskilt rum för amning på arbetstid och hävdar 2 år utifrån whos riktlinjer.
Hur resonerar ni?
Hur har ni som långtidsammar kombinerat med jobb?

Det där beror väl lite på, ska hon även vara föräldraledig? Där finns väl arbetsrättsligt större möjligheter för arbetstagare att förlägga ledigheten (dvs avsäga sig t ex nattpass).

Gällande amning har man rätt till obetalt avbrott, dvs sätter du henne på natt/kvällspass har hon ju rent rättsligt rätt att göra ett avbrott för att åka hem och amma på kvällen... kanske smidigare att ha henne på dagpass?

Jag har kontorsjobb under dagtid så amning/pumpning har varit ett icke-problem. Det är ju även skillnad när amningen utgör huvudföda och när det är något utöver huvudfödan (långtidsamning).

Att jag ammar min 20 mån är inget min arbetagivare ens vet om, däremot har jag t ex behövt avbryta en arbetsdag när jag klantigt nog glömde pumpen och dottern var 7 mån, jag skulle ha fått mjölkstockning och sjukskrivning om jag hade stannat.
 
Har en fråga till er här. Sitter just nu i ett ärende där en anställd vill ha anpassade arbetstider pga amning. Så långt är allt bra. Eftersom amning likställs med graviditet. Vi har dock en dygnet runt verksamhet och den anställda anser sig ha rätt att välja dagtidsjobb så länge denne ammar för att amningen används som kvällsrutin åt barnet. Kruxet är då att hon kommer att långtidsamma dvs anpassningen ska vara i flera år. AG erbjuder avskilt rum för amning på arbetstid och hävdar 2 år utifrån whos riktlinjer.
Hur resonerar ni?
Hur har ni som långtidsammar kombinerat med jobb?

Rent arbetsrättsligt kan jag inte se att man har fog för att kräva vissa arbetstider för att kunna amma. Man har rätt till avbrott för att amma, men då får ju ngn komma till arbetsplatsen med barnet. Att AG har ett enskilt rum f amning på at-tid och drar en gräns vid två år tycker jag låter som en väl avvägd anpassning. Om detta inte passar med den amningsrutin man har får man antingen vara helt föräldraledig eller byta arbete.

Angående tid så finns det ju ingen begränsning i tid för rätt till ledighet för amning annat än så länge barnet ammas.
(Sen kan man ju tycka massa om vad som är rimligt, men det är ju något annat...)

@Mearas av din beskrivning låter det som att barnet idag är väldigt litet eftersom du pratar om att det kommer pågå i flera år. Jag tänker lite då att ingen inblandad kan ju veta om barnet faktiskt kommer att ammas flera år framåt i tiden. Att AG nu ska behöva godkänna anpassade arbetstider för något som kanske kommer vara aktuellt om flera år låter ju inte så rimligt.
 
Trean ammades i 4,5 år. Ofrivilligt avslut då jag blev opererad akut och gick starka mediciner. Vi hade pratat om att sluta när första mjölktanden trillade ut.

Utöver alla fördelar som redan skrivits så formas käken med hjälp av amningen. Den växer rätt länge. Kanske därför det heter just mjölktänder, de tänder man har när man dricker (mammas) mjölk.
 
Angående tid så finns det ju ingen begränsning i tid för rätt till ledighet för amning annat än så länge barnet ammas.
(Sen kan man ju tycka massa om vad som är rimligt, men det är ju något annat...)

@Mearas av din beskrivning låter det som att barnet idag är väldigt litet eftersom du pratar om att det kommer pågå i flera år. Jag tänker lite då att ingen inblandad kan ju veta om barnet faktiskt kommer att ammas flera år framåt i tiden. Att AG nu ska behöva godkänna anpassade arbetstider för något som kanske kommer vara aktuellt om flera år låter ju inte så rimligt.
Det stämmer, men medarbetaren vill ha garantier. Hon är inte intresserad av att amma på jobb. Vilket jag tror AG hade ställt upp på utan avdrag .
 
Det där beror väl lite på, ska hon även vara föräldraledig? Där finns väl arbetsrättsligt större möjligheter för arbetstagare att förlägga ledigheten (dvs avsäga sig t ex nattpass).

Gällande amning har man rätt till obetalt avbrott, dvs sätter du henne på natt/kvällspass har hon ju rent rättsligt rätt att göra ett avbrott för att åka hem och amma på kvällen... kanske smidigare att ha henne på dagpass?

Jag har kontorsjobb under dagtid så amning/pumpning har varit ett icke-problem. Det är ju även skillnad när amningen utgör huvudföda och när det är något utöver huvudfödan (långtidsamning).

Att jag ammar min 20 mån är inget min arbetagivare ens vet om, däremot har jag t ex behövt avbryta en arbetsdag när jag klantigt nog glömde pumpen och dottern var 7 mån, jag skulle ha fått mjölkstockning och sjukskrivning om jag hade stannat.
Bra fråga det med föräldraledigheten det ska jag undersöka. Ja det är långtidsamningen som är aktuell. Vår AG skulle aldrig neka tex akut amning. .
 
Rent arbetsrättsligt kan jag inte se att man har fog för att kräva vissa arbetstider för att kunna amma. Man har rätt till avbrott för att amma, men då får ju ngn komma till arbetsplatsen med barnet. Att AG har ett enskilt rum f amning på at-tid och drar en gräns vid två år tycker jag låter som en väl avvägd anpassning. Om detta inte passar med den amningsrutin man har får man antingen vara helt föräldraledig eller byta arbete.
Mm.. Så tycker väl egentligen jag också , samtidigt som jag vill att det ska fungera för medarbetare. Har viss förståelse för att detta är" heligt" för henne. Men trumphar det andras behov av dagtidstider.
 
Det stämmer, men medarbetaren vill ha garantier. Hon är inte intresserad av att amma på jobb. Vilket jag tror AG hade ställt upp på utan avdrag .

Det tycker jag låter helt orimligt att hon ska få garantier för hur AG ska hantera ett problem som eventuellt dyker upp flera år fram i tiden. Hon har ju ingen aning om hur barnets kvällsrutin kommer se ut när det väl är dags. Om hon är intresserad av att amma på jobbet spelar ju inte så stor roll, ifall den lösningen är rimlig.

Ledighet för amning är ju oavlönad (om man inte har föräldrapenning samtidigt). Så för AG finns ju alltid möjligheten att ”garantera” oavlönad ledighet på kvällspass (och inte the motsvarande dagspass). Sen kan det ju finnas många anledningar för AG att vara mer medgörliga än så.
 
Har en fråga till er här. Sitter just nu i ett ärende där en anställd vill ha anpassade arbetstider pga amning. Så långt är allt bra. Eftersom amning likställs med graviditet. Vi har dock en dygnet runt verksamhet och den anställda anser sig ha rätt att välja dagtidsjobb så länge denne ammar för att amningen används som kvällsrutin åt barnet. Kruxet är då att hon kommer att långtidsamma dvs anpassningen ska vara i flera år. AG erbjuder avskilt rum för amning på arbetstid och hävdar 2 år utifrån whos riktlinjer.
Hur resonerar ni?
Hur har ni som långtidsammar kombinerat med jobb?

Nu jobbar inte jag men barnet går på föris och vi ammar när vi är tillsammans. Hade jag jobbar dygn hade vi bara ammat vidare när vi var tillsammans igen.
 
Det jag syftade på att är påståendet som var ungefär så här: "ju längre man ammar, desto mer minskar risken för (bröst-)cancer".

Och nej, de där länkarna är inte "vetenskapliga", utan endast ett relaterande av pressmeddelanden från diverse forskningsstudier.

Och hur ska man då bedöma vad som är amma länge, och vad som är "amma" alls? En person kanske får fyra barn, som i stort sett uteslutande ammas 6 månader var, alltså totalt 2 års amning. Någon annan får två barn som delammas under 12 månader. Är det lika mycket amning?

För övrigt så är genetiken (ärftlighet) fortfarande viktigare än amning som enskild faktor för risk att få bröstcancer. Den som har en nära kvinnlig släkting, som haft bröstcancer har mellan 25 och 50 % högre risk att få bröstcancer, än den som saknar genetisk benägenhet.
Studier gjorda på populationer där det "föds många barn" som också ammas, som används som stöd för hur bra amning är för att minska bröstcancerrisken, har en hel del felkällor inbyggda. T.ex. så har man en betydligt lägre livslängd, och en mindre utbyggd sjuk- och hälsovård än vad som finns i t.ex. Västeuropa i de populationerna som undersökts.

Avseende diabetes:

Amning gör att man återtar sin lämpliga vikt fortare, lättare, och kanske överhuvudtaget, amning gör också att man fungerar bättre metabolt sett. Den där länken från en illa genomförd studie (som alltså inte tog hänsyn till tillräckligt många faktorer, som t.ex. övervikt före, efter och under graviditet/amningsperioden, mängden motion m.m) ger egentligen mer stöd för att kvinnor med övervikt har en högre risk för diabetes, än att amningen i sig skulle minska risken för diabetes.

WHO:s rekommendationer för amning bygger på att rädda barn till livet i länder med fattigdom, frekvent underskott på viktiga näringsämnen, brist på sjuk- och hälsovård, och brist på rent vatten.
Ett barn som ammas, får perfekt förpackad ren mat, med lämplig sammansättning, till skillnad från att få för tunt blandad ersättning gjord på orent vatten, i otillräckligt diskade flaskor.
Vanlig diarré dödar kanske ett par miljoner småbarn/spädbarn varje år, så det finns många liv att rädda genom amning. I Västeuropa har vi på populationsnivå inte problem med hygienen, brist på vatten, eller är för fattiga för att kunna köpa tillräckligt med ersättning/välling.

Större spädbarn, får inget märkbart tillskott av immunämnen via bröstmjölken, utan det är under råmjölksperioden och möjligen den första månaden som barnet får en riktigt boost med infektionsskydd, samt goda tarmbakterier.

Observera: Den som trivs med att amma länge, ska naturligtvis göra det. Många bekanta till mig som ammat länge, har vittnat om hur fantastiskt det kan vara.
Men att använda tveksamma argument om cancer, diabetes m.m. blir så konstigt.

Att alla skulle gå ner i vikt av amning är också för övrigt en myt men en ”fördel” som gärna betonas. Till sorg för de som inte börjar tappa vikt förrän amningen avslutas.
 
Trean ammades i 4,5 år. Ofrivilligt avslut då jag blev opererad akut och gick starka mediciner. Vi hade pratat om att sluta när första mjölktanden trillade ut.

Utöver alla fördelar som redan skrivits så formas käken med hjälp av amningen. Den växer rätt länge. Kanske därför det heter just mjölktänder, de tänder man har när man dricker (mammas) mjölk.

Jag har också liksom du läst att det är bra för munmotoriken. Napp kan ju tyvärr vara problematiskt för bettet.

Biologiskt finns det även belägg för att den naturliga amningstiden var 4-6 år.
 
Istället för att anklaga andra för cherrypicking och getingbon skulle det vara mer klädsamt om du istället avslutat med att kommentera varför WHOs reklamendation för minskad risk för cancer inte var en vettigt källa till kopplingen mellan amning och minskad risk för cancer. Med tanke på cherrypicking då...

What you said. 😉
 
Är den eller var den 4-6 år? Du blandar biologiskt och historiskt perspektiv och det är lite svårt att veta vad du egentligen menar. Förklara gärna, detta är intressant. :)
Människans amningstid var tidigare normalt så lång. Numera är det inte normen, inte heller att lära barnen utföra sina behov tidigt utan vi sätter på torrare och torrare blöjor. Vi får fortfarande höra att barnen bara behöver ammas var 3e timma eller så, att magen måste vila osv, när de barn som klarade sig bäst var de som höll sig nära sin mamma, ammade ofta men korta stunder.

Sitter tmed bebis i famnen så den källan hinne rjsg inte leta reda på på telefon tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 128
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp