Lär mig koka ägg

Bukefalos 30 år!

Jag kokar 6 ägg åt gången, äter två på jobbet dagligen.

Jag kokar upp 2 cm vatten (pröva- jag var själv tveksam, sparar tid och energi) gör hål på den stora delen på ägget. Lägger i dem, kokar 8 min och de blir perfekt krämiga och går inte sönder. Sköljer i kallt vatten direkt efter.

Jag tar ca 2 cm vatten, lägger i när det kokar. 6,5 min (gillar halvlös gula), drar ner värmen och kokar under lock.

Angående ålder på äggen - när jag hade egna höns var det tydligt att det funkade bäst att låta äggen vänta ett tag för att de skulle vara lättskalade. Dvs inte nyvärpta ägg till äggkokning. Men, nu med köpeägg tycker jag inte att det funkar - jag tycker alla blir svårskalade, oavsett hur gamla de är??
Ja det är samma för mig. Jag kan ha riktigt gamla ägg men de är ändå svårskalade.

*
Jag kokar mina i airfryern. Det tycker jag är smidigast. Men de blir tyvärr inte mer lättskalade. Men jag ska prova tricket med att skaka i burk samt att rulla mot hård yta. Båda sätten verkar ju fungera bra.

Numera köper jag bara ägg i butik och har aldrig problem med att de blir svårskalade.
Knackar inte hål, inget salt osv. Bara lägger dem i kastrullen, fyller upp vatten och drar på spisen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka