Lär mig koka ägg

Bukefalos 30 år!

Min äggkokare driver mig till vansinne; ibland blir äggen bra och ibland blir det som på bilden. Jag tror jag får ge upp äggkokaren helt 😅 Men HUR lyckas man koka helkokta och lättskalade ägg på spisen? Hur många minuter? Kokas upp i kastrullen från början eller läggas i när vattnet kokar? Vad har ni för knep? 🙏 Upplever att dom ofta blir svårskalade, dvs att mycket följer med skalet när man skalar.
Kokar upp vatten. Lägger ner ägg försiktigt med sked och drar ned värme så det sjuder/kokar lite lätt. 8 minuter prick.

Vad gör saltet?
Som @Wingates skrev, om skalet går sönder, vilket är större risk när man lägger i dom i varmt vatten, så rinner inte hela ägget ut utan vitan stelnar och skalet hålls ihop.

Vidare allmän info kring äggkokning. Om ni vandrar i fjäll eller berg ska man lägga på en minuts koktid per 300 höjdmeter över havet man befinner sig för att få samma resultat som vid havsnivå. 😁 Så i stormkök på Kebnekaises top, ca 7 min extra. Just so you know. 😅

Jag gillar att spara på värmen när jag lagar mat, gör ont i själen att ta annat än pasta av en precis avstängd platta och har alltid lock. Gör ett ägg varje frukost exakt likadant. Köper visserligen också alltid exakt samma ägg (skånska eko strl L). Ägget precis täckt i kallt vatten på minsta plattan med perfekt storlek kastrull med lock och plattan på max. När det börjar koka upp o lite ånga kommer ur min kastrulls lilla hällpip sänker jag från 9 till 2 och startar timer på 4 min. När den ringer stänger jag av plattan och startar om 4 min. När den ringer nästa gång tömmer kastrullen o fyller med kallt vatten. Låter ligga liten stund tills resten av frukosten är klar. Hårdkokt och lite ljummet ägg (kan ju spola lite mer kallt vatten för kallt om man vill).

Den äggkokarrutinen och min riskokarrutin är typ de enda sakerna jag tycker jag alltid lyckas med i köket 😅

Jag kokar upp vattnet, häller i salt, drar åt sidan samt sänker värmen något steg, lägger ner äggen långsamt med sked, sedan tillbaka på plattan och klockar 8-9 min, då är det helt genomkokt men inte smulig gula.

Ni som lägger i kallt, kan det inte bli olika resultat beroende av spis då? Tänker att långsamma spisar så ligger ju äggen längre i "nästan kokande" vatten där koaguleringen ändå hunnit börja? Jag har tänkt på det förut så nu passar jag på att fråga. 😁

Jag hade 5+5 min i min förra lägenhet! Men osäker på om det märks stor skillnad, har aldrig testat att koka mycket längre liksom. Så kanske inte var skillnad på spisarna ändå, eller så var det 😁

Kokar ägg varje dag på jobbet. Ingen aning om ifall de är färska eller inte.
Kallt vatten, lägg i äggen jätteförsiktigt, kokar upp vattnet på maxhastighet. Sänker värmen när det kokar. Just nu 6,45 för perfekt krämig gula men jag tror starkt att det beror på vad man har för spis.
Förut hade jag i salt men märkte ingen skillnad ifall de sprack men nu var det väldigt länge sen det hände.
Ta av från spisen och spola kallvatten. Skala sedan äggen under rinnande vatten, tycker skalet släpper mycket lättare då.

Kokar upp lite vatten i en kastrull och startar vattenkokaren. När vattnet kokar lägger jag ner äggen försiktigt med sked och häller över vattnet från vattenkokaren. Vrider ner värmen lite på plattan och kokar i 8 min.

Jag gillar inte kokt ägg själv men kokar åt resten av familjen titt som tätt (vi har egna höns = överflöd av ägg i perioder). Så det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt och då är det mycket bättre att lägga äggen i kokande vatten tycker jag 😁

Som @Wingates skrev, om skalet går sönder, vilket är större risk när man lägger i dom i varmt vatten, så rinner inte hela ägget ut utan vitan stelnar och skalet hålls ihop.

Vidare allmän info kring äggkokning. Om ni vandrar i fjäll eller berg ska man lägga på en minuts koktid per 300 höjdmeter över havet man befinner sig för att få samma resultat som vid havsnivå. 😁 Så i stormkök på Kebnekaises top, ca 7 min extra. Just so you know. 😅
Vi har landställe på höga kusten och även om det inte är jättemånga höjdmeters skillnad så måste jag alltid koka lite längre där än hemma 😄 så kan konstatera att det stämmer!

Jag har haft ssvårt att få till perfekta ägg. Men så köpte jag en äggkokare. Ser ut som en halv fotboll och rymmer ett halvdussin ägg. Nu misslyckas jag aldrig. Äggen blir precis som jag vill ha dem och spricker extremt sällan. Inbillar mig att det spar ström att inte behöva använda spisen?

Vi har egna ägg och de brukar vara extremt svårskalade. Oftast är de färska också.

Nu kokar vi först upp vattnet. Sedan lägger i äggen försiktigt och de får koka. Det hjälper!
Riktigt svåra ägg blir lättskalade om man tar hjälp av sked, sticker in den under skalet och låter den gå runt ägget.

Min äggkokare driver mig till vansinne; ibland blir äggen bra och ibland blir det som på bilden. Jag tror jag får ge upp äggkokaren helt 😅 Men HUR lyckas man koka helkokta och lättskalade ägg på spisen? Hur många minuter? Kokas upp i kastrullen från början eller läggas i när vattnet kokar? Vad har ni för knep? 🙏 Upplever att dom ofta blir svårskalade, dvs att mycket följer med skalet när man skalar.

Jag som älskar min äggkokare tycker inte att du ska ge upp. :D Pickar du hål på äggen innan kokning?

Vi använder en sån här:
+1 på den. Lägg i det kalla vattnet, koka upp, vrid ned värmen och sedan är det bara att plocka upp i det skick man vill ha dem. Jag vill ofta ha dem antingen strax över Soft så man får en fin rinnande gula att njuta av eller mellan Medium och Hard om man ska ha dem för annat (som ägghalvor, nobisdressing etc).

Ett helt hårdkokt ägg med torr fnasig gula är riktigt oaptitligt för mig.
1779873266270.webp

Sen lägger jag dem i kallt vatten några minuter att vila så är de ofta hyfsat lättskalade - men det beror också på vilka ägg och hur färska de är.

1 gång av 10 så händer det att ett ägg spricker sådär som på bilden, men det går fint att använda på mackan i skivad/hackad form.

Svårskalat har med ägget att göra oftast inte med kokningen :) (iskallt vatten efteråt kan göra det lättare att skala)

Lägg ägg och vatten i en gryta, sätt på högsta på plattan, när äggen studsar runt lite stäng av plattan. Läs en bok, de är sannolikt mer eller mindre klara när man är hungrig :D

Angående ålder på äggen - när jag hade egna höns var det tydligt att det funkade bäst att låta äggen vänta ett tag för att de skulle vara lättskalade. Dvs inte nyvärpta ägg till äggkokning. Men, nu med köpeägg tycker jag inte att det funkar - jag tycker alla blir svårskalade, oavsett hur gamla de är??

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka