Långtidsamning

Heulwen

Trådstartare
Finns det fler här inne som ammar längre än normen (i västvärlden)? Varför har ni valt det? Jag ammar själv min tvååring och kommer fortsätta ett tag till (kanske dubbelt så länge om vi vill) av mysskäl, bekvämlighetsskäl och hälsoskäl för både mig och min dotter.

Ni som tycker det är konstigt att amma små barn får gärna ställa frågor så får ni mer kunskap. 😊
 
Min dotter är 19,5 månad och vi ammar ännu, oftast bara på kvällen innan läggdags.
Varför vi fortfarande ammar är mest bara för att hon varvar ner och somnar på några minuter när hon får tutte, annars kan det ta 1-1,5 timme innan hon somnar på kvällen.
 
Finns det fler här inne som ammar längre än normen (i västvärlden)? Varför har ni valt det? Jag ammar själv min tvååring och kommer fortsätta ett tag till (kanske dubbelt så länge om vi vill) av mysskäl, bekvämlighetsskäl och hälsoskäl för både mig och min dotter.

Ni som tycker det är konstigt att amma små barn får gärna ställa frågor så får ni mer kunskap. 😊

Jag ammar min snart tvååring.
För mig ser jag ingen anledning att sluta så länge vi båda trivs med det.
Mjölken blir inte sämre och barnet får antikroppar och viktiga näringsämnen på ett enkelt sätt :) Det är också ett supersmidigt sätt att trösta när hon är ledsen, och söva om nattetid.

Jag har ingenting emot det men är intresserad av att veta vilka bekvämlighetsskäl det är samt vilka hälsoskäl det finns?

För mig är bekvämligheten att maten alltid finns perfekt temperatur och perfekt förpackat. Den innehåller massor av bra näringsämnen och antikroppar.
Jag kan trösta mitt barn utan direkt ansträngning mer än att ge bröstet, och det är aldrig nån katastrof om mellanmål inte finns tillgängligt i annan form.
Hälsoaspekter är dels att barnet som jag skrev får i sig nyttigheter. Men också att jag som mamma löper mindre risk för exempelvis bröstcancer. Det är kanske inte avgörande för mig. Men helt klart en trevlig bonus.
https://www.vardfokus.se/tidningen/2002/nr-3-2002-3/amma--bra-ocksa-for-mamma/
https://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/child/nutrition/breastfeeding/en/

Sen förstår jag att olika människor har olika erfarenhet av amning och om det varit kämpigt och inte funkat optimalt kan jag förstå att man ifrågasätter, eller i alla fall ställer sig undrande, till bekvämligheten.
Men när det funkar är det väldigt bekvämt och kan underlätta vardagen.

Vi kommer fortsätta minst till två år, vilket också WHO rekommenderar. Men förmodligen längre. Däremot märker jag att fler och fler tycker vi är underliga som fortfarande ammar. Men det får stå för dom.
 
Det fanns en tråd om detta för inte så länge sen där du nog hittar fler svar också :)

Jag ammade våra barn ”halvlänge” (17 resp 16 månader). Dvs längre än genomsnittet men inte vad jag egentligen skulle kalla långtidsamning.

Hade gärna ammat längre och får vi ett tredje barn hoppas jag kunna göra det om båda trivs med det. :)
 
Är väl upp till var och en om man väljer att amma, hur länge man gör det, om man väljer försöka få barn, köper hund eller tror på Gud, varför ska andra behöva lägga sig i det? Mår barn och mamma bra av matningen så är det bra så. Sedan kanske amningen sker på ett annat vis med en 3 åring än med en 8:a månaders?
 
Jag har ingenting emot det men är intresserad av att veta vilka bekvämlighetsskäl det är samt vilka hälsoskäl det finns?

Enkelt att trösta, ge mellis, släcka törsten, lindra smärta, oslagbart vid kräksjuka för att hindra uttorkning och kräkningar, natta (ibland 😁).

För mig som mamma innebär det minskad risk för diabetes, bröstcancer och livmodercancer. För barnet får det i sig antikroppar som stärker immunförsvaret, minskad risk för övervikt som vuxen, ökad intellligens (inte helt fastslaget) och man har funnit en bakterie i mjölken som slår mot antibiotikaresistens. :)
 
Fick kommentarer om att jag ammade länge som ammade cirka 1 år... :meh:

Det är så märkligt vad folk ska lägga sig i. Ett år är egentligen superlite med tanke på att det finns biologiska belägg för att vi ammade till 4-6 års ålder. Innan västvärlden började skamma.
 
Alltså detta är en sådan icke-fråga tycker jag. Amning och sexuell läggning, kan inte alla bara få göra som de vill och mår bra av? Jag ammade nästan inte mina barn alls (första en månad andra en vecka), men tycker det är precis lika okej om man vill amma i tre år eller hur länge nu framför allt barnet mår bra av. Jag förstår anledningen till din frågeställning, för jag som icke-ammare fick samma dömande frågeställningar, fast tvärt om. Men hur kan det vara möjligt att sådana här trådar för att inte känna sig ensam i sin sak fortfarande känns rimliga i Sverige 2020? Det övergår mitt förstånd. Obs inte att just din tråd är orimlig utan fenomenet i sig.

Det här kanske var lite knapplån för att ösa ur frustration över samhällets normer, sorry isf. Gör som du vill och som blir bäst för ditt barn ❤️
 
Är väl upp till var och en om man väljer att amma, hur länge man gör det, om man väljer försöka få barn, köper hund eller tror på Gud, varför ska andra behöva lägga sig i det? Mår barn och mamma bra av matningen så är det bra så. Sedan kanske amningen sker på ett annat vis med en 3 åring än med en 8:a månaders?

Ja, t.ex min tvååring står ofta och ammar upp och ner. Det blir lite mer gymnastiska övningar vid bröstet. 😁
 
Alltså detta är en sådan icke-fråga tycker jag. Amning och sexuell läggning, kan inte alla bara få göra som de vill och mår bra av? Jag ammade nästan inte mina barn alls (första en månad andra en vecka), men tycker det är precis lika okej om man vill amma i tre år eller hur länge nu framför allt barnet mår bra av. Jag förstår anledningen till din frågeställning, för jag som icke-ammare fick samma dömande frågeställningar, fast tvärt om. Men hur kan det vara möjligt att sådana här trådar för att inte känna sig ensam i sin sak fortfarande känns rimliga i Sverige 2020? Det övergår mitt förstånd. Obs inte att just din tråd är orimlig utan fenomenet i sig.

Det här kanske var lite knapplån för att ösa ur frustration över samhällets normer, sorry isf. Gör som du vill och som blir bäst för ditt barn ❤

Ja, normerna är så skadade. Skapade denna tråd mest för att folk att reflektera över om och varför de känner motvilja mot att andra långtidsammar. Eller om de själva valt att avsluta amningen bara för att det är normen utan att fundera på vad de själva vill. Själv är jag med i en Facebookgrupp som ger superbra stöd. :)
 
Ja, normerna är så skadade. Skapade denna tråd mest för att folk att reflektera över om och varför de känner motvilja mot att andra långtidsammar. Eller om de själva valt att avsluta amningen bara för att det är normen utan att fundera på vad de själva vill. Själv är jag med i en Facebookgrupp som ger superbra stöd. :)

Jag förstod att det var vitsen med inlägget, jag blir bara så ledsen över det generella ifrågasättandet somhar blivit någon slags norm i dagens samhälle. Hur man än gör gör man fel. Ammar man är det fel, ammar man inte är det fel, kör man 50/50 är det fel.

Jag tycker att det är jättefint att du ammar länge och går emot normen. Jag tycker också det var fint att jag själv inte ammade. Man ska må bra, det måste ju ändå vara huvudsaken 😊
 
Min treåring ammar på kvällen fortfarande. Har ammat mina tre länge allihop, så bortsett från ett litet uppehåll på 6 mån när dottern valde att sluta vid 2 1/2.. Så har jag ammat barn i snart 9 år 😅
 
Min mamma har börjat tycka att min amning är äcklig. BEBISEN är 8 månader..

Första barnet ammades bara i 9 månader, hen valde själv att sluta. Den här ungen är heeelt tuttgalen så jag hoppas vi kan amma minst några år till.

Fy vad vridet. :( Hur svarar du henne? Tidigare generationer har en ganska trasig syn på barn och amning generellt. Då skulle man inte amma mer än var tredje timme vilket resulterade i ledset barn och minskad mjölk och i princip tvångsavslut på amning för både mor och barn då mjölkproduktionen inte stimulerades tillräckligt.
 
Enkelt att trösta, ge mellis, släcka törsten, lindra smärta, oslagbart vid kräksjuka för att hindra uttorkning och kräkningar, natta (ibland 😁).

För mig som mamma innebär det minskad risk för diabetes, bröstcancer och livmodercancer. För barnet får det i sig antikroppar som stärker immunförsvaret, minskad risk för övervikt som vuxen, ökad intellligens (inte helt fastslaget) och man har funnit en bakterie i mjölken som slår mot antibiotikaresistens. :)

Hur länge ökar skyddet mot cancer?
Asså blir risken mindre och mindre för ju längre tid Du ammar?
 
Fy vad vridet. :( Hur svarar du henne? Tidigare generationer har en ganska trasig syn på barn och amning generellt. Då skulle man inte amma mer än var tredje timme vilket resulterade i ledset barn och minskad mjölk och i princip tvångsavslut på amning för både mor och barn då mjölkproduktionen inte stimulerades tillräckligt.

Jag svarar bara kört "who rekommenderar amning i minst två år av en anledning. Tycker du att det är äckligt så vill jag inte höra det."

Jag såg ett inlägg i amningshjälpen om amningsråd från -68. Grät (!) när jag läste att man skulle amma max 5 minuter första dygnet. Stackars, stackars hungriga små bebisar!
 
Jag svarar bara kört "who rekommenderar amning i minst två år av en anledning. Tycker du att det är äckligt så vill jag inte höra det."

Jag såg ett inlägg i amningshjälpen om amningsråd från -68. Grät (!) när jag läste att man skulle amma max 5 minuter första dygnet. Stackars, stackars hungriga små bebisar!

Men första dygnet äter de ju typ ingenting?
Inte för att jag rekommenderar 5 min men matmässigt lär skillnaden inte göra så mycket
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 920
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp