• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 835
Sv: Laptop

Minst var ordet. Jag skulle nog säga 2 GB;)
Petimäter ;)

Jo, hade jag köpt en med Vista hade jag satsat på minst 2 Gb, men det är ju jag det.

Jag insåg tidigt att Microsofts egna rekommendationer inte är att leka med. När jag gick över från W98 till XP påstods att man skulle kunna köra det med 256 . Jo det gick ju men oj vad trögt det var och vad det strulade (många omstarter). Ökade minnet först till 512 och sedan till 1 Gb. Inte förrän jag hade 1 Gb funkade spel och annat ordentligt.

Min Acer Aspire 5002WLMi som nu är 2,5 år köptes med kravet att det skulle gå att köra Vista på den men jag tror inte ens jag tänker försöka. Däremot funkar XP klanderfritt på den. Den har 1 Gb RAM, 1,6 Ghz AMD Turion 64- processor.

Tack för tipsen. Ska kolla in båda. Sony Vaio ska jag definitivt kolla in eftersom flera verka gilla den. :)

jag hade defintiivt drägglat över en zepto 6224w, prisvärd som fan.

http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=644
dessutom har den ett okej grafikkort, vilket de flesta andra inte har (x3100/gma950 8400m etc)

kom ihåg att välja till ett operativsystem bara!

Har aldrig hört talas om zepto, men någon gång ska vara den första. Jag är ju inte heller så hemma angående märken i laptopdjungeln. Vet ju bara de vanligaste.

Tack för tipset angående 2 GB RAM, det hade jag nog inte haft en tanke på annars.:)

*knapp- och trådlån*

Jag är också på jakt efter en laptop. Den behöver klara ett rejält bokföringsprogram, hemsidesredigering med många bilder, vanlig surfning och gärna gå att koppla in till teven. Ett numeriskt tangentbord är också ett plus. Dessutom gör det inget om den kostar max 8000:- , :angel:

Antar att det får bli någon med 2 GB internminne med tanke på vad ni skrivit ovan om Vista. Spelar det någon roll vad det är för processor i? Man läser ju om Intel överallt men, hur är det med andra? Andra tips och råd?

Typ vilken processor som helst fungerar, men jag rekommenderar att undvika Intel Celeron eller AMD Sempron.

Det kan även vara bra att se om det finns dedikerat grafikkortsminne. TV-utgång finns det nog på de flesta bärbara idag, om något så är det att du ska kolla om det finns någon utgång som passar din TV. De alternativ som brukar finnas är HDMI, S-video och komposit.

Har också hört att man ska undvika Intel Celeron. Jag hade det på en stationär dator för en del år sedan och jag hade aldrig några problem med den, men jag hade kanske tur.
Numerisk tangentbord är ett måste för mig, blir galen annars när jag ska använda siffrorna och framförallt om man sitter med bokföring som du ska göra.

Nu har jag köpt ny dator. Det finns ju hur mycket som helst så förhoppningsvis har jag inte blivit allt för lurad. :grin:

Hur som helst så blev det en Acer Extensa 7620 med Intel Core 2 Duo processor. Säger mig inte så mycket. :angel: Men, den har i alla fall numeriskt tangentbord. OS är Vista. Har lagt in en del men, när jag skulle lägga in webbutiken så fungerar inte webbutiksprogrammet (ShopFactory). Så fort jag försöker öppna butiken så får jag ett felmeddelande som säger att "ShopFactory slutat fungera" (som om det någonsin gjort det på den här datorn :mad:). Kontaktade leverantören av webbutiksprogrammet och de sa ungefär att det kunde vara problem med Vista men, att jag kunde köpa en uppgradering (jovisst jättebilligt) till version nummer 7 istället för 6 som jag har nu. Nummer 7 var nämligen skapat för Vista.

Jaja, för att göra en lång historia kort så klurar jag nu på om jag kan installera XP istället? Det är nämligen så att inte heller mitt Office fungerar (gammalt men, ok med XP) med Vista. Jag får i alla fall en massa felmeddelanden hela tiden. Går det? Jag fick inte med några skivor till Vista och jag vet inte om jag har mina XP-skivor kvar (gamla datorn fick jag när jag slutade på mitt förra jobb).

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Halloj kära ni, Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop! Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Anna
·
Äldre Sånna saker har jag. Saker som jag lika gärna hade kunnat ge fan i att köpa ibland. Min senaste investering var en ryggsäck. Jag tycker... 2
Svar
29
· Visningar
4 374
IT & mobiler Jag ska till hösten börja studera på distans och har nu fått inse att jag faktiskt måste införskaffa en laptop och överge min stationära...
Svar
6
· Visningar
1 373
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka