Långtidsamning

För mig handlar själva samtalet om amning att jag tycker det är så oerhört sorgligt med de som verkligen velat amma, men som fått den sabbad på grund av segdragna myter och dåliga råd.

Jag vill absolut inte att de som valt eller blivit tvungna att ta till flaska ska känna sig sämre. För det är ni inte!
Men vi måste kunna prata om fördelarna med amning, och normalisera amning även efter 6 månader. För faktum kvarstår att det finns många som upplever sig ifrågasatta när man fortsätter amma efter 6 månader - 1 år.
Många av de ifrågasättandena kommer från myter. Till exempel det om att mjölken tar slut, att näringen försvinner. Att ens säga att vissa har grädde i brösten och andras är "blaskig", nej nej nej. I regel tar inte mjölken slut så länge du inte drar ner på amningen och ammar på barnets signal. Sen är det olika svårt för olika kvinnor. Men det är där det måste till hjälp.

Som sagt, vill du inte amma, gör inte det. Men om du vill skall det finnas hjälp.
Jag tror det finns minst lika många myter åt andra hållet, har sett flera exempel på helt slutkörda mammor som skrivit och bett om råd här där amningsförespråkare skrivit att de aldrig skulle chansa med flaska så pappan kan avlasta.
Det är ju så med all forskning tex den som det länkades till tidigare att man inte tar hänsyn till alla parametrar, tex tror jag det är vanligare att flaskbarn tar napp vilket ju påverkar bettet, mammor som ammar längre (över 6 månader) har som grupp en högre socioekonomisk status vilket oxå påverkar vissa utfall (tex övervikt, IQ etc som tidigare nämnts) och ska man hänvisa till biologi dog ju barn som flugor i alla möjliga infektioner på den tiden längre amning var norm.
Dvs vill man ha en nyanserad bild så är väl det enda vi vet att långtidsamning absolut inte är skadligt (annat än möjligen för karies, men det verkar de lärde tvista om), men att det ska finnas såna superfördelar verkar ju inte vara helt klarlagt.
 
Förlåt. Det är rent biologiskt som man sett på människans tänder (om jag minns rätt) att man ammade så länge.

Sedan som du eller om det var någon annan som skrev behöver man inte se det som fel eller onaturligt att amma kortare/inte alls utan snarare som argument mot att det skulle vara något onaturligt och konstigt med amning av större barn. 😊

Det kan jag absolut tänka mig utifrån bl.a. begränsad tillgång på mat. Mindre viktigt med amning idag med så bra tillgång på varierad föda och fina ersättningsprodukter.
Men för de som vill är det såklart fortfarande ett bra komplement även för äldre barn.
 
Jag tror det finns minst lika många myter åt andra hållet, har sett flera exempel på helt slutkörda mammor som skrivit och bett om råd här där amningsförespråkare skrivit att de aldrig skulle chansa med flaska så pappan kan avlasta.
Det är ju så med all forskning tex den som det länkades till tidigare att man inte tar hänsyn till alla parametrar, tex tror jag det är vanligare att flaskbarn tar napp vilket ju påverkar bettet, mammor som ammar längre (över 6 månader) har som grupp en högre socioekonomisk status vilket oxå påverkar vissa utfall (tex övervikt, IQ etc som tidigare nämnts) och ska man hänvisa till biologi dog ju barn som flugor i alla möjliga infektioner på den tiden längre amning var norm.
Dvs vill man ha en nyanserad bild så är väl det enda vi vet att långtidsamning absolut inte är skadligt (annat än möjligen för karies, men det verkar de lärde tvista om), men att det ska finnas såna superfördelar verkar ju inte vara helt klarlagt.

Just det att ta till flaska för att avlasta är bara ett sätt för en medförälder att hjälpa tänker jag. Om den ammande enbart sköter det och partnern tar resten så kan det i sig göra stor skillnad. Jag kan tvärtom tycka att rådet om flaska kommer väldigt snabbt.
En fungerande amning kan vara kämpigt att få till, men om man läser på och får rätt information så underlättar det. Dessutom är ovan scenario snarast förknippat med spädbarn.

Jag tror man kan göra en nyanserad studie om det utöver det du tar upp ovan.
Dock angående karies så finns det många studier som påvisar att det inte är skadligt så länge tandhygienen sköts.
Läs här, finns länkar till forskning:
https://www.google.com/amp/s/sagogrynet.wordpress.com/2014/10/18/amning-och-karies/amp/
 
men att det ska finnas såna superfördelar verkar ju inte vara helt klarlagt.

Superfördelar? Vem har hävdat det? Att ha just en nyanserad diskussion blir ju helt omöjligt med såna passningar hela tiden.

- Vad kan det finnas för hälsoskäl att amma länge?
- Amning minskar risken att drabbas av bröstcancer.
- Men det är inte den enskilt största faktorn!
(och vem har påstått det?)

- Vi måste kunna prata om fördelarna med amning och att normalisera amning även efter 6 månader
- att det ska finnas såna superfördelar verkar inte vara klarlagt!
(Måste en fördel vara en superfördel? och hur klarlägger man en sån?)
 
Fast det där lär ju ändå ha varit individuellt, vilka som klarade sig bäst. Sonens kusin ammade långa stunder i taget, typ en timme. Med mikropauser. Självvalt alltså. Lär ju ha funnits såna barn förut med.
Sonen var en snuttare, lite men ofta.
Fast nu är jag nere på typ stenåldern :-) säkert klarade sig långammare då med.
 
Dvs vill man ha en nyanserad bild så är väl det enda vi vet att långtidsamning absolut inte är skadligt (annat än möjligen för karies, men det verkar de lärde tvista om), men att det ska finnas såna superfördelar verkar ju inte vara helt klarlagt.
Fast det ÄR ju klarlagt, även om inte alla i vården och tandvården satt sig in i det, att bröstmjölk skyddar mot karies på RENA tänder.
 
Just det att ta till flaska för att avlasta är bara ett sätt för en medförälder att hjälpa tänker jag. Om den ammande enbart sköter det och partnern tar resten så kan det i sig göra stor skillnad. Jag kan tvärtom tycka att rådet om flaska kommer väldigt snabbt.
En fungerande amning kan vara kämpigt att få till, men om man läser på och får rätt information så underlättar det. Dessutom är ovan scenario snarast förknippat med spädbarn.

Jag tror man kan göra en nyanserad studie om det utöver det du tar upp ovan.
Dock angående karies så finns det många studier som påvisar att det inte är skadligt så länge tandhygienen sköts.
Läs här, finns länkar till forskning:
https://www.google.com/amp/s/sagogrynet.wordpress.com/2014/10/18/amning-och-karies/amp/

Men en del mammor vill gärna bli avlastade med just matning eftersom att matning är så regelbundet och på många sätt begränsande. Då är det ingen hjälp med råd som framhåller det som problematiskt att introducera flaska eller att betona att pappan kan göra annat. Amning och byta blöja är inte likvärdigt.

Personligen så önskar jag att jag hade försökt introducera flaska tidigare, då hade det kanske fungerat. Men man blir ju så matad med att barn slutar amma om de får flaska. Borde oftare påpekas att har man bra utdrivning så vågar man prova flaska!
 
Men en del mammor vill gärna bli avlastade med just matning eftersom att matning är så regelbundet och på många sätt begränsande. Då är det ingen hjälp med råd som framhåller det som problematiskt att introducera flaska eller att betona att pappan kan göra annat. Amning och byta blöja är inte likvärdigt.

Personligen så önskar jag att jag hade försökt introducera flaska tidigare, då hade det kanske fungerat. Men man blir ju så matad med att barn slutar amma om de får flaska. Borde oftare påpekas att har man bra utdrivning så vågar man prova flaska!

Absolut, och då är det ju inte värre än att man introducerar flaska tänker jag.
Men det är bra att vara påläst om att det kan påverka amningen. Dock har jag fattat det som att det är störst risk innan amningen är etablerad.
 
Mitt barn slutade amma när hon var två månader. Det var otroligt sorgligt. Jag hade förlossningsdepression och komplex ptsd och var så himla sönderstressad.

När hon slutade sörjde jag i soffan en hel dag och bara grät. Jag älskade amningen rent allmänt men var oerhört rädd att amma offentligt. Hade gärna ammat betydligt längre än så.

Fick några kommentarer om ersättning. Att jag inte kämpade nog och bara gav upp. Men mjölken hade i princip sinat också, troligen pga stressen. Jag vet inte. BVC tjatade inget men de som stod oss närmast gjorde :(

Jag hoppas att jag någon gång får uppleva att amma igen och att jag då kan få amma länge och vara trygg i mig själv. Jag tycker det är fint att amma oavsett hur länge man gör det.
 
Absolut, och då är det ju inte värre än att man introducerar flaska tänker jag.
Men det är bra att vara påläst om att det kan påverka amningen. Dock har jag fattat det som att det är störst risk innan amningen är etablerad.

Ja men då måste också informationen vara nyanserad. Det finns jättebra amningsrådgivare men för många är amning en helig ko och det kan bli tokigt vid rådgivning.
 
Ja men då måste också informationen vara nyanserad. Det finns jättebra amningsrådgivare men för många är amning en helig ko och det kan bli tokigt vid rådgivning.
Ja men precis. Om amning bara vore praktiskt förpackad mat (vilket det ju är) skulle diskussionen här inte ens vara nödvändig.
 
Ja men då måste också informationen vara nyanserad. Det finns jättebra amningsrådgivare men för många är amning en helig ko och det kan bli tokigt vid rådgivning.

Att det kan bli problematiskt när det blir en helig ko håller jag med om. Det är därför det behöver forskas på och sättas upp amning främjande, inte flaskskammande, riktlinjer.

Jag har ändå hört många berättelser om folk som fått helt råd från sjukvården som är direkt vansinniga för att få en fungerande amning. Och det är där det måste bli bättre. Tycker jag.

Ja men precis. Om amning bara vore praktiskt förpackad mat (vilket det ju är) skulle diskussionen här inte ens vara nödvändig.

Men det är där det blir lite knasigt. Amning är inte bara praktiskt förpackad mat. Det är så mycket mer. När den fungerar.
Om du läser länken jag la in så tar skribenten upp andra problematiska företeelser i vår kultur angående bröst och amning. Dessa i sig gör att diskussionen är högst relevant.
Vi lever i ett patriarkatet och en ekonomi som bygger på att vi måste ut i arbete när våra barn knappt är födda. Det i sig kan göra det svårt att amma en längre tid. Intressant läsning tycker jag i alla fall.
 
Att det kan bli problematiskt när det blir en helig ko håller jag med om. Det är därför det behöver forskas på och sättas upp amning främjande, inte flaskskammande, riktlinjer.

Jag har ändå hört många berättelser om folk som fått helt råd från sjukvården som är direkt vansinniga för att få en fungerande amning. Och det är där det måste bli bättre. Tycker jag.



Men det är där det blir lite knasigt. Amning är inte bara praktiskt förpackad mat. Det är så mycket mer. När den fungerar.
Om du läser länken jag la in så tar skribenten upp andra problematiska företeelser i vår kultur angående bröst och amning. Dessa i sig gör att diskussionen är högst relevant.
Vi lever i ett patriarkatet och en ekonomi som bygger på att vi måste ut i arbete när våra barn knappt är födda. Det i sig kan göra det svårt att amma en längre tid. Intressant läsning tycker jag i alla fall.
Och jag (mfl) håller inte med om det. Och forskningen är tvetydig. Det finns många saker med bättre hälsovinster för både barn och vuxna (tex all typ av fysisk aktivitet) som det skulle behöva satsas hårdare på. Nu är ju jag färgad av att jag vill jobba och har gjort det sen mitt barn var två månader, men att långtidsamning skulle jämna ut könskillnader tror jag inte på.
 
Och jag (mfl) håller inte med om det. Och forskningen är tvetydig. Det finns många saker med bättre hälsovinster för både barn och vuxna (tex all typ av fysisk aktivitet) som det skulle behöva satsas hårdare på. Nu är ju jag färgad av att jag vill jobba och har gjort det sen mitt barn var två månader, men att långtidsamning skulle jämna ut könskillnader tror jag inte på.

Vilka är dessa hälsovinster? På vilka sätt är de bättre än amning? Går de ej att kombinera med amning? Om man önskar?

Jag kan inte minnas att jag skrivit att långtidsamning jämnar ut könsskillnader. Men efter vad jag läst är det fördelaktigt för både barn och mamma.
 
Och jag (mfl) håller inte med om det. Och forskningen är tvetydig. Det finns många saker med bättre hälsovinster för både barn och vuxna (tex all typ av fysisk aktivitet) som det skulle behöva satsas hårdare på. Nu är ju jag färgad av att jag vill jobba och har gjort det sen mitt barn var två månader, men att långtidsamning skulle jämna ut könskillnader tror jag inte på.

Missförstår jag eller menar du att forskningen är tvetydig om amning har andra betydelser för barn och mamma än enbart praktiskt förpackad mat?

Vad finns det för forskning som visar på att amning enbart är mat?
 
Vilka är dessa hälsovinster? På vilka sätt är de bättre än amning? Går de ej att kombinera med amning? Om man önskar?

Jag kan inte minnas att jag skrivit att långtidsamning jämnar ut könsskillnader. Men efter vad jag läst är det fördelaktigt för både barn och mamma.

Jag tycker det är ganska självklart att det finns andra livsstilsval som kan generera större potentiella hälsovinster för mamman än amning.

Men vad jag inte fattar är vad det har med saken att göra. Eller på vilket sätt det gör amningens potentiella hälsovinster mindre.

Lite som att paprika inte skulle vara nyttigt eftersom grönkål är nyttigare.
 
Jo dagtid har lösts 80% av tjänsten. Så det handlar om en kväll i veckan. Men du har rätt, det är ganska ego att driva denna fråga så hårt.

Om det enbart rör sig om en kväll i veckan hade jag nog om jag varit AG sagt:

1. Detvär orimligt att diskutera behov av ledighet pga en hypotetiskt kvällsrutin hos barnet flera år i förväg. Den dagen detta faktiskt är aktuellt kan vi ha en ny diskussion.

2. Du kommer självklart få din lagstadgade rätt till ledigt för amning den aktuella kvällen, men vi kan inte garantera att du får motsvarande arbetspass på dagtid.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 155
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp